Jump to content

Apua liikaa merkkejä!


Recommended Posts

Eli purin viime syksynä yhen moottorin ja rupesin sitä kasaamaan tuossa vajaa kuukausit takaperin. Ongelmana on että nokan ajotusmerkkejä on nyt liikaa.. Eli kampuran rattaassa on vakio merkkien perässä toiset merkit (itse tehty, en minä). Soitin myös koneen tekijälle (tehty joskus 90 luvulla), hänkään ei muistanut kyllä miten ne merkit kuuluu laittaa. En edes muista oonko niitä mihkään lapulle kirjottanu ja jos oon niin en tosiaan tiedä missä lappu on :) Otan kuvan merkeistä niin saa paremmin selkoa. Onko mitenkään mahollista selvittää kumpiin merkkeihin kuuluis laittaa? tuskimpa. Nokka-kepissä on aluratas, vinoilla hampailla.

 

Edit: kuva http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Kupla/?action=view&current=kone006.jpg

Link to comment

Vastasin privaasi. Ohessa myös muille sama sepostus...

 

 

 

siis onko sulla nokan merkit vai kammen merkit nyt sekasin / hakusessa?

 

 

Nokassa oikea merkki on samassa linjassa kuin:

ö-pumpun hahlo->nokan pultti-> oikea merkki

Ja tuossa järjestyksessä. Olen löytäni semmosia joissa on merkki ollu 180 astetta pielessä ja semmosia joissa om ollu 1 hammas. Onneksi hammasjako on niin harva että ei ole sekaantumisen vaaraa, jos vaan älyää tutkia nämä.

 

Kammessa rattaan merkit on keskellä "kyömyä" eli sun kuvassa oikean puoleiset

Jos epäilet että merkkejä on useampia hakattu kammen rattaaseen, niin oikeat merkit on 180 astetta kiiloihin nähden. Suomeksi

- lohko ruuvipenkkiin kii

- tiputa kampura sisään

- laita nokka sisään myös ja merkit kohdalleen

- nyt sulla pitä olla kammen kiila puoliksi lohkossa sisällä

 

Selkiskö?

 

kone006.jpg

Link to comment

miten ne keskilinjaa lahempana olevat merkit vois olla oikeat, kun ne ei ole edes hampaiden kohdalla? Kaytannossa mahdotonta kohdistaa nokkaratasta niihin kun hampaat ei osu sinnepainkaan vaikak kuinka yrittais murjoa.

Link to comment

Joo, Jan olet oikeassa. Elikkä ajotus mahdoton noiden hämy pisteiden kanssa.

Perustin väitteeni pisteiden paikkaan rattaassa. Kattoin tallista muutaman rattaan eilen illalla, ja niiden kohdalla tiplat oli lähempänä keskipistettä.

 

Kävi kattoo äsken aamulla muutaman rattaan lisää, ja pisteiden paikka voi vaihdella

* Sinisen linjan vasemmalla puolella löyty 11kpl ratasta

* Siniselle linjalle samoin 11kpl ratasta

* Ja sinisen linjan oikealle puolelle 5 kpl rattaita

post-78-13888360186061_thumb.jpg

Link to comment
mutta mitä jos homma onkin niin että nokka kuuluu ajottaa vaikka siihen mikä ei ole std merkki.

 

nokan ajoitusta ei koskaan tarvitse tehda niin paljon kumpaankaan suuntaan etta kokonaisella hampaalla muuttuis jako. Yleensa noin 4 (kampuran) astetta suuntaan tai toiseen piisaa. Jos ei sittenkaan ala toimimaan, niin vika on kylla muualla.

 

Nokka ajoitetaan saadettavalla nokkapyoralla. Useimmiten se ajoitus on jo hiottu nokkaan, sopivaksi 90%:iin moottorikokoonpanoista. Eli pulttaat kiinni tavallisen nokkapyoran ja kohdistat vakiomerkkeihin, niin nokka on "ajoitettu". Hifistelya sitten saa aikaan nokkapyoralla missa on soikeat pultinreiat. Harvemmin tarvetta katukoneissa, kisamoottoreissa voi jo saada jotain haluamaansa tulosta. Paras tehoalue siina siirtyy ylos tai alaspain.

Link to comment

kuvassa olevat rattaat on oikein kohdistettu toisiinsa. Ei tarvetta vaihdella, ellei ne ole kuluneet... jos nokkapyora on saadettava, niin se saatovara riittaa kaikkiin tarpeisiin. Jos se ei ole, niin koko paketti toimii sellaisenaankin. Nokan ajoituksen saadolla saadaan aikaan pieni tehokayran siirtyminen suuntaan tai toiseen, ehka noin 500rpm. Kaytannossa aika vahan merkitysta useimmissa tapauksissa. Lahes kaikki nokat on ajoitettu jo tehtaalta sopivasti, jotta ne voi asentaa vakiotyyppisen pyoran kanssa joka ei mahdollista saatoa.

Link to comment

(Bugfuel)Älä koskaan sano ei koskaan. Nyt on kysymys jokkis moottorista. Minulta löytyy tallista nokka-akseli joka on hiottu tehdasakselista niin että pitää ajoittaa hampaan pieleen + tietenkin hienosäätö. Nokasta on muutetettu nokkien välistä kulmaa ja käytetty kahden eri nokaakselin profiileja.

 

 

mutta mitä jos homma onkin niin että nokka kuuluu ajottaa vaikka siihen mikä ei ole std merkki.

 

nokan ajoitusta ei koskaan tarvitse tehda niin paljon kumpaankaan suuntaan etta kokonaisella hampaalla muuttuis jako. Yleensa noin 4 (kampuran) astetta suuntaan tai toiseen piisaa. Jos ei sittenkaan ala toimimaan, niin vika on kylla muualla.

 

Nokka ajoitetaan saadettavalla nokkapyoralla. Useimmiten se ajoitus on jo hiottu nokkaan, sopivaksi 90%:iin moottorikokoonpanoista. Eli pulttaat kiinni tavallisen nokkapyoran ja kohdistat vakiomerkkeihin, niin nokka on "ajoitettu". Hifistelya sitten saa aikaan nokkapyoralla missa on soikeat pultinreiat. Harvemmin tarvetta katukoneissa, kisamoottoreissa voi jo saada jotain haluamaansa tulosta. Paras tehoalue siina siirtyy ylos tai alaspain.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Nokka-akselin ja kampiakselin rattaan oikean asennuspaikan voi tarkastaa katsomalla nokka-akselin ajoituksen.

Yhden hampaan muutos vaikuttaa ajoitukseen 7-10 astetta joten kyllä virheellisen hammasasennuksen huomaa.

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...