Roope Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 Eli onko mitään hyötyä kiillottaa kampiakselia ja kiertokankia ? ja sitten semmonen kysymys ettäsaako mistään 180mm pitkiä kiertokankia vw kauloilla? että tämmössiä turhuuksia tälläkertaa kyselen... Quote Link to comment
Guest Juk_k4 Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 Ainakin mitä itse olen kuullut niin murtumisvaara on hieman pienempi kiillotetuilla osilla kuin röpelöillä. En kyllä tiedä mihin tämä perustuu...? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 peilipinta murtuu huonommin kuin röpelöinen ja pinnastaan hieman huokea... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 Käytännön hyötyä? Tarpeellista? Tuskin kukaan on mitään kattavaa ja uskottavaa tutkimusta aiheesta tehny, mutta ei siitä ihan saletisti haittaakaan oo. Ja sitäpaitti harrastaminen on kivaa. Quote Link to comment
Guest Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 joissain osissa voi pinnan jannitykset muuttua niin paljon etta osa heikkenee, jos kovin ryppyisesta tekee kiiltavan. Tekniikalla on paljon merkitysta myos, mihin suuntaan ja milla vehkeella, ja paljonko kasiteltava osa kuumenee hionnan-kiillotuksen aikana, kuinka pistemaisesti jne.. Quote Link to comment
metake Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 Toinen asia millä sisuskalujen kiillottamista on perusteltu on öljyn aiheuttaman kitkan pieneneneminen. Lohkoja on kiillotettu sisäpuolelta, jotta öljy valuu paremmin öljypohjaan eikä takerru seinille, kampiakseli ja kiertokanget on kiillotettu jotta ei vastusta niin paljoa öljyyn osuessaan, öljykanaviakin on hinkattu sileemmiksi jotta öljy liikkuu herkemmin, ym. ym. Quote Link to comment
Roope Posted May 23, 2008 Author Share Posted May 23, 2008 eli kiillottamisesta ei ole mitään haittaa, eli kannattaa alkaa hinkkaamaan jos ei ole vapaa ajasta puutetta, tähän tulokseen minä ainakin tulin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 jos kiilloittaa kiertokanget niin se upotusosa on hyvä lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi. Näin ovat suuret gurut kertoneet. Ja niidenkin hiominen suoritetaan pituussuuntaan, ei poikkipäin! Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Guruista enkä lasikuulapuhalluksesta en tiedä mitään. Veikkaan että lasikuulalla puhaltaminen ei auta mihinkään mitään, kun papana hajoaa heikompana osuessaan kohteeseen. Mutta jos hifistelemään aletaan... Kiertokanget pitäis kiilloituksen/hionnan jälkeen teräskuulapuhaltaan, jotta niihin saisi aikaiseksi pintaan puristusjännitystä. Lisää osan lujuutta. Samahan tehdään esim laatikon hammaspyörille. Mutta se homma on kyllä sitten todellakin ultimaattista hifistelyä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 No se mitä mie oon hammaspyöriä tehny, niin ekaa kertaa kuulen että niitä ois teräskuulapuhallettu?! Toki takoo pinnan, mutta en ymmärrä miksi näin ei tehdä tehtaissa jos se olisi hyvä :D Jyrsinnän jälkeen menee pintakarkaisun jälkeen hiottavaksi. Myös kaikki lootapyörät mitä ollaan tehty. Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jaa. No meidän "pajassa" kaikkien hammaspyörien hampaiden pinnat puhalletaan teräskuulalla. Ja monia muitakin osia, miltä vaaditaan erittäin suurta lujuutta. Mutta tää onkin sitä ultimaattista hifistelyä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.