Jump to content

Sisuksien kiillottaminen


Recommended Posts

Eli onko mitään hyötyä kiillottaa kampiakselia ja kiertokankia ?

 

ja sitten semmonen kysymys ettäsaako mistään 180mm pitkiä kiertokankia vw kauloilla?

 

että tämmössiä turhuuksia tälläkertaa kyselen...

Link to comment
Guest Juk_k4

Ainakin mitä itse olen kuullut niin murtumisvaara on hieman pienempi kiillotetuilla osilla kuin röpelöillä. En kyllä tiedä mihin tämä perustuu...?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Käytännön hyötyä? Tarpeellista? Tuskin kukaan on mitään kattavaa ja uskottavaa tutkimusta aiheesta tehny, mutta ei siitä ihan saletisti haittaakaan oo.

 

Ja sitäpaitti harrastaminen on kivaa.

Link to comment

joissain osissa voi pinnan jannitykset muuttua niin paljon etta osa heikkenee, jos kovin ryppyisesta tekee kiiltavan. Tekniikalla on paljon merkitysta myos, mihin suuntaan ja milla vehkeella, ja paljonko kasiteltava osa kuumenee hionnan-kiillotuksen aikana, kuinka pistemaisesti jne..

Link to comment

Toinen asia millä sisuskalujen kiillottamista on perusteltu on öljyn aiheuttaman kitkan pieneneneminen. Lohkoja on kiillotettu sisäpuolelta, jotta öljy valuu paremmin öljypohjaan eikä takerru seinille, kampiakseli ja kiertokanget on kiillotettu jotta ei vastusta niin paljoa öljyyn osuessaan, öljykanaviakin on hinkattu sileemmiksi jotta öljy liikkuu herkemmin, ym. ym.

Link to comment
Guest Toheltaja

jos kiilloittaa kiertokanget niin se upotusosa on hyvä lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi. Näin ovat suuret gurut kertoneet. Ja niidenkin hiominen suoritetaan pituussuuntaan, ei poikkipäin!

Link to comment

Guruista enkä lasikuulapuhalluksesta en tiedä mitään. Veikkaan että lasikuulalla puhaltaminen ei auta mihinkään mitään, kun papana hajoaa heikompana osuessaan kohteeseen. Mutta jos hifistelemään aletaan... Kiertokanget pitäis kiilloituksen/hionnan jälkeen teräskuulapuhaltaan, jotta niihin saisi aikaiseksi pintaan puristusjännitystä.

Lisää osan lujuutta. Samahan tehdään esim laatikon hammaspyörille.

 

Mutta se homma on kyllä sitten todellakin ultimaattista hifistelyä.

Link to comment
Guest Toheltaja

No se mitä mie oon hammaspyöriä tehny, niin ekaa kertaa kuulen että niitä ois teräskuulapuhallettu?! Toki takoo pinnan, mutta en ymmärrä miksi näin ei tehdä tehtaissa jos se olisi hyvä :D Jyrsinnän jälkeen menee pintakarkaisun jälkeen hiottavaksi. Myös kaikki lootapyörät mitä ollaan tehty.

Link to comment

Jaa. No meidän "pajassa" kaikkien hammaspyörien hampaiden pinnat puhalletaan teräskuulalla. Ja monia muitakin osia, miltä vaaditaan erittäin suurta lujuutta. Mutta tää onkin sitä ultimaattista hifistelyä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...