P_Valtonen Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Kiinan kampiakseleiden kanssa on, ainakin huhujen mukaan, ollut laadullisia ongelmia ongelmia runsaasti. Laakeri välykset olleet kampiakselissa kunnossa, lohko OK ja samoin laakerit. Silti kiinnileikannut. Ja mitäs sitä syyttämään, kuin Kinukki kampea. Sitten pieni tarinan sivujuoni: Kasasin eilen konetta, josta olin mitannu kammen & kiertokangen mitat aikasemmin. Settiin tuli Mahlen uusilla laakereilla. Kammen ollessa vaakatasossa (vauhtiksen varassa ruuvipenkissä) kokeilin normaalisti että kiertokanget kieppuu kiristämisen jälkeen ilman estettä todella liukkasti. Yhdellä ranneliikkeellä +10 kierrosta. Hyvin kiepu :) Seuraavaksi laitoin rattaat lämmöllä kiinni ja nostelin sen takia pakettia lattialta kiertokangista (vauhtis yhä kiinni). Yö unien jälkeen tajusin että kiertokanget ei ollu kuten aikasemmin, ne ei "klonksahtanu" alareunaan kammen lattialle jättämisen jälkeen. Äsken könysin talliin ja mittamaan kampuraa / kiertokankia. Lopputulos: Hiotussa kammessa oli liian suuri R laakerin kupeessa !! Kaikissa kiertokangissa oli enemmän tahi vähemmän estettä 0,7mm sivuttain välyksen ääripäissä. Ei kuulunut iloista kilausta kahdella sormalla liikutteli kiertokankea sivuttain.... Pahimpaan väliin meni 0,1mm liuska ilman että kiertokanki edes koski kampeen sivustaan... En tiedä kattooko kukaan tätä seikkaa kasauksessa, mutta nyt ainakin mä katton jatkossa. Illalla taas aiheeena kiertokangen irrotusta. No mielummin näin, kuin että saan kilahtaneen koneen takasin ittelleni... Quote Link to comment
Guest mkern Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Kiinan kampurat ovat myös muutaman viimeisimmän erän osalta olleet viallisia öljykanavien osalta. Liian ahtaat paikat sisältä. Quote Link to comment
wp Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 ..ja öljykanava ei ole porattu läpi asti tai lastuja vielä kanavan "risteyskohdissa". Quote Link to comment
Guest Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Meilla on tullu vastaan painvastainen tilanne, kampuran kaulat hiottu mutta laakerikaulojen reunat jatetty teravaksi 90 asteen kulmaksi. katkenneet tai vaantyneet siita. Naa on siis paikallisen koneistamon mokia, ei itse tuotteen valmistajan. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Onko mitään erityistä kampiakselivalmistajaa, jonka akseleissa on näin käynyt? Empi, CB, AA, Bugpack, Scat? Tekeekö Scat aihiot kiinassa ja koneistaa USAssa? Quote Link to comment
hiase Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Moi. Käytän tätä vanhaa topicia kun vähän liittyy aiheeseen. Eli mikä olisi suositeltava laakerivälys kiertokangelle kun on kiinan empi kyseessä. 4143 78 iskulla. Näiden kans on hiukan painittu ja nyt jos sais sen kestämään. Ajatuksena oli hioa nimellismitasta -0.25 n. 4 sataa alle sekä nitraus päälle. Mutta nyt mittasin laakerin kans(vanhaa kolbensm.) niin kiertokangen mitta on +4 satasta nimellisestä. Eli kokonaisvälys tulisi n.8 satasta. Kysymys siis onko tämä liikaa? Kanget on empi 5.5 I-profiilt ja näitten reijät myös mitoissaan ok 57.80-57.82. Huolena tuolla isolla välyksellä on että tuo schadek sumppupumpun tuotto ei riitä 21/27 rattailla. Oisko vaihto 30mm normipumppuu ja kiertoon paikallaan? Niin tämähän on mallia kaasu pohjassa moottori ☺ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.