mite^ Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Eli purin viime syksynä yhen moottorin ja rupesin sitä kasaamaan tuossa vajaa kuukausit takaperin. Ongelmana on että nokan ajotusmerkkejä on nyt liikaa.. Eli kampuran rattaassa on vakio merkkien perässä toiset merkit (itse tehty, en minä). Soitin myös koneen tekijälle (tehty joskus 90 luvulla), hänkään ei muistanut kyllä miten ne merkit kuuluu laittaa. En edes muista oonko niitä mihkään lapulle kirjottanu ja jos oon niin en tosiaan tiedä missä lappu on :) Otan kuvan merkeistä niin saa paremmin selkoa. Onko mitenkään mahollista selvittää kumpiin merkkeihin kuuluis laittaa? tuskimpa. Nokka-kepissä on aluratas, vinoilla hampailla. Edit: kuva http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Kupla/?action=view¤t=kone006.jpg Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 2, 2008 Share Posted August 2, 2008 Keskellä hammasta olevat on oikeat, eli huonot kopio on vasemmalla Edit-1 Tutki samalla koko ratas tarkkaan, ettei ole vielä muitakin jälkiä... Quote Link to comment
mite^ Posted August 2, 2008 Author Share Posted August 2, 2008 Voiko sen selvittää sitten jotenkin kumpaan se kuuluis laittaa? Ei varmaankaan. :( Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 Voiko sen selvittää sitten jotenkin kumpaan se kuuluis laittaa? Ei varmaankaan. :( Pystyy selvittämään. Mitta kohtana on kammessa oleva kiila ura ja sen sijainti. Haluatko kuulla tarkemmin? Quote Link to comment
mite^ Posted August 3, 2008 Author Share Posted August 3, 2008 Väännä vaikka rautakangesta :)eli kerro toki lisää. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 Vastasin privaasi. Ohessa myös muille sama sepostus... siis onko sulla nokan merkit vai kammen merkit nyt sekasin / hakusessa? Nokassa oikea merkki on samassa linjassa kuin: ö-pumpun hahlo->nokan pultti-> oikea merkki Ja tuossa järjestyksessä. Olen löytäni semmosia joissa on merkki ollu 180 astetta pielessä ja semmosia joissa om ollu 1 hammas. Onneksi hammasjako on niin harva että ei ole sekaantumisen vaaraa, jos vaan älyää tutkia nämä. Kammessa rattaan merkit on keskellä "kyömyä" eli sun kuvassa oikean puoleiset Jos epäilet että merkkejä on useampia hakattu kammen rattaaseen, niin oikeat merkit on 180 astetta kiiloihin nähden. Suomeksi - lohko ruuvipenkkiin kii - tiputa kampura sisään - laita nokka sisään myös ja merkit kohdalleen - nyt sulla pitä olla kammen kiila puoliksi lohkossa sisällä Selkiskö? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 edit Väärää tietoa poistettu Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 miten ne keskilinjaa lahempana olevat merkit vois olla oikeat, kun ne ei ole edes hampaiden kohdalla? Kaytannossa mahdotonta kohdistaa nokkaratasta niihin kun hampaat ei osu sinnepainkaan vaikak kuinka yrittais murjoa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 Joo, Jan olet oikeassa. Elikkä ajotus mahdoton noiden hämy pisteiden kanssa. Perustin väitteeni pisteiden paikkaan rattaassa. Kattoin tallista muutaman rattaan eilen illalla, ja niiden kohdalla tiplat oli lähempänä keskipistettä. Kävi kattoo äsken aamulla muutaman rattaan lisää, ja pisteiden paikka voi vaihdella * Sinisen linjan vasemmalla puolella löyty 11kpl ratasta * Siniselle linjalle samoin 11kpl ratasta * Ja sinisen linjan oikealle puolelle 5 kpl rattaita Quote Link to comment
mite^ Posted August 4, 2008 Author Share Posted August 4, 2008 kunpaa sitä si pistää :o Quote Link to comment
metake Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 kunpaa sitä si pistää :o Heitä roskiin se hammaspyörä ja vaihda toinen. Quote Link to comment
mite^ Posted August 4, 2008 Author Share Posted August 4, 2008 mutta mitä jos homma onkin niin että nokka kuuluu ajottaa vaikka siihen mikä ei ole std merkki. Quote Link to comment
Guest Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 mutta mitä jos homma onkin niin että nokka kuuluu ajottaa vaikka siihen mikä ei ole std merkki. nokan ajoitusta ei koskaan tarvitse tehda niin paljon kumpaankaan suuntaan etta kokonaisella hampaalla muuttuis jako. Yleensa noin 4 (kampuran) astetta suuntaan tai toiseen piisaa. Jos ei sittenkaan ala toimimaan, niin vika on kylla muualla. Nokka ajoitetaan saadettavalla nokkapyoralla. Useimmiten se ajoitus on jo hiottu nokkaan, sopivaksi 90%:iin moottorikokoonpanoista. Eli pulttaat kiinni tavallisen nokkapyoran ja kohdistat vakiomerkkeihin, niin nokka on "ajoitettu". Hifistelya sitten saa aikaan nokkapyoralla missa on soikeat pultinreiat. Harvemmin tarvetta katukoneissa, kisamoottoreissa voi jo saada jotain haluamaansa tulosta. Paras tehoalue siina siirtyy ylos tai alaspain. Quote Link to comment
mite^ Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Eli pitäiskö nyt vain sitten ottaa kampura veks uudestaan ja purkaa pää ja vaihtaa tuo ratas toiseen? Quote Link to comment
Guest Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 kuvassa olevat rattaat on oikein kohdistettu toisiinsa. Ei tarvetta vaihdella, ellei ne ole kuluneet... jos nokkapyora on saadettava, niin se saatovara riittaa kaikkiin tarpeisiin. Jos se ei ole, niin koko paketti toimii sellaisenaankin. Nokan ajoituksen saadolla saadaan aikaan pieni tehokayran siirtyminen suuntaan tai toiseen, ehka noin 500rpm. Kaytannossa aika vahan merkitysta useimmissa tapauksissa. Lahes kaikki nokat on ajoitettu jo tehtaalta sopivasti, jotta ne voi asentaa vakiotyyppisen pyoran kanssa joka ei mahdollista saatoa. Quote Link to comment
Guest paha Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 (Bugfuel)Älä koskaan sano ei koskaan. Nyt on kysymys jokkis moottorista. Minulta löytyy tallista nokka-akseli joka on hiottu tehdasakselista niin että pitää ajoittaa hampaan pieleen + tietenkin hienosäätö. Nokasta on muutetettu nokkien välistä kulmaa ja käytetty kahden eri nokaakselin profiileja. mutta mitä jos homma onkin niin että nokka kuuluu ajottaa vaikka siihen mikä ei ole std merkki. nokan ajoitusta ei koskaan tarvitse tehda niin paljon kumpaankaan suuntaan etta kokonaisella hampaalla muuttuis jako. Yleensa noin 4 (kampuran) astetta suuntaan tai toiseen piisaa. Jos ei sittenkaan ala toimimaan, niin vika on kylla muualla. Nokka ajoitetaan saadettavalla nokkapyoralla. Useimmiten se ajoitus on jo hiottu nokkaan, sopivaksi 90%:iin moottorikokoonpanoista. Eli pulttaat kiinni tavallisen nokkapyoran ja kohdistat vakiomerkkeihin, niin nokka on "ajoitettu". Hifistelya sitten saa aikaan nokkapyoralla missa on soikeat pultinreiat. Harvemmin tarvetta katukoneissa, kisamoottoreissa voi jo saada jotain haluamaansa tulosta. Paras tehoalue siina siirtyy ylos tai alaspain. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Nokka-akselin ja kampiakselin rattaan oikean asennuspaikan voi tarkastaa katsomalla nokka-akselin ajoituksen. Yhden hampaan muutos vaikuttaa ajoitukseen 7-10 astetta joten kyllä virheellisen hammasasennuksen huomaa. Quote Link to comment
mite^ Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 No kun en mää näistä mitään tajua, luulen vain tajuavani ja välillä en ees luule. Mistäs mä tuon nokan ajotuksen nyt sitten tarkistan ku en oo ees varma mikä nokka tuossa on :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 29, 2008 Share Posted September 29, 2008 Mistä netin ositteesta löytyy tämmöiseen kampiakselin ajotusongelmaan ratkaisu? =) Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2008 Share Posted September 29, 2008 Mistä netin ositteesta löytyy tämmöiseen kampiakselin ajotusongelmaan ratkaisu? =) Sen siitä saa kun menee volkkarin koneeseen vettä sotkemaan, männätki kulkoo miten sattuu :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.