Jump to content

Poranterät


Recommended Posts

Pieniä poranteriä löytyy 0,1 millin välein, ok.

 

Poranterässähän mitoitus menee leikkaavan kärjen mitan mukaan, eikö niin, ja kärki on hitusen verran sitten 'vartta' paksumpi?

 

Onko varren mitoitus tehty myös tarkalleen 0,1 mm jaotuksella vai onko terän 'yläpää' valmistettu suurpiirteisemmin?

 

Nimimerkillä kaasarinsuutinten mittatulkkeja hakusessa ...

Link to comment

Ikinä en ole nähnyt normaalia poranterää jossa kärki olisi vartta paksumpi (niinkuin mulkussa, mutta se on toinen juttu :) Eli saman paksuista tavaraa koko terä, eihän sitä muuten voisi teroittaakaan, ja helpostihan tuon mikrometrillä selvittäis.

Link to comment

Jep jep, ajatus on lähinnä se, että onko varsi valmistettu samalla tarkkuudella kuin kärki, siis jos ostan 1,3 - 1,4 - 1,5 - 1,6 - 1,7 - 1,8 milliset terät, niin onko mulla varren paksuudet sitten tasan kympin välein vai ihan jotain vain eri paksuuksia.

 

Luettelon http://www.tyokalukeskus.fi/pdft/2009/yg_poranterat.pdf piirroskuvan mukaan 'knulli' / leikkaavat terät olis hieman leveämmällä kuin muu kärki, tiedä sitten miten mitoitus menee ...

Link to comment

Meillä töissä ainakin 0,5mm- terät(olisko zebran tekemiä) on nimellismittansa kokoisia koko matkalta ja niillä tulee just sen kokoinen reikä kuin terässä lukee. terän koon voi mitata siitä kun kierreosa loppuu ja alkaa se osa mistä terä laitetaan koneeseen kiinni.

Ite olen suuttimen koon mittaamiseen käyttänyt kiilloitusoraita (kartiomallisia sileitä puikkoja, kellosepäntyökaluja) ja mikrometriä, ja samantyylisillä kartiokalvaimilla suurentanut suutinta ja kokeillut miten toimii. saa ainakin satkulleen sen kokoisen reiän suuttimeen, kuin haluaa, jos haluaa hifistellä. (mulla ei ole kaasarit säädöissä vieläkään, jos vaikka vapun jälkeen.)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...