Jump to content

Nokan ja nostajien sisäänajosta ja öljyistä.


Guest Paukku

Recommended Posts

Ois tarkoitus naittaa Englen fk-48 ja cb:n lightweight racing nostajat toisiinsa. Muita vaikuttavia tekijöitä olis terästönärit, Pug Back race tuplajouset, cb:n titaanilautaset, 44 ja 37,5 rosterivenat ja 1:1,4 keinut. Edellinen yritys meni pieleen, silloin oli vähänajettu fk-48 nokka, hiotut vakionostajat ja paska marketti 10 w 40 öljy. Nostajista hävis pinta, nokka pilalle ja kone täynnä metallipurua. Onneks oli öljypohjassa sihti(ei menny pumpulle/kanaviin paskaa) ja pumpun jälkeen ff systeemissä suodatin. Elikkäs miltä kuulostais tällainen: huolellinen puhdistus ja kuivaus, sisemmät venajouset pois, uuden nokan mukana tullut rasva nostajiin ja nokkaan, laakereille Kendall GT1:stä, kone nippuun, kanavat valuttamalla mahdollisimman täyteen öljyä, tota samaa GT1:stä joka olisi myöskin tälläkertaa se varsinainen sisäänajoöljy. Öljynpaineet koneeseen ilman tulppia startilla, kun paineet, tulpat takaisin ja käymään. 30min max 2000 kierrosta, ei tyhjäkäynnillä. Sitten kiikut irti, jouset pois ja sisäjousia asentamaan. Seuraaviksi öljyiksi olisin laittamassa Kendall 20 W 50 green racin öljyä joilla ois tarkoitus ajella rauhallisesti noin 1000 km ja sitten taas uutta tuoretta vihreetä öljyä kehiin. Sitten voiskin jo vähän alkaa revitteleen tota konetta. Ehdotuksia, vinkkejä ja kokemuksia saa heittää. Kaikki tervetulleita, ei viitteis enää toisia nostajia ja nokkaa tärvätä. kiitokset etukäteen.

 

T.Make Paukku

Link to comment

Vastaavan varovaiselta puuhalta kuullostaa ihan kuten myökin tehtiin nyt keväällä urtsipadan sisäänajossa. Samat CB:n ultralight-nostajat, mutta nokka ja -rasva Webcamin. Eli löysähköillä sinkkujousilla, kierrokset meillä webcamin ohjeiden mukaan reilu 2000, ö-painevaloa/mittaria kytäten. Öljyn seassa (tilavuus meidän padassa n. 5 litraa kaikkinensa) meillä oli puol pulloa sinistä STP:tä lisäämään niitä hemmetin sinkkejä ja fosfaatteja joista voi kans lukea netistä monta juttua. Parikymmentä minsaa pukissa ajettiin.

 

Muuten kuullostaa siis oikein hyvältä, mutta tuo 1000km varovainen ajelu on (kirja+nettitiedon) mukaan turhaa ja voi vissiin olla haitallistakin. Kun nokka on ajettu sisään, sitä ei tarvitse enää "varoa", ja seuraava sisäänajo tapahtuukin sitten kuormituksen kanssa männänrenkaille.

 

Monet netti- ja kirjasuositukset lukeneena itse olen päätynyt tämän "kakkossisäänajon" teemaksi sellaista ajoa, jossa tulee paljon reippaita kiihdytyksiä kierrosalueen alhaalta saakka vedättäen melko ylös (ei täysille kierroksille kuitenkaan) ja sieltä moottorijarrutuksella alas. Tällä ymmärtääkseni kohdistetaan painetta vuoronperään männänrenkaan päälle (työtahdit) ja alle (vaikka sinne alapuolelle ei mitään puristuspaineita tule mutta mekaanisesta- ja ilmanvastuksesta se männänrengas kyllä tapaa uran yläreunankin.

 

Ohjeena on myös monessa paikkaa ollut, että kone pitää ajaa kunnolla kuumaksi tämän "kakkossisäänajon" aikana, ja kestoa on suositeltu eri lähteissä jostain puolesta tunnista aina muutamaan sataan kilsaan, jonka jälkeen toki taas öljynvaihto.

 

Näistäkin operaatioista on montaa mielipidettä, mm. siitä ajetaanko tuplajousilla vai puretaanko sinkkujouset, minkä aikaa, millä öljyllä ym. Meillä ei vissiin ihan pieleen mennyt kun 6h kesti ajaa kaasu pohjassa :)

 

Puavo

Link to comment

markkinoilla on myös nostajia jotka eivät tarvitse"sisäänajoa":

UBT lifters 94 gramm

-These lifters are made by Udo Becker tuning for all engines with high performance valve springs.

They are compartible with all billet flat tappet cams, except all steel or hard welded cams.

Can be used from single to chevy style springs

We don't recommend any breakin.

One set can be used with different cams.

 

 

-Ventilstössel UBT

Leichtbaustössel

60 Gramm

UBT lifters 60 gramm

These lifters are made for high performance engines using single or inner and outer springs.

With this light weight lifters you don't need high spring pressure.

We have run these lifters up to 8000 rpm with inner and outer springs like Gene Bergs.

Link to comment

Sisään ajoon diesel öljyä jossa tuo sinkki lisä aine valmiina, sillä varovaista ajoa alkuun. Myös männän renkaiden mikrohioutumiseen synteettiset öljyt alkuun liian liukkaita.

 

Toinen vaihtoehto on lisätä sinkki lisäaine öljyn sekaan erikseen. Liukupintaiset nostajat vaativat tämän aluksi. Näin toimien ongelmista on päästy eroon. Nämä ongelmat ja ja seuraukset ovat tulleet esille riippumatta nokkien tai nostajien valmistajista.

Link to comment

Kiitoksia näistä ohjeista. Muistelinkin lukeneeni tosta STP:n käytästä aikaisemminkin eli sitä siis vielä ostamaan. Muutama asia vielä askarruttaa: onko tuo 20 W 50 Kendall green racing liian hyvää tohon "kakkos-sisäänajoon" ja kuinka vähän tai paljon olisi hyvä tota toista sisäänajoa ajaa, ennenkuin vaihtaa taas uudet öljyt? Mulla ois meinaan mahdollisuus duunipaikalla kiusata tota autoa semmosessa melko pitkässä asvalttimäessä. Ajatuksena lähinnä se kun mulla on tossa autossa sellainen huoltoa helpottava irtoperä, että laittais sen vasta sitten paikalle kun ottaa auton oikein liikenteeseen. On meinaan vaan paljon mukavampi tehdä vena- yms. säätöjä kun ei ole niitä peltejä ympärillä.

 

Kiitokset jo etukäteen.

 

MP

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...