Jump to content

Muistilappu koneen kasaukseen


Recommended Posts

Posted

Tuossa taas koneita kasatessa tuli mieleen että voisi tehdä tuollaisen A3 kokoisen lapun missä näkyisi mitä pitää muistaa tehdä, mitata, tsekata, varmistaa, sekä kiristysmomentit ja muut arvot.

 

Tähän voisi jatkoon lisätä kaikki mitä tulee mieleen. Mä teen sitten jossakin vaiheessa muistilapun ja laitan sen sitten jakoon.

 

Tän avulla ei tarttis aina kaivaa kirjasta rasvasin käsin varmistustietoja. Tietenkin ne ketkä kasaa koneita kokoajan, niin muistaa nämä hommat. Mut sit ne ketkä kasaa kerran vuodessa kahdessa, niin ei enään muistakkaan kaikkea välttämättä. Tässä on nyt vaan ihan alkua ja päivittelen tätä listaa aina kun kerkeen. Tai sit jos seriffit haluaa päivittää.

 

Muista!

 

* Kampiakselin loiskeprikka, koverapuoli ulospäin

* Kiertokankien merkit/pahkat ylöspäin, sylinterijärjestyksen mukaan

* Nokan ja kampiakselin kohdistusmerkit.

* Lohkon väliset tiiviste O-renkaat

* Nokan ruuvit M8

* Pyöristä nokan terävät reunat

* Tsekkaa nostajan ja nokan välinen välys, n. 1 mm

* Punnitse veivit 1g tarkkuus tai parempi

* Tsekkaa ettei veivit ota kiinni lohkoon ja nokkaan, n. 1mm välys

* Veivien ruuvit

 

* Lohkon mutterit

M8

M12

 

* Vauhtipyörän pultti 35 mkg, AV 36mm

* Päittäisvälys 0.13-0.15mm

* Tarkista nokan ajoitus

* Punnitse männät

* Muista mäntien suunnat, nuoli vauhtipyörään päin

* Mittaa deck 1.3-1.5 mm

 

* Kansipultit

M8

M10

* Muista "unohduspellit" sylinterien alle ennen vakiotyylisiä suojaputkia

* Suojaputkien saumat ylöspäin

* Tsekkaa keinuvipujen geometria

Posted

muista laittaa nokka-akseli moottorin sisapuolelle ennen kasausta

Muista laittaa oljyt sisaan ja oljyproppu kiinni... :D

  • 4 months later...
Guest PeKes
Posted

* Muista "unohduspellit" sylinterien alle ennen vakiotyylisiä suojaputkia

mitä nää o?

Guest H Eronen
Posted
* Muista "unohduspellit" sylinterien alle ennen vakiotyylisiä suojaputkia

mitä nää o?

 

Estävät jäähdytysilman pääsyn helpointa reittiä. vaikuttavat suuresti koneen jäähdytykseen. 10cm x 10cm taitetut pellinpalat. tulevat painamalla sylinteriputkien jäähdytysripojen väliin.

 

 

2412483.jpg

Guest PeKes
Posted

Kiitos, olis kyllä jääneet laittamatta. Kunnostettava moottori kun oli ihan paloina eikä siinä läjässä olleet. Onneksi pari löytyi

Guest Mikal
Posted

Onko alkuperäisillä ja SuperTin pelleillä paljonki eroa jäähdytyksen kannalta?

Posted

Tietääkseni on, supertin pellit kuuluvat type3(?) moottoreihin. Taasen originaali pelti toimii paremmin kuplan koneessa, mikäli KAIKKI pellit ovat paikoillaan, siis ne alapuolisetkin pellit ja sylinteripeltien jatkeeksi tulevat pienet "lärpäkkeet".

 

aircooled.netin mukaan supertin pellit toimivat upright koneessa kelvollisesti jos kone on kirpussa, bajassa tms.

 

Nokka-akseleiden pultit eivät ole M8, vaan yleensä 5/16 UNF.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...