VolksMachine Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Mites tuollaisen rumpujarrullisen 1302:n rumpujarrujen muutos levyjarrulliseksi olisi helpoin tehdä? Vuosimalli on -72 eli siinä on Phersonin alapäässä 3-pulttia pallonivelelle. Onko levyjarrullisessa S- mallissa sama jousitustolppa kuin tuossa rumpujarru mallissa? Eli käykö S-mallin tolpan levyjarruosat suoraan rumpujarrulliseen malliin vai pitääkö vaihtaa suoraan koko tolppa levyjarrullisesta autosta. Vai löytyykö muutokseen jotain muuta tietä esim. jotain Golfin tolppia, uutta muutossarjaa tai vastaavaa?? Jos jollain löytyy käytettynä tuommosia levyjarrullisia 1302:n tolppia täydellisenä jarruineen niin laittakaa yv:tä. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Monesti myös näkee adapterein olevia levyjarrusarjoja 02/03 kupliin, tässä yks. Tämän kanssa ei pitäisi tarvita mitään muita osia, korkeintaa ehkä uudet jarruletkut. 299$ CB performancella jarrusarja -73 1/2 "superiin", eli 1302 kuplaan. Se on just sama ainakin adapterien suhteen kuin hotcarsin kuvan sarja. http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1192 http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1D80.ASP Quote Link to comment
ARTO Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 rumpujarrullisen jos alkuperäisillä osilla kasaa, vaatii levyjen ja satuloiden lisäksi levyjarrullisen olka-akselit joihin jarrusatulat kiinitetään. Tällöin välttyy aftermarket-palikoiden hankinnalta tai kotisorvarin välilaippojen tekemiseltä. Ostoilmoitusta kasaan, olka-akseleita löytyy varmasti ja nopsaan. levyt sitten aina uusina ja satuloiden kohdalla ei uudetkaan hirveitä maksa ellei tule ok kuntoisia käytettyjä vastaan. Quote Link to comment
Guest OberSchlachter Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Meiltä vastaava sarja: http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Toimitusaika vain n.2 viikkoa. Tilaa nyt ja paketti on jouluksi perillä. info@oberschlachter.fi Quote Link to comment
-Alex- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Eipä tuollaista sarjaa paljon halvemmalla enään saa...vai saako? :D Quote Link to comment
VolksMachine Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Jos käyttää tuollaisia yllä esiteltyjä levyjarrujen muutossarjoja. Tarvitseeko nuo olka-akselit silti vaihtaa? rumpujarrullisen jos alkuperäisillä osilla kasaa, vaatii levyjen ja satuloiden lisäksi levyjarrullisen olka-akselit joihin jarrusatulat kiinitetään. Tällöin välttyy aftermarket-palikoiden hankinnalta tai kotisorvarin välilaippojen tekemiseltä. Ostoilmoitusta kasaan, olka-akseleita löytyy varmasti ja nopsaan. levyt sitten aina uusina ja satuloiden kohdalla ei uudetkaan hirveitä maksa ellei tule ok kuntoisia käytettyjä vastaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Ei mun mielestä vaikka en oo koskaan superia omistanutkaan. Sitä varten on adapteri mukana että saa rumpujarrullisen olka-akseliin kiinni satulan. Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Mätiä ässäkuplia on suomi täynnä joista varmasti liikenee levyjarrullisen olka-akselit kohtuu hinnalla. Itsekin heitin 2 paria romunkeräykseen kun ei kenellekkään kelvannut. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Kumpikaan vaihtoehto ei ole huono, kumpi sitten on edullisempi, hankkia tuo n. 370 euron sarja vai ostaa erikseen uudet levyt, palat, satulat ja laakerit sekä käytetyt levyjarrullisen 1302 kuplan olka-akselit. Se adapterihan on varmaan sarjassa hirmu kallis, laserleikattu levy ja siihen hitsattu kiinni toinen palikka :D Edit: Jos paruzzin kataloogia selaa, niin erikseen kasattuna sarjan osat maksaa jarrulevyt 48,95€ / Kpl Jarrusatulat 2-laatua 85€ / kpl 1-laatua 138,25€ / kpl Jarrupalat 17,50€ / srj Laakereita en jaksanut ettiä, mutta varmaan kutakuinkin n.20 € per puoli. Toivottavasti olka-akseleita saa romiksilta edullisesti, ainakin tää heppu kauppaa aika suolaisin hinnoin 02/03 olka-akseleita: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=723776 Quote Link to comment
-AP- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Uskaltaisiko ajatella, että niinkin tärkeässä asiassa kuin jarrut kannattaisi luottaa pikemminkin vanhaan länsisaksalaiseen laatuosaan kuin vinkuintialaisen levysepän hitsaussaumaan ...? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Aivan totta sekin. Ellei sitten osta saksalaiselta pajalta sarjaa, tosin tääkään ei takaa että osa olis tehty saksassa. Vaikka CSP:llä saattaa olla laadukkaita jarrusarjoja. Mutta lykkyä tykö jos meinaa löytää 02:sen levyjarruolat. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Tuollaiseen n. 400 euron hintaan pitäisi kyllä saada levyjarrusarja normi pallonivelakselisen (tai olkatappiversion) droppiolilla... mutta sehän tietysti riippuu siitä mistä ostaa ja onko kuinka kiire. Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Minkä takia se pitää uusista osista tehdä kun vanhoja hyväkuntoisia löytyy? Olka-akselit ja satulat käytettynä + siihen uudet levyt + tiivisteet satulaan + palat + laakerit niin alkaa hinta jäämään paljon inhimillisemmäksi. Quote Link to comment
ARTO Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 jotenkin tuntuu kuin tämä rummuista levyiksi mutos olisi jotenkin vaikea/isotöinen operaatio, ainakin eräiden mielestä. Etsitään nyt aluksi ne käytetyt taikka uudet levyjarruolat. Käytetyt on yleensä pintaruostetta lukuunottamatta täysin käyttökelpoiset jos laakerikohta ei ole vaurioitunut. Yleensä ei ole jos laakerit eivät ole pyörineet kuivana tai olkia säilytetty jossain kuralätäkössä. 1302 malin olat ovat samat kuin ensimmäisen vuosikerran 1303 kuplassa, joten osia löytyy, vai jokos möhkön osista on tullut splittikamaa harvinaisempia???!!! Laakereiksi ja levyiksi luonnollisesti uudet. Laakereista myös kannattaa unohtaa ne halvimmat sillä niiden kanssa on monilla ollut kesto-ongelmia. Ostaa ne parhaat merkkituotteet. Jarrusatuloiden kohdalla moni vanha ja alkuperäinen päihittää toimintakestossa KiinaEmpit jotka ei tosiaan maksa paljoa yli 50 euro kun löytää halvimman Suomiostopaikan. Jos ei jaksa heti alkuun fiksamaan vanhoja satuloita, ostaa vaikka sieltä keiteleen koneesta ne empisatulat ja laittelee sitten ajan kanssa alkuperäiset kuntoon jos eivät ole männiltään menneet pilalle. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Ei se mun mielestä oo isotöinen työ, kun on valmista palikkaa saatavilla. Se on vain tosiaan ikävä asia jos sattuu nyt ostaan sarjan edullisesti, ja sarja sisältääkin Empi satulat... :D Antakaamme tämän keskustelun aloittajan päättää, että laittaako hän käytetyt satulat, vai uudet empi satulat, vai uudet ate:n satulat, ja miten kiinni, olka-akseliin suoraan vai adapterilla. Siis eiköhän sillä ole jo selvillä kaikki mahdollisuudet meidän keskustelujen pohjalta ;) Quote Link to comment
VolksMachine Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 Ohhoh ! Olipas tullut paljon asiallisia kommentteja ja linkkejä päivän sisällä. Aattelin jotta ei varmaan kukaan kiinnostu moiseen vastaamaan.. Asiaan..Kyllä taidan kääntyä itsekkin tuohon vanhojen tolppien kunnostukseen. Jostain hommaan nuo vanhat tolpat käytettynä, kunnostaa ne ja niihin sitten laittelee satulat kuntoon sekä vaihtelee tarvittaessa levyt ja tietenkin laakerit. Eniten Kiina "poikien" osissa pelottaa juuri nuo jarrusatulat ja niiden kestävyys tiivisteiden osalta. Alex olikin vaivalla kaivellut hyviä linkkejä joista näkee, että tosiaan jarruosia löytyy vielä hyvin ja monen laatuisena. Kuitenkin jarrut ovat vauhdin surma ja ei niissä mielestäni kannata viimeisestä kympistä lähteä säästämään. Vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" käynee tähänkin. Kiire osien hankinnalla ei vielä ole, kun tuohon vappuunkin on vielä jokunen kuukausi... Quote Link to comment
metake Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Moneen kertaan jo aiemmin olen täällä tämän asian todennut, mutta tulkoon nyt vielä kerran. Jarrutehon vuoksi niitä jarruja ei kannata vaihtaa, möhkön rummut on vähintään samantehoiset kuin levyt, mun mielestä jopa tehokkaammat tai ainakin toimii pienemmällä poljin voimalla. Huollon kannalta levyt on kuitenkin helpommat, joten jos on yhtä laiska luonne kuin itselläni, niin sitten niitä levyjä kannattaa harkita. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.