Jump to content

73 kuplan lataus ongelma


Guest jarzu

Recommended Posts

Guest jarzu

Lataus valo sammuu mutta ei silti lataa,akusta kun mittaa auton ollessa käynissä niin ei tule ulos kun 11.9 paljonko pitäis tulla jos mittaa suoraan laturista?tuli vain mieleen että oliskohan lataus rele rikki, mutta ihmetyttää toi että lataus valo kumminkin sammuu.

Link to comment

releessä olevaa jousta voi säätää tiettyyn pisteeseen asti ja antaa sillä vähän tekohengitystä. Tarvike releet ei paljoa maksa joten aluksi lähtisin sen vaihdolla kokeilemaan.

Link to comment

Itellä on 72 kupla jossa ilmeisesti laturissa vikaa. Latausvalo palaa jonkun aikaa ja sitten sammuu. Akku kestää Muutaman käynnistyksen kunnes pitää ladata. Korjaamolla sanoivat että akussa ei vikaa, sanoi kyllä myös että laturi lataa, mutta säätäjä pitää vaihtaa. Vaihdoin säätäjän, eikä vaikutusta. Olisiko se uusi laturi vai voiko asialle tehdä mitään?

Ja onkohan tuossa vaihto vai tasavirtalaturi ja mitä eroa näillä on? Kupla siis -72 1300.

Link to comment

Tuli mittari ostettua. Akussa virtaa 12.8 volttia kun auto ei ole käynnissä. Kun auton käynnistää, lukema laskee n. 12 volttiin, hieman alle. Kierroksia nostaessa volttimäärä ei muutu. Tuossa linkissä käskettiin katsoa onko brushes (hiilet?) liian kuluneet. Mistä ne löytyy laturista? Entä missä on D+ ja DF paikat?

Link to comment

Ei tarvitse irrottaa laturia.

Hiilet vaihdetaan laturin hihnapyörän puoleisessa päässä

olevien aukkojen kautta ( saattaa olla suojatulpat aukkojen päällä )

 

Käännä hiiltä painava jousi syrjään hiilen päältä, avaa pieni ruuvi

hiilen johtimen päästä, ota vanha hiili pois ja asenna uusi.

Link to comment

No niin.. Nyt on tehty tuon linkin ( http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm ) ohjeen mukaisesti (jos nyt oikein suomensin:-)). Eli, moottorin ollessa käynnissä koitin painaa hiiliä, mutta virta pysyi samana, kun olisi pitänyt nousta, eikä latausvalo sammunut.

 

Seuraavaksi irroitin laturista D+ ja DF johdot ja kytkin johdon DF:stä laturin runkoon. Tämän jälkeen käynnistin moottorin ja mittasin D+ ja maan voltti määräksi n.36v ja kierroksia lisätessä lukema nousi n. 60 asti. Eli siis pitäisi laturin olla kunnossa..

 

Onkos viisaammilla ideoita mitä nyt pitäisi tehdä? Kun latausvalo ei sammu ja akku ei lataudu.. Pitäis päästä jo ajelemaan.. :D

Link to comment

Naksuuko lataussäädin? Onko lataussäätimen maapiste puhdas?

 

Itselläni akku tyhjeni äskettäin ja ongelma löytyi huonosta maakontaktista. laturin rungon ja auton rungon välinen vastus oli 1,5 ohmia. Laitoin lisämaadoituksen ja 30min reipasta tyhjäkäyntiä ja akku oli taas täynnä.

Link to comment

Nyt löytyi vika.. Elikkäs täysin uusi 12v säädin olikin joko viallinen tai 6v säädin.. Autosähkökorjaamolla kävin mittauttamassa sen ja antoi vain 7 volttia vaikka pitäisi antaa sen 14-16 jos oikein ymmärsin. No ei muutaku vanhaa säädintä säädettiin vähä ja laitettiin paikoilleen niin johan lataa! Tuon uudemman säätimen vein autotarvikkeeseen ja tilasin tilalle Boschin kunnon säätimen. Hieman kalliimpi mutta pitäis olla kans varma!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...