Jump to content

Vaihdelaatikon keväthuolto


Guest jumipe

Recommended Posts

Guest jumipe
Posted

doddiin aurinko lämmittää ja vappu lähenee.

 

Viime kesänä havaittiin öljyvuoto. Talven aikana varmisti ettei se tule moottorista. Vuotanee siis vaihdelaatikosta.

 

Opastaakapas nyt ummikkoa hieman.

Pitäsköhän tämän puolen (kuva) vaihdelaatikkoa olla täysin kuiva? Maalaisjärki väittäis kovasti semmosta. Ikävä kyllä siellä oli öljyä. Onkohan tuohon kuvassa näkyvään osaan saatavana jotain stefaa yms, jonka vaihtamalla ongelma ehkä korjaantuu.

 

Samalla tuohon vois vaihtaa öljyt kun ei tiedä minkä verran vanhaa on ja kuinka vanhaa se on. Tätä foorumia lukemalla on paljastunut että öljyt saa sisään kuskin puolelta kyljestä ja "jostain" alhaalta pois. Voisko vähän tarkentaa löytyykö nämä reijät enempi kuskin puolelta vaiko perän puolelta.

 

Nyt amatööri sukeltaa auton alle tutkailemaan ja odottelee lisätietoja.

post-2427-13888360955651_thumb.jpg

Posted

Ovat ne täyttö- ja poistoaukko.

 

Siellä on toinenkin poistoaukko (ainakin omassani oli) (tai siis ainakin öljyt tuli ulos oli mikä aukko tahansa)...

 

Kun täytät niin kaadat täyttöaukosta öljyä niin kauan kunnes alkaa valua yli, sitte vaa ruuvi kines ja riemukkaita kilometrejä.

 

Tietäväisemmät korjatkoon jos olen väärässä.

 

edit: http://www.reluctantmechanic.com/step-by-step/change_gearbox_oil.php

Guest jumipe
Posted

Kitoksia nopeista vastauksista. Minäpä raportoin jahka saan öljyt ja stefan vaihdettua vaihdettua..

 

-Juho

Posted

Viime kesänä havaittiin öljyvuoto. Talven aikana varmisti ettei se tule moottorista. Vuotanee siis vaihdelaatikosta.

 

Mites muuten varmistui ettei öljy ole moottorista? Ettei vaan kummiskin tuli vauhtipyörän takaa moottorin stefasta...

Guest jumipe
Posted

Kone oli erillisessä testipenkissä säädössä, jossa sillä ajeltiin enemmän ja vähemmän, eikä tippaakaan öljyä tullut mistään.

Guest jumipe
Posted

Lisäkuvia puskee...

 

Siis ruuvarilla yritin (hellävaroen) kammeta. Ulkoreuna niin kovettunut ettei sinne saa juuri ruuvaria uppoamaan. Oisko tähän vielä jotain kikkakakkosta vai rupeanko väkivaltaiseksi?

 

edit: Lisäkysymys. Akselissa on klappi ehkä milli tai pari. Haitanneeko tuo mitään?

 

-Juho

post-2427-13888360956753_thumb.jpg

Posted

edit: Lisäkysymys. Akselissa on klappi ehkä milli tai pari. Haitanneeko tuo mitään?

klappi häviää kun saa tukea vauhtipyörän pultin neulalaakerista.

 

pari hyvää teräväpäistä ruuvia kierrät stefaan ja vetoja...jos ulkoreunasta väännät, laatikon pinta vaurioituu..

Guest jumipe
Posted

:) Tuo sama ruuvvi-idea kävi jo pienessä mielessäni..

 

---> Testaamaan..

Guest jumipe
Posted

Tiukassa tuntuu oleva (voiman puutetta).

 

Palataanpa huomenissa asiaan paremmilla työkaluilla jne.

 

-Juho

Posted

terävää meisseliä vaan rajapintaan stefaa kohti viitosti lyötynä niin että vaihdelaatikon kuoreen ei tule jälkiä... stefassa kun on teräsrunko sisässä ni pitkään kiinniolleena on myös kiinni kunnolla ja ei irtoo ilman pientä väkivaltaa...

Guest jumipe
Posted

Doddiin antohan se periksi ku aikansa yritti, kiitoksia kaikille neuvoista.

 

Hakkasin ensin piikillä varovasti. Sen jälkeen ruuvasin kaksi ruuvia ja niihin luukkopihdit, joilla vetoja.

 

Operaatio jatkuu kunhan uusi stefa ilmestyy postiin.

Sitten pääseeki asentelemaan moottoria...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...