Jump to content

lattialevyjen vaihto


Guest Tuoppi

Recommended Posts

moro,

 

nyt tarvis apuja et miten tommonen projekti kannattaa tehdä. Tarviiko tehä jotain jigejä tai vastaavia. pohjalevy on nyt pois auton alta ja kummankin puolen lattiat on vaihdon tarpeessa. Lähinnä tuo et miten ne tulee varmasti oikeaan kohtaan ym. kaikki "pienet" asiat joita ei tuu edes ajateltua.

 

auto vm 72 ja T-mallin penkin kiinnikkeillä. levyksi oon ajatellut joko klokkerholmin tai paruzzilta saatavia tarvike peltejä. Tiedän et ne on ohuemmat kuin 200e pellit mut kyl ne siä kestää kun upotetaan kuumasinkkiin.

 

kaikki vihjeet otetaan nöyränä vastaan kun ensikertalaisena tämmöistä lähden tekemään.

 

-Tuomas-

Link to comment

Vanhat irti ja pohja kopan alle kiinni hollille,ilman peltejä,sitten pellit puoli kerrallaan paikalleen sovitus että pultinreijät osuu helmakotelon reikiin ja "heppaus" kiinni. Sitten vaan pohja auton alta pois ja hitsailla kunnolla paikalleen.

Sitä takapenkin alla olevaa pääty/kulmapeltiä ei kannata irrottaa pohjalevystä joka hitsattu keskitunneliin jos ehjä,poraa vaan pistehitsit auki ja vaihtaa kulmapalan/lattiapellin saumasta pellit koska se on valmiiksi oikeassa asennossa.

 

Osta vaan suosiolla ne paksumpipeltiset pellit,ei harmita myöhemmin. Ne brassitarvikepellit on säälittävän ohutta ja vetelää tavaraa,isompi ihminen saa jopa penkinkiskot repeämään lattiasta irti niistä. Paksuus on alle puolet alkuperäisestä.

Link to comment

No niin homma edenny ja tehdään lattiat hieman eri tyyliin. Tyyli on kopioitu pikkutompalta eli raamit forster-profiilista ja pellit lattioiksi. Unohdan nuo valmis pellit tai ainakin yritän :)

 

Nyt vaan tekeen jigiä tosta pohjasta niin saa reijät kohilleen.

 

-Tuomas-

Link to comment
No niin homma edenny ja tehdään lattiat hieman eri tyyliin. Tyyli on kopioitu pikkutompalta eli raamit forster-profiilista ja pellit lattioiksi. Unohdan nuo valmis pellit tai ainakin yritän :)

 

Nyt vaan tekeen jigiä tosta pohjasta niin saa reijät kohilleen.

 

-Tuomas-

 

No joo,itselleshän teet ja varmaan säästöä tulee mutta joskus hamassa tulevaisuudessa jos olet autoa kauppaamassa eteenpäin niin saattaa tuo suorasta pellistä tehty korjaus olla ostajaehdokkaille kaupan peruuntumiseen johtava syy tai ainakin satasien hinnanalennusta ruinaavat.

Link to comment

mulle sanottiin katsastuksessa joitain vuosia sitten etta suorasta ei saa tehda jos alkuperaisessa on jaykistepokkaukset, kuten kuplan pohjalevyssa on. On tehtava oikealla korjauspalalla tai itse tehtava vastaavat jaykistepokkaukset.

 

Kieltamatta parempi siita tulee kun on pokkaukset.

Link to comment

auto tehdään täysin itselle ja pojalle eli ei myynti aikomuksia. pokkauksia tulee pitkittäin ja poikittain, katsastusmies antoi luvan tehdä noin. Korista tulee irroitettava niin kuin alkuperäisessäkin et se ero on tuohon tompan versioon.

 

Mitä arvon alenemaan tulee en usko et se yksistä pohjapelleistä kiinni koska kopan voi nostaa pois ja laittaa sinne orkkis pellit jos haluaa, mut niin kuin sanoin ei mene myyntiin.

 

mä jatkan juttua tua projektin puolella, mut hyvä kun tulee keskustelua :)

 

-Tuomas-

Link to comment

Kaikki ei riemusta kiljuen ilman kustannuksia pohjalevyjä vaihtele, eli kyllä varmasti joidenkin mielestä auton arvo on matalampi kotikutoisella pohjalla. Mutta tämähän on täysin subjektiivinen asia.

 

Itselle ainakin tulisi heti mieleen, että missä muualla kohtaa autossa on kyläsepänviritelmiä, kun samalla tai pienemmällä vaivalla olisi jo kerralla tehnyt alkuperäisen kaltaisen.

Link to comment

ja kyläsepän viritelmiä on kyllä...talbotin, volvon ja vw jarruosia, säädettävää keulaa, coilovereita, saabin iskaria ymym. ei tätä orkkis harrastaja ostais :) sit viä vesikone tulos niin kruunaa kaiken, nyt mulle ei varmaan kukaan enää kirjota, käskevät siirtyä vesivessa palstoille :)

 

Eli ne myynti argumentiti ei merkkaa mulle mitään, mut ymmärrän hyvin pointin. Enemmän mulle merkkaa se et itse tehden pohjien kustannukset kunnon orkkiksiin nähden jää murto osaan ja jäykkyyttä tulee alustaan rutkasti lisää. Oli aika lerppu toi orkkis pohja kun kovastakin kohdasta pysty käsin tavutteleen. 1,5-2mm seinämällä oleva profiili ei paljon vääntyile käsin ja uritettu pelti jäykistää vielä lisää, mut mielipiteitä on monia ja harrastuspuolella vielä enemmän :)

 

-Tuomas-

Link to comment

Laittaa vaan kerralla parhaat mahdolliset alkuperäistyyliset lattipellit ja se on sitten siinä jos noi vielä maalataan perfectionisti. Ei tartte enää vaihtaa koskaan.

 

Jos korin jäykkyys mietityttää, ei lattiapelti juurikaan ota osaa korin muodoissa pysymiseen, joten väärä paikka lisätä peltipaksuutta korin vahvistusmielessä.

Link to comment

öö ei se lattiapelti jäykistä vaan ne palkit reunoilla!! jos katotte ton pikkutompan talli projekti kuplaa niin selittää kaiken ja kokemuksiakin oli jäykistymisestä. pellit siä profiilien välissä estää lähinnä vain sivuttais väännöt.

 

-Tuomas-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...