Jump to content

Mikäs volkkaria vaivaa, kun ei mene suoraan?


Guest stimbee

Recommended Posts

Guest stimbee

Mikäs voisi olla, kun autoni ei mene suoraan? Säädätin juurikin ohjauskulmat (auraus ja camber) ja lisäksi jarrut.

 

Välillä auto menee vähän matkaa suoraan, mutta jos tie vähänkin kallistuu keskitielle, auto "hyökkää" sinne. Myös kuoppien jälkeen tai jarruttaessa sama tilanne.

 

Autossani on FK automotiven -40mm alustasarja. Voiko vaikuttaa? Huoltoliike veikkaili, että myös iskarin yläpäässä oleva laakeri voisi olla huonossa kunnossa? Tai mahdollisesti vetonivel?

 

Olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa/veikata ratkaisua pulmaan.

 

Kiitoksia etukäteen.

 

stimbee@suomi24.fi

Link to comment

Saitko alustasarjan mukana sille sopivat säätöarvot?? Jos olet säädättänyt tehtaan arvoihin alustasarjan kanssa, niin melko varmaa on että ei mene kovinkaan hienosti. Alustan geometria on -40mm tasolla ihan jotain muuta kuin normikorkeudessa.

 

Tuo kallistuksen suuntaan hyökkääminen kyllä kertoo että säädöissä on vikaa. Vetonivel tuskin aiheuttaa tuota, myös iskarin yläpään laakerin viallisuus olisi pitänyt tulla esiin säädettäessä.

 

Tiesikö säätäjä että autossa on alustasarja tai oliko siitä kiinnostunut jos kerroit siitä?

Link to comment

mitkä vanteet/renkaat ?

 

-jos esim. vanteiden et poikkeaa alkuperäisistä liikaa.

 

-leveät renkaat vetää urissa helpommin kuin kaposet.

 

-pintamallilla on myös havaittu eroja!

 

esim. 730 bemussa "conti sportcontact" vetää ihan törkeesti-> vaihto "Falkeniin" samaan kokoon vetely loppui/vähentyi olemattomiin.

 

-Kulmat voi olla arvojen sisällä, mutta kulmat pitää säätää symmetrisesti

Link to comment

Em. lisäksi tukivarsien ja taka-akselin puslien ja pallonivelien kunto kannattaa tarkastaa. Jos ok, laittaisin epäonnistuneen säädön piikkiin.

 

Asiansa osaavan säätäjän tulisi huomata/tarkistaa tai ainakin kysellä puslien kunto ja laakerien välys ennen kuin edes aloittaa mittaamisen.

Näin on ainakin tehty liikkeessä jossa autoni ohjauskulmat olen säädättänyt.

 

Oma "kakkis" on varustettu -60mm alustalla ja aina se on saatu kulkemaan suoraan. Säädöt on joka kerta tehty G60:sen arvoilla.

Link to comment
Guest stimbee

Kiitoksia kaikille vastauksistanne.

 

Ja sitten noihin gummeihin/vanteisiin: ihan normivanteet 14" 175/65 nastalla pyörii alla. Laittoivat viimeksi rengasliikkeessä runkovikaisten tilalle takapäähän eri sarjasta pari gummia.

 

Laitoin juuri aamusta nyt nämä renkaat eteen ja pyrin poissulkemaan sen, että aiemmin edessä olleet renkaat olisivat vialliset. Ajettu vain muutama tuhat kilometriä, joten epäilen suuresti tätä. En ehtiny vielä heittää testikierrosta, kun täytyi tulla töihin.

 

Viitaten Mikko K:n viestiin: mistä kunkin sarjan arvot saa, mikäli tehtaan arvoilla vaunua ei saada menemään suoraan.

 

Lisäinfona ongelmaan huomasin eilen erityisesti sen, että oikean mutkan/risteyksen jälkeen ratti suorastaan "tempautuu" keskiasentoon. Vasemmalle tehtäessä samanmoisesti, ratti jää hieman vasemmalle.

 

Viittaako tämä epäonnistuneeseen kulmien säätöön, huonoihin gummeihin vai siihen. että iskarin tukilaakeri voisi kanittaa?

Link to comment

Iskarin tukilaakeri ei mun mielestä ole mitenkään pois suljettu vian lähde. Mulla oli aikoinaan vikaa juurikin tukilaakereissa. Kun ajoi sellasella hieman sohjoisella motarilla, kaikki oli ok. Siltojen alta ajettaessa (eli ~2m kuivaa) rykäs joka kerta johonkin suuntaan. Muulloinkin ryki mihin sattuu eikä oikein menny edes suoraan.

Link to comment
Guest stimbee

Soittelinpa vielä noista em. oireista kulmat säätäneeseen rengasliikkeeseen ja he olivat sitä mieltä, että kannattaa lähteä uusimaan koko etupäätä nivelistä, laakereista jne. lähtien. Vika voi olla kuulemma missä tahansa. Ja edelleen olivat sitä mieltä, että kannattaa odottaa kesään ennen kuin tekee mitään, että saa vaikkapa 195/50-15 alut ja uudet renkaat alle.

 

Tottahan se on, mutta alkaa tulla ´96 Kolhvi hintoihin, ku uusii etupään ku ei saada menee suoraan. Ymmärtäisin mikäli auto tekisi "temppujaan" molempiin suuntiin, mutta kun ongelma on vain vasuriin.

 

Osaisiko joku sanoa, että pitäiskö/kannattaisiko ohjauskulmat säätää poiketen tehtaan arvoista alustasarjan takia? Auto on siis ´96-mallin 1.8 CL 66kW ja laskua on kuitenkin vain -40mm.

Link to comment

Kun tässä nyt on vesivessoista alettu tarinoimaan, niin kerron oman surullisen tarinanini aiheesta. Kyseessä vieläpä urheiluautoklassikko, eikä mikään tusina kolffi, joten osat oli hiukan erihintaisia. Auto nyki kanssa keskellepäin tietä loskasta, montusta, uran reunasta tai muista vastaavista. Vaihdettiiin raidetangon päät, ei apua, vaihdettiin alapallot, pyörien laakerit, tukivarsien puslat, tolpat purettiin ja niiden kunto tarkistettiin, mutta ei mitään todellista parannusta. Sitten haettiin vikaa takapäästä, puslat uusiksi, tolpat palasiksi, jopa takakelkka alas, mutta ei parannusta. Lopuksi hammastanko pois, vaikka siitä ei minkäänlaista välystä pystytty havaitsemaan, toinen h-tanko tilalle ja vika oli poissa! Kun vanhan hammastangon pisti osiksi, niin toisen puolen raidetangon laakeripuslat todettiin yla/alapuolelta väljiksi, eli raidetanko pääsi heilumaan ylös-alas suunnassa ja sen seurauksena etupyörä "haki" aina joustotilanteessa sillon kun tuon puolen raidetanko oli runsaasti ulkona hammastangosta...

 

Onnea vianhakuun!

Link to comment

 

Viitaten Mikko K:n viestiin: mistä kunkin sarjan arvot saa, mikäli tehtaan arvoilla vaunua ei saada menemään suoraan.

 

Alustasarjan valmistajalta tai sen myyjältä. Ellet ole saanut, on myyjä ollut huolimaton. Ellet saa, niin vie sarja pois ja peru kauppa.

 

Kaikkien puslien ja nivelien, ym. kunto pitäisi ammattitaitoiselle säätäjälle selvitä kyllä kun on laitteet autossa kiinni.

 

"Ja edelleen olivat sitä mieltä, että kannattaa odottaa kesään ennen kuin tekee mitään, että saa vaikkapa 195/50-15 alut ja uudet renkaat alle."

 

No johan on kommentti rengasliikkeestä! Pitää sen auton kulkea kunnolla talvellakin, prkl! On sen tason ammattitaidottomuutta, että kiertäisin kyseisen liikkeen kaukaa!! Etsi liike joka oikeasti on kiinnostunut autosi säätämisestä ja rahoistasi.

 

Koska vika on ilmennyt? Silloin kun asensit alustasarjan? Vai muuten vain? Vai oliko vika autossa kun ostit sen?

 

"Osaisiko joku sanoa, että pitäiskö/kannattaisiko ohjauskulmat säätää poiketen tehtaan arvoista alustasarjan takia? Auto on siis ´96-mallin 1.8 CL 66kW ja laskua on kuitenkin vain -40mm."

 

Enkö siis vakuuttanut sinua kysymyksilläni? Vai etkö huomannut miksi kysyin?

 

SIIS PITÄÄ SÄÄTÄÄ TOISIN!!

 

"Vain -40mm"

 

Se on paljon alustan säädössä. Mutta ei siinä mitää, kiemurtele vaan, eipä ole mun ajopeli eikä kauhunhetket kun ei tiedä minne peli menee!

Link to comment

"Kadulle säädetään niin lähelle tehtaan arvoja kun säätövarat antavat myöten. Jos TÜV-laput/asennusohjeet antavat muita arvoja ohjauskulmille, käytetään niitä."

 

Tuohon tyyliin kommentoi alustasarjoja ym. viritysosia myyvän liikkeen edustaja tuolla vesiwessa-foorumilla...

 

Toisessa käyttöautossani (VW Vento -92) on myös -60mm alustasarja (KW), kulmat on säädetty em. mukaisesti ja auto kulkee suoraan sekä kuoppien että jarrutusten jälkeen.

 

Stimbee: Vaadi rahat takaisin säädön tehneeltä putiikilta ja vaihda liikettä kuten mikko k jo suosittelikin.

Link to comment
Guest stimbee

Kiitoksia jälleen vastauksistanne.

 

Soitin alustasarjan jälleenmyyjälle ja kaveri ihan pokkana sano, että tehtaanasetukset pitäis olla OK.

 

Laitoinpa sitten suoraan tehtaalle spostia ja kyselin kunnon arvot. Saa nähdä tuleeko vastausta...

 

Ja kylläpä toi "ammattitaitoinen" firma taitaa mennä kiireellä vaihtoon.

Link to comment
Guest HanttaP

Katsastukseen!!

Katsastuskonttorilla eli autotohtorilla on ammattitaito löytää väljä nivel etuakselin tuennoista jos vielä kertoo ongelman tarkasti.

Alustadynamometri on tarkka kapine.

Omassa golffissa oli vasemman etu alatukivarran takimmainan nivel väljä, kyllä löytyi.

Aution mutkittelu voi johtua myös tietysti taka-akselin vääntyilystä, sehän on ohjaavaksi suunniteltukin, jota väljät nivelet huonontaa. Ja aluksi lisää ilmaa renkaisiin vaikka puoli kiloa.

Link to comment
Guest stimbee

mikko k:n kommentti "Mutta ei siinä mitää, kiemurtele vaan, eipä ole mun ajopeli eikä kauhunhetket kun ei tiedä minne peli menee"

 

Senpä takia tuota hommaa joutuu sitkeesti yrittää selvittää, ku meinaa olla ajaessa nii kakan hajune auto jännityksestä... Ja mikon edelliseen kommenttiin "Tiesikö säätäjä että autossa on alustasarja tai oliko siitä kiinnostunut jos kerroit siitä?"

 

Kylläpä tää "ammattilainen" tiesi ja kerroinpa vielä moneen kertaan, mutta ei tää taluttaminenkaa auttanu...

 

Romujen valmistaja (FK) anto aika hyvän vastauksen, ku kysyin sieltä suoraan -40mm:een "steering anglet (including camber and caster)".

 

"Thank you for your email. Please contact for all informations your dealer."

 

Palvelualtiutta löytyy ;)

Link to comment

Sorry, jos hiukan kärkkäästi latelen tulemaan. Ei kuitenkaan ole tarkoitus loukata.

 

Ekaks kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa noita "ammattilaisia" ja tokaks jos vain onnistut, niin peru koko alustasarjakauppa! Näkyy olevan sen verran paljon valmistajakin kiinnostunut aiheesta! Kohtuullisen kusetuksen makuista touhua. Mun mielestä.

Link to comment
Guest Toheltaja

usein jäykempää alustaa vaihdettaessa on syytä kattoa kyllä nuo puslat ja nivelet. Itse jouduin vaihtamaan audiini niveliä ja puslat hieman alustasetin jälkeen. Kun kerran paikat jäykkenee, ottaa se löystä pois muualtakin, ja vakiot 200tkm ajetut puslat alkaa olla aika pehmosta. Mutta kuten mikko sanoi, jos ostat kunnollisen sarjan, asiallisesta liikkeestä, on syytä odottaa palvelua aiheen tiimoilta.

Mulle ainakin tuli Bilstein/ H&R paketissa ohjeet, ja niitten mukaan toimittiin. Auto kulkee kuin unelma!

Link to comment
Guest stimbee

mikko k: En tokikaan loukkaantunut vaan olen siis todellakin samaa mieltä, että auto pitää aina mennä suoraan. Ja itse pidän suoraan menoa erittäin tärkeänä talvisaikaan, koska ei paljoa tarvi ajatuksen harhailla, nii ajautuu lumisemmille urille ja korjatessa voi auto lähteä lapasesta.

 

Alustasarjan palautus tuskin enää onnistuu, mutta näin sitä oppii kantapään kautta. Ei kannattais asua tuollasten lelujen kanssa, vaan ostaa aina se laadukkaampi versio.

 

Mutta luulenpa, että pääsen asiassa eteenpäin kunhan vain kulmat saa kohdalleen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...