Jump to content

'71 CampingWagen


-tipi-

Recommended Posts

Posted

391976.jpg

 

Tämmönen tuli hommattua perheen kesäkuljettimeksi. Alun perin Californiaan laivattu seibenschitzer, joka kuitenkin vissiin melko pian muutettu retkipakuksi korotettavalla katolla, pienellä pesualtaalla, jäillä toimivalla coleman viileäkaapilla ja westyikkunalla. Sillä on kierretty ameriikkaa ahkeraan ensimmäisten vuosien aikana sivulasin tarrojen ja huoltokirjan mukaan. Suomeen se on leimattu jo '73 ja tarroista päätellen kierretty myös Eurooppaa tiiviisti. Löytyy Tirolia, Nurburing 50 jahre '27-'77, jne.

 

Leimassa tää on ollu viimmeks 2002, jonka jälkeen jääny ruosteiden takia seisomaan. Tarkotus ois heppailla talven aikana läjään ja päästä ensikesäksi baanalle. Ajoin pirssin lokakuun lopussa Helsingistä Joensuuhun, eli teknisesti se on suht toimiva. Koneeksi tulee 1776cc, tupla dellseillä.

 

Joitakin kuvia

http://dwl.fi/tipi/muut/Campingwagen/

 

M-kilven kertoma lisävarustelista oli yllättävän pitkä:

 

12 144 606 E = 1971 Chassis number "E" vehicle built at the Emden factory

 

050640 = body: LL53D niagarablau, roof: pastellweiß L90D black leatherette interior

 

A01 = M Codes 020, 026, 089, 102, 206, 506, 507 511, 521, 524, 525

 

020 = Speedometer & odometer in Miles

 

026 = With activated carbon container for absorbing fuel vapour

 

089 = Laminated windscreen

 

102 = heated rear window

 

206 = Inner rear-view mirror, with anti-dazzle

 

506 = Brake servo and dual-circuit brake control lamp

 

507 = Ventilation Windows in Cabin Doors

 

511 = Padded dashboard and dashboard lid

 

521 = With chrome trim and sunvisor without mirror

 

524 = USA & Candian specifications (covers American spec lighting)

 

525 = Seatbelts for USA & Canada

 

042 = Tyre approved by research and development department and free from import duty and costs

 

508 = Ventalation window in rear passenger door and in the window opposite this door

 

07 3 = production date Wednesday 17th February 1971

 

7807 = production planning code

 

UA = destination code for USA - Los Angeles

 

2211 = Microbus LHD sliding door right, seven seater

 

21 = 1600cc 4spd manual

 

Posted

Taisit ostaa sen ihan "oikealta" Tex Willer hepulta jos en ihan väärin tunnistanut. Kyselin kanssa hemmolta tietoja ja tuntui olevan jostain toiselta planeetalta.

  • 2 months later...
Posted

Faija on turaillu tätä ehjäksi, alkaa olla kohta mädät poisteltu. Sitten vain kittiä kylkiin ja väriä pintaan.

 

Myös funky 70'ties slotteja koeteltu alle, vähän voi takana ahdasta tulla. Eessähän voi aina kaventaa.

 

'Tex Willer' oli muuten livenä paljon selväjärkisempi kuin mitä ehkä hieman erikoinen kirjallinen ulosanti antoi ymmärtää.

Guest Toheltaja
Posted

ei takapään kavennuskaan kovin tuskainen homma ole ;)

  • 1 month later...
Posted

Suhnuteltu kones paikalleen, härskit äänet ilman vaimenninta, viteon jos sais editoitua pienemmksi, on nyt 70Mb.

 

Mitäs mieltä asiantunteva harrastajakunta on suodattimen paikasta? Ja olihan tuolla kuva Hebsterin toimittamista säätöpaloistakin. Sais vain päätettyä tekeekö juniksen vai palliksen akselilla.

Guest Toheltaja
Posted

Juniksen tietty, et kadu sitä koskaan jälkeenpäin... Pallossa ei riitä tonttivarat siihen mihin joskus tulee mieli mennä. (vaikka just nyt riittäiskin se maltillinen)

Posted

Nyt on slotit alla, kumit on 165/70R14C ja 165R14C.

 

Joutuu hieman madaltamaan...

 

002.jpg

 

003.jpg

 

Photoshop:

 

004.jpg

 

Bonuksena vielä taidekuva perjantailta:

 

tunetus%20017.jpg

  • 2 weeks later...
Guest Kimmo Antikainen
Posted

Joensuussa itsestään eteneviä projekteja?

Posted
Joensuussa itsestään eteneviä projekteja?

 

Amerikan malliin kuuluu teettää projektit amerikan malliin kalleilla koripajoilla, et voi itse keskittyä harrastamiseen.

Guest Toheltaja
Posted

mistäs lähtien marimekolla o pillukuosia ollu ;) eräällä toisella toimittajalla onkin. Sitä on omaan autoon jo siivut tilattu ruskeena beigellä kuvioinnilla ja päinvastoin. Tulleep rättikin moisesta :D Eikä vituta enää...

Guest Toheltaja
Posted

Ee se ole marimekon kuosi, se on Mariannen oma design... Painettu vaan marimekon valmistamille kankaille. Tuolta mullennii tulee.

Posted

No voe helevetti, sieltähän se pätkähti. Ja mie kun oon viikkokausia miettiny uutta väriä.

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Vappuna suojailitiin ja turattiin pohjamaalia:

 

maalia002.jpg

maalia003.jpg

maalia004.jpg

maalia005.jpg

 

Parin viikon päästä lisää pakkelia, ja subbaskotelon/penkinjalustan värkkäyilyä:

 

maalia006.jpg

maalia007.jpg

 

Sit ei jaksanutkaan tehä pohjia, väri vaihtoon vaan, ajoautohan tästä tulee. Huomatkaa professionaaliset maalaustilat a'la t:mi kärpänen kylessä ;o)

 

maalia008.jpg

maalia010.jpg

maalia011.jpg

maalia012.jpg

 

Eilen hain sitten kotio:

maalia001.jpg

Posted

Arvatkaa oliko 1kk kuivat maalarinteipit tiukassa, millähän ne jämät/liimat sais irti ilman maalien liukenemista...

Posted

Mites bräkleen...vai mitä se crc rasvanpoisto olikaan..sulattaa liimaakin, haihtuu nopeasti luulis maalin kestävän ku ei ihan lutraa sitä..spray siis

Guest ville s
Posted

autoglym tar remover. toi o hyvä aine liima jämien poistoon.

Posted

Meillä töissä käytetään kontakt Cremie Label off etikettien poisto spraytä, joka on todella tehokas aine. Samaa myydään myös CRC Label Off merkillä.

Noita saa ainakin Etolasta ja Elfalta.

  • 3 weeks later...
Posted

Toi glymi toimii liimaan, pitää vaan ensin saada teipin paperi nyplättyä pois.

 

Sitten Jussina kerkis possun rassailun ohessa läjäämään busaakin. Eli päällystämään Oulusta hommatut etupenkit (kiitos Heka&kumpp.), Wolfsburg Westin päällisillä. Tilasin '68-'73 päälliset ja uudet 'heinät'. Mut purkaessani huomasin että pallit oli tehty 10/73. Istuinosat läjäytyivät hyvin, mutta selkänojat olivat muutaman sentin korkeammat näissä uudemmissa rungoissa, joten vähän sai hikoilla enemmän että sai istumaan nätisti.

 

Laitoin ensin jousien päälle farkkukangasta, etteivät ne söisi 'heiniä' niin pahasti, sitten ne heinät, ja päälle vielä öljynimeytysmattoa. Tulos on minusta varsin onnistunut. Jos olisin entisöimässä vinyyliverhoiluiltua folkkaria, nämä WW:n päälliset olisivat mielestäni oiva valinta. Vaikka huomasinkin että raidoitus niissä ei täsmännytkään sataprosenttisesti '71 orkkispenkkiin (kuva edellisellä sivulla), jossa on raidoitus poikittain, kun taas WW:n vinyylissä se on meno suuntaan.

 

w25005.jpg

 

w25006.jpg

 

w25007.jpg

 

w25011.jpg

 

w25012.jpg

  • 1 month later...
Posted

Lomilla tuli nysvättyä mittareita kojelautaan, näähän on elintärkeitä katsastuksessa. Oli tuommonen ylimääränen radioplatta, niinpä ruufasin spjurtcompin siihen.

mittaristo01.jpg

mittaristo02.jpg

mittaristo03.jpg

mittaristo04.jpg

mittaristo06.jpg

mittaristo07.jpg

 

Sit tietty piti kolorkoodata nopsa- ja bensamittarien viisarit tohon kolkinkelloon ja muihin sopiviksi.

 

mittaristo08.jpg

 

Tämä kromattupelti vaihtunee mustaan...

 

mittaristo09.jpg

 

Vetarinsuojakuminkin sain vaihdettua. Putsasin murroksen kokonaan, rasvasin, kasasin ja tiettenkin pykälällä pieleen, eli auton alla vasta huomasin ettei jousta ollenkaan. Ekakertalainen oppii aina vaikeimman kautta. No sokka pois, nivel irti ja osiin, ja takas nippuun.

 

murros01.jpg

murros04.jpg

 

Alkuperäisen 37 vuotiaan nivelen ulkokoolin yhdessä urassa aika paha kuluma, haitanneeko menoa? Kännykkäkuvia niin ei tainnu makro tarkentaa...

 

murros02.jpg

murros03.jpg

Posted

ei oo mokomat kulumat mun menoo ainakaan haitannu.

 

sit kun puuttuu pari kuulaa ja kii vaan sormin ni sit haittaa jopa kun työntää autoo! meni koko nivelen sisäosa paskaksi!

  • 5 months later...
Posted

Pitkästä aikaa ruuvasin vähän bussiakin, pitemmät pinnapultit tarvittiin Wolfracejen kiinnittämiseen.

 

wolf2.jpg

 

wolf.jpg

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Posted

Tämäkin proggis eteni sen verran että sain rikiteltyä sen yhden lomaviikon avulla leimaan. Pohjaan piti vielä muutama paikka hitsata ja maalata se. Jarrut tuottivat hieman jumppaa, mutta nyt on nekin reilassa ja auto kilvissä.

 

Juhannuksena tuli heitettyä 100km mökkikeikka. Kosteilla teillä öljynlämmöt pysyi 80°C:ssa. Viime viikonloppuna heitettiin 450km:n lenkki Old Timer Runiin Mikkeliin, pois tultiin Åken maisemareittiä Enonkosken kautta. Matkavauhtina oli n. 80km/h ja helteisessä säässä öljynlämmöt kipusi noin 102-103 asteeseen. Kierroksia 165R14C kumeilla tuossa vauhdissa on noin 3100.

 

Seuraavana listalla ois:

Kaijuttimien asennus, mankka ja subi löytyy jo.

Uudet verhot.

Patja takaloosteriin.

Uusi rätti nostokattoon.

Säätöpalat etuakseliin.

 

DSC_9640.jpg

  • 3 weeks later...
Posted
Seuraavana listalla ois:

[X]Kaijuttimien asennus, mankka ja subi löytyy jo.

[X]Uudet verhot.

[X]Wirtaa retkiakulle et noi mankka ja kajarit toimis!

[X]Patja takaloosteriin.

[ ]Uusi rätti nostokattoon.

[ ]Säätöpalat etuakseliin.

 

Eli werhot wäkästelty

 

5815_106423147865_583817865_2084171_5790269_n.jpg

 

5815_106423157865_583817865_2084172_5699951_n.jpg

 

5815_106423142865_583817865_2084170_7131145_n.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...