Guest Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta? entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)... Quote
Fileas Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 dynomaxissa on ainakin sellaset "mutkat" pöntön sisällä Quote
Guest juse Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta? entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)... Pari vuotta takaperin oli V8-lehdessä hyvä pönttövertailu virtausmittauksin. En nyt muista mitkä mallit pärjäs, mutta mikä se kisamiesten systeemi on mitä säädetään niillä levyillä? Se kait voitti?? ?Juse? Quote
Guest Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta? entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)... Pari vuotta takaperin oli V8-lehdessä hyvä pönttövertailu virtausmittauksin. En nyt muista mitkä mallit pärjäs, mutta mikä se kisamiesten systeemi on mitä säädetään niillä levyillä? Se kait voitti?? ?Juse? Tarkoittanet Supertrappia. Jan Quote
Guest Raggare Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 löytys varastosta seki lehti, ja apple racing ol voittaja, supertrappi taas muistaakseni oli kökkö.. Quote
Guest Toheltaja Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 aple voitti, dynomaksi oli toinen tai kolmas, supertrappi oli häntäpäässä kovan äänen ja hintansa takia. Se ei juuri vaimenna mitään. Voin huomenna napata tuon lehden tallilta ja varmistaa asian. Ja toi testi o tainnu olla jo 10 vuotta sitte... ellei tässä o välissä ollu jo toista, miulle ku ei oo tullu tota enää kuuteen vuoteen. Quote
Guest juse Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Niinpä se aika vierähtää ja muisti katoaa.. Pappa-Juse Quote
Guest Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 mikä apple oli kyseessä? minkälaisella kombinaatiolla desibelimittaus ja mikä tulos? Quote
Per Jernström Posted March 13, 2005 Author Posted March 13, 2005 Asiaa noi Hebsterin laittamat kuvat. Nyt ei muuta kun kopioimaan... Putket täytyy tosin saada ulos sieltä mistä pitääkin. Mikäköhän se kiinnityskorva 3.pytyn putkessa mahtaa olla? Koko talvi on mennyt mietiskelyyn miten saisi hyvän (IMHO = "näkymätön" ja kottikärrykahvat) pakosarjan väsätty kuplaan. 4-2-1 oli toivelistalla, mutta siitä ei oikein tahdo saada hyvää vaikka miten vääntää. Ainoa tapa saada 4-2-1 olisi rakentaa se moottorin alle. Liian iskualtis paikka ja lämmittää öljyä turhaan. Ja vielä jos joku tietää jonkun kotimaisen tekijän jolla on tuollaista "sidewinderia" mallistossa niin olisi kiva saada yhteystiedot. Quote
Per Jernström Posted March 14, 2005 Author Posted March 14, 2005 Sattumalta tuli se V8 testi vastaan netissä. Varsinainen sivu on poistettu mutta löytyy Googlen välimuistista. www.google.com/fi ja haku apple racing mufflers niin pitäisi olla eka hitti. Martelius oli hyvin esillä. Tosin kaikki testatut pöntöt oli sen kokoiset että vaikea saada mahtumaan kuplaan. Quote
Guest HanttaP Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 454 Chevy moottori toimii vähän eri periaatteella. Männät työntää pakokoaasut ulos. Kannattaisi tutkia bokserimoottoriin tarkoitettuja vaimentimia, poislukien tietysti Ferrari, jossa on 180 asteen V-moottori. Eikä muuta kun vähän jos lämpiäisi tuo ulkoilma. Quote
Guest Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 454 Chevy moottori toimii vähän eri periaatteella. Männät työntää pakokoaasut ulos. Ööööö.... mikäs ne saa pytystä ulos kuplan koneessa sitten? Jan Quote
Guest Forsbacka Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Mitähän se kampuran muoto vaikuttaa pakokaasujen poistumiseen yksittäisestä sylinteristä? Kampuran muoto ja sitä kautta sylinterien työjärjestyshän on ainut ero 180-asteen V-moottorin ja bokserin välillä. Ei lienee vaimentimen kannalta mitään eroa. Quote
Guest Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 180 asteen V-moottori?? eli bokseri ;) Ei. 180 asteen V -moottori ei ole sama kuin boxeri/vastaiskumoottori. :) Jan Quote
Guest Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Testarossassa on v-moottorin kampiakseli jne rojut. Berlinetta Boxerista en mene vannomaan (joskus sen kyllä selvittelinkin mutta..), sehän on Testarossan vajaaventtiilinen edeltäjä mutta todennäköisesti se on myös 180-asteinen v-moottori samasta syystä ja nimestään huolimatta. Quote
-MITO- Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Todellakin ois hyfä tollanen putkisto! Nätti paketti. Quote
mikan Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 No eipä ole muutenkan paha tuo Markuksen postaama kupla. :-) t. Mika Quote
Per Jernström Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 Jep, toi menee kyllä oikeesti kategoriaan HideAway. :) edit: Onkohan siinä huohotusletku vedetty pakosarjaan aitoon racetyyliin? Tai sit vaan laitettu tippumaan alaspäin. Quote
Guest Valtsu Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Hyvä keskustelu teillä on pakoputkista tässä. Countin kanssa samoilla linjoilla eli näyttäs wasserin putkisto sen näköseltä että parhaat päivät on takana päin eikä nyt kiinnostas sitä ensimmäistä tarvikeputkistoo ostaa. Mikähän idea tossa on että joka pakoputki on pyritty tekemään saman mittaiseksi? (Wasserin vakioputkissa näin ei kuitenkaan ole.) Löytyykö Suomesta (tai ulkomailla) tahoa joka tekisi (tai voisi tilata) tohon wasseriin siedettävällä hinnalla rosterista tai haponkestävästä vakion kaltaisen pakoputkiston vai onko ainoa mahku kysellä noita tarvikeputkia tai mahdollisesti VW:n omia putkistoja (paremman laadun toivossa). Itsekin olisi mahdollista putkistoa hitsailla mutta autoa ei ole mahdollista hitsauspaikan nurkilla sovituskappaleena pyöritellä. Yks mahku olisi tietysti irrottaa vakioputkisto ja käyttää sitä mallina mutta käyttöauto olisi sitten sen aikaa ajokelvoton. Tekemisessähän kestää aikansa kun ekaa kertaa väsää.. Quote
mikan Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 moro,onks kellään tiatoo mistä löytyis noita vaimentimia jois olis meno ja tulo samas päädyssä? t:seb. Tuolla ainakin on rosterisia: http://www.a-alt-avgassystem.fi/%E4%E4n ... ntajat.htm t. Mika Quote
aki Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 moro,onks kellään tiatoo mistä löytyis noita vaimentimia jois olis meno ja tulo samas päädyssä? t:seb. http:// http://www.dynomax.com/documents/super_turbo_specs.pdf Quote
Guest Valtsu Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Alkoi tässä aivot nyt oikeesti raksuttaa. T3 busseissa pakoputki on muuttanut muotoaan tästä: tähän Mikähän tossa on syynä? Ensiöputket on pidentyny, hyöty? Entä onko volkkarin boxereissa näkyny tämmösiä ratkaisuja? Eli kummankin kannen päästöt omissa rööreissä pihalle. Hyvät / huonot puolet? Semmonen idea alkoi päässä kehittymään että jos saisi jostain pöntön jossa on sisään- ja ulostulot molemmissa päissä niin voisi tehdä identtiset pakosarjat kummallekin puolelle ja vaimennin olisi takana poikittain. Porscheissa noita pönttöjä on ollut kautta aikain (käsittääkseni). Sopiskohan tommonen (esim porschen) pönttö 2,1litran DJ moottorin jatkeeksi vai pitääkö pönttö mitoittaa tohon erikseen? Toinen mahku olisi laittaa pari noita "samasta päästä sisään ja ulos" pönttöjä peräkkäin jolloin kummankin puolen pakosarjat olisivat käytännössä erilliset. Quote
Per Jernström Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 En tiedä Porschen sytytysjärjestystä, mutta koska on kolme pyttyä per sivu on luultavasti aika tasainen sytytysväli pytyjen välillä (siis yhdellä puolella). Kuplassa sytytysjärjestys on sellainen että etummaiset ja takimmaiset pitäisi parittaa eikä puolet jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen. Ja putkien pitäisi olla samanpituiset jos oikein hifiä tehdään. Pidemmillä ensiöputkilla saadaan enemmän vääntöä ja lyhyemmillä enemmän teho kierroksilla. On ehkä paikallaan mainita että kone kyllä toimii vaikka putket ovat eripituiset, kuten kuvissa. Viritetyllä pakosarjalla (tuned exhaust) saavutetaan "ilmaisia" heppoja. Jos konetta viritetään on pakosarjaa hyvä muuttaa. Vakiokoneissa voi jopa tarkoituksella olla ahtaat pakosarjat jotta kone ei kiertäisi liikaa. Äänenvaimentimelle ei ole väliä millainen kone on, mutta niitä on paljon erilaisia. Eli niitäkin tarvitsee sovittaa järjestelmään mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan. Quote
Guest Valtsu Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Eli toi wbx:n vakiputki (keskimmäinen kuva) hoitaa hommansa ihan riittävän hyvin. Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Jos rosteriputkea alkaa väsäämään niin paras ottaa sit vaan vanhasta putkesta mallia. Quote
Per Jernström Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Löytyykö dynomaxia Suomesta mistään? Yritin hakea muttei tullut vastaan vielä mistään. Malli on Hebsterin laittaman kuvan mukainen pönttö missä aukot samalla puolella. Dynomaxin luettelon mukaan malli 17675. Toki voi olla myös muunmerkkinen pönttö. a-alt:in rosteripönttö 9406 olisi sopiva ja hintakin vielä siedettävä mutta 33rahaa rahtikuluja on mielestäni liikaa yhdestä pöntöstä. Quote
Guest Toheltaja Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 rynomaksei motonetist juu, ja hinta tais olla koosta riippuen 25-35 erkkiä joulun tienoilla ku kasapäin niitä ostettiin. Quote
mikan Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Vaimenninjuttua: http://www.boyleworks.com/ta400/psp/exhaust.html t. Mika Quote
Per Jernström Posted April 1, 2005 Author Posted April 1, 2005 No nyt on pönttöjahti ohi. A-alt on tulossa ensi viikolla. DynoMaxin "kurkkupurkkia" en löytänyt mistään ja tilaaminen atlantin takaa olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi. Setti tulee olemaan 35 mm sisähalk ensiöputket, 4-1 merged kollektori venturilla ja 63mm pönttö. Luultavasti tulee huutamaan kierroksilla. Ajattelin laittaa putket (2*38) tulemaan ulos mistä vakiotkin tulevat. Siten voi vaikka laittaa vakiohuilut adapterilla paikoilleen jos haluaa lisävaimennusta. Muuten ajetaan suorilla ylikokohuiluilla. Koko systeemi siis rosteria. Laitan sitten kuvia kun putkiprojekti etenee. Quote
Guest Toheltaja Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 valtsu. Tuon mallista sarjaa ei ymmärtääkseni ole porschessa koskaan ollut tehtaalta. Näyttää virijutulta. Sen sijaan noissa 996 korisissa ja uudemmissa on voinut olla jotakin vastaavaa, mutta epäilen silti. Quote
Guest Valtsu Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 valtsu. Tuon mallista sarjaa ei ymmärtääkseni ole porschessa koskaan ollut tehtaalta. Näyttää virijutulta. Sen sijaan noissa 996 korisissa ja uudemmissa on voinut olla jotakin vastaavaa, mutta epäilen silti. tuoltahan http://www.teamgvr.com toi putken kuva on lainattu. Eli aika kisaripeetä kalustoo tohon sarjaan pultataan. Ideaa lähinnä tosta lainasin ja Per Jernström selittikin tossa jo miksi ton kaltasia putkia ei kannata tehdä Kuplassa sytytysjärjestys on sellainen että etummaiset ja takimmaiset pitäisi parittaa eikä puolet jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.