mite^ Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 Noniin eli haulla ei pistänyt silmään. Laittakaa linkki jos löytyy jo foorumilta. Aika tietämätön kun olen näiden autojen kanssa (ainaki vielä toistaiseksi) niin haluaisin tietää mitä hyötyä on välitetyistä keinuvivuista? Mistä tunnistaa ettei keinuvipu ole vakio? Muutaman koneen vasta purkaneena, päivittäneenä ja kasanneena ei ole tuota tietopuolta vielä kauheasti kertyny. Quote Link to comment
Guest Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 keinuvipu maaraa kuinka paljon venttiili aukeaa. Nokka tyontaa nostajaa, joka tyontaa tyontotankoa, joka tyontaa keinuvipua. Vipu on keskelta akseloitu ja toinen puoli tyontaa venttiilia auki. Keinuvipu on vipuvarsi, ja yleensa venttiilin puoleinen osa sita on pidempi. Eli vakio keinuilla jos tyontotanko tyontaa vipua 1mm, niin venttiili aukeaakin 1,1mm. (Vakiokeinu). Valitetty 1,25 keinu on valityssuhteeltaan isompi, eli venan puoli suhteessa tonarin puoleen on pidempi. Samalla 1mm tyontotankon liikkeella venttiili aukeaakin nyt 1,25mm. Ei kuulosta paljolta, mutta jos virinokka vaikka aukaisee vakiokeinuilla 11mm, niin 1.25 keinuilla venat aukeaakin 12,5mm. Se jo vaikuttaa, palotilaan menee enemman seosta (jos kone jaksaa imea). Saman noston voisi tehda pelkastaan nokan nostoa suurentamalla, mutta se rasittaa enemman nostajia ja kuluttaa osia. Taman voi kiertaa valitetyilla keinuilla. Tai sitten jos haluaa kertakaikkiaan enemman nostoa mita mikaan nokka jarkevasti tarjoaa, niin keinuilla saadaan nostoa lisaa. Kaikkia nostajia ei tunnistakan silmalla katsomalla, etta mitka ne on. Vakioitakin oli ensin 1:1 suhteella, ja myohemmin vasta yleisemmaksi tulleella 1,1:1 suhteella. Jan Quote Link to comment
DOODAH Posted November 30, 2007 Share Posted November 30, 2007 vakiot 1:1 ja 1,1:1 kyllä erottaa silmällä. 1,1:1 keinussa on 2 viivaa akselireiän yläpuolella. 1:1 keinussa niitä ei ole. Samoin "vakio" tyyppisen 1,25:1 keinun erottaa tuosta työntötangon montun paikasta, jos se on keskellä keinu on 1,1:1 ja jos sivussa niinkuin kuvassa, on keinu 1,25:1 Quote Link to comment
Guest Posted November 30, 2007 Share Posted November 30, 2007 vakiot 1:1 ja 1,1:1 kyllä erottaa silmällä. 1,1:1 keinussa on 2 viivaa akselireiän yläpuolella. 1:1 keinussa niitä ei ole. Samoin "vakio" tyyppisen 1,25:1 keinun erottaa tuosta työntötangon montun paikasta, jos se on keskellä keinu on 1,1:1 ja jos sivussa niinkuin kuvassa, on keinu 1,25:1 Nii sita meinasin etta ei oo merkattu mitenkaan sita suhdetta. Sanoin huonosti. Vakiosta poikkeavat huomaa jos osaa kattoa, muttei oo hajua mika se sit on ellei tiia tuntomerkkien perusteella tai mittaa. Quote Link to comment
mite^ Posted November 30, 2007 Author Share Posted November 30, 2007 Tämä selvensi jo aika paljon. Lähinnä kyselin asiaa koska kävi mielessä jos olisi saanut sovitettua yhdestä toisesta autosta rullakeinut kuplaan :) Quote Link to comment
Guest Jaa Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Välitetylle keinuvivulle tarkoitetussa nokka-akselissa voidaan käyttää pienempää nokan nostoa ja loivempia ramppeja. Venttiilille saadaan paljon nostoa miedollakin ajoituksella. Nostaja seuraa nokkaa paremmin, ja venttilinjousivoimat voivat olla pienemmät koska jousi painaa venttiilikoneistoa vipuvarren päästä. Vakio 1.1:1 välitykselle tarkoitettujen nokkien kanssa on käytetty 1.25 välitteisiä keinuvipuja, ja tämä ilmeisesti on toimiva ratkaisu ainakin loivempien nokkien kanssa. Esim. 1.4:1 vipuja tällaiseen tuskin voi laittaa, venttiilin nosto ja kiihtyvyydet nousevat huimiksi ja nokan jyrkempi ramppi joutuu koville vipuvarren päässä olevaa jousen voimaa vasten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.