Jump to content

Vetoakselin sisin o-rengas


Guest Juha Moilanen

Recommended Posts

Siivosin tallia ja pöydältä löytyi kaksi noin 10cm halkaisijalla olevaa o-rengasta. Ilmeisesti ovat vetoakselin vaihdelaatikon päästä, koska kokonsa puolesta passaavat. Perskele takapää on nipussa ja asentamatta ovat... Eli kysymys, jos olen tiivisteliimalla laittanut varsinaisen tiivisteen kiinni, siis sen jonka läpi menee 6kpl ruuveja, niin kaipaako välttämättä tuota tiivistettä? Tuskin se insinööri sitä sinne toisaalta turhaankaan on laittanut, ei vaan nappais alkaa purkamaan koko settiä auki.

 

Löytyihän se räjäytyskuvastakin, eli osa numero 3.

 

Kommenttia...

post-2349-13888360951298_thumb.jpg

Link to comment

Omituinen kuva, onko tuossa kohtaa O-rengasta peltilaipan alla? Sen 'alemman' valetun laipan eli 'perän posken' reunassa kyllä on uudemmissa malleissa, mutta sen halkaisija on yli 20 cm.

 

Kymmensenttinen O-rengas kuuluu jarrun sisään takapyöränlaakerin ympärille?

Link to comment
Guest Mikal

Pitää kyllä ilman noita o-renkaitakin, jos olet liimalla pistänyt laipan tiivisteet. Taitaa olla suunniteltu niin että o-rengas hoitaa tiivistyksen, ja noilla tiivisteillä säädetään vetarin putken oikea välys.

Link to comment

OK, näin ajattelin tehdä että kokeilen ilman o-renkaita. Sambasta löytyi samanlainen tapaus, ja kun tutkin tarkkaan illalla projektikuvia, niin kyllä siinä peltilaipassa on selkee ura o-renkaalle. Ilmeisesti tiivistyy vaihdelaatikon puolen pientä viistettä vasten. Pitää laittaa o-renkaat hyvään talteen ja laittaa paikoilleen jos tulee vuotoja.

Link to comment
Guest Toheltaja

aatamin vanhoissa lootissa (halkaistavat, ja 50-luvun junislootat) muistaakseni on tuo O rengas, mutta uudemmissa pidemmillä vetareilla olevissa sitä ei ole.

Link to comment
Guest Toheltaja

ee mun mielestä o ees kaikissa sitä kielekettä mihin tuo tulee. On pistehitssattu takapuolelle kiinni se prässätty olakerengas. Tosin voin olla taas hakoteilläkin :D

Link to comment
aatamin vanhoissa lootissa (halkaistavat, ja 50-luvun junislootat) muistaakseni on tuo O rengas, mutta uudemmissa pidemmillä vetareilla olevissa sitä ei ole.

 

Ei ole Aatun aikaisissa tuollaisia rinkuloita, taisivat tulla vasta vuonna -67? Putkien säätö voi mennä siihenkin ettei yhtään paperitiivistettä voi laittaa, silloin laitetaan tiivisteliimaa, aah...

Link to comment

Varmistan vielä etten muninut putkien säätöä:

 

Meneekö kiristys siten, että putkea pitää pystyä liikuttamaan ylös-alas-eteen-taakse silleen suht kevyesti, muttei saa olla klappia akselin suunnassa? Laitoin kevyesti öljyä siihen valkeaan muoviosaan ja liukupintoihin ennen niputtamista.

Link to comment
Varmistan vielä etten muninut putkien säätöä:

 

Meneekö kiristys siten, että putkea pitää pystyä liikuttamaan ylös-alas-eteen-taakse silleen suht kevyesti, muttei saa olla klappia akselin suunnassa? Laitoin kevyesti öljyä siihen valkeaan muoviosaan ja liukupintoihin ennen niputtamista.

 

jokseenkin noin. Akselia kun nostaa niin sen pitaa liikkua ehka hiukan nahkeasti, ja kun sita laskee niin se ei saisi retkahtaa taysin vastuksetta lattiaan, vaan palautua vahan nahkeasti myos, kuitenkaan takkuamatta. Eli joka suuntaan pitais tuntua vahan vastusta, mutta ei jumittamista.

Hankala sen tieteellisemmin kuvata? Tuo kuitenkin loystyy vahan ajan mittaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...