Guest käferisti Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Osaisiko joku neuvoa tumpelokorjaajaa. Kuplan valoissa on probleema: pitkät valot välähtävät ihan normaalisti, mutta eivät jää päälle. Sulakkeet ja sulakerasian liitännät on tarkistettu, rele on vaihdettu. Mitä pitäisi seuraavaksi tarkasta? Releessä yhä vikaa vai muualla sähköissä? Vai katkaisimessa? Jos siinä, mitenkäs se todetaan, vaatiiko ratin irrotuksen ja mitenkäs se tapahtuukaan? Avusta kiitollinen hermoromahduksen partaalla... :( Quote
seppo mäntykivi Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 en kyllä usko että katkaisijassa vikaa ois, jos kerran väläyttää.... Lyhyet toimivat normaalisti? Quote
metake Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Mulla ei ole kuplassa relettä... Mullapa on :D Kysyjällä lienee siis erilainen kupla kuin mulla, mutta samanlainen kuin sulla, joten sopiva sähkökaavio on lienee siis sellainen missä on rele? Eli siis, yleensäkin kun kysyy jotain, niin kannattaa antaa mahdollisimman vähän lähtötietoja että saa mahdollisimman paljon arvauksia :D Quote
Guest käferisti Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Kiitos vastauksista. Joo unohdin kertoa, minkälaisesta Kuplasta kyse. Siis 1971 1302S. Releessä taikka sen johdotuksissa vikaa. Mitenkäs tuon toteaisin? Johdotuksissa? Onko ideaa, mistä sellaista vikaa voisi hakea? Quote
metake Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Tuolta sähkökaavio, jos siitä olis jotain apua, näkee ainakin minne johdot menee: http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... per_71.jpg http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... 71_key.jpg Edit: Onko varmasti oikeanlainen rele? Näissähän valonvaihto toimii siten, että joka toisella viiksen nykäisyllä palaa pitkät ja joka toisella puolikkaat. En ole tuollaista relettä koskaan tutkinut, mutta rele muistaa asentonsa, koska pitkät pysyvät päällä vaikka virrat käyttäisi pois. Jos tilalla on normirele, jota pidetään päällä signaalin ohjaamana käy juuri kuvatulla tavalla, eli valot vain välähtää viiksestä vedettäessä (tai siis pitkät palaa sen aikaa kun viikseä vetää) ja sammuvat kun viiksestä päästää koska ohjaussignaali katkeaa. Olikohan tarpeeksi epäselvästi selitetty? Quote
Sakke Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Kato ensin että releelle tulee joko jatkuvana tai virta päällä jännite napaan 30.Sitten maapuoli,sekä että 56a ja 56b ovat oikein.Kokeile myös tarjota suoraa maita vilkkuviikseltä tulevan johdon napaan(liekkö se F tai jotain?) Quote
metake Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Kato ensin että releelle tulee joko jatkuvana tai virta päällä jännite napaan 30. Jos puolikkaat palaa normaalisti niin tulee jännite, koska tästä se menee molemmille valoille. Sitten maapuoli,sekä että 56a ja 56b ovat oikein. Oltava oikein jos valot kerran vilahtaa, eivät edes vilahda jos nämä on väärin. Kokeile myös tarjota suoraa maita vilkkuviikseltä tulevan johdon napaan(liekkö se F tai jotain?) Tässä sama juttu kuin edellisessä, eli saa herätteen kun valot vilahtaa, mutta rele ei "pysy" päällä. Epäilen vahvasti että joku on vaihtanut väärän mallisen releen ja olet ostanut uuden vanha mallina? Quote
Guest käferisti Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Epäilen vahvasti että joku on vaihtanut väärän mallisen releen ja olet ostanut uuden vanha mallina? Aloin epäillä ihan samaa. Ostin releen jostain himpulaliikkeestä vanha mallina ja auton valot eivät tosiaan toimineet ostettaessa. Menin siis oikein asiantuntijaliikkeseen (sähkö- ei vw-asiantuntija) pyytämään relettä. Sain sellaisen (näyttää samanlaiselta kuin esim. hotcarsin kotisivuilla on), vaihdoin ja pitkät valot vaihtuivat -kerran. Ja jäivät päälle. Nyt on hauska tilanne, toisella releellä autossa on pitkät eikä viiksestä tapahdu yhtikäs mitään, toisella on lyhyet valot, ja nyt ne pitkät eivät enää edes välähdä. Hmph. Mistäs ihmeestä nyt on kysymys??? Quote
Fileas Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Autosähkö on sähköistä ihmeellisin :) Tarkista maadoitus? Quote
Guest Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Vai olisko menny akun jännite jo liian alhasex ettei jaksa enää rele vaihtaa? On sama vika ollu ja kauan tappelin ennenku huomasin. Quote
metake Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Nyt on hauska tilanne, toisella releellä autossa on pitkät eikä viiksestä tapahdu yhtikäs mitään, toisella on lyhyet valot, ja nyt ne pitkät eivät enää edes välähdä. Hmph. Mistäs ihmeestä nyt on kysymys??? Onhan johdot nyt varmasti oikein releessä? Eli tuon sähkökaavion mukaisesti jonka postasin? Eli tuleva sähkö nastaan 56, puolikkaat nastaan 56a, pitkät nastaan F ja valonvaihtimelta tuleva piuha nastaan S. Quote
metake Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Autosähkö on sähköistä ihmeellisin :) Tarkista maadoitus? Muistaakseni se maadoitus menee juurikin tuon valonvaihtokytkimen kautta, eli relettä ei erikseen maadoiteta. Quote
NordBling Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Voisko olla kontaktihärö viiksen juuressa eli ratti pois, paineilmaa kohtuudella tyveen ja crc:tä tai jotain perään. Variantissa aikoinaan toi vika poistu noin 50-100 kertaa valoja vaihtamalla. Quote
Guest käferisti Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Onhan johdot nyt varmasti oikein releessä? Eli tuon sähkökaavion mukaisesti jonka postasin? Eli tuleva sähkö nastaan 56, puolikkaat nastaan 56a, pitkät nastaan F ja valonvaihtimelta tuleva piuha nastaan S. Sitä relettä ei saa siihen kiinni kuin yhdellä tavalla. Täytyy tarkistaa se akun lataushommakin. Ihan mahdollista. Maadoituksia yritin katsoa, mutta ei siitä ollut apua. Kummallista tässä on se, että nyt ei toimi edes se pitkien valojen välkäytys. Ei auta antaa periksi. Luovat ideat yhä tervetulleita. Quote
metake Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Kummallista tässä on se, että nyt ei toimi edes se pitkien valojen välkäytys. Ei siinä ole pitkien väläytys toimintoa laisinkaan. Kuten aiemmin totesin, niin joka toisella vedolla pitkät, joka toisella puolikkaat. Nyt se rele jäi jostain syystä pitkien asentoon eikä suostu kääntyyn takaisin puolikkaille. Vaikka se liitin menee vain yhteen asentoon, niin tarkasta silti että noi värit menee oikeisiin nastoihin, joku on saattanut muuttaa liittimien järjestystä kun on vaihtanut erilaisen releen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.