Jump to content

Etukolmion paikkaus


Guest Mikal

Recommended Posts

Minkäs paksuisella pellillä ootte korjannu etukolmioita? Tarttis hitsata tuota etuosaa johon akseli tulee kiinni. Ajattelin millistä pelliä olis ainakin helpompi taivutella muotoon, mutta kestääkö? Vai laittaako suosiolla 1,5millin pellistä?

Link to comment
Guest timokupla

Jos ostais 3mm putkea, jonka sisähalkaisija on etuakselin paksuista ja leikkais siitä sitten sopivan palasen?

Tuolla brittipalstalla joku teki vastaavaa, mutta en nyt saa sitä linkkiä sieltä etsittyä, kun se palsta on ollu rikki tuossa taannoin.

Link to comment
Guest Toheltaja

jos en väärin muista niin puoltatoista on tuo paksuus tehtaalta tosta kohtaa. Tai kakkosta maksimissaan Putkesta helppo tehdä, tai sitte naputtelet akselia vasten vasaralla parimillisestä sopivan kaaren.

Link to comment

Jotta tuon saa hyvin tehtyä niin pitää kyllä antaa reilusti hiekkapuhalluksella ja lisäksi leikata pois riittävästi että löytyy tervettä peltiä mihin paikkaa saa hitsattua kunnolla... Sen verran kriittinen kohta kuplassa... Ja tosiaan ei tuossa ole kuin maksimissaan tuo 2mm.

 

Olisko tuossa tapauksessa jo harkittavaa vaihtaa koko keulapala?

 

4720.jpg

Link to comment

Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni?

Link to comment
Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni?

 

Tehtaalla ovat kasanneet aika vittumaisesti aikoinaan. Ei ole heleppo irrottaa vanha sillain niinku tehtaan äijät on suunnitelleet. Mutta helepoin ku katkaset laikalla "napoleonin hatun" etupuolelta ja vedät uuden kiinni.

Link to comment

Ennen laikkausta rakentelet jigin siihen, vanhan kolmion pultinreikiin pultattuna. Toinen paa jigihakkyrasta pultataan johonkin taaempaan kohtaan autoa tukevasti. Sitte saa asennettua uuden just eika melkeen kohilleen.

 

Jan

Link to comment

Minun tekemä jigi koko etuosan vaihtoon taitaa vielä löytyä Oulusta joten jos tuohon työhön meinaat ryhtyä sieltä sen saa lainata.

 

Käy ainakin varmasti kaikkiin olkatappiakseli malleihin. (pre-65)

Tehty tehtaan piirrustusten mukaan:

2178.JPG

2134.JPG

Link to comment

Tehtään ohje ei sit suosita katkasemaan ihan kokonaan suoraan, vaan pikkusen myös tunnelin suuntaisesti, joka auttaa tuossa suoraan saamisessa.

 

Toinen haaste on tietty saada akseli vaakatasoon pohjaan nähden.

Link to comment
Tehtään ohje ei sit suosita katkasemaan ihan kokonaan suoraan, vaan pikkusen myös tunnelin suuntaisesti, joka auttaa tuossa suoraan saamisessa.

 

Totta.

 

Toinen haaste on tietty saada akseli vaakatasoon pohjaan nähden.

 

Sehän oli helppoa... Sen kuin asennat pohjalevyn silleen että takajousisauvaputki on vaakatasossa semmoisella 2 metrin vatupassilla, ja sitten vain etuakseli samalla vatupassilla vaakatasoon...

 

Tai sitten vain edestä tähtäen siihen takajousiputkea vasten..

Link to comment

Taitaa tuo koko nokkapalan vaihtohomma olla täälläkin edessä, ainakin joskus tulevaisuudessa...

 

Putkesta tuli tehtyä aikanaan nuo korjauspalat, sattui löytymään muutaman mm isompaa joka sitten pillillä ja moskalla taipui melko kivasti. Omaan autoon tuli samalla eturunkopalkin pohja tehtyä 2,5mm palasta. Itseä on askarruttanut vaan se homma että nykyään on yhden etuakselin pultin tilalla pitempi 10 millinen, kun yksi alkuperäinen kiinnityspultti irtosi paikaltaan mukanaan melkoinen pala tuota alkuperäistä palkkia...:(

 

Sattuuko muuten kellään olemaan piirustuksia siitä "vanhan koulun" rallivahvistuksesta? Eli siitä akseliputken pään ja Napoleonin suikan väliin kiinnittyvästä vahvikeraudasta. Tiedä sitten onko tuosta mitään hyötyä käytännössä, mutta samalla vaivallahan sinne sellaisenkin kiinni leipoisi jos eturunkopalkkia vaihtamaan joutuu???

Link to comment
Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni?

 

Tehtaalla ovat kasanneet aika vittumaisesti aikoinaan. Ei ole heleppo irrottaa vanha sillain niinku tehtaan äijät on suunnitelleet. Mutta helepoin ku katkaset laikalla "napoleonin hatun" etupuolelta ja vedät uuden kiinni.

 

Eli jos hommaan uuden palkin, niin lyhennän sitä hiukan päästä niin että sauma tulee hiukan "napoleonin hatun" etupuolelle ja hitsaan kiinni?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...