Guest massee Posted July 24, 2008 Posted July 24, 2008 Hou! Olen aikaisemminkin kysellyt täällä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, nyt olisi taas yksi. latausvalo syttyi motarilla 90kmh vauhdissa äkillisesti. Pysähdyin ja tarkistin että remmi on ehjä, olihan se ja ajoin perille. Onko laturi entinen? Uskallanko ajaa hämiksestä takaisin kotio tampesteriin? Jos jollakulla olisi niksejä vian paikantamiseen, olisin kiitollinen. Olin vaihtanut rikkinäisen ajovalon samana iltana uuteen samantehoiseen, muita erikoisuuksia ei tilanteeseen liittynyt. muuten on mennyt hyvin 2000km verkkaista kesäkurvailua takana, kivaa on ollut. Quote
Guest massee Posted July 24, 2008 Posted July 24, 2008 Vähän lisää: käyttelin hakua tällä ja toisella foorumilla ja löysin vähän ohjeita. huomenna ajattelin koittaa seuraavia juttuja: - hiilten rassaaminen ja vaihtaminen. - säätimen vaihtaminen Missä säädin sijaitsee? Auto on 72 tai 73 orkkispeleillä (tasavirta 12v olettaisin). mitä kaluja hiilten vaihtoon tarvitaan ja miten paikallistan hiilet laturista? Quote
Guest Posted July 25, 2008 Posted July 25, 2008 Veikkaisin tuota latauksen säädintä tai irronnutta/katkennutta johtoa, jos valo syttyi kerralla eikä sammu. Hiilet taitaa yleensä alkaa temppuilemaan pikkuhiljaa. Toki nuo hiiletkin kannattaa vaihtaa kun eivät paljoa maksa. Kannattaa varmistaa ensin yleismittarilla, että tuo valo toimii oikein. Eli auton ollessa käynnissä, pitäisi akulle tulla yli 13V(joku voi varmaan kertoa tarkemmin paljonko tasavirtalaturin pitäisi antaa). Quote
Guest Jessie Posted July 25, 2008 Posted July 25, 2008 Vilkaisepa kanssa, onko se latausvalon ja öljyvalon piuhat oikein päin. Meikäläisen -72:ssa joku tee-se-itse-mies on joskus ennen minun aikaani liittänyt johdot väärinpäin. Olen siis törmännyt pariin kertaan siihen, että öljyvalo palaa ja laturi on paskana. Quote
Guest massee Posted July 25, 2008 Posted July 25, 2008 Kiitos vinkeistä! Hiilet näyttävät olevan kunnossa, joskin alapuolinen on hieman enemmän kulunut. Jouset painavat hiiliä ankkurin kollektorille vielä kunnolla. Kollektorissa on hiilten hankauksen jäljiltä ura, mutta kuparipintaa on kyllä. Alapuolisessa hiilessä on jokin sokerinpalaviritys, mutta se näyttää olevan hyvin kiinni. säädin taitaa olla takapenkin alla kuljettajan puolella? Ainakin siellä on jokin bosch-purkki johon tulee samanlaisia johtoja mitä laturilta lähtee. Vaihtaisinko tuon säätimen? Quote
Guest massee Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 Nyt v++++ ahistaa. Ostin motonetistä uuden säätimen ja pistin paikoilleen. Latausvalo sammui hetkeksi, mutta säädin sirisi. Pian latausvalo syttyi uudelleen ja sirinäkin lakkasi. Taisin paukauttaa uuden säätimen. säätimellä oleva vastuslankasysteemi on jotenkin kärsineen näköinen. laturi ilmeisesti rikkoo säätimen, en keksi muuta. Auto olisi mukava saada kotiin, mutta tänne se nyt taitaa jäädä. Prkl. Quote
Guest Jessie Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 Oletko jo mittauttanut sen laturin? Se saattaa työntää liikaa virtaa. Ja kyllä, se on mahdollista. Quote
Guest massee Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 En ole mittauttanut laturia, käväisi itselläkin mielessä tuollainen "ylilataaminen". Missäs laturin voisi mittauttaa ja mitä siitä mitataan? Sain ajettua kuubeloisen kotiin hämeenlinnasta tampereelle. Ilman valoja päästelin ja hyvin meni. Quote
vwagen Posted July 27, 2008 Posted July 27, 2008 Säätimen tehtävä on nimenomaan säätää laturin tuottama huomattavasti suurempi jännite auton järjestelmään sopivaksi. Quote
Guest massee Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Kirjoittelen nyt vähän kuulumisia tästäkin, tämä on osittain omaa dokumentointia asioiden etenemisestä. :) Kuubeli on nyt seissyt tampereella kadunvarressa hyvän tovin, hyvin se on siinä säilynyt. Laturiongelmia en ole saanut ratkaistua, minulla on paha tapa pähkäillä pääni puhki siinä missä ammattilaiset olisivat hoitaneet homman moneen kertaan. En siis ole tehnyt mitään. Sen verran selvitin että löysin tampereelta osaavantuntuisen huoltopaikan. Tyyppi tiesi tarkkaan mitä täytyy tehdä. Korjauskustannuksissa pitäisi varautua noin 400 euron kustannuksiin. Purin tänään säätimen, eristin liittimet, irroitin johdot laturista ja käyttelin autoa tovin. Auto lähti hyvin käyntiin ja hyrräili pois tiehensä. Säädintä mittarilla piipitellessä (rikkinäistä sellaista) selvisi että säädin vetää laturilta tulevat D+ ja DF-navat maihin, myös säätimessä oleva lankavastuksen näköinen osa on selvästi rikki (tämä sekä alkuperäisessä, että motonetistä hankitussa säätimessä). Mikähän tuollaisen aiheuttaa, olisiko se juurkin ylilataaminen? Laturi siis päätti jostain syystä ryhtyä ylilataamaan. :( Pimahdusta edelsi toisen etulampun vaihto edellistä vastaavaksi, en tiedä voiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa. Säädin ei kilahtanut kylläkään heti lampunvaihdon jälkeen. Nyt tarkoitukseni on siirtää auto autotallille seinäjoelle. Olisi siis tarpeen ajella ilman laturia 180km. Akku on 65Ah, täytenä siinä pitäisi hyvin riittää hönkää jopa ajovaloille. Ajattelin kuitenkin ajaa auton kirkkaana aamupäivänä pikkuteitä perille ja säästellä sähköä lasinpyyhkijöille jos sade yllättää. Keväällä on sitten edessä laturin vaihto, uudet piuhat ja uusi säädin. Jos joku keksii keinon välttyä laturin vaihdolta, aikaa säästyisi suuresti. :) Laturin vaihto täytynee opetella itse, korjauskulut tuntuu auton hintaan suhteutettuna suurilta. Quote
Guest Hannu Mattila Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Tuli tuossa pohtiessani mieleen, että säätimeltä menee muistaakseni johto akulle. Onko se kiinni akussa? Tää on nyt vähän kaukaa haettua, mutta jos se johto olisi irronnut akulta ja pudonnut siihen akun viereen ja ottaisi peltiin kiinni niin sehän maadottaisi juurikin nuo laturilta tulevat johdot jolloin säädin toimisi eräänlaisena sulakkeena.. joita nyt siis on parikin kappaletta palanut.. Minä siis hakisin vikaa sieltä, mihin sen sähkön pitäisi mennä säätimestä.. Quote
Tanhis Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Sen verran selvitin että löysin tampereelta osaavantuntuisen huoltopaikan. Tyyppi tiesi tarkkaan mitä täytyy tehdä. Korjauskustannuksissa pitäisi varautua noin 400 euron kustannuksiin. Holy shit sillähän hinnalla ostaa jo kuplan mistä saat itsellesi laturin. Ja eihän uusi laturikaan maksa noin paljoa. Tai mitä tuohon remonttiin sitten kuuluisi. Edit: kuumista autoista saa vaihtovirtalaturin alle kahteen sataan niin eiköhän vähän kyselemällä sellaisen saisi jostain muualta ~150 Quote
Guest Jessie Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Sitä laturia ei tosiaan kannata alkaa korjata - ja yleensä ei voikaan. Osta uusi/vanha, pääset halvemmalla. Pystyt pienellä avustukseslla asentamaan sen itsekin. Quote
Guest massee Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Kiitos vihjeistä! Säätimestä menee todellakin suora joto akulle, johto on molemmista päistä tukevasti kiinni ja johto on pintapuolisesti tarkasteltuna hyväkuntoinen. Säädintä on mitattu täysin irtonaisena, eli säädin kourassa navat D+ ja DF olivat maissa. Laturilta säätimelle tulevia johtoja ei ole mitattu, oikkari voi tietty olla näidenkin välissä. Ennen irroitusta kytkentä oli laturi+säädin+akku -paketin osalta juuri samanlainen kun tämä: http://www.vintagebus.com/wiring/bug-66+67.jpg Tai oli siinä yksi erotus, laturin rungosta oli vedetty ylimääräinen maadoitusjohto säätimen runkoon. Tuon luulisi vain parantavan asioita (jos nyt ylipäätään vaikuttaa mitään). Korjaamon ilmoittamat korjauskustannukset perustuivat muistaakseni neljän tunnin työhön, se nostaa hinnan osineen tuonne neljäänsataan. Pintapuolisesti asiaan tutustuneena, laturin vaihto taitaa kuitenkin olla v***umaisimmasta päästä korjauskohteita. Joku sanoi että propellin pultti on joissain tapauksissa avattavissa jäähdytyskopan takaa, tällöin laturin voisi vain vetää pois ja uutta tilalle. Monet puhuu jopa pannun poisnostamisesta, se ei innosta. Ellei tässä mitään suurta valaistusta saa, on keväällä hankittava uusi laturi säädin ja johdot, luulisi vian viimeistään tuolla lähtevän. Quote
Guest Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 Pintapuolisesti asiaan tutustuneena, laturin vaihto taitaa kuitenkin olla v***umaisimmasta päästä korjauskohteita. Joku sanoi että propellin pultti on joissain tapauksissa avattavissa jäähdytyskopan takaa, tällöin laturin voisi vain vetää pois ja uutta tilalle. Monet puhuu jopa pannun poisnostamisesta, se ei innosta. Ellei tässä mitään suurta valaistusta saa, on keväällä hankittava uusi laturi säädin ja johdot, luulisi vian viimeistään tuolla lähtevän. Eihän laturin irrutus mikään paha homma oo, kuplassa. Oikeeseen käteen 36mm hylsy ja vääntiö. Ja tunkee sen puhallinkopan ja tuliseinän väliin ja irrottaan sieltä ison mutterin. Sit piuhat irti, panta irti ja neljä 6mm ruuvia kopasta veks. Laturi tulee nätisti pois. Muistaakseni ei tarvii irrottaa kaasariakaan?? Homma menee hankalaksi, jos joku on vaihtanut 6mm ruuvit kuusiokolomallisiksi. Ennen irrotusta kandeis ehkä koklaa eka, onks laturi kondiksessa. Hihna veks, piuhat irti, irto akulla ja starttikaapeleilla. Akusta miinus runkoon ja plus molempiin laturin nastoihin. Kunnossa oleva laturi lähtee pyörimään moottorina. Joku voi vielä tarkentaa, muistanko ton testikytkennän oikein? Quote
NO H2O Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 Laturin vaihto ei ole mikään paha rasti kun tietää mitä tekee. Vanhan volkkarin kohdalla saa toki varautua aivan kaiken pieleen menoon... Monesti pääsee helpommalla kun purkaa tarpeeksi paljon pois edestä että saa tilaa touhuta. Quote
Guest massee Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 Kiitos taas vihjeistä, taidan ottaa veljen (vanha kuubelisti) avuksi laturin vaihtoon. Kyllä kai tuosta itse selviää. Vanhan laturin voisi tosiaan testata, kiitos siitäkin vinkistä. Taidan vaihtaa kuitenkin hiilet ensin, toinen näyttää vähän kulahtaneelle. Ne ei kuitenkaan paljoa maksa. Jos laturi menee vaihtoon, täytyy harkita vaihtovirtalaturia. HC:ssa on tosiaan muunnoskitti 195e sisäisellä säätimellä, uudella jalalla ja pelleillä. Mahtaakohan tuollainen mennä heittämällä sisään. Autossa ei ole mitään vakio-osista poikkeavaa. AC-laturi olisi kokonaisuutena vähän halvempi ja konversioohjeet kytkentään näytti löytyvän palstalta. huomenna kupla ilman valoja tallipakalle, kai se käynnissä pysyy. :) Quote
NO H2O Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 Hyvällä akulla ilman latausta kuplalla ajelee monta viikkoa... Vara-akku toki kannattaa pitää matkassa kaiken varalta. Quote
Guest Posted September 16, 2008 Posted September 16, 2008 Mulla oli täsmälleen vastaavat oireet kesällä (latausvalo syttyi kesken ajon eikä sammunut). Mulla auttoi sen enemmän kulahtaneen hiilen vaihto... Quote
Guest massee Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Pelkästä hiilestä tässä ei varmaankaan ole kysymys kun säädin on silminnähden rikkoutunut. Tai kaksi säädintä. Olen kans pohtinut että juontaisiko tuo kuitenkin hiileen, toinen hiili on kyllä kulunut. Ylikuluneen hiilen toinen jousi voisi painaa maihin. En sitten tiedä kuinka kaukaa haettua on. :) Ajovalot taitavat viedä noin 120w tehoa, tunnissa menisi siis 10A virtaa. Akulta pitäisi 3tunnin reissuun varata 30Ah, taidan kuitenkin ajella pimeänä. :) Quote
Guest massee Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Laitan viestiä vielä tähän ketjuun kun olen täällä aloittanut. Toivottavasti tästäkin koettelemuksesta on joskus jotain hyötyä jollekkin. ... Syksyllä auto ajeltiin ilman latausta tampereelta seinäjoelle. Vielä syksyllä seinäjokin yleismies "korjasi" laturiongelmat vaihtamalla alapuolisen hiilen, joka ilmiselvästi oli loppu. Ajattelin että homma on tällä selvä ja auto kunnossa --> talviteloille talliin. Keväällä ajelin kattastusmiehen luo valot päällä ja kaikki. Kattastusmiehen kanssa sitten työnnettiin auto käyntiin. Läpi meni. Ajattelin että vähäisen ajon takia ei ollut ehtinyt latailla tarpeeksi ja lähdin ajelemaan takaisin tampesteriin. Kurun kohdalla tuli jo vettä sen verran että oli todettava että v*** se mitään lataa. Ostin uuden akun ja taas oli kiva pyyhkiä lasia. Kotosalla kadunvarressa tampereella tutkailin kytkentöjä ja huomasin että yleissetä oli kytkenyt laturi aivan päin seiniä. Kaavioiden mukaan kytkin vanhan säätimen kiinni, mutta akulta mitattuna täytyi todeta että ei se vaan lataa. Motonettiin olisi tulossa uusi säädin. Todennäköisesti käräytän sekin ja taas menee 30e kankkulan kaivoon. Pakko se on kai silti vielä koittaa kun on se hiilikin vaihdettu. Hermot tässä meinaa lähteä. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia vaihtaa laturia omatoimisesti, piuhoituksen uusiminenkin laturilta säätimelle aiheuttaisi pirusti päänvaivaa. Quote
Guest Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Mun käyttövessassa oli aivan vastaavat oireet, vajaan vuoden kikkailin akkulaturin ym. avulla jokapäiväisessä liikenteessä. Sitten otin itseä niskasta kiinni ja aloin vaihtaa uutta vaihtovirtalaturia vanhan tasavirtaisen tilalle. Motonetistä hain uuden vaihtovirtalaturin ja rusikoin sen tasavirtasen pelleillä ym. paikalleen. Pikkuisen joutui kaasuttimen kiihdytyspumpun vipua vääntämään ja bensapumppu on TOSI lähellä laturia. Laturinjalan tietysti joutui hankkimaan uuden. Ei tuo hommana ny kauhean paha ole, jos omaa hiukan päättelykykyä. HC:n "pulttaa kiinni" paketilla säästyy toki hermot, mut rahaakin kulahtaa hitusen enemmän. Ja,mitä johdotuksiin tulee... Palstan syövereistä löytyy muistaakseni Metake.n laatima TODELLA hyvä ohje johdotuksiin. Niillä toi mun kikotinkin on ny vuoden ladannu ilman murheita. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.