-AP- Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Pieniä poranteriä löytyy 0,1 millin välein, ok. Poranterässähän mitoitus menee leikkaavan kärjen mitan mukaan, eikö niin, ja kärki on hitusen verran sitten 'vartta' paksumpi? Onko varren mitoitus tehty myös tarkalleen 0,1 mm jaotuksella vai onko terän 'yläpää' valmistettu suurpiirteisemmin? Nimimerkillä kaasarinsuutinten mittatulkkeja hakusessa ... Quote Link to comment
Virtanen Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Pitäisi varmaan kaivaa esiin poranterien standardit, joista selviäsi missä rajoissa mennään? Quote Link to comment
Kujis Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Mun mielestä varsi on yhtä paksu kuin terä. Ainakin millin terässä(dormer) varsi on tasan milli. Tää on mun käsitys asiasta, ei ole mikroo kotona että pääsis mitaa noita osamillejä. Quote Link to comment
metake Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Ikinä en ole nähnyt normaalia poranterää jossa kärki olisi vartta paksumpi (niinkuin mulkussa, mutta se on toinen juttu :) Eli saman paksuista tavaraa koko terä, eihän sitä muuten voisi teroittaakaan, ja helpostihan tuon mikrometrillä selvittäis. Quote Link to comment
-AP- Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 Jep jep, ajatus on lähinnä se, että onko varsi valmistettu samalla tarkkuudella kuin kärki, siis jos ostan 1,3 - 1,4 - 1,5 - 1,6 - 1,7 - 1,8 milliset terät, niin onko mulla varren paksuudet sitten tasan kympin välein vai ihan jotain vain eri paksuuksia. Luettelon http://www.tyokalukeskus.fi/pdft/2009/yg_poranterat.pdf piirroskuvan mukaan 'knulli' / leikkaavat terät olis hieman leveämmällä kuin muu kärki, tiedä sitten miten mitoitus menee ... Quote Link to comment
metake Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Kyllä tuon tyylisissä terissäkin yleensä tuo uloin kohta on ollut samaa paksuutta kuin varsi, mutta taitaa olla se varren mittaaminen ainut keino varmistua. Quote Link to comment
Guest Esko Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Meillä töissä ainakin 0,5mm- terät(olisko zebran tekemiä) on nimellismittansa kokoisia koko matkalta ja niillä tulee just sen kokoinen reikä kuin terässä lukee. terän koon voi mitata siitä kun kierreosa loppuu ja alkaa se osa mistä terä laitetaan koneeseen kiinni. Ite olen suuttimen koon mittaamiseen käyttänyt kiilloitusoraita (kartiomallisia sileitä puikkoja, kellosepäntyökaluja) ja mikrometriä, ja samantyylisillä kartiokalvaimilla suurentanut suutinta ja kokeillut miten toimii. saa ainakin satkulleen sen kokoisen reiän suuttimeen, kuin haluaa, jos haluaa hifistellä. (mulla ei ole kaasarit säädöissä vieläkään, jos vaikka vapun jälkeen.) Quote Link to comment
-AP- Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 Joo, poranterien hintaluokka 61 centtiä kipale + alv, ei taida kellosepäntyökaluja saada samalla rahalla ... Ei kun kauppaan, kerron kun tiedän lisää. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Jos ostat kaasareihin tarkoitetun suutinporasarjan niin takuulla ovat yhtä paksua kamaa alhaalta ylös asti... Quote Link to comment
-AP- Posted April 23, 2009 Author Share Posted April 23, 2009 Mahtaako noita saada muutamalla eurolla? Kalvaimet kun on jo, ajatus oli käyttää poranterän suoraa osaa mittatulkkina. Quote Link to comment
Guest Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Mun mielestä poranterien mittatarkkuus ei riitä tulkiksi. Oikea mittapuikot kun on julmetun kalliita, mä oon käyttäny Pertik Oy myymiä reikämeistejä. http://www.pertik.fi/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.