Jump to content

Nurkka Brosolit ja virranjakaja


Guest Aasi

Recommended Posts

Mimmosta virranjakajaa arvon raati suosittelee, ja miksi?

 

40 nurkkabrosolit + 009 vaiko vakio alipaineen kera? ja jos vakio niin mikä versio paras? Pieniä eroja kun niissäkin taitaa olla. Vaiko joku muu jakaja?

Link to comment

sehän riippuu paljon myös koneen muista spekseistä esim puristuksesta ja nokasta ym.. mutta jos kone muuten vakio niin varmaan vakio alipainesäätöinen on ihan paikallaan, jos konetta taasen on myös muulla tavoin piristetty niin silloin kyllä laittaisin itse 009 jakajan. itsellä on kanssa kohta menossa säätöön 1641 ccm mylly jossa on nurkkabrosollit ja 009 jakaja mutta toisaalta kyseisessä koneessa on suht kireä nokka ja puristuksia10:1 joten 009 on melkeen pakollinen..

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ja tämä aihe sitten kiinnostaa minuakin. Itsellä 1760 miedolla nokalla ja vähän avarretuilla kansilla, nurkissa brosolit ja tällä hetkellä 009 jakaja.

Puristus 8,9.

 

Auto käy ja toimii hyvin kun repii niin perkeleesti, taasen rauhallisessa ajossa ei. Kevyesti kiihdyttäessä kakoo hetken ja tasakaasulla hivenen pätkii. Kai se on vaan kokeiltava eri versioita.

Link to comment

Enemmän tuo jakajan valinta riippuu tulevasta käytöstä. Jos on tarkoitus ajaa myös normaalia maantieajoa, niin sitten vakio alipaine- ja keskipakosäätöinen jakaja, jos ajo on enempi nurkissa pörräämistä niin 009:kin toimii ihan hyvin.

 

Mutta, onko 40:ssä brosoleissa alipaine lähdöt virranjakajalle? Mulla on nyt kiinni 35:t ja niissä ainakin on. 009:ssä ei ole mitään etua vakiojakajaan nähdeen, mikään kireä kone ei "vaadi" 009:ä, vakiojakajan voi säätää ihan hyvin samoille ennakkokäyrille, mutta jos käytetään kaasareita (esim. tuplat) missä ei ole alipainelähtöjä, niin sitten 009 on ok.

 

Mun suositus (jos ko. kaasareissa ne alipaine lähdöt on): Vakio 70-lukuisen jakaja Pertronixin kärjettömällä, ja molemmista kaasareista alipaine letkut (jos tuntuu että vetää mantieajossa liikaa ennakkoa, niin sitten vain toinen, yleensä saa olla molemmat). Ja tälle paketille 7,5 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä (alipaine letkut irrotettuna) ja sitten vielä max ennakon tarkastus ettei mene yli 32.

 

Tällä setupilla tulee hyvä ajettava myös maantiellä.

Link to comment
Ja tämä aihe sitten kiinnostaa minuakin. Itsellä 1760 miedolla nokalla ja vähän avarretuilla kansilla, nurkissa brosolit ja tällä hetkellä 009 jakaja.

Puristus 8,9.

 

Auto käy ja toimii hyvin kun repii niin perkeleesti, taasen rauhallisessa ajossa ei. Kevyesti kiihdyttäessä kakoo hetken ja tasakaasulla hivenen pätkii. Kai se on vaan kokeiltava eri versioita.

 

Perinteinen ongelma 009 jakajan kanssa. Kaasuttimen bensaseokset ei kohtaa virranjakajan tuottamiin ennakoihin jotka toimii vain täyskaasulla. Nyrkkisääntönä lisää seostakoneeseen. laimeamman osakaasuttelun aikana suurempi kipinäennakko poistaisi ( yleensä ) kakostelun, mutta 009 jakajaa käytettäessä joutuu hakemaan enemmänkin kompromissisäätöjä kuin optimaalisia

 

Wasserin jakaja yksi parannnus vaihtoehto.

Link to comment

Wasserissa järjetön sytkä kans samalla.

 

Ja tuollastahan voi ohjata myös megalla. Tavan kärjellistäkin jakajaa pystyy ohjaamaan megalla, ainut vaan tarvitsee tuollasen 20e sytkäpoksin. Eli pudjetillakin saa.

 

Muistaakseni Saabin oliko 900, sen jakajan sisuskalut sais tollaseen tavan jakajan sisään ja sais kärjettömän sytkän.

Link to comment

Niimpä, ei tullut laitettua muita tietoja tarkemmin... koneen koko 90,5x69, puristuksia jossain 9,5 nurkilla suunnilleen muistaakseni. Kannet brassivallmisteiset vakiot 2- reikäiset, kanavia hieman siistittynä. Nokka scat c25 (272º) näillä näkymin. Enempi rauhallisempaa/maantie ajamista kuitenkin.

 

Tässä vaiheessa ainakin mennään jakaja&kaasutin systeemillä, vaikka ruiskut sun muut olisikin varmasti parempia ja myös taloudellisempia.

 

Niin joo ja laiskana tietysti miellään laittais kärjettömänä, ei jaksais olla säätelemässä... Kummankin mallista jakajaa löytyy omasta hyllystä, alipaineella sekä 009:ä, eli ostamaan ei tarvi lähtee mitään kiinalaista (en kyllä muista nyt mitä valmistetta noi jakajat on, vanhoja kuitenkin...)

Link to comment
Mutta, onko 40:ssä brosoleissa alipaine lähdöt virranjakajalle? Mulla on nyt kiinni 35:t ja niissä ainakin on.

Jos en omiani muista niin kyllä noissa taisi olla alipainelähdöt juu.

 

 

Nää alkaa vahvistamaan omaa käsitystäni, vakiojakajaa vaan kärettömällä ja 009:t saa levätä edelleen hyllyssä ;o)

 

Puristuksia mietin, itte jostain kumman syystä haluaisin hieman vähemmän, mutta joutuu sit työstää vielä palotiloja, nyt katsottu jollain tavalla järjellisessä dekkikorkeudella ja laskettu sen mukaan tuollaisenaan puristukset...

Link to comment
Wasserin jakajan käyttäminen aiheuttanee jäykkäniskaiselle aircooled harrastajlle näppylöitä, jakajassahan voi hölskyä vettä:D

Ei oo vesi allergiaa, löytyy pari vesiwessaakin pihalta, ilmahärpättimien lisäks, tuossa vois olla juu ajatusta kans kokeilla...

 

Vaikkakin... vesistäkin oma murheensa... kokemusta on.

Link to comment
Kummankin mallista jakajaa löytyy omasta hyllystä, alipaineella sekä 009:ä, eli ostamaan ei tarvi lähtee mitään kiinalaista (en kyllä muista nyt mitä valmistetta noi jakajat on, vanhoja kuitenkin...)

 

Paiskaas vaikka tähän vakiojakajan numerosarja mikä sulta löytyy, niin ihmetellään yhdessä olisko se hyvä. Pääsääntöisesti 70-lukulaiset jakajat on ok, mutta joukossa on muutamia joita kannattaa välttää, esim. automaatin jakaja.

 

Wasserin kärjetön on hyvä, mutta hieman kivenalla ja arvokaskin. Vakio jakajassa + pertronixissä on se hyvä puoli, että jos syteemi jostain syystä pettää, niin pertin poistaa ja korvaa kärjillä alle viiden minuutin ja matkaa voi jatkua.

 

Niin juu, ja siis itse laittaisin tuohon komboon ehdottomasti alipaine kellolla olevan jakajan, saa helpommalla toimivan koneen kuin 009:llä.

Link to comment
Paiskaas vaikka tähän vakiojakajan numerosarja mikä sulta löytyy, niin ihmetellään yhdessä olisko se hyvä. Pääsääntöisesti 70-lukulaiset jakajat on ok, mutta joukossa on muutamia joita kannattaa välttää, esim. automaatin jakaja.

Joo käyn tallilla tänään niin pitää penkoa kaikki yhtään ehjän näköiset jakajat... niitä kun on usseempia hyllyssä.

 

Wasserin kärjetön on hyvä, mutta hieman kivenalla ja arvokaskin. Vakio jakajassa + pertronixissä on se hyvä puoli, että jos syteemi jostain syystä pettää, niin pertin poistaa ja korvaa kärjillä alle viiden minuutin ja matkaa voi jatkua.

Joo, tuossa yhtä jo mulle tarjottiinkin, ei niitä kaikkein halvimpia...

 

Niin juu, ja siis itse laittaisin tuohon komboon ehdottomasti alipaine kellolla olevan jakajan, saa helpommalla toimivan koneen kuin 009:llä.
Mä olen kans joksus koittanut kokeilla noita 009 jakajia ja jostain syystä ne on siirtynyt hyllyyn pölyttymään, ja ovat siellä edelleen...

 

Hauskaa kun tuntui joskus 10 vuotta sittenkin kun puhuttiin näissä pienissä harrastajapiireissä et 009 olis se oikee "virijakaja" ja jos on rahaa niin olisko se ollu 050 jakaja se paras, mutta vakiojakajalla ei tekisi mitään ;o) Näin ne ajatukset ja käsitykset kehittyy...

Link to comment

1/2009 Ridin&Drivin numberossa itäsuomalainen vw-guru, Naapurin Heikki pitää wasserin jakajia 50-100€ hintaisina ja laatuun nähden edukkaina.

 

Mikä sitten on kallis, onko se kärjellinen kiinajakaja 59€ hintaan jolla ei tee mitään tai toimiva/kestävä vw-orkkisjakaja ilman kärkiä.

 

Kaikki on suhteellista:)

Link to comment
1/2009 Ridin&Drivin numberossa itäsuomalainen vw-guru, Naapurin Heikki pitää wasserin jakajia 50-100€ hintaisina ja laatuun nähden edukkaina.

 

Mikä sitten on kallis, onko se kärjellinen kiinajakaja 59€ hintaan jolla ei tee mitään tai toimiva/kestävä vw-orkkisjakaja ilman kärkiä.

 

Kaikki on suhteellista:)

 

Olisko sulla esim. myydä mulle täydellinen toimiva ja ehjä wasserin jakaja hintaan 50 eur? Ostan kyllä..

Link to comment
1/2009 Ridin&Drivin numberossa itäsuomalainen vw-guru, Naapurin Heikki pitää wasserin jakajia 50-100€ hintaisina ja laatuun nähden edukkaina.

 

Mikä sitten on kallis, onko se kärjellinen kiinajakaja 59€ hintaan jolla ei tee mitään tai toimiva/kestävä vw-orkkisjakaja ilman kärkiä.

 

Kaikki on suhteellista:)

 

Olisko sulla esim. myydä mulle täydellinen toimiva ja ehjä wasserin jakaja hintaan 50 eur? Ostan kyllä..

Niin se on, suhteellista kaikki...

 

Mutta, kävin penkomassa kaikki 3 eri hyllyä + muut mahdolliset nurkat missä noita voisi olla... tontut lienee ollut asialla, kun ei löytynyt kuin 2kpl normi jakajaa ja 2kpl 009 jakajaa... minne lienee hävinneet loput. No noita rompposia on 3 eri paikassa, joten voi olla että jokunen jakaja on joutunut keskusvarastolta toisaalle...

 

Noi kuitenkin mitä löyty, oli moisilla numeroilla:

113 905 205 T tästä ei Boschin omaa numeroa oikein saa kokonaisuudessaan selville kun joku on porannut pari reikää jakajan kylkeen...

 

Toinen on: 113 905 205 K ja boschin nro: 0 231 137 009. Tää lienee vanhemmasta? siinä ainakin kiinni matala kansi, kun noissa muissa "normaali" korkee.

 

Ja lisäksi teksti: JUR 4<- noissa molemmissa alipainekellolla olevissa.

 

Noi 009 jakajat, molemmat näyttäis olevan Boschin valmistetta, onko noita sitten tehty muuallakin kuin Saksassa?

edit: ompa tietysti, kun en heti muistanut...

Link to comment

113 905 205 T = 1969 - 1970 jakaja

 

113 905 205 K = 1966 - 1967 jakaja

 

Ei voittoa näillä arvoilla ;) Eli molemmat jakajat on pelkällä alipaine säädöllä ilman keskipakosäätöä eli erittäin huono vaihtoehto tässä tapauksessa.

 

Tuolta voi katsella lisää jakajien omituisuuksista: http://www.oldvolkshome.com/ovhignbo.htm

 

Alla muutama ihan käypänen vaihtoehto, toki muitakin löytyy:

043 905 205, 113 905 205AJ, 113 905 205AN

Link to comment
113 905 205 T = 1969 - 1970 jakaja

 

113 905 205 K = 1966 - 1967 jakaja

 

Ei voittoa näillä arvoilla ;) Eli molemmat jakajat on pelkällä alipaine säädöllä ilman keskipakosäätöä eli erittäin huono vaihtoehto tässä tapauksessa.

Ok kiitos, juu ompahan tuo toinen siten ainakin oikee tuohon -67 kupla rojektiin, edellyttäen että siihen tekee vakiomoottorin...

 

Taitaa muutenkin vaikuttaa siltä että tää jakajahomma alkais (toivon mukaan) olla järjestyksessä, 009 jakajat lähtee maailmalle ja tilalle tulee pari käypäsiä tarkistettuja vakiojakajia, sekä wasserin jakajasta, ainakin yhdestä on kaupankäynti päällänsä ;o)

 

Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille!

Link to comment
[pari käypäsiä tarkistettuja vakiojakajia

 

Muista olla tarkkana ettet osta automaatin jakajaa, näyttää päälle ihan samalta kuin muut, mutta ennakkokäyrä on aikasta huono..

Uskoisin että tuo Tuohikotin mestari osaa katsoa soveltuvat jakajat mulle ;o) Mutta pidetään muutenkin mielessä...

 

Joo ja wasseri jakaja tulee toisaalta, mutta tarkistetaan sekin että on ok.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ja kiitoksia vain täältäkin. Koitetaan vakiojakajalla, jollaista hyvää ja varmasti tähän projektiin sopivaa voi mulle tarjota jos ylimääräisiä joillain. 0504666493

Link to comment
  • 5 months later...

021 905 205A = 1970 bussin 1700:n jakaja, tässä pitäisi olla keskipako + alipainesäätö?

311 905 205G = 1967 Type3:n 1600:n jakaja, tässä pitäisi olla pelkkä alipainesäätö?

 

Voi olla samaa jakajaa myös muissa vuosimalleissa.

Link to comment
onko tämä 021 905 205A = 1970 bussin 1700:n jakaja parempi vaihtoehto kuin esim 009 jakaja?

 

 

Enpäs löytänyt tähän hätään tuon bussin jakajan ennakoita, mutta perstuntumalta sanoisin että kyllä. Riippuu tosin täysin siitä minkälaiseen koneeseen.

Link to comment
Guest PeKes
Mitkä kaasarit sulla on, onko niissä alipainelähdöt jakajaa varten?

 

Käsittääkseni normi SVDA jakajaan tarkoitettu Pertronix käy tuohonkin. Asiahan varmistuu kun sovittaa sitä paikalleen...

 

keskellä 34 solex on alipaine lähtö

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...