Guest Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 73 Kupla taas kerran kyseessä, ja probleemit jatkuu. Mylly pyörii vaan ei käynnisty. Ilmeisesti kondensaattori sökö, kun tehty seuraavat havainnot: - puolalle tulee jännite - ei kipinää tulpalle kun pyörittää - sytkä on oikein, ja 180 asteen tarkistuskin tehty - tulpat uusittu, ei muita muutoksia käyvään koneeseen Onko konkan testaukseen ja vian siten tarkentamiseen muita vinkkejä? Quote Link to comment
metake Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 Konkka irti ja kokeilee, jos käynnistyy vika on siinä. Kyllä se käy ilman kondensaattoriakin, sen tehävä on poistaa kipinöinti kärkien välistä, joten kovin pitkään ei kannata käytellä ilman konkkaa ettei kärkiin tule piikkiä. Quote Link to comment
Guest Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 jes kiitos nopeesta vastauksesta, täytyy kokeilla vielä tänä iltana. Quote Link to comment
nalle85 Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 eihän vain olis puola sökö? Quote Link to comment
HSuomi Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 Konkka irti ja kokeilee, jos käynnistyy vika on siinä. Kyllä se käy ilman kondensaattoriakin, sen tehävä on poistaa kipinöinti kärkien välistä, joten kovin pitkään ei kannata käytellä ilman konkkaa ettei kärkiin tule piikkiä. Eikös sen tehtävänä ole myös tiputtaa puolan ensiön jännite mahdollisimman nopeesti? Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Nii onkos joku ihan käytännössä kokeillut ajella ilman kondensaattoria? Kun tuota teoriassa pohdiskelee niin on ihan 50/60 onnistuuko ollenkaan. Itelläkin särkyi kondensaattori joku aika sitten (kahdesti) mutten älynnyt kokeilla ilman. Olisinko säästynyt kävelyreissulta irroittamalla kondensaattorin? Quote Link to comment
Guest Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Jep jep. No tuli taas sähköosat tutummaksi. Aloitin kuitenkin tarkistuskierroksen alusta, ja käytin venttiilikopan kantta ykkössylkän puolelta auki. Arvaatte varmaan.. kyllä, 180 sytkä pielessä vaikka eilen tarkistinkin asian laittamalla tulpanjohdot eri järjestykseen. Kone pärähti heti akalla käyntiin ja pelaa hienosti, kävin pienen testilenkinkin heittämässä. Mutta kondensaattorikeskustelua vielä, pitääkö tosiaan tuolal tien päällä olla varaosakonkka mukana ettei jää tienpäälle? Quote Link to comment
metake Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Eikös sen tehtävänä ole myös tiputtaa puolan ensiön jännite mahdollisimman nopeesti? Juu, ja sitä kautta poistaa se kipinöinti, kun ei jää sähköä jäljelle mikä kipinöisi. Kyllä se käy ilman konkkaa, jos ei meinaa käydä niin hiukan kärkiväliä isommaksi. Kärjille se on aika tuhoisaa, mutta säästää se kävelemisen vaivan. Konkkahan hajoaa yleensä niin, että menee oikkariin ja sitten se ei käy, koska puola maadoittuu koko ajan. Joskus se taas hajoaa niin että ei ole mitään "kontaktia", jolloin sen yleensä huomaa ensimmäiseksi siitä että kärkiin tulee nopasti piikki. Quote Link to comment
HSuomi Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Paljokohan toisiojännitteessä on eroa konkalla ja ilman? Voiko tippua niin paljon että ei tulisi kipinää? Quote Link to comment
metake Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Paljokohan toisiojännitteessä on eroa konkalla ja ilman? Voiko tippua niin paljon että ei tulisi kipinää? Teoriassa sen ei pitäisi vaikuttaa toisiojännitteeseen koska toisiojännite määräytyy käämityksen perusteella, ainakin suurinpiirtein. Ja tuleehan se kipinä vaikka laittaa kärjettömän sytkän jolloin konkka poistetaan kokonaan. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin konkan tarkoitus on poistaa kipinöinti kärkien välistä kärkien auetessa. Tosin ei se konkan poisto sitä kipinää varmasti paranna, tai en minä tiedä.. Quote Link to comment
HSuomi Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Teoriassa sen ei pitäisi vaikuttaa toisiojännitteeseen koska toisiojännite määräytyy käämityksen perusteella, ainakin suurinpiirtein. Ja tuleehan se kipinä vaikka laittaa kärjettömän sytkän jolloin konkka poistetaan kokonaan. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin konkan tarkoitus on poistaa kipinöinti kärkien välistä kärkien auetessa. Tosin ei se konkan poisto sitä kipinää varmasti paranna, tai en minä tiedä.. Kyllä kai jännitteen muutosnopeus vaikuttaa jonkinverran muuntajan toimintaan. Mutta eipä taida tosiaan tässätapauksessa olla mitenkään ratkaisevaa millisekunnin erot. Toi ei edes tullu mieleen että kärjettömässäkään sitä ei ole... Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Kyllä kai jännitteen muutosnopeus vaikuttaa jonkinverran muuntajan toimintaan. Tärkeä off-topic: Puola ei ole toimintaperiaatteeltaan muuntaja ollenkaan vaan induktori. =) Quote Link to comment
HSuomi Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Tärkeä off-topic: Puola ei ole toimintaperiaatteeltaan muuntaja ollenkaan vaan induktori. =) OT:Voin olla taas väärässä mutta eikös pelkkä puola ole kuin mikä tahansa muuntaja mutta kärjet yhdistettynä siihen tekee siitä induktorin? Kai se normi AC:llä toimii ihan niinkun muuntaja? Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 OT:Voin olla taas väärässä mutta eikös pelkkä puola ole kuin mikä tahansa muuntaja mutta kärjet yhdistettynä siihen tekee siitä induktorin? Kai se normi AC:llä toimii ihan niinkun muuntaja? Muuntajassa virtaa laitetaan sisään samalla ajanhetkellä kuin otetaan ulos. Induktori taasen ensin "ladataan" ja sitten "laukaistaan", elikkä asiat tapahtuvat eri aikaan. Aika erilaisia laitteita ovat enkä ole ikinä nähnyt niitä käytettävän ristiin. Mutta voihan maalaustelaakin varmaan käyttää pensselinä, se on vaan helevetin huono semmonen. Quote Link to comment
HSuomi Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 OK. Mitä muuten sytkäpuolasta tulee ulos jos siihen syötetään vaikka 12VAC@1kHz Quote Link to comment
Guest Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 OK. Mitä muuten sytkäpuolasta tulee ulos jos siihen syötetään vaikka 12VAC@1kHz Ei mitaan. Toisiopuoli ei ole millaan lailla yhteydessa ensiopuoleen. Ensiopuolelle voi syottaa vaikka 100V mutta toisio ei sita nae eika sielta saa mitaan ulos. Vasta kun virransyotto ensiossa katkaistaan, toisiopiiriin latautunut magneettikentta luhistuu ja toisio synnyttaa purkauksen tulpalle. Mita isompi lataus tuodaan ensiopuolelle, sita isompi purkaus syntyy toisioon sen katketessa. Joku muu selventakoon, ma oon maallikko. :) Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 OK. Mitä muuten sytkäpuolasta tulee ulos jos siihen syötetään vaikka 12VAC@1kHz En tiiä kyllä yhtään. Jos kokeilet muuntajana niin pitää syöttää enemmän tai vähemmän siniaaltoa. Saattas olla 1khz ihan sopiva lähtökohta. Oikea taajuus riippuu muuntajakäytössä mm. sydämen ominaisuuksista. Liian pienellä taajuudella sydän kyllästyy, ei toimi. Liian suurella rautahäviöt alkavat nopeasti kasvaa. Koska auton puola ei ole tarkoitettu muuntajaksi sen ominaisuudet muuntajana voivat olla melkein mitä tahansa. Bugfuel: On se ensiöpuoli magneettisesti yhteydessä toisiopuoleen. Quote Link to comment
Guest Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 tarkoitin ettei ole mekaanista yhteytta, piuhat ei kosketa :) latautuminen heikkenee aika rajusti jo autokaytossa jos karkivali on pielessa ja kierrokset korkeat. Yksi hetrsin on 1 sykays sekunnissa, 1khz = 1000sykaysta sekunnissa. Auton moottori sanotaan 5000 kierrosta minuutissa, 4 kipinaa per kierros = 20.000 kipinaa minuutissa / 60 = 333 kipinaa sekunnissa. Vaikka kiertais 10.000rpm niin silti vain reilu 660hz ja ollaan tavanomaisen puolan toiminta-alueen rajoilla. Veikkaan etta mitaan ei tapahdu 1000hz taajuudella kun puola ei kerkia latautumaan. Mielenkiinoista olisi tietty kokeilla tulisiko sielta jotain heikompaa ulos kuin sytytyskipinan voltit. Hmmm just hoksasin etta kysymyksessa maariteltiin AC... onkohan silla merkitysta. Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 tarkoitin ettei ole mekaanista yhteytta, piuhat ei kosketa :) Onhan ne käämit toisesta eli + päästä galvaanisestikin yhdessä. Hmmm just hoksasin etta kysymyksessa maariteltiin AC... onkohan silla merkitysta. No on merkitystä kun keskusteltiin jostain syystä puolan käyttämisestä muuntajana (mikä on varmaan älytöntä). Normaalikäytössä eli "puola induktorina" kaikki mitä kirjoitit pitää mielestäni paikkansa, ainakin jollain tarkkuudella (hmmm... montako kipinää per kierros?). Quote Link to comment
HSuomi Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 tarkoitin ettei ole mekaanista yhteytta, piuhat ei kosketa :) Kyllä kai toisiokäämissäkin täytyy olla toinen pää jossain kiinni... Tai ite en ole ainakaan nähny vielä lankaa missä on vaan yks pää. =) Voisin huvikseni testata mitä toi puola tekee jos sinne lataa AC:tä sisään, siis sini aaltoa nimenomaan. Täytyy ottaa töihin mukaan ja testata. Quote Link to comment
multanen Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Voisin huvikseni testata mitä toi puola tekee jos sinne lataa AC:tä sisään, siis sini aaltoa nimenomaan. Täytyy ottaa töihin mukaan ja testata. Kokeile sitten ihan sadallakin hertsillä tms. jos siinä on joku peltilevynippu sydämenä... Onkos joku kattonu mitä puola on syöny? Arvaisin lonkalta että tyyliin 600 VAC tulee ulos jos 12VAC sisään. Tämä on siis arvaus joka ei perustu paljon mihinkään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.