Guest Toheltaja Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Onko kellään moisia, ja jos on niin millä arvoilla on jouset? Ois tossa mahdollisuus laitella ja jos jollain on vastaava kombo niin ei tarttis lähtee ettimällä ettimään jousiarvoja yms... Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Tämmönen keskustelu löytyy: http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?p=4465125 Sieltä poimittuna löytyy vakio vääntösauvan jousivakioksi 464 lb/in. Tuosta pääsisi ehkä laskemaan mikä kierrejousi pitäisi olla, jos kiinnityspisteen momenttivarreksi tulee se iskarin kiinnityksen ja tukivarren laakeroinnin välinen matka. Nää myy niitä osia, mutta ei tietenkään kerro jousien jäykkyyttä: http://www.red9design.com/type1.htm Jos kadulle ei laita, niin kyllähän se kannattaisi samalla heivata koko vääntösauvakotelo ja tehdä tukivarret putkesta ja nivelet päihin. Säästyisi painoa paljon. Jossain ulkomaisessa keskustelussa ne pähkäilee, että noinkohan iskarin yläkiinnike kestää koko auton painoa, mutta sehän selviää kun kokeilee. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 kyl se kadulle tulee, ja sen verran prosenttia jo ettei viitti ihan rajoille vetää niitäkään... Puslitan tuon vakiokumien paikan vaan. Eikä tartte laittaa ihan noin lyhyitä, saan kaariin ne kiinni, vaikka ois tuplapituiset... Quote Link to comment
ARTO Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Yllättäen aihe kiinnostanut muakin ja jossain vaiheessa sain jotain alkujäykkyyslukuja kaivettua lähtökohdiksi, mutta nyt en ulkoa muista kirveelläkään mitä ne oli. Vois kaivella lukuja ellei joku kerkee sitä ennen. Ruusunenhan alkaa sitten näitä edulliseen Suomihintaan sarjatuottamaan:) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 No EN. kaikki mitä oon aikasemminkin tehny, on saanut osakseen vittuilua, ja suurin osa on sitte tilannu ulkomailta tupla tai triplahintaan :D teen vaan ittelle nykyää, ja parit setit kavereille ehkä. Quote Link to comment
metake Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hyvän perstuntuman jouselle saat kun mittaat nurkkapainot, ja sitten päätät joustovaran ja paljonko haluat jousen painuvan kasaan. Eli oletetaan että takapyörällä on painoa 200 kg, joustovara takaiskarilla 120mm ja haluat että jousi painuu 50mm (ulosjoustovaraa 50 mm, sisäänjoustovaraa 70mm). Jos on 30 kg:n jousi, niin se painuu 30kg:n kuormalla 10mm, eli siis 50 mm:n painumaan 200 kg:n kuormalla tarvitaan 40 kg:n jousi. Jos taas haluat että ulos- ja sisäänjousto on samansuuruinen, eli 60mm, niin sopiva jousi on 33 kg. Hienosäädön voi hoitaa sitten sillä korkeussäädöllä. Quote Link to comment
mikan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hitto metake! Enpä ole koskaan ajatellutkaan, että se on noin helppoa. Mulla on nurkkapainot mitattu ja iskarien joustot on tiedossa, niin tuosta on hyvä lähteä haarukoimaan jousia kohdalleen. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 140-170 libsistä tuossa selvis jo että käytetään. Tosin mulla ku ei paino rassaa perässäkään ni koitan noita 140 lipsasia eka. Quote Link to comment
ARTO Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Suomennetaan kiloiksi eli noin 25-30kg jousista puhutaan. Mitäs jousen pituutta ajattelit käyttää? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Näke sitten ku pääsee sovittelemaan. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 200-450mm välille kuitenkin... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 käykö uudempaan 03S olkaan golf I & II etutolpat? kakkosessa vissiin hitusen eri jako, eli viilata tarttee, mutta noin niinku muuten? ja jos kellään on myydä uudempia olkia sekä alatukivarsia niin tarjota saapi... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.