Jump to content

'71 CampingWagen


-tipi-

Recommended Posts

391976.jpg

 

Tämmönen tuli hommattua perheen kesäkuljettimeksi. Alun perin Californiaan laivattu seibenschitzer, joka kuitenkin vissiin melko pian muutettu retkipakuksi korotettavalla katolla, pienellä pesualtaalla, jäillä toimivalla coleman viileäkaapilla ja westyikkunalla. Sillä on kierretty ameriikkaa ahkeraan ensimmäisten vuosien aikana sivulasin tarrojen ja huoltokirjan mukaan. Suomeen se on leimattu jo '73 ja tarroista päätellen kierretty myös Eurooppaa tiiviisti. Löytyy Tirolia, Nurburing 50 jahre '27-'77, jne.

 

Leimassa tää on ollu viimmeks 2002, jonka jälkeen jääny ruosteiden takia seisomaan. Tarkotus ois heppailla talven aikana läjään ja päästä ensikesäksi baanalle. Ajoin pirssin lokakuun lopussa Helsingistä Joensuuhun, eli teknisesti se on suht toimiva. Koneeksi tulee 1776cc, tupla dellseillä.

 

Joitakin kuvia

http://dwl.fi/tipi/muut/Campingwagen/

 

M-kilven kertoma lisävarustelista oli yllättävän pitkä:

 

12 144 606 E = 1971 Chassis number "E" vehicle built at the Emden factory

 

050640 = body: LL53D niagarablau, roof: pastellweiß L90D black leatherette interior

 

A01 = M Codes 020, 026, 089, 102, 206, 506, 507 511, 521, 524, 525

 

020 = Speedometer & odometer in Miles

 

026 = With activated carbon container for absorbing fuel vapour

 

089 = Laminated windscreen

 

102 = heated rear window

 

206 = Inner rear-view mirror, with anti-dazzle

 

506 = Brake servo and dual-circuit brake control lamp

 

507 = Ventilation Windows in Cabin Doors

 

511 = Padded dashboard and dashboard lid

 

521 = With chrome trim and sunvisor without mirror

 

524 = USA & Candian specifications (covers American spec lighting)

 

525 = Seatbelts for USA & Canada

 

042 = Tyre approved by research and development department and free from import duty and costs

 

508 = Ventalation window in rear passenger door and in the window opposite this door

 

07 3 = production date Wednesday 17th February 1971

 

7807 = production planning code

 

UA = destination code for USA - Los Angeles

 

2211 = Microbus LHD sliding door right, seven seater

 

21 = 1600cc 4spd manual

 

Link to comment
  • 2 months later...

Faija on turaillu tätä ehjäksi, alkaa olla kohta mädät poisteltu. Sitten vain kittiä kylkiin ja väriä pintaan.

 

Myös funky 70'ties slotteja koeteltu alle, vähän voi takana ahdasta tulla. Eessähän voi aina kaventaa.

 

'Tex Willer' oli muuten livenä paljon selväjärkisempi kuin mitä ehkä hieman erikoinen kirjallinen ulosanti antoi ymmärtää.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Toheltaja

Juniksen tietty, et kadu sitä koskaan jälkeenpäin... Pallossa ei riitä tonttivarat siihen mihin joskus tulee mieli mennä. (vaikka just nyt riittäiskin se maltillinen)

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Toheltaja

mistäs lähtien marimekolla o pillukuosia ollu ;) eräällä toisella toimittajalla onkin. Sitä on omaan autoon jo siivut tilattu ruskeena beigellä kuvioinnilla ja päinvastoin. Tulleep rättikin moisesta :D Eikä vituta enää...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vappuna suojailitiin ja turattiin pohjamaalia:

 

maalia002.jpg

maalia003.jpg

maalia004.jpg

maalia005.jpg

 

Parin viikon päästä lisää pakkelia, ja subbaskotelon/penkinjalustan värkkäyilyä:

 

maalia006.jpg

maalia007.jpg

 

Sit ei jaksanutkaan tehä pohjia, väri vaihtoon vaan, ajoautohan tästä tulee. Huomatkaa professionaaliset maalaustilat a'la t:mi kärpänen kylessä ;o)

 

maalia008.jpg

maalia010.jpg

maalia011.jpg

maalia012.jpg

 

Eilen hain sitten kotio:

maalia001.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Toi glymi toimii liimaan, pitää vaan ensin saada teipin paperi nyplättyä pois.

 

Sitten Jussina kerkis possun rassailun ohessa läjäämään busaakin. Eli päällystämään Oulusta hommatut etupenkit (kiitos Heka&kumpp.), Wolfsburg Westin päällisillä. Tilasin '68-'73 päälliset ja uudet 'heinät'. Mut purkaessani huomasin että pallit oli tehty 10/73. Istuinosat läjäytyivät hyvin, mutta selkänojat olivat muutaman sentin korkeammat näissä uudemmissa rungoissa, joten vähän sai hikoilla enemmän että sai istumaan nätisti.

 

Laitoin ensin jousien päälle farkkukangasta, etteivät ne söisi 'heiniä' niin pahasti, sitten ne heinät, ja päälle vielä öljynimeytysmattoa. Tulos on minusta varsin onnistunut. Jos olisin entisöimässä vinyyliverhoiluiltua folkkaria, nämä WW:n päälliset olisivat mielestäni oiva valinta. Vaikka huomasinkin että raidoitus niissä ei täsmännytkään sataprosenttisesti '71 orkkispenkkiin (kuva edellisellä sivulla), jossa on raidoitus poikittain, kun taas WW:n vinyylissä se on meno suuntaan.

 

w25005.jpg

 

w25006.jpg

 

w25007.jpg

 

w25011.jpg

 

w25012.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Lomilla tuli nysvättyä mittareita kojelautaan, näähän on elintärkeitä katsastuksessa. Oli tuommonen ylimääränen radioplatta, niinpä ruufasin spjurtcompin siihen.

mittaristo01.jpg

mittaristo02.jpg

mittaristo03.jpg

mittaristo04.jpg

mittaristo06.jpg

mittaristo07.jpg

 

Sit tietty piti kolorkoodata nopsa- ja bensamittarien viisarit tohon kolkinkelloon ja muihin sopiviksi.

 

mittaristo08.jpg

 

Tämä kromattupelti vaihtunee mustaan...

 

mittaristo09.jpg

 

Vetarinsuojakuminkin sain vaihdettua. Putsasin murroksen kokonaan, rasvasin, kasasin ja tiettenkin pykälällä pieleen, eli auton alla vasta huomasin ettei jousta ollenkaan. Ekakertalainen oppii aina vaikeimman kautta. No sokka pois, nivel irti ja osiin, ja takas nippuun.

 

murros01.jpg

murros04.jpg

 

Alkuperäisen 37 vuotiaan nivelen ulkokoolin yhdessä urassa aika paha kuluma, haitanneeko menoa? Kännykkäkuvia niin ei tainnu makro tarkentaa...

 

murros02.jpg

murros03.jpg

Link to comment

ei oo mokomat kulumat mun menoo ainakaan haitannu.

 

sit kun puuttuu pari kuulaa ja kii vaan sormin ni sit haittaa jopa kun työntää autoo! meni koko nivelen sisäosa paskaksi!

Link to comment
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Tämäkin proggis eteni sen verran että sain rikiteltyä sen yhden lomaviikon avulla leimaan. Pohjaan piti vielä muutama paikka hitsata ja maalata se. Jarrut tuottivat hieman jumppaa, mutta nyt on nekin reilassa ja auto kilvissä.

 

Juhannuksena tuli heitettyä 100km mökkikeikka. Kosteilla teillä öljynlämmöt pysyi 80°C:ssa. Viime viikonloppuna heitettiin 450km:n lenkki Old Timer Runiin Mikkeliin, pois tultiin Åken maisemareittiä Enonkosken kautta. Matkavauhtina oli n. 80km/h ja helteisessä säässä öljynlämmöt kipusi noin 102-103 asteeseen. Kierroksia 165R14C kumeilla tuossa vauhdissa on noin 3100.

 

Seuraavana listalla ois:

Kaijuttimien asennus, mankka ja subi löytyy jo.

Uudet verhot.

Patja takaloosteriin.

Uusi rätti nostokattoon.

Säätöpalat etuakseliin.

 

DSC_9640.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...
Seuraavana listalla ois:

[X]Kaijuttimien asennus, mankka ja subi löytyy jo.

[X]Uudet verhot.

[X]Wirtaa retkiakulle et noi mankka ja kajarit toimis!

[X]Patja takaloosteriin.

[ ]Uusi rätti nostokattoon.

[ ]Säätöpalat etuakseliin.

 

Eli werhot wäkästelty

 

5815_106423147865_583817865_2084171_5790269_n.jpg

 

5815_106423157865_583817865_2084172_5699951_n.jpg

 

5815_106423142865_583817865_2084170_7131145_n.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...