Jump to content

Pakettiautosta henkilöauto


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Kyselin tossa vähän aikaa sitten akesta, että onkohan katsastusmies tulkinnu oikein kun on tehny miun kuplasta pakettiauton. No siellä oli tyyppi sitä mieltä, että ihan oikein on tulkinnut.

 

Sit aloin selvittelemään, että mitenköhän sitä sais sitten takas henkilöautoksi. Selvis, että järkevin tapa ois lisätä painoa sen verran, että henkilökantavuus ois suurempi kun kuorman kantavuus. Lisää tarviis noin 40 kiloa, joka tulee kyl joka tapauksessa kaikesta verhoiluista sun muista.

 

No tänään sit käväsin ohimennen konttorilla kyselemässä, että olikohan vuonna -74 kuljettajan ja matkustajan painot eri kun nykypäivänä jne. Ei osannu leimamies siihen hätään sanoa, että mitenkä ne meni, mutta rupes siinä puhumaan, että verotetaan uusiksi jos muuttaa pakettiautosta henkilöautoksi.

 

Mit vit? Miksi sitä muka uudelleen verotettaisiin jos kerran on maahantuotaessa verotettu henkilöautona?

 

Mistähän sais kaivettua noita vuoden -74 asetuksia, ettei ois tässä ihan apinoitten armoilla? Ja tarviiko muuten ton ikäsissä olla e-hyväksytyt valot?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nyt en ihan ymmärrä. Pitääkö täyttää autevolain molemmat pykälät, vai riittääkö vaan toinen?

 

Edit: Niin ja paljonkohan muuten aikanaan on tuo kupla mahdollisesti maksanut?

Link to comment

Näin kun tarkemmin ajattelee, niin on ainoastaan positiivista jos ei toi 23§ eli tila- ja kantavuusvaatimukset täyty. Jos noi molemmat pykälät täyttyy niin pakun vero on toi 35%, muuten siitä tulee "täyden veron paku" niinkun nyt noi nykyiset pikkuautopohjaiset pakut.

 

Toi 24§ vaikuttais mun mielestä oleva tarkoitettu niitä farkuista tehtyjä kaksikäyttöautoja varten, joita tossa joku vuosi sitten tehtailtiin oikeen urakalla. Eli jos on lisäpenkkejä niin auto ei ole yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettu -> henkilöauton dieselvero.

 

Eli kun/jos molemmat lakipykälät ei täyty niin ei pitäis mennä veroakaan maksuun kun muuttaa takaisin henkilöautoksi.

 

Autoverolaki: http://tinyurl.com/6cjbzz

Link to comment
Guest Mika Raussi

Entäs sitten kun tuohon aikaan pakettiautot on ollu vissiin kaikki verovapaita? Minkä ajan lainsäädäntöä tässä oikeen sovelletaan?

 

Edit: Laskeskelin tossa, että aika monta kertaa saa varmaan ottaa sakot 80 lätkän puuttumisesta verrattuna veron maksamiseen. Tosin paljo tommosessa sit verot ois?

 

Edittiä lisää: Tuolla AKE:n sivulla viitataan autoverolain 43§:n 3. momenttiin, mutta en mie sieltä tommosta kyllä löydä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nyt jos mie oon ihan oikein ymmärtäny sekä AKE:n esimerkkejä, että autoverolakia, niin tuosta EI pitäisi mennä varoja lainkaan, koska siinä on liian pieni lava.

 

Sit pitäs vielä selvittää mitkä oli määritelmät pakettiautolle vuonna -74. Eli jos henkilökantavuus on kuomankantavuutta suurempi, niin onko se sillon yksiselitteisesti hankilöauto. Järki tietty sanoo, että joo, mutta lakihan harvoin järkeä vastaa.

Sit pitäs kans selvittää kuljattaja ja matkustaja paino vuonna -74.

Link to comment

No minä painoin -74 varmaan kymmenisen kiloa, jos sitäkään...

 

Kuljettajana en saanut toimia, matkustin kyl nelostyyppi variantissa...

 

Sori sotkeminen, mut mielenkiinnolla seuraan kuinka saat homman oikaistua.

Link to comment

Ei kyllä pitäisi mennä veroja kun kerran on verot maksettu.

 

Vertailukohdaksi käy nuo Diesel-farkut joita muuteltiin 2004 täyden paikkaluvun pakettiautoiksi jotta saatiin ajella pakun dieselverolla. Jo seuraavana vuonna sitten lainsäädäntö jo muuttui ja vero meni paikkaluku perusteiseksi. Ei noistaakaan veroa joutunut maksamaan kun palautti henkilöautoksi, vain muutoskatsastusmaksu.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Ei kyllä pitäisi mennä veroja kun kerran on verot maksettu.

No niinhän se järki sanoo. Mutta kun ei ookkaan kyse siitä, onko verot jo maahantuodessa maksettu, vaan siitä, muutetaanko auto matalamman verokannan autosta korkeamman verokannan autoksi.

Link to comment
vaan siitä, muutetaanko auto matalamman verokannan autosta korkeamman verokannan autoksi.

 

Kuten esimerkillä tarkoitin, ei muuteta korkeamman verokannan autoksi.

 

On sellainenkin käsite kuin täyden veron pakettiauto, kuten nuo dieselfarkut, niiden ei ole mm. tarvinnut täyttää tavaratila-mittoja ja ei tuossa sinun pakussakaan ole tarpeeksi pitkää lavaa että se olisi joskus hyväksytty verottomaksi pakuksi (vai koska nuo määräykset on tulleet?)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin kato sehän tässä just onkin, että sovelletaanko nykypäivän ehtoja vai onko sillon joskus riittänyt pienempi lava verovapauteen. Tää on asia, joka pitää huomenna akesta tarkistaa.

Link to comment

Juttelin tästä puolitutun katsastusmiehen (A-katsastus) kanssa ja se oli ihan ihmeissään, että miten hemmetti se nyt on pakettiautoksi muutettu, ei pitäis muuttaa jos ei asiakas nimeomaan halua. Paljon on kuulemma autoja katsastettu, syystä tai toisesta, ilman takapenkkiä, jolloin paikkaluku pienenee mutta ei niistä pakettiautoja tule automaattisesti.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Asioita varmistettu. Ei tuu veroseurausta ja painoa lasketaan nykypykälien mukaan. Eli kuski 74 vai 75 kiloa ja matkustaja 68 kiloa.

 

Se on vielä varmistamatta, että kun auto viedään muutoskatsastukseen, niin lasketaanko prosentit uudelleen. Joku AKE:ssa sano, että ei tietenkään, kun ei prosentteja muuteta, mutta katsastusmies oli asiasta epävarma. Pitänee siis tarkistaa vielä semmoselta henkilöltä, jonka sanomiseen voi luottaa kun kiveen.

Mielellään veis jollekin muulle konttorille, mutta ihan missä tahansa ei oo vaakaa.

Link to comment

Ei tarvii painojen kanssa kikkailla kun laitat kiinteän lavakatteen, eli vanerista tai alumiinistä, esimerkiksi, siis lavan reunan tasalle. Ei täyty enää sen jälkeen pakettiauton edellytykset.

 

Tästä esimerkki elävästä elämästä: Autourheilupuolelta tuntemani henkilö vei uudehkoa Hiluxia katsastukseen ja oli siihen näppäränä miehenä itse vanerista väkästänyt saranoidun lavakatteen. Ensimmäiset sanat katsastusmieheltä olivat: "Poistatko katteen vai teetkö henkilöauton ja maksat autoverot?"

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kun en mie mitään lavakatetta halua. Sen sijaan noin 40 kiloa lisää painoa riittää. Tähän hätään se hoituu vahvistamalla takaseinää vähän reilummin, mut sithän sitä voi ottaa sitä mukaan pois kun tulee lisää. Pitää kuitenkin muistaa, ettei autossa oo tällä hetkellä esimerkiksi minkäänlaista verhoilua. Sen päälle jokunen kilo tinaa, pakkelia maalia ties mitä, niin eiköhän tosta kaikesta sen 40 kiloa varmaan kerry. Pitäshän siihen kompura ja säiliökin hankkia.

 

Nyt vois kuitenkin hoitaa tän henkilöautoksi tekemisen tähän hätään, niin on turvassa kaikilta lain muutoksilta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...