cyrus Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 (edited) Pistetääs omastakin projektista oma topic pystyyn.Homma lähti käyntiin vuoden 2008 kesällä nähdessäni tämän upean pallokeulan erään tutun tutun Espoolaisen perheen pihalla. Ja niinpä auton hyvä potentiaali jäi mieleeni ja pakkohan tuota oli vielä myöhemmin kysäistä olisiko kaupan. Eikä aikaakaan kun autosta alettiin hieroa kauppoja.. Kävi ilmi, että auto on vanha, silloisen Helsingin palolaitoksen, miehistönkuljetusauto. Koneena 2.0 litrainen Typ4 kone tuplakaasareilla, tehtaan mukaan tehoa kaikki 70 hevosvoimaa. Tästä innostuneena kaupat hierottiin talvella 2008-2009.Talvella ennen noutoa.Keväällä 2009 siinä pääsiäisen kieppeillä auto haettiin pois ja pestiin suurimmat kurat paineella pois.Käyntiin lähteäkseen ei tarvinnut muuta tehdä kuin tarkistaa öljyt ja antaa akusta virtaa. Vaikka auto oli ollut paikallaan useamman vuoden, ei koneen käynnistämisessä ollut mitään ongelmia. Oikeastaan vuonna 2009 autolle ei tehty mitään suurempia. Lähinnä pientä peltien korjausta, että auton sai katsastuksesta läpi. Myös ajot jäivät vähille, mutta kyllä muutama sata kilometriä tuli ajeltua. Samalla tuli huomattua, että öljynlauhdutin vuotaa melko reippaasti öljyä.Talveksi 2009-2010 auto jäi isäni pihalle taivasalle säiden armoille. Ihan hyvä näin, koska talli minne tämä piti syksyllä viedä, sortui talvella suuren lumikuorman ansiosta. Siinähän sitä olisi oltu.. :)Keväällä 2010 ei tarvinnut muuta kuin kääntää virta-avaimesta ja pallokeula hörähti nätisti käyntiin armottoman talven jäljiltä.Nyt päätin ottaa auton projektiksi ja työlistalla on ainakin seuraavat asiat:-Ulkopintojen maalaus-Madallus-Sisustan rakentaminenEli autosta olisi tarkoitus saada ihan näyttävä peli.Homma tietysti lähtee käyntiin pahimpien ruosteiden hiekkapuhalluksestaSeuraavana viikonloppuna saatiin ensimmäiset pakkelit levitettyä ja kerros pohjamaalia päälle, ettei pääse uudestaan ruostumaanTakaa olisi tarkoitus tiputtaa yksi pykälä kohti tonttia ja eteen säätöpalat.Ja onhan tuohon jo uudet vanteetkin mietitty valmiiksi.. :)Ja niinpä ne projektit tuppaa aina laajentua.. Nyt päätin, että tummennukset saa lähteä ja samalla päätin korjata tiivisteiden alla syntyneet ruosteet pois ettei niitä tarvitse enää toisten miettiä.Puskurit odottavat hiekkapuhallusta ja maalausta. Samoin vilkut ja gansterilippa pientä ehostusta.Projekti etenee pikkuhiljaa ja lähinnä viikonloppuisin, koska halli sijaitsee noin 65km päässä missä asun.Mutta eiköhän tällä jo syksyllä päästä Olariin mikäli swappi vain järjestetään. Tosin sisustaa tuskin on vielä tuolloin, eiköhän se jää talveksi... Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
Guest Poppius Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Näin aloittelevana autofiksarina täytyy kysyä, että laitoitko tohon liukuoven alalaitaan ollenkaan lisää uutta peltiä? Vai täytitkö jollain lasikuitukitillä ton pahimmankin kohdan? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Kyllä nuo kannattais korjata ihan oikein, eli pellillä. Reilusti vaan vanhaa pois ja uutta tilalle. Quote Link to comment
cyrus Posted June 23, 2010 Author Share Posted June 23, 2010 Näin aloittelevana autofiksarina täytyy kysyä, että laitoitko tohon liukuoven alalaitaan ollenkaan lisää uutta peltiä? Vai täytitkö jollain lasikuitukitillä ton pahimmankin kohdan? Harkitsin uutta peltiä, mutta lasikuitukitillä meni. Laiska kun on... Sillä pahimmat reiät umpeen ja tavallista kittiä sit siloitteluun. Tokihan uusi pelti olisi varmasti aina parempi ratkaisu. Quote Link to comment
Guest Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Kitillä on sellainen inhottava ominaisuus että se imee kosteutta. Nyt kun sitä on vedetty reiän päälle niin kosteus pääsee sieltä takapuolelta kittiin käsiksi ja ruostuttaa pellin maalin alla korkaten kitin ennemmin tai myöhemmin. Sitten onkin tuplasti isompi reikä korjattavana. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Harkitsin uutta peltiä, mutta lasikuitukitillä meni. Laiska kun on... Sillä pahimmat reiät umpeen ja tavallista kittiä sit siloitteluun. Tokihan uusi pelti olisi varmasti aina parempi ratkaisu. Ok, arvelinkin niin... kun ei ollut mitään välivaiheita kuvissa, vaan suoraan lopputulos jo ekassa postauksessa. :) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Tsemiä Pekka projektiin. Näkyyhän tuolla taustalla komea kuplakin.. ;) Quote Link to comment
cyrus Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 (edited) Vihdoinkin kaiken sen puuduttavan ja itseään toistavan hiomisen, kittaamisen, hitsaamisen, rälläköimisen ym ym ym. sijaan mitä on vuositolkulla tehty, tapahtui jotain mistä tuli jopa pieni hymy suun pieleen projektin suhteen :) Ovet saivat tänä viikonloppuna uuden maalin pintaan \o/ Väri on alkuperäinen L 256 "Feuerwehrrot".Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan on auton vuoro saada maali pintaan ensi perjantaina...Tarra kuskin penkin takana väliseinässä yhä tallella. Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
cyrus Posted October 30, 2011 Author Share Posted October 30, 2011 (edited) Perjantain ja lauantain välisenä yönä sumuteltiin uusi maalipinta pallokeulaan. Vaikka tein itse ja säästin, olen silti ihan tyytyväinen lopputulokseen.Jälkiviisaana voi todeta, että pohjatöihin olisi pitänyt panostaa vain huomattavasti enemmän, koska nyt sieltä erottaa joitain kohtia missä on kittailtu.. Seuraavassa projektissa sitten tarkemmin :)Värit on joissain kuvissa ihan ihmeelliset, älkää välittäkö :)Tyylikkäät suojailut ennen maalaustaJa sitten odotellaan maalin kuivumista vuorokauden verranAuto takaisin tallilla ja etuovet + takaluukku kiinnitetty. Sekä tietysti keulamerkki! Sopii kromi aika hyvin tähän punaiseen :)Ensi viikonloppuna pientä kasailua taas tiedossa ja mahdollisesti (suuri ehkä) koneen tiputus kevyttä huoltoa ja putsausta varten... Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 30, 2011 Share Posted October 30, 2011 Hyvältä näyttää. Nyt alkaa se mukava osuus kun saa pultata osaa takaisin kiinni. Itselläkin olisi talven aikana saatava auto edes pohjamaaleihin, mutta siihen menee vielä paljon hiomapaperia ja vapaita viikonloppuja. Quote Link to comment
cyrus Posted November 23, 2011 Author Share Posted November 23, 2011 (edited) Kone tiputettu alas pientä ehostusta varten. Öljynlauhduttimen tiiviste pitää vaihtaa joka on oletettu vuotokohta.Kuten myös lämmönvaihtajia pitää vähän tarkistella. Vaikuttivat aika huonokuntoisilta.Joutunee myös vaijerit vaihtamaan (toisesta kuori rikki, toinen poikki säätövivun juuresta). Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
cyrus Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 (edited) Projekti etenee hitaasti eikä niin kovin varmasti, mutta eteneepähän jotenkin!Konetta purettu hieman ja tiivestesarjaa odotellessa.. Samalla vähän yritetty pestä pahimpia paskoja pois. Pellit ei näy kuvassa, mutta niitä putsailtu myös. Kaasarit kaipais vielä hieman putsausta.. Ei oo tarkoitus pistää ihan palasiksi ja uudelleenrakentaa vaan korjata vain vuodot. Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
cyrus Posted April 20, 2012 Author Share Posted April 20, 2012 (edited) DPD:n kuriiri toi tänään paketillisen tiivisteitä sun muuta mitä pääsee laittamaan viikonloppuna..Ikkunoiden tiivisteet, lämmönvaihtajien vaijerit, termostaattiin vaijeri, tiivistesarja moottoriin ym. :PPeukku Just Kampers'lle. Kerran aiemminkin tilannut sieltä ja hyvin on palvelu ja toimitus pelannut tähän asti.Sunnuntaina tilasin, maanantaina oli käsitelty sekä postitettu ja tänään (perjantaina) tuotiin toimistolle. Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
Guest MillaI Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Mä oon paljon tilannu JK:sta ja ei voi kun kehua. Ainoastaan yhdet kromit oli kierot, mut muuten palvelu on pelannu. Quote Link to comment
jolkkon Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Sama juttu, JK on hyvä. Puhelintuki on myös tosi asiallista, jos on jotain kysyttävää. Nopeat toimitukset. Quote Link to comment
cyrus Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 (edited) Sain tänään Helsingin pelastuslaitoksen palomuseon museonhoitajalta lahjan arkistojen syövereistä :)Vuodesta ei ole tietoa koska otettu, mutta 80-luvulle varmasti osuu, koska auto on ollut Helsingin silloisella palolaitoksella omistuksissa vuosina 1979 - 1991.Operatiiviset yksiköt on kuulemma hyvinkin tarkkaan kuvattu ja arkistoitu, mutta näitä huolto- ym. autoja ei niinkään. Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
cyrus Posted November 18, 2013 Author Share Posted November 18, 2013 (edited) Jaahas, kaivetaas tämäkin taas esiin.. Reiluun vuoteen ei tapahtunut yhtään mitään asian tiimoilta, mutta viime viikolla siirrettiin pallokeula kylmästä liiteristä jälleen lämpimään talliin työn alle.Viikonloppuna tuli hitsattua konetilaan viimeiset paikat ja vaihdettua lämmönvaihtimien vaijerit. Samalla taas pientä inventaariota mitä osaa pitää tilata, että homma etenee taas... Edited July 22, 2015 by cyrus Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.