Jump to content

A-1 pakosarja?


Recommended Posts

Posted

no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta?

 

entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)...

Posted
no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta?

 

entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)...

 

Pari vuotta takaperin oli V8-lehdessä hyvä pönttövertailu virtausmittauksin. En nyt muista mitkä mallit pärjäs, mutta mikä se kisamiesten systeemi on mitä säädetään niillä levyillä? Se kait voitti??

?Juse?

Posted
no joko tai......onko kenelläkään virtailutietoutta aiheesta?

 

entä yleensäkin puolueettomia virtaustietoja eri vaimentimista? (valmistajien sivuilta on turha taulukoita katsella kun omat on aina vähintään 75% parempia kuin naapurin)...

 

Pari vuotta takaperin oli V8-lehdessä hyvä pönttövertailu virtausmittauksin. En nyt muista mitkä mallit pärjäs, mutta mikä se kisamiesten systeemi on mitä säädetään niillä levyillä? Se kait voitti??

?Juse?

 

 

Tarkoittanet Supertrappia.

 

Jan

Guest Raggare
Posted

löytys varastosta seki lehti, ja apple racing ol voittaja, supertrappi taas muistaakseni oli kökkö..

Guest Toheltaja
Posted

aple voitti, dynomaksi oli toinen tai kolmas, supertrappi oli häntäpäässä kovan äänen ja hintansa takia. Se ei juuri vaimenna mitään. Voin huomenna napata tuon lehden tallilta ja varmistaa asian. Ja toi testi o tainnu olla jo 10 vuotta sitte... ellei tässä o välissä ollu jo toista, miulle ku ei oo tullu tota enää kuuteen vuoteen.

Posted

Niinpä se aika vierähtää ja muisti katoaa..

Pappa-Juse

Posted

mikä apple oli kyseessä? minkälaisella kombinaatiolla desibelimittaus ja mikä tulos?

Posted

Asiaa noi Hebsterin laittamat kuvat. Nyt ei muuta kun kopioimaan... Putket täytyy tosin saada ulos sieltä mistä pitääkin. Mikäköhän se kiinnityskorva 3.pytyn putkessa mahtaa olla?

 

Koko talvi on mennyt mietiskelyyn miten saisi hyvän (IMHO = "näkymätön" ja kottikärrykahvat) pakosarjan väsätty kuplaan. 4-2-1 oli toivelistalla, mutta siitä ei oikein tahdo saada hyvää vaikka miten vääntää. Ainoa tapa saada 4-2-1 olisi rakentaa se moottorin alle. Liian iskualtis paikka ja lämmittää öljyä turhaan.

 

Ja vielä jos joku tietää jonkun kotimaisen tekijän jolla on tuollaista "sidewinderia" mallistossa niin olisi kiva saada yhteystiedot.

Posted

Sattumalta tuli se V8 testi vastaan netissä. Varsinainen sivu on poistettu mutta löytyy Googlen välimuistista.

 

www.google.com/fi ja haku apple racing mufflers niin pitäisi olla eka hitti.

 

Martelius oli hyvin esillä. Tosin kaikki testatut pöntöt oli sen kokoiset että vaikea saada mahtumaan kuplaan.

Guest HanttaP
Posted

454 Chevy moottori toimii vähän eri periaatteella. Männät työntää pakokoaasut ulos. Kannattaisi tutkia bokserimoottoriin tarkoitettuja vaimentimia, poislukien tietysti Ferrari, jossa on 180 asteen V-moottori.

Eikä muuta kun vähän jos lämpiäisi tuo ulkoilma.

Posted
454 Chevy moottori toimii vähän eri periaatteella. Männät työntää pakokoaasut ulos.

 

 

Ööööö.... mikäs ne saa pytystä ulos kuplan koneessa sitten?

 

Jan

Guest Forsbacka
Posted

Mitähän se kampuran muoto vaikuttaa pakokaasujen poistumiseen yksittäisestä sylinteristä? Kampuran muoto ja sitä kautta sylinterien työjärjestyshän on ainut ero 180-asteen V-moottorin ja bokserin välillä. Ei lienee vaimentimen kannalta mitään eroa.

Posted
180 asteen V-moottori?? eli bokseri ;)

 

 

Ei. 180 asteen V -moottori ei ole sama kuin boxeri/vastaiskumoottori. :)

 

Jan

Posted

Testarossassa on v-moottorin kampiakseli jne rojut.

 

Berlinetta Boxerista en mene vannomaan (joskus sen kyllä selvittelinkin mutta..), sehän on Testarossan vajaaventtiilinen edeltäjä mutta todennäköisesti se on myös 180-asteinen v-moottori samasta syystä ja nimestään huolimatta.

Guest Valtsu
Posted

Hyvä keskustelu teillä on pakoputkista tässä. Countin kanssa samoilla linjoilla eli näyttäs wasserin putkisto sen näköseltä että parhaat päivät on takana päin eikä nyt kiinnostas sitä ensimmäistä tarvikeputkistoo ostaa.

 

Mikähän idea tossa on että joka pakoputki on pyritty tekemään saman mittaiseksi? (Wasserin vakioputkissa näin ei kuitenkaan ole.)

 

Löytyykö Suomesta (tai ulkomailla) tahoa joka tekisi (tai voisi tilata) tohon wasseriin siedettävällä hinnalla rosterista tai haponkestävästä vakion kaltaisen pakoputkiston vai onko ainoa mahku kysellä noita tarvikeputkia tai mahdollisesti VW:n omia putkistoja (paremman laadun toivossa).

 

Itsekin olisi mahdollista putkistoa hitsailla mutta autoa ei ole mahdollista hitsauspaikan nurkilla sovituskappaleena pyöritellä. Yks mahku olisi tietysti irrottaa vakioputkisto ja käyttää sitä mallina mutta käyttöauto olisi sitten sen aikaa ajokelvoton. Tekemisessähän kestää aikansa kun ekaa kertaa väsää..

Guest Valtsu
Posted

Alkoi tässä aivot nyt oikeesti raksuttaa.

 

T3 busseissa pakoputki on muuttanut muotoaan tästä:

bus_83-90_1900wbx.jpg

tähän

bus_86-92_1900-2100wbx.jpg

 

Mikähän tossa on syynä? Ensiöputket on pidentyny, hyöty?

 

Entä onko volkkarin boxereissa näkyny tämmösiä ratkaisuja?

exhaust-cutout.jpg

Eli kummankin kannen päästöt omissa rööreissä pihalle. Hyvät / huonot puolet?

 

Semmonen idea alkoi päässä kehittymään että jos saisi jostain pöntön jossa on sisään- ja ulostulot molemmissa päissä niin voisi tehdä identtiset pakosarjat kummallekin puolelle ja vaimennin olisi takana poikittain. Porscheissa noita pönttöjä on ollut kautta aikain (käsittääkseni). Sopiskohan tommonen (esim porschen) pönttö 2,1litran DJ moottorin jatkeeksi vai pitääkö pönttö mitoittaa tohon erikseen? Toinen mahku olisi laittaa pari noita "samasta päästä sisään ja ulos" pönttöjä peräkkäin jolloin kummankin puolen pakosarjat olisivat käytännössä erilliset.

Posted

En tiedä Porschen sytytysjärjestystä, mutta koska on kolme pyttyä per sivu on luultavasti aika tasainen sytytysväli pytyjen välillä (siis yhdellä puolella).

Kuplassa sytytysjärjestys on sellainen että etummaiset ja takimmaiset pitäisi parittaa eikä puolet jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen. Ja putkien pitäisi olla samanpituiset jos oikein hifiä tehdään. Pidemmillä ensiöputkilla saadaan enemmän vääntöä ja lyhyemmillä enemmän teho kierroksilla.

 

On ehkä paikallaan mainita että kone kyllä toimii vaikka putket ovat eripituiset, kuten kuvissa. Viritetyllä pakosarjalla (tuned exhaust) saavutetaan "ilmaisia" heppoja. Jos konetta viritetään on pakosarjaa hyvä muuttaa. Vakiokoneissa voi jopa tarkoituksella olla ahtaat pakosarjat jotta kone ei kiertäisi liikaa.

 

Äänenvaimentimelle ei ole väliä millainen kone on, mutta niitä on paljon erilaisia. Eli niitäkin tarvitsee sovittaa järjestelmään mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan.

Guest Valtsu
Posted

Eli toi wbx:n vakiputki (keskimmäinen kuva) hoitaa hommansa ihan riittävän hyvin.

 

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

 

Jos rosteriputkea alkaa väsäämään niin paras ottaa sit vaan vanhasta putkesta mallia.

Posted

Löytyykö dynomaxia Suomesta mistään? Yritin hakea muttei tullut vastaan vielä mistään. Malli on Hebsterin laittaman kuvan mukainen pönttö missä aukot samalla puolella. Dynomaxin luettelon mukaan malli 17675. Toki voi olla myös muunmerkkinen pönttö. a-alt:in rosteripönttö 9406 olisi sopiva ja hintakin vielä siedettävä mutta 33rahaa rahtikuluja on mielestäni liikaa yhdestä pöntöstä.

Guest Toheltaja
Posted

rynomaksei motonetist juu, ja hinta tais olla koosta riippuen 25-35 erkkiä joulun tienoilla ku kasapäin niitä ostettiin.

Posted

No nyt on pönttöjahti ohi. A-alt on tulossa ensi viikolla. DynoMaxin "kurkkupurkkia" en löytänyt mistään ja tilaaminen atlantin takaa olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.

 

Setti tulee olemaan 35 mm sisähalk ensiöputket, 4-1 merged kollektori venturilla ja 63mm pönttö. Luultavasti tulee huutamaan kierroksilla. Ajattelin laittaa putket (2*38) tulemaan ulos mistä vakiotkin tulevat. Siten voi vaikka laittaa vakiohuilut adapterilla paikoilleen jos haluaa lisävaimennusta. Muuten ajetaan suorilla ylikokohuiluilla. Koko systeemi siis rosteria.

 

Laitan sitten kuvia kun putkiprojekti etenee.

Guest Toheltaja
Posted

valtsu. Tuon mallista sarjaa ei ymmärtääkseni ole porschessa koskaan ollut tehtaalta. Näyttää virijutulta. Sen sijaan noissa 996 korisissa ja uudemmissa on voinut olla jotakin vastaavaa, mutta epäilen silti.

Guest Valtsu
Posted
valtsu. Tuon mallista sarjaa ei ymmärtääkseni ole porschessa koskaan ollut tehtaalta. Näyttää virijutulta. Sen sijaan noissa 996 korisissa ja uudemmissa on voinut olla jotakin vastaavaa, mutta epäilen silti.

 

tuoltahan http://www.teamgvr.com toi putken kuva on lainattu. Eli aika kisaripeetä kalustoo tohon sarjaan pultataan. Ideaa lähinnä tosta lainasin ja Per Jernström selittikin tossa jo miksi ton kaltasia putkia ei kannata tehdä

 

Kuplassa sytytysjärjestys on sellainen että etummaiset ja takimmaiset pitäisi parittaa eikä puolet jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...