Jump to content

Pyörän laakerit


Guest Ranne

Recommended Posts

Eli, kasaskelin tossa äsken tota -58 etupäätä.

 

Kuuluuko tossa olla mitään ton ulomman laakerin ja sen pultin alle tulevan levyn välissä mitään holkkia tms?

 

Se ura siinä akselissa on niinkun liian lyhyt, eli sen levyn se nysä ottaa kiinni siinä kohtaa kun ura pienenee ja laakeri ei kiristy kunnolla.

 

Tulikohan tarpeeks vaikeasti?

Link to comment
Guest Toheltaja

sinne kuuluu prikka jossa on namikka siihen uraan. Noita on muistaakseni paria sorttia, uudemman mallinen on liian ohut siihen. Hommaa helpottaa jos sen prikan alle laittaa tavallisen prikan tilkkeeksi.

Link to comment

Niin.

 

Eli ensin laakeri sitten toi levy/prikka ja sitten mutterit joitten väliin se lukituslaatta.

 

Vai meinaatko että just ton prikan ja laakerin väliin tulee vielä joku prikka?

Link to comment

Mulla on muuten vastaavat palikat kuin tossa alakuvassa mutta se ulompi laakeri on kuulalaakeri.

 

Yhdessä purkissa oli kolmet pyöränlaakerikamat, pari tosta -58:sta ja yksi setti -64:sta. -64:sen ulompi laakeri oli just tollanen kun tossa kuvassa. Ja rummun se vastinpinta tietty erilainen kun -58:n.

 

Mikähän siinä sitten oikein mättää?

post-85-13888357800686_thumb.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kuulalaakerin lulis olevan jostain ihan muualta kun vuoden-58 auton etupyörästä. Varsinkin jos sisälaakeri on kartiorulla, niin koko laakerointi ois tollasella täysin vailla järjen hiventä.

 

Kattelehan vähän noita palikoita vielä ja eti siihen sattuva kartiorullalaakeri. Eiks noita saa uusiakin halvalla vai onko noin vanhat kiven alla?

Link to comment

On tullu vuosien saatossa useasti vastaan purettavia kuulalaakereita. Nimenomaan olkatappi-ikäisissä vehkeissä.

Ne toimivat kuin kartiorullalaakerit.

Mua ei ole ikinä kiinnostanut onko ollu alkuperäisiä vai ei, koska molemmat versiot toimii ihan hyvin. Valmistusteknisesti säädettävä kuulalaakeri on vanhempaa perua kuin kartiorulla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tarkotat sis vissiin viistokuulalaakereita? Niitähän on aika paljon etuvetosissa nykyautoissa etupyörässä, mutta niissä ei oo säätöä.

 

toi ei viistolta tossa kuvassa näytä, mutta koolit jos näkis, niin osais sanoa. Kartiorulla on paljon helpompi säätää kun viistokuula.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Kiitos vastauksesta.

Se oli yhtä järkevä kuin kysymykseen : Kuinka paljon on Chevyn H-profiili kiertokangen alakauluksen ulkohalkaisia ?

Ensimmäisenä vastauksena oli : kukahan ehtii vastaamaan ensimmäisenä , seuraava ongelma vastaajilla oli : kuka on kirjoittanut tämän kysymyksen kun pisteet ja pilkut on tietyllä tavalla.

Kysymykseni on kuinka paljon maksaa etupyörän laakerit ja lukkolevy T1 -58 malliin ?

Ystävällinen huomautus :

Se joka ei osaa vastata jättäköön kirjoittamatta typeriä sivuhuomautuksia.

Link to comment

HotCarsilla näyttäisi olevan ulkoinen ja sisäinen rullalaakeri yhteensä 17,50€. Ulkoisen kuulalaakerin jos haluaa niin se on 26,20€.

 

Stefa on 3,60€ ja lukituslaatta näyttäisi olevan 0,60€. Navan mutteri on 2€.

 

Sitä paksumpaa prikkaa jossa uloke navan hahloon ei näyttäis olevan.

 

Toki, nämähän ovat ihan julkista tietoa, jotka saa kun vaivautuu katsomaan HC:n sivuja. Jos on tekemässä hintavertailua niin silloin kannattaa tehdä vertailu itse, eikä vaivata harrastajia hintojen selvittämisellä.

 

Näin ainakin itse tekisin, jos olisin kauppias.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Kiitos . Lähinnä kiinnosti " rautakauppojen hinnat ".

Tulihan se sivuhuomautuskin sieltä , vaikka pyysin ettei niitä liitettäisi mukaan.

" Tomppa:han " oli juuri se henkilö joka vastasi Chevyn kiertokankikyselyyn : kukahan vastaa ensimmäisenä , siihenkin kysymykseen tuli runsaasti muitakin vastauksia , mutta yksikään vastaus ei ollut vastaus kysymykseen.

Pitäisikö minunkin alkaa vastailemaan AConlyn ( Marko Helppi ) ja Tompan ( Tommy Tauriola ) kirjoituksiin sotkemalla typeryyksiä sekaan ?

Vastaus : ei , koska minulla on järkevämpääkin tekemistä , heillä ilmeisesti ei ole , tai sitten heillä on joka asiassa minua vastaan , onkin outoa että vain nämä muutamat tyypit ovat sormeilemassa joka asiaan.

Olisiko heillä luonnevika joka vaatisi "hoitoa" ?

Link to comment
Tulihan se sivuhuomautuskin sieltä , vaikka pyysin ettei niitä liitettäisi mukaan.

 

Julkinen foorumi, mielipiteensä saa esittää riippumatta muiden "toivomuksista". Tämä lienee sinunkin ohjenuorasi kun tänne kirjoittelet.

 

" Tomppa:han " oli juuri se henkilö joka vastasi Chevyn kiertokankikyselyyn : kukahan vastaa ensimmäisenä

 

Niin olin, koska olin varma, että ensimmäinen vastaus tulee Timo Töyrälän nimellä, jonka tunnusta sinä silloin hallinnoit vapaasti.

 

Pitäisikö minunkin alkaa vastailemaan AConlyn ( Marko Helppi ) ja Tompan ( Tommy Tauriola ) kirjoituksiin sotkemalla typeryyksiä sekaan ? Olisiko heillä luonnevika joka vaatisi "hoitoa" ?

 

Pata kattilaa...

Link to comment

Pitäisikö minunkin alkaa vastailemaan AConlyn ( Marko Helppi ) ja Tompan ( Tommy Tauriola ) kirjoituksiin sotkemalla typeryyksiä sekaan ?

Vastaus : ei , koska minulla on järkevämpääkin tekemistä , heillä ilmeisesti ei ole , tai sitten heillä on joka asiassa minua vastaan , onkin outoa että vain nämä muutamat tyypit ovat sormeilemassa joka asiaan.

Olisiko heillä luonnevika joka vaatisi "hoitoa" ?

 

Mtäköhän tässä juuri tapahtuu?

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Tomppa ja AConly :

Viikon vinkki : te voitte jatkaa häiriköintiä vaikka keskenänne tai sitten riidellä itsenne kanssa , minulla on hyödyllisempää tekemistä.

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Ranne

Taas yritin saada jotain aikaiseksi mutta huonolla menestyksellä...

 

Toivottavasti kuvasta saa selvää.

 

Kuuluisko ton -58:n eturumpu olla tollanen joka on oikealla? Mistä hemmetistä sitten toi vasempi rumpu on?

 

Eli oikeaan menee kyllä kartiorulla mutta vasempaan ei, joka pitäis

kuvastakin selvitä.

 

Mutta ulomman laakerin siis pitäisi olla _aina_ kartiorulla?

post-85-13888357877692_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...