Jump to content

Valovirtamigi


Recommended Posts

Hitsausta harjoiteltu nyt ahkerasti Kempin 2100 voimavirtakoneella ja pikkuhiljaahan tuo alkaa sujuakin. Kohta pitää kuitenkin vaihtaa projekti talliin, johon ei voimavirtaa saa, eli valovirtamigin hankinta on edessä. Kemppejä kävin katsomassa. Kalliita vehkeitä ja säätöjen puute hieman epäilytti, vaikka tuo lienee nykyaikaa noissa pikkukoneissa..

Onko kokemuksia noista MinarcMigeistä? Mitä muita hyviä vaihtoehtoja on, ja kuka niitä myy eteläisessä Suomessa?

Link to comment
Guest Toheltaja

mul on tää 280:nen, enkä pois enää vaihtais. http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=111371 Sai mun mielestä valovirtasenakin (mun o voimavirtakone) mut tarttee hitaat sulakkeet, ja jos kiskoo täysillä virroilla, on melkeen otettava voimavirtarasian kautta tuo haarottimella.

 

oli tossa keväällä karvan alle tonnin.

 

Aikasemmin oli kempakki valovirtasena, ja kyl siin teki mieli heittää koko kapistus vittuun satoja kertoja muutaman auton hitsauksien jälkeen. Sulaa ihan eri tavalla, kun kone on "iso" verrattuna vehkeeseen, jota saa huudattaa maksimilla kokoajan että 2mm pelti ees tarttuu kunnolla. Duunissa on 180A kemppi, eikä silläkään saa kunnolla 3 millistä sulamaan (on tosin jo aika vanha)

Link to comment

valovirtasiin kans tuskastunu taysin vuosien mittaan.

Mulla oli ennen maastamuuttoa Esabin 400A voimavirtanen...

Ei loppunu kesken tehot. Mutta sai myos saadettya hyvin pienelle, ohuita pelteja varten. Toisella tallilla oli 180A voimavirtanen joka sekin oli ihan riittava, joskin eroa oli noiden kahden valilla jo reilusti. Tuota 180A pitaisin minimina autohommissa..

Link to comment
Guest Jalmari

Vuosi sitten oli sama tilanne ja piti saada muutenkin helposti siirrettävä kone. Tonnin se kirpaisi mutta ei ole tarvinnut katua Kempin(180) hankintaa. Teho riittää helposti 3mm rautaan(paksumpaa ei ole tarvinnut hitsata). Paksummilla pelleillä vaatii ainakin mulla 16A sulakkeen.

Link to comment
Duunissa on 180A kemppi, eikä silläkään saa kunnolla 3 millistä sulamaan (on tosin jo aika vanha)

Mul on tommonen kotona ja 0,75-5mm:n pelti sulaa ilman ongelmia ja on kans todella vanha.

 

Meillä on töissä nykyään lähes kaikki koneet Esabbeja. Mig/mag laitteet toimii ihan hyvin, joskin on kalliita huoltaa/korjata kemppiin verrattuna.

 

Itse jos ostaisin valovirtamigin, niin valinta olisi Kempin migger tai kempomat. Kempomatissa taisi olla napaisuudenvaihtokin mahdollista.

Link to comment
Guest Toheltaja

Ja jos uutta konetta meinaat ostaa, ni valovirtanen 180 ampeerinen maksaa usein saman ku voimavirtanen isompi?!?!?! Tommoseen törmäsin ku esabbeja ja kemppejä kattelin. Mistähänliene johtuu. Onks valovirtasesta hankalampi tuottaa sama ampeerimäärä, eli virtalähde olis kalliimpi vai mistä liene johtuu tää hintaomituisuus. Kuitenkin 180A kone valovirtana tai voimavirtana on ku yö ja päivä.

Link to comment

Kempin MinarcMig Adaptive 180A valovirta on kiva.

 

Mä en ole kaivannut voimavirtasta. 3 millinen sulaa kivasti. Laite on sellanen normi matkalaukun kokoinen.

 

Hinta on toki päälle tonnin.

Link to comment

Superkempomat, ei taida enää uutena löytyä mutta käytettyjä aina silloin tällöin on liikenteessä.

 

Itse olen tuosta tykännyt, peltihommat ja pienempien rautojen liittämiset onnistuvat hyvin, isompien rautojen yhteen sulattamiseen minulla on invertteri...

Link to comment

Ainakin kempillä ja walliuksella on asiallisia valovirtakoneita tarjolla. Kempillä yrittävät kovasti myydä invertterikonetta. Ei ole kokemuksia mimmoinen on.

 

Kyllä minä pärjäsin ihan hyvin vanhalla kempin superkempomatilla. Autohommissa toimii ok. Ja jos ei kerran ole kuin se valovirta niin mitäpä sitä vertailemaan.

 

Kolmella sataa möin vanhan kemppini syksyllä pois. Joku moottoripyöräharrastaja Jyväskylästä tuli hakemaan sen, eli ilmeisesti näillä on kysyntää muualla paitsi täällä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...