Jump to content

2-piiri jarrusäiliö....


Guest Ari F.

Recommended Posts

Onkohan kellään tietoa, tai mittoja T-1 ja T-2, 2-piiri pääsylkän täyttöaukkojen etäisyydestä toisiinsa nähden.

 

Lähinnä kiinnostais tietää, että käykö ´73 ja uudemmat T-2 alasäiliö, T-1:sen 2-piiri pääsylkkaan. Tai onko muita kakspiirisäiliöitä jotka kävis suoraan ko pääsylkkaan.

 

Tarkotuksena kun olis jättää se vanha kuplan ykspiirisäiliö ns ylä eli täyttösäiliöksi.

 

Ari

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Toheltaja

menee idea 2 piirisylkästä jos on sama säiliö molemmille piirille. 2 piirisessä kun on se väliseinä, joka estää toista piiriä tyhjentymästä jos toisesta lurahtaa letku rikki tms. 1 kammioisella säiliöllä pääsee vuotamaan pytyn tyhjäksi jos kumpi tahansa piiri vuotaa. Jossain vaiheessa lähtee paineet toisestakin...

Link to comment
menee idea 2 piirisylkästä jos on sama säiliö molemmille piirille. 2 piirisessä kun on se väliseinä, joka estää toista piiriä tyhjentymästä jos toisesta lurahtaa letku rikki tms. 1 kammioisella säiliöllä pääsee vuotamaan pytyn tyhjäksi jos kumpi tahansa piiri vuotaa. Jossain vaiheessa lähtee paineet toisestakin...

 

Juuei, hetken kun miettii jarrujen toimintaa ja säiliön tarkoitusta...

 

Normaalisti kun jarrua painetaan, niin säiliöstä tuleva reikä sulkeutuu ja sylinterissä olevaa nestettä käytetään jarrutustapahtuman aikaansaamiseksi, säiliöstä otetaan lisää nestettä vain kun jarrukengät/palat kuluu ja männät siirtyvät ulommas ja tilavuuden kasvu tarvii lisää nestettä.

 

Jos toisesta piiristä katkeaa putki niin säiliö vuotaa tyhjäksi, toiselle piirille on silti koko letkullinen vielä nestettä varalla ja sillä tekee vielä monen monta jarrutusta ennen kuin sylkky hörppää ilmaa. Eriasia sitten jos ei koskaan tarkasta jarrunesteen määrä ja mahdollisia järjestelmän vuotoja, mutta eiköhän tuo jarrujen puuttuminen kahdesta pyörästä tule jo aikaisemmin ilmi.

Link to comment

Tuo 1-piirisäiliön käyttö 2-piirijarrujen kanssa on suunnilleen yhtä järkevää kuin se että laitetaan uudemman Kuplan kokoonpainuva ohjausppylväs vanhempaan kuplaan ilman sitä palkkia joka pakottaa pylvään painumaan kasaan kolaritilanteessa,näitäkin on nähty.

Link to comment

Älkääs nyt taas sekoittako asioita. Alkuperäinen kysymys koski nimenomaan asiaa, että paikallaan on 1-piirinen säiliö ja kuitenkin 2-piirinen sylkky. Jos tuo toteutus halutaan pitää, niin ei se 2-piirinen välisäiliö hyödytä mitään, saman asian ajaa tuo haaroitus.

 

Koska:

 

- kuten aiemmin mainitsin, letkussa riittää nestettä lukuisiin jarrutuksiin

- välisäiliö on kuitenkin piilossa, joten jos et ryömi auton alle, et voi mitenkään tietää onko molemmissa säiliöissä nestettä

Link to comment
hyppääs metake sit toiselle puolelle ja kerro miks ne säiliöt on 99.99% tapauksista kaksosasia :D

 

Kun en ole itse niitä suunnitellut, niin ei voi kuin arvata ;)

 

Mutta arvaukseni on:

 

- koska siitä 2-osaisuudesta ei ole mitään haittaa

- jos esimerkiksi itänaapurin poika mossella ajaessaan ei moisesta 2:n jarrun puuttumisesta mitään välitä, niin ei ainakaan lopu sitten niiltä kahdelta muulta neste vaikka ajelis maailman tappiin

 

Enkä edelleenkään tarkoittanut, että 1-piirinen säiliö olisi jotenkin hyvä tai paras, mutta se toimii, jonkin aikaa. Ja edelleen olen sitä mieltä, että jos ei viitsi vaihtaa alkuperäistä säiliötä 2-piiriseksi, niin turha sinne on tuota välisäiliötä asentaa, ei sillä mitään saavuta.

Link to comment
Guest Ari F.

Nooh eihän mikään oo niin viisas kuin insinööri vai oliks se tyhmä, ;-)....

mut joo kyllä kai se toimii sillä tavallisellakin 1-piirisäiliöllä haaroittamalla, mutta, mutta.. ...

 

Ajattelin sen 2-piiri alasäiliön kuitenkin sinne laittaa ihan oman ja ton paremman puoliskon yöunien takia ja onhan se mukavampi tunne, kun tietää että se neste on siellä reservissä?! :-9

 

Sen verran tosta haarotuksesta pelkillä letkuilla tuli mieleen, kun äkkiseltään alkoi miettiä, niin voiskohan siinä käydä sitten silleen, että siinä tulis ns. lappo-ilmiö sen t-haaran kautta. Sillä jaetulla säiliöllähän sitä ei pääse tapahtumaan. Tää on nyt kuitenkin ihan spekulatiivista spekulaatiota.

 

Kyllähän kai siihen joku ihan oikea syy on, että kaikissa 2-piiri järjestelmissä on ns jaettu säiliö.

 

Kuva lainattu: vwheritage.com

post-2034-13888359747441_thumb.jpg

Link to comment
Ajattelin sen 2-piiri alasäiliön kuitenkin sinne laittaa ihan oman ja ton paremman puoliskon yöunien takia ja onhan se mukavampi tunne, kun tietää että se neste on siellä reservissä?!

 

Mikä neste? Mistä sä TIEDÄT että siellä on nestettä? Entäpä jos se säiliö valuu tyhjäksi ja vaan LUULET siellä olevan nestettä? Tosin se luulokin rauhoittaa ne yöunet..

 

Sen verran tosta haarotuksesta pelkillä letkuilla tuli mieleen, kun äkkiseltään alkoi miettiä, niin voiskohan siinä käydä sitten silleen, että siinä tulis ns. lappo-ilmiö sen t-haaran kautta.

 

Ei voi tulla lappoa. Koska siinä on se ylhäältä tuleva putki niin imaisee ilmaa sitä kautta ja lappo lakkaa toimimasta.

 

 

Eikö silti olisi paras ratkaisu laittaa sen 1-piirisen säiliön tilalle 2-piirinen, niin ei tarvii arvuutella?

Link to comment
Guest Ari F.
Ajattelin sen 2-piiri alasäiliön kuitenkin sinne laittaa ihan oman ja ton paremman puoliskon yöunien takia ja onhan se mukavampi tunne, kun tietää että se neste on siellä reservissä?!

 

Mikä neste? Mistä sä TIEDÄT että siellä on nestettä? Entäpä jos se säiliö valuu tyhjäksi ja vaan LUULET siellä olevan nestettä? Tosin se luulokin rauhoittaa ne yöunet..

 

Sen verran tosta haarotuksesta pelkillä letkuilla tuli mieleen, kun äkkiseltään alkoi miettiä, niin voiskohan siinä käydä sitten silleen, että siinä tulis ns. lappo-ilmiö sen t-haaran kautta.

 

Ei voi tulla lappoa. Koska siinä on se ylhäältä tuleva putki niin imaisee ilmaa sitä kautta ja lappo lakkaa toimimasta.

 

 

Eikö silti olisi paras ratkaisu laittaa sen 1-piirisen säiliön tilalle 2-piirinen, niin ei tarvii arvuutella?

 

Jep jep. ;-)

 

Eiköhän tässä jarruista ole kyse, eli varmaankin se neste on silloin jarrunestettä!

 

Mähän voin aina kurkata sinne yläsäiliöön ja tarkastaa että siellä on sitä "jarru"nestettä, ja jos se sitten sieltä ylä tai ala säiliöstä, alkaa valua pois, siis jarruneste, niin eiköhän senkin ihan katsomalla näe, jos jarrunesteen taso melko radikaalisti laskee siellä yläsäiliössä.

No ajon aikana sitä ei tietenkään voi tarkastaa ja eikös sen takia ole juuri hyvä, että siellä 2-piirijarrupääsylinterissä on silloin sellainen säiliö, joka on jaettu kahteen osaan. Eiköhän se säiliö juuri sitä varten ole jaettu osiin että vaikka luulet siellä olevan nestettä, siis jarrunestettä, niin tiedät siellä ainakin olevan sitä sen verran että saat sen ajoneuvosi vielä mahdollisesti pysähtymään, jollei sitten kumpikin piiri satu tyhjentymään. Kyllä sen normaali kuski tajuaa ja huomaa kun esim toinen piiri häviää pois..... Jne jne....

 

Jaa ettei tule lappoa t-haaralla.

Mutta kun se ylhäältä tuleva putki on kiinni siinä ylhäällä olevassa jarrunestesäiliössä, jonka korkki on yleensä kiinni, ja joka ei ainakaan yleensä pitäisi olla sen enempää ilmaa tai nestettä vuotavaa mallia eli ilmatiivis, niin mites se sitten saa muka sitä ilmaa, vai meinaatko että sinne laitetaan sitten laponestoventtiili. En minä tiedä!!! Tää on vaan arvausta ei faktaa. :-)

 

 

Joo voihan sitä laittaa sen kuplan oman 2-piirijarrupääsylinterinestesäiliön sinne, niinkuin uudemmissa onkin, mutta kun ajattelin sen tehdä nyt näin, ettei tarvitse sinne tavaratilaan mitään telinettä tarvii rakentaa, tai alkaa muokkaamaan sitä nykyistä poteroa sille isommalle säiliölle, eikä tehdä lisää läpivientejä, ja että siellä vanhassa paikassa on se alkuperäinen jarrunestesäiliö, joka toimii sen varsinaisen pääsylinteriin asennettavan 2-piiri jarrunestesäiliön täyttösäiliönä. Silloinhan ei nimenomaan tarvitse arvuutella kun näet sieltä yläsäiliöstä, että järjestelmässä on sitä jarrunestettä. Tai sitten ei ole.

 

No joo jotain tämmösta.... ;-)

Link to comment

No joo, olkoon sitten jo tuosta jauhaminen, mun pointti oli vaan se, että letkussa oleva neste riittää ehkä tuhanteen jarrutukseen ehkä enempään ehkä vähempään, joten todennäköisesti kurkkaat sinä aikana siihen yläsäiliöön kuitenkin, ja kurkkausten välissä et voi tietää onko säiliössä enempää nestettä kuin letkuissa. Tätä ajoin takaa, mutta jokaisella on oikeus rakentaa autonsa (lähes) kuten parhaaksi näkee ;)

 

Mutta sellainen tuli mieleen, että miten aioit liittää letkut siihen "välisäiliöön" ja miten aiot saada sen tiiviiksi? Vakio korkissahan on yleensä ilmareikä josta nesteet mukavasti valuu pihalle jos säiliön laitat piripintaan?

Link to comment

Vw tehtaallakin oltiin niin tyhmiä että käytettiin Transporterissa yli 10 vuotta tuota pääsäiliö/täyttösäiliö ratkaisua.

Yksi siisti ratkaisu tuohon olisi 2-piirijarruilla varustetun-67 Kuplan säiliö,tulee siihen 1-piirisäiliön paikalle,peltiin joutuu tekemään vähän isomman reijän.

Link to comment
Vw tehtaallakin oltiin niin tyhmiä että käytettiin Transporterissa yli 10 vuotta tuota pääsäiliö/täyttösäiliö ratkaisua.

Yksi siisti ratkaisu tuohon olisi 2-piirijarruilla varustetun-67 Kuplan säiliö,tulee siihen 1-piirisäiliön paikalle,peltiin joutuu tekemään vähän isomman reijän.

 

Ma tein nuin.

Link to comment
Guest Ari F.
No joo, olkoon sitten jo tuosta jauhaminen, mun pointti oli vaan se, että letkussa oleva neste riittää ehkä tuhanteen jarrutukseen ehkä enempään ehkä vähempään, joten todennäköisesti kurkkaat sinä aikana siihen yläsäiliöön kuitenkin, ja kurkkausten välissä et voi tietää onko säiliössä enempää nestettä kuin letkuissa. Tätä ajoin takaa, mutta jokaisella on oikeus rakentaa autonsa (lähes) kuten parhaaksi näkee ;)

 

Mutta sellainen tuli mieleen, että miten aioit liittää letkut siihen "välisäiliöön" ja miten aiot saada sen tiiviiksi? Vakio korkissahan on yleensä ilmareikä josta nesteet mukavasti valuu pihalle jos säiliön laitat piripintaan?

 

 

 

Joo ;-)

 

Kuva pakun alasäiliöstä:

 

Siis se pakun säiliöhän on täysin umpimallia josta lähtee vain yksi letkulähtö, ja kyllähän noi letkut ja putket aina tiiviiksi saa... Toivottavasti. Näinhän se on tehty alunperin pakuissakin. Jos siinä käyttäis jonkun muun esim sitä volvon säiliötä, pitäisi siihen sitten asentaa korkkiin letkukara.

post-2034-13888359748126_thumb.jpg

Link to comment
Guest Ari F.
Vw tehtaallakin oltiin niin tyhmiä että käytettiin Transporterissa yli 10 vuotta tuota pääsäiliö/täyttösäiliö ratkaisua.

Yksi siisti ratkaisu tuohon olisi 2-piirijarruilla varustetun-67 Kuplan säiliö,tulee siihen 1-piirisäiliön paikalle,peltiin joutuu tekemään vähän isomman reijän.

 

Tiedän kyllä ton 67 säiliön, jopa jossain ollut oikein kuvakin moisesta, mutta kun tuntuvat olevan aika vaikeasti löytyviä kapistuksia, eli ei ainakaan ole vielä vastaan tullut, mutta jos jollain kyseinen ylimääräisenä löytyy, niin olisin halukas adoptoimaan kyseisen kapistuksen pientä korvausta vastaan. :-)

 

Ari

Link to comment

Harvinaisiahan ne suomessa on,täällä-67:kat on yleensä yksipiirisillä,1 säiliö mulla on,saatan siitä luopuakin,mutta en ihan halvalla,tarjouksia kuunnellaan.

Pakun pääsäiliöitä on useita,ei maksa paljoa,senverran tutkin tänään että jako on sama kuin Kuplan sylinterissä.

Link to comment
Guest Ari F.
Harvinaisiahan ne suomessa on,täällä-67:kat on yleensä yksipiirisillä,1 säiliö mulla on,saatan siitä luopuakin,mutta en ihan halvalla,tarjouksia kuunnellaan.

Pakun pääsäiliöitä on useita,ei maksa paljoa,senverran tutkin tänään että jako on sama kuin Kuplan sylinterissä.

 

Pistän sulle YV:tä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...