Jump to content

Kiinan kampiakseleiden laatuongelmat


Recommended Posts

Kiinan kampiakseleiden kanssa on, ainakin huhujen mukaan, ollut laadullisia ongelmia ongelmia runsaasti. Laakeri välykset olleet kampiakselissa kunnossa, lohko OK ja samoin laakerit. Silti kiinnileikannut. Ja mitäs sitä syyttämään, kuin Kinukki kampea.

 

Sitten pieni tarinan sivujuoni:

Kasasin eilen konetta, josta olin mitannu kammen & kiertokangen mitat aikasemmin. Settiin tuli Mahlen uusilla laakereilla. Kammen ollessa vaakatasossa (vauhtiksen varassa ruuvipenkissä) kokeilin normaalisti että kiertokanget kieppuu kiristämisen jälkeen ilman estettä todella liukkasti. Yhdellä ranneliikkeellä +10 kierrosta. Hyvin kiepu :)

Seuraavaksi laitoin rattaat lämmöllä kiinni ja nostelin sen takia pakettia lattialta kiertokangista (vauhtis yhä kiinni).

Yö unien jälkeen tajusin että kiertokanget ei ollu kuten aikasemmin, ne ei "klonksahtanu" alareunaan kammen lattialle jättämisen jälkeen. Äsken könysin talliin ja mittamaan kampuraa / kiertokankia.

 

Lopputulos:

Hiotussa kammessa oli liian suuri R laakerin kupeessa !!

Kaikissa kiertokangissa oli enemmän tahi vähemmän estettä 0,7mm sivuttain välyksen ääripäissä. Ei kuulunut iloista kilausta kahdella sormalla liikutteli kiertokankea sivuttain.... Pahimpaan väliin meni 0,1mm liuska ilman että kiertokanki edes koski kampeen sivustaan...

 

En tiedä kattooko kukaan tätä seikkaa kasauksessa, mutta nyt ainakin mä katton jatkossa.

Illalla taas aiheeena kiertokangen irrotusta. No mielummin näin, kuin että saan kilahtaneen koneen takasin ittelleni...

Link to comment

Meilla on tullu vastaan painvastainen tilanne, kampuran kaulat hiottu mutta laakerikaulojen reunat jatetty teravaksi 90 asteen kulmaksi. katkenneet tai vaantyneet siita. Naa on siis paikallisen koneistamon mokia, ei itse tuotteen valmistajan.

Link to comment
  • 7 years later...

Moi. Käytän tätä vanhaa topicia kun vähän liittyy aiheeseen. Eli mikä olisi suositeltava laakerivälys kiertokangelle kun on kiinan empi kyseessä. 4143 78 iskulla. Näiden kans on hiukan painittu ja nyt jos sais sen kestämään. Ajatuksena oli hioa nimellismitasta -0.25 n. 4 sataa alle sekä nitraus päälle. Mutta nyt mittasin laakerin kans(vanhaa kolbensm.) niin kiertokangen mitta on +4 satasta nimellisestä. Eli kokonaisvälys tulisi n.8 satasta. Kysymys siis onko tämä liikaa? Kanget on empi 5.5 I-profiilt ja näitten reijät myös mitoissaan ok 57.80-57.82. Huolena tuolla isolla välyksellä on että tuo schadek sumppupumpun tuotto ei riitä 21/27 rattailla. Oisko vaihto 30mm normipumppuu ja kiertoon paikallaan? Niin tämähän on mallia kaasu pohjassa moottori ☺

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...