ilmari Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Paljon on keskustelua moottorin purusta, virityksestä ja kasauksessa. Mites sitten kun se on tehty ja laatikko roiskii öljyt pihalle. En löytäny ainakaan äkkiä vilkasemalla topiccia laatikon läpikäynnistä. Kyseessä seitkytluvun kupla ja heiluriakseli takana. Auton alle kun kattoo niin kaikki laatikon ympäriltä on öljyssä. Lisäksi toinen takajarrurumpu on sisältä ihan öljyssä eli sekin stefa / tiivisteet vuotaa. Molemmat vetarin ulkopään tiivisteet kannattaa siis varmaa vaihtaa. Lisäksi varmaa tollanen "vaihdelaatikon tiivistesarja" mitä esim. hotcars myy. Onko kuinka vaikee homma? Tarviiko jotain erityistä ottaa huomioon. Yhden laatikon oon eläessäni purkanu, eli kokemus aika heikolla pohjalla. Nii ja tää tulee noin 100hp (plusmiinus 20) koneen jatkoks. Kestääkö ilmaan mitään erikoistoimenpiteitä, vai pitäskö lähtee IRSsiä metsästämään? -kiitos etukäteen kaikille viisaammille, jotka jaksaa auttaa. Quote Link to comment
busgods Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Voisko olla niin että tässä pitäisi päättää että millä budjetilla ollaan liikkeellä ja arpoa sitten vaadittavat toimenpiteet? Uuden askin teettäminen ei liene huono ajatus, kulunut vakkari ei välttämättä kestä aivan hulvatonta menoa vaikka periaatteessa saattaa kestää hyvinkin tuon tehohaarukan. Siis kestää mikäli hyvässä tikissä ja ajotyyli sen sallii. Vuotojen kimppuun olen hyökkäillyt heilurilla seuraavaan tyyliin. Laatikko pesten liuotinaineella ja painepesulla jotta saa moskat irti. Keulapalasta kandee kattoa onko vaihdinakselin stefa kunnossa ja että onko akseli pahasti väljä. Korvaa stefa/keulapiissi mikäli tarpeellista. Hyvät tiivistysliimat väliin mikäli joutuu irroittamaan. Laatikon huohotusreijän tulisi olla myös avoinna - pääsee höyryt pihalle kun lämpenee. Tämä laatikon etuosan päällipuolella. Uusi vetareiden suojakumit laadukkailla suojakumeilla. Parhaat on ne saumattomat saksalaiset mutta jos tuntuu vaikealta niin saumallisetkin käynee. Saumallisissa huomioit sauman suunnan, joko eteen sivulle tai yläviistoon eteen. Ei alas eikä suoraan ylös. Ei rasita saumaa yhtä paljon. Laipan välistä on myös joskus laatikot vuotaneet jos on huolimattomasti käytetty irti, tämä lienee harvinaisempaa mutta voi niinkin käydä. Tiivisteet tällöin välistä uusiksi. Isompi duuni - tsekkaa vaikka vetareiden vaihtotopiikit sitä varten. Vetoakseleiden stefat vuotaa yleisesti. Hyviä ei meinaa saada mistään. Yritä ostaa mahd. laadukkaat niin ei tarvii vaihtaa alvariinsa. Oikea järjestys o-renkailla ja tiivisteillä ehdoton. Sitten kun vielä vaihdat kytkinakselin stefan niin pääkohdat on käyty läpi. Vanhoissa laatikoissa on joskus vuotaneet myös täyttö/poistokorkit, on se varmaan mahdollista uusissakin? Tefloninauhaa väliin tai oldskuul hamppua. Näillä ehkäpä ensiavut vuotoihin. Jos vielä vuotaa niin puhtaasta laatikosta sen saa herkemmin selville jatkossa. Ongelmalliseksi vuotojen lähtöpisteen ajossa tekee ilmavirta joka öljyää koko alustan tasaisesti. Mysteerisen vuodon lähtökohta selvitettiin autonosturissa jokunen vuosi sitten auton ollessa käynnissä ja takapyörien pyöriessä isolla vaihteella jotain 70kmh vauhtia. Ei turvallisin tapa mutta muuten ei meinannu selvitä. Toivottasti saat pieniä vuotoja tukittua vaikka kaikkia ei tulekaan volsussa paikata - sen kuuluu vähän tiputella (lue:ominaisuus). Kommenttina tähän IRSiin siirtymiseen sen verran että laatikon vahvistuminen ehkä marginaalista mikäli orkkis, poislukien kiinteäposkinen varsio jota monet pitävätä parhaana (aihiona ainakin). Muutoshommat alustaan sen verran suuria että en lähtisi pelkästään laatikkovuotojen takia vaihtamaan jousitustyyppiä kokonaan. Ajo-ominaisuudet lienee paranisivat jonkin verran, joten ei sinällään hyödytön jumppa sekään. Muut jatkanee ja täydentää tästä. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Pikahoitoa: http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all= Seuraava CSP-tilaus lähtee heti vapun jälkeen ja on täällä n. 15.5.2009. terv. Tomppa / Marko Quote Link to comment
ilmari Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 Kiitos neuvoista! Rahaa on tähän laittaa just niin paljon ku aina ennenki, eli kaikki pitäs saada ilmatteeks :) No leikki leikkinä. Kaveri soitti tuossa ja kehui, että siltä löytyy "hyvä" vanha laatikko vetareineen ja rumpuineen. Seissyt ulkona pressun alla muutaman vuoden. En oo päässyt vielä sitä kattomaan, mutta varmaan kaikki tiivisteet siitäkin pettää, jos yhtäkkiä ottaa ajoon. Pykälät siitä kuulemma löytyy todella nätisti. Täytyy käydä vapun jälkeen kattomassa. Hintaa tällä kuulemma satanen... Omasta vanhasta laatikosta joutuu kyllä vaihtamaan tiivisteet sivuposkista, koska sieltä tulee ihan tiputtamalla öljyä. Onko laatikon avaaminen kuinka iso homma? Näkis onko rattaissa hampaat tallella ja synkrot kunnossa. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Pyydä kuplapajan jussilta tarjous rempatusta laatikosta. Itsellä tais maksaa 3-4 vuotta sitten 600 euroa laatikko, joka sisälsi teräksiset siirtäjät, superdiffin jne. Ei sisältänyt vetoakseleita. Eikä kuulemma uusia laakereitakaan Markon mielestä. Harva laittaa tiettävästi uusia laakereita laatikkoon kun saatavuus ja hinta on perseestä. Quote Link to comment
ilmari Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Nonni. Ei tässä taas kauaa mennyt, että sai homman polkastua liikkeelle. Nyt tarvittais apua sellaselta joka on tuollasen laatikon joskus purkanut. Ei lähde tuon tokan kuvan nuolen kohdalta aukeamaan vaikka kuinka yrittää. Pitääkö tuon ekan kuvan kohdalta ottaa vielä jotain irti, ennekuin laatikko lähtee purkautumaan? Toisesta päätä laatikkoa otin akselin päästä lukkorenkaan pois. Yritin jopa tunkin avulla hieman puristaa tuota pinionia, mutta ei tunnu olevan lähdössä. Onko tuo pinionin laakerin ympärillä oleva kehä (ks.nuoli) irrotettava? Neuvoja, kokemuksia, arvauksia...? Quote Link to comment
metake Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 "Pinionmutterin erikoistyökalu Tämä laatutyökalu ratkaisee ongelmasi pienen vetopyörän laakerin pyöreän mutterin irroittamisessa. Usko meitä, tällä säästät aikaa, rahaa ja hermoja painiessasi itsepintaisen pinionin muttereiden kanssa." Quote Link to comment
-Alex- Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Tuo kehä on mutteri jolla pinioninlaakeri ja pinioni kiinni. Eli se täytyis irroittaa tälläisellä avaimella: Maksaa yli satasen, yleensä 130-160e hintahaarukassa. Quote Link to comment
ilmari Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 No ihmekös kun on tiukassa :) Suuri kiitos! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.