Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 doddiin aurinko lämmittää ja vappu lähenee. Viime kesänä havaittiin öljyvuoto. Talven aikana varmisti ettei se tule moottorista. Vuotanee siis vaihdelaatikosta. Opastaakapas nyt ummikkoa hieman. Pitäsköhän tämän puolen (kuva) vaihdelaatikkoa olla täysin kuiva? Maalaisjärki väittäis kovasti semmosta. Ikävä kyllä siellä oli öljyä. Onkohan tuohon kuvassa näkyvään osaan saatavana jotain stefaa yms, jonka vaihtamalla ongelma ehkä korjaantuu. Samalla tuohon vois vaihtaa öljyt kun ei tiedä minkä verran vanhaa on ja kuinka vanhaa se on. Tätä foorumia lukemalla on paljastunut että öljyt saa sisään kuskin puolelta kyljestä ja "jostain" alhaalta pois. Voisko vähän tarkentaa löytyykö nämä reijät enempi kuskin puolelta vaiko perän puolelta. Nyt amatööri sukeltaa auton alle tutkailemaan ja odottelee lisätietoja. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Jatkoa Onko punaisella merkitty poistoaukko? Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Onko punaisella merkitty täyttöaukko. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Painelaakeri pois, ja sen alta kolme ruuvia jotka pitävät ohjausholkkia paikallaan. Holkin takan on stefa jonka saa ruuvarilla kampeamalla pois. Uusi stefa varovasti naputelleen pakoilleen ja kasaus. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Ovat ne täyttö- ja poistoaukko. Siellä on toinenkin poistoaukko (ainakin omassani oli) (tai siis ainakin öljyt tuli ulos oli mikä aukko tahansa)... Kun täytät niin kaadat täyttöaukosta öljyä niin kauan kunnes alkaa valua yli, sitte vaa ruuvi kines ja riemukkaita kilometrejä. Tietäväisemmät korjatkoon jos olen väärässä. edit: http://www.reluctantmechanic.com/step-by-step/change_gearbox_oil.php Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Kitoksia nopeista vastauksista. Minäpä raportoin jahka saan öljyt ja stefan vaihdettua vaihdettua.. -Juho Quote Link to comment
multanen Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Viime kesänä havaittiin öljyvuoto. Talven aikana varmisti ettei se tule moottorista. Vuotanee siis vaihdelaatikosta. Mites muuten varmistui ettei öljy ole moottorista? Ettei vaan kummiskin tuli vauhtipyörän takaa moottorin stefasta... Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Kone oli erillisessä testipenkissä säädössä, jossa sillä ajeltiin enemmän ja vähemmän, eikä tippaakaan öljyä tullut mistään. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Lisäkuvia puskee... Siis ruuvarilla yritin (hellävaroen) kammeta. Ulkoreuna niin kovettunut ettei sinne saa juuri ruuvaria uppoamaan. Oisko tähän vielä jotain kikkakakkosta vai rupeanko väkivaltaiseksi? edit: Lisäkysymys. Akselissa on klappi ehkä milli tai pari. Haitanneeko tuo mitään? -Juho Quote Link to comment
hanski. Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 edit: Lisäkysymys. Akselissa on klappi ehkä milli tai pari. Haitanneeko tuo mitään? klappi häviää kun saa tukea vauhtipyörän pultin neulalaakerista. pari hyvää teräväpäistä ruuvia kierrät stefaan ja vetoja...jos ulkoreunasta väännät, laatikon pinta vaurioituu.. Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 :) Tuo sama ruuvvi-idea kävi jo pienessä mielessäni.. ---> Testaamaan.. Quote Link to comment
hanski. Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 isot ja tukevat lukkopihdit on hyvät... Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Tiukassa tuntuu oleva (voiman puutetta). Palataanpa huomenissa asiaan paremmilla työkaluilla jne. -Juho Quote Link to comment
Tutkija Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 terävää meisseliä vaan rajapintaan stefaa kohti viitosti lyötynä niin että vaihdelaatikon kuoreen ei tule jälkiä... stefassa kun on teräsrunko sisässä ni pitkään kiinniolleena on myös kiinni kunnolla ja ei irtoo ilman pientä väkivaltaa... Quote Link to comment
Guest jumipe Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Doddiin antohan se periksi ku aikansa yritti, kiitoksia kaikille neuvoista. Hakkasin ensin piikillä varovasti. Sen jälkeen ruuvasin kaksi ruuvia ja niihin luukkopihdit, joilla vetoja. Operaatio jatkuu kunhan uusi stefa ilmestyy postiin. Sitten pääseeki asentelemaan moottoria... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.