Jump to content

Mystinen ongelma kuplan koneessa??


Guest Chrispe

Recommended Posts

Guest Chrispe

Holkki oli tullut postin mukana ja sanottaisiinko näin että hinta oli erittäin miellyttävä. Siitä iso kiitos myyjä-liikkeelle.

 

Jos vain tältä (sika?)flunssalta selviän niin huomenna iltapäivällä kierteyttämään kantta ja holkkia paikalleen ja sitten tovi koneen niputusta taas välistä vaihteeksi. Huomioikaas muuten tuon lukitteen kuivumisaika! Meinaan tänään vilkuilin Motonetissä jonkin nimettömän laakeriliiman kuivumisaikaa niin se mitattiin tunneissa. En nyt muista montako se oli mutta useita kuitenkin. Sillä vaan että voi olla turvallisempi siitää suosiolla koneen käynnistystä kädet ristissä nukutun yön yli...

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Laakeriliimat eivät kestä sytytystulppien irtokierteissä, holkin pitää pysyä paikoillaan ilman nestemäisiä lukitteita.

Yksi mahdollisuus on tehdä kierre suoraan OHC Fordin sytytystulpalle ja laittaa siihen sopiva s.tulppa.

Link to comment

Mitenkähän tuo holkin materiaali? Jos se on terästä niin lämpölaajeneminen on aika erilaista kuin kuplan kannella, joten ei tosiaan taida pysyä liimat välissä kun kansi lämpiää. Saattaa jopa alkaa vuotaa koko holkki jos ei ole mitään tiivistystä.

Link to comment
Guest Chrispe

Niin, teräsholkki ainakin mulla, mutta niin on tulpatkin. Tulppahan toki tiivistyy rungosta kanteen sen metallitiivisteen ansiosta. Näin ollen ei pääse paineet karkuun mutta täytyy (varmuuden vuoksi) mitata huomenissa riittääkö normitulpan tiivisterengas tiivistämään myös tuon 18mm holkin kierteet kanteen nähden. Mielestäni riittää, mutta jos ei riitä, niin luvassa voi olla kyllä ongelma jossain kohtaa.

Link to comment
Guest Chrispe
Laakeriliimat eivät kestä sytytystulppien irtokierteissä, holkin pitää pysyä paikoillaan ilman nestemäisiä lukitteita.

Yksi mahdollisuus on tehdä kierre suoraan OHC Fordin sytytystulpalle ja laittaa siihen sopiva s.tulppa.

 

No pitää liima tai ei niin ainakin "fordistit" käyttävät joko laakeriliimaa tai ruuvilukitetta noiden asennukseen ja poikkeuksetta on kuulemma tullut tulppa ilman holkkia kannesta pihalle, tähän asti. Aika talkoot on tuossa ohc:n tulpillekin kairauksessa. Joutuu koneistamaan tulpan tasopinnan syvemmälle ja (valitettavasti) lähemmäs palotilaa.

Link to comment
Laakeriliimat eivät kestä sytytystulppien irtokierteissä, holkin pitää pysyä paikoillaan ilman nestemäisiä lukitteita.

Yksi mahdollisuus on tehdä kierre suoraan OHC Fordin sytytystulpalle ja laittaa siihen sopiva s.tulppa.

 

No pitää liima tai ei niin ainakin "fordistit" käyttävät joko laakeriliimaa tai ruuvilukitetta noiden asennukseen ja poikkeuksetta on kuulemma tullut tulppa ilman holkkia kannesta pihalle, tähän asti. Aika talkoot on tuossa ohc:n tulpillekin kairauksessa. Joutuu koneistamaan tulpan tasopinnan syvemmälle ja (valitettavasti) lähemmäs palotilaa.

 

Fordin kansi on rautaa ja silloin kansi ja holkki laajenee samalla tavalla. Melko elastinen liima saa olla kuplan kannessa jotta venyy kun kannen reikä laajenee holkkia enemmän.

 

Edit: Ja Fordin OHC:ssä ei ole tulpalle tasopintaa vaan siinä on kartiotiivisteiset tulpat.

Link to comment
Guest Chrispe
Fordin kansi on rautaa ja silloin kansi ja holkki laajenee samalla tavalla. Melko elastinen liima saa olla kuplan kannessa jotta venyy kun kannen reikä laajenee holkkia enemmän.

 

Edit: Ja Fordin OHC:ssä ei ole tulpalle tasopintaa vaan siinä on kartiotiivisteiset tulpat.

 

Mitenhän tuo terästulppa sitten tiivistyy kuplan kanteen (ja 100%:sti kaikkien uusien autojen kansiin) vaikkei siellä ole liimaa tai lukitetta välissä?? Tippuileeko näiden tulpat tämän tästä teiden varsiin, oli niissä sitten liimaa pitämässä tai kuparitahnaa liukastamassa kierrettä?? Ettei nyt vain olisi niin ettei tuolla kierteellä ole hevon kukun merkitystä kuinka tiukka se on!! Normi konekierre ei pidä painetta, ja näin on jämpti!!Jos tulpan tiiviste yltää holkin yli kanteen niin ei ole mitään merkitystä onko tuolla holkkia vai ei.

 

Korjaus aiempaan: ...joutuu koneistamaan tulpan kartiopinnan syvemmälle ja (valitettavasti) lähemmäs palotilaa... muuttiko tämä viestini sisältöä mielestäsi jotenkin?

Link to comment
Mitenhän tuo terästulppa sitten tiivistyy kuplan kanteen (ja 100%:sti kaikkien uusien autojen kansiin) vaikkei siellä ole liimaa tai lukitetta välissä?? Tippuileeko näiden tulpat tämän tästä teiden varsiin, oli niissä sitten liimaa pitämässä tai kuparitahnaa liukastamassa kierrettä?? Ettei nyt vain olisi niin ettei tuolla kierteellä ole hevon kukun merkitystä kuinka tiukka se on!! Normi konekierre ei pidä painetta, ja näin on jämpti!!Jos tulpan tiiviste yltää holkin yli kanteen niin ei ole mitään merkitystä onko tuolla holkkia vai ei.

 

No juuri tätähän tarkoitin, eli tulpassa on se tiiviste mikä sen tiivistää, eihän tässä siitä ollut kyse. Eikös sun tarkoitus ollut lukita se holkki siihen kanteen sillä lukitteella, eikä tiivistää? Kova lukite ei kestä tuota lämpölaajenemista vaan irtoaa. Toisekseen se sun tulpan tiiviste ei yletä sen holkin yli, koska tulpassa on 14mm kierre ja se tiiviste ei ole litteä vaan alapinnaltaan hivenen kupera, joten se tiivistävä pinta on n. 1 mm etäisyydellä tulpan kierteestä, eli tiivistävän kohdan halkaisija on maksimissaan 16-17mm ja koko tiivisteen halkaisijakin on vain 18mm, ja jos oikein ymmärsin niin sulla on sen holkin ulkokierre 18mm, mites tuon meinasit ratkaista? Fordin kanteen se holkki liimataan myös sen vuoksi että liima tiivistää sen, kuplan kannessa holkin pitää olla alumiinia jos meinaat sen pysyvästi liimata.

 

Korjaus aiempaan: ...joutuu koneistamaan tulpan kartiopinnan syvemmälle ja (valitettavasti) lähemmäs palotilaa... muuttiko tämä viestini sisältöä mielestäsi jotenkin?

 

Muutti, ainakin mun mielestä, koska ei ole mitään syytä miksi tulpan tasopinta pitäisi koneistaa alemmas, kartiolla tilanne onkin jo aivan eri.

Link to comment
Guest Chrispe
Korjaus aiempaan: ...joutuu koneistamaan tulpan kartiopinnan syvemmälle ja (valitettavasti) lähemmäs palotilaa... muuttiko tämä viestini sisältöä mielestäsi jotenkin?

 

Muutti, ainakin mun mielestä, koska ei ole mitään syytä miksi tulpan tasopinta pitäisi koneistaa alemmas, kartiolla tilanne onkin jo aivan eri.

 

No jos nyt en ihan väärin muista niin kyllähän tuo OHCn tulppa jää kirjaimellisesti kannen sisään ellei tasopintaa madalla. Sano nyt vielä että niiden pituus on sama niin oon aamulla kärppänä repimässä paikallisen varaosaliikkeen ovea työntömitta takataskussa!!

Link to comment
Sano nyt vielä että niiden pituus on sama niin oon aamulla kärppänä repimässä paikallisen varaosaliikkeen ovea työntömitta takataskussa!!

 

Ei ollut OHC:n tulppaa nyt käsillä että olis voinut mitata, mutta taulukkoarvona kierteen pituus on kuplan tulpassa 12,7mm ja OHC:n tulpassa 10,9 mm, mutta tuo OHC:n mitta on käsittääkseni vain kierteen mitta ilman kartiota. Eli jos parin millin kartion tekee kanteen niin tulpan kärki olis aika samassa kohdassa. Pitää myös huomioida että kuplan tulpan vääntiö on 21mm ja OHC:n 1", eli mahtuuko tuon tulpan ruuvaamaan paikalleen vai pitääkö tehdä tilaa jotta tulppa-avain mahtuu?

Link to comment
Guest Chrispe
...Toisekseen se sun tulpan tiiviste ei yletä sen holkin yli, koska tulpassa on 14mm kierre ja se tiiviste ei ole litteä vaan alapinnaltaan hivenen kupera, joten se tiivistävä pinta on n. 1 mm etäisyydellä tulpan kierteestä, eli tiivistävän kohdan halkaisija on maksimissaan 16-17mm ja koko tiivisteen halkaisijakin on vain 18mm, ja jos oikein ymmärsin niin sulla on sen holkin ulkokierre 18mm, mites tuon meinasit ratkaista? Fordin kanteen se holkki liimataan myös sen vuoksi että liima tiivistää sen, kuplan kannessa holkin pitää olla alumiinia jos meinaat sen pysyvästi liimata.

 

No nyt on kokeiltu ja hienosti tiivistää tulpan oma tiiviste tulpan kanteen. En tiedä millä laskuopilla noihin mittoihin pääset mutta voi luvata ettei mitään ongelmaa tule. Otin kännykällä kuvankin tulpasta holkkiin pyöritettynä mutta eihän tänne saa liitettyä kuvia...

Link to comment
Guest Chrispe
En tiedä millä laskuopilla noihin mittoihin pääset

 

Mittasin tulpasta.

 

Homma vielä holkki niin huomaat missä menit vikaan.

 

edit: Jos teet M18 kierteelle 18mm reijän niin holkki on ainakin helppo asentaa!! Ei tarvi edes kiertää paikalleen, tosin jos ei liimaa sitä sinne reikään liimaa säästelemättä niin voi olla hankala kiertää tulppaa siihen holkkiin. Tosin tässä vaihtoehdossa tuo tulpan tiiviste ei riitä kuten aiemmin jo pähkäilit, mutta sillä ei mielestäni ole suurta merkistystä.

 

Mutta eihän me tuollaista 18mm reikää kairata, eihän?

Link to comment
En tiedä millä laskuopilla noihin mittoihin pääset

 

Mittasin tulpasta.

 

Homma vielä holkki niin huomaat missä menit vikaan.

 

Mikäs siitä holkista tekee niin erikoisen että se tiiviste riittää siihen? Vai eikö siinä olekaan 18mm kierrettä?

Link to comment

Tuli vielä sellainen konsti mieleen, että jos holkki pitää saada tiukasti kanteen kiinni, niin hyvä lukite on suolahappo. Eli ko. happoa holkin ja kannen kierteisiin ja holkki paikalleen, niin ruostumis-/hapettumisilmiö alkaa välittömästi. Itse en ole testannut ko. paikassa, mutta jokainen joka on kokeillut irrottaa kunnolla kiinni hapettuneita pultteja esim. kuplan lohkosta, tietää että kovassa istuu. Ja kyseinen kikka ei ole mikään hatusta vedettu vaan muinaisaikoina pysyviin lukituksiin enemmänkin käytetty.

Link to comment
Guest Chrispe
[Mikäs siitä holkista tekee niin erikoisen että se tiiviste riittää siihen? Vai eikö siinä olekaan 18mm kierrettä?

 

On, ja mikäs onkaan sitten kairattavan reijän koko? Vai olisiko n.15mm??

Link to comment
[Mikäs siitä holkista tekee niin erikoisen että se tiiviste riittää siihen? Vai eikö siinä olekaan 18mm kierrettä?

 

On, ja mikäs onkaan sitten kairattavan reijän koko? Vai olisiko n.15mm??

 

Siis väitätkö nyt ihan tossissasi että jos kierrät reikään kierretapin, jolla kierteen teet, ja kierretapin ulkohalkaisija on 18mm, niin sulle riittää pienempihalkaisijainen tiiviste?

Link to comment
Guest Chrispe
Tuli vielä sellainen konsti mieleen, että jos holkki pitää saada tiukasti kanteen kiinni, niin hyvä lukite on suolahappo. Eli ko. happoa holkin ja kannen kierteisiin ja holkki paikalleen, niin ruostumis-/hapettumisilmiö alkaa välittömästi. Itse en ole testannut ko. paikassa, mutta jokainen joka on kokeillut irrottaa kunnolla kiinni hapettuneita pultteja esim. kuplan lohkosta, tietää että kovassa istuu. Ja kyseinen kikka ei ole mikään hatusta vedettu vaan muinaisaikoina pysyviin lukituksiin enemmänkin käytetty.

 

Kyllä tuossa totuus piilee. Tosin tämä juttu alkaa kiertää nyt kehää kun tuossahan tulee sama ongelma kun liiman kanssa. Ei tuo hapettuma varmaan kestä sen enempää erilaisien metallien lämpölaajenemiseroja kun nuo liimat tai lukitteet.

Link to comment
Guest Chrispe
Siis väitätkö nyt ihan tossissasi että jos kierrät reikään kierretapin, jolla kierteen teet, ja kierretapin ulkohalkaisija on 18mm, niin sulle riittää pienempihalkaisijainen tiiviste?

 

Tottakai! Miksi ei? Piirräs nyt mieleesi normaali 14mm tulppa kuplan kannessa. Mitä tiivistepintoja siellä on? Missä on kierre tiivisteeseen nähden ja mikä tiivistää kierteen ulkoilmasta? Mieti vielä kerran. Ei se tiiviste / kansipinta ole ainoa tiivistettävä väli. Myös tiivisteen ja tulpan väli on tiivistyttävä.

 

Jos tulppa kiristyisi holkkia eikä kantta vasten tulisi auttamatta ongelma. Jos holkki jää tiivistepinnan sisään ja tulppa kiristyy kantta vasten ei tule ongelmaa. Se yksi n.0.5mm2 ulkopuolele jäävä kierteen ulostuloreikä joka täyttyy 0,49mm2 kokoisella kierteellä ei virtaa painetta pihalle sen enempää kun "kerta kiellon päälle" viilattu männänrengassarja. Onko tämä mielestäsi ongelma? Jos on niin mustuttaisin etei tässä näillä vehlkeilä olla kuuhun menossa.

Link to comment

ihan btw. ei mulla oo holkin ja kannen välissä mitään tiivistystä. Kai se sieltä sitte kusee paineet pois. Holkin laippa on kutakuinkin 21mm leveä, juuri mahtuu sinne koloon. Ainut tiiveste siis tulpassa jos kierreliimaa ei lasketa. VKL selvii miten toimii.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toiset kirjottelee foorumeilla siitä miten pitäs tehä, toiset tekee. Mut tätähän tää virtuaaliharrastaminen on.

 

Mites onks toi kierreholkki muuten minkä tiukkusella kierteellä? Lähinnä siis, että onko normaali hoto, vaiko tiukempi. Miulla ei nimittäin joskus meinannu pinnapultit tarttua napoihin kun laitto vapaana. Sit piti kyl, kun tiukkas mutterilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...