Per Jernström Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Onko joku boxeri missä olisi tasainen sytytysväli per puoli? Kaikki mitä pikaisesti hain (vw, porsche, alfa, subaru) käyttävät kaikki samaa kaavaa, eli pankki sytyttää pytyt peräkkäin ja sitten toinen pankki sama juttu. Tämä johtunee tärinästä mutta tarkkaa teoriaa en löytänyt. teoreettisella tasolla vain mietin, että olisi paremmat virtaukset jos olisi tasaiset sytytysvälit. Esim 4-2-1 putken teko olisi paljon helpompaa. Käytännössä siinä ei vaadita muuta kuin eri nokka ja vaihtaa kaksi tulpanjohtoa. Ilmeisesti jokin menee pahasti pieleen jos tekee niin. Quote Link to comment
metake Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Hetken kun miettii, niin ei ole vaikea ymmärtää miksi sytytysjärjestys on noin ;) Eli boxerin mekaanisista ominaisuuksista johtuu, että kun aloitetaan ykkösestä, niin sen jälkeen on yläkuolokohdassa 2:n tai 4:n, joten niissä pitää olla seuraava työtahti. Tämän jälkeen sitten tietysti 3:n ja sitten se jäljelle jäänyt 2:n tai 4:n. Eli kaksi vaihtoehtoista sytytysjärjestystä: 1-2-3-4 tai 1-4-3-2 Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 23, 2007 Author Share Posted December 23, 2007 No niinpä onkin, pitäisi piirtää paperille ennenkuin osoittaa tyhmyytensä julkisesti... Kiitoksia nopeasta vastauksesta, ei tarvitse miettiä tuota enää. Quote Link to comment
NordBling Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Eikä kampiakseli anna paljon vaihtoehtoja asetella mäntiä eri vaiheisiin. Entä jos kampi olis eri mallinen? Tossa kuvassa siis ihan tavallinen dieselboxeri... Quote Link to comment
metake Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Entä jos kampi olis eri mallinen? Sitten kyllä vaihtoehtoja tulee lisää, mutta sittenpä se ei ole enää boxeri.. Quote Link to comment
NordBling Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Siis jos laatikosta päin kaks ekaa kiertokangenlaakeria olis yhtä aikaa vasemmalla ja loput kaks oikealla? Ja sitäpaitsi eihän boxerin ja rivinelosen akselit eroa toisistaan? Vai meinasitko v-konetta? Quote Link to comment
metake Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Siis jos laatikosta päin kaks ekaa kiertokangenlaakeria olis yhtä aikaa vasemmalla ja loput kaks oikealla? Ja sitäpaitsi eihän boxerin ja rivinelosen akselit eroa toisistaan? Vai meinasitko v-konetta? Boxeri, eli vastaiskumoottori tarkoittaa nimensä mukaisesti moottoria, jossa vastakkaiset männät liikkuu vastakkaisiin suuntiin (eli isku on yhtäaikaa ylhäällä ja yhtäaikaa alhaalla). Tuota konstruktiota, jonka mainitsit, on joskus nimitetty 180° V-moottoriksi. Juu ei rivinelosen ja boxerinelosen akseli periaatteessa toisistaan eroa. Quote Link to comment
NordBling Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Onko sellasia koneita ollu jossain tuotantoautossa? Quote Link to comment
Guest Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Onko sellasia koneita ollu jossain tuotantoautossa? Ferrari tulee mieleen Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine Quote Link to comment
Lasse Posted December 24, 2007 Share Posted December 24, 2007 Vellali on ikään kuin 180 asteinen v-moottori sytytysjärjestyksen näkökulmasta tarkasteltuna. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.