Guest mlepola Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Ihmeellinen tapaus sattui kun kaverin-kanssa piti pyöräyttää kone käyntiin ensimmäistä kertaa mittavan konerempan jälkeen. Starttimoottori ei lähtenyt käyntiin..vikaa ihmetellessä huomasimme että vilkku ei toiminut, parkkivalot sai pälle, mutta pitkät eivät pysyneet päällä muuta kun pitämällä vipua kiinni, samalla pyhkiät liikkuivat hitaasti mutta pissapoika ei toiminut, Radio sitä vastoin toimi, samoin tupakansytytin. Äänitorvi ei myöskään toiminut. Eli tietääkö kukaan mistä ongelmaa kannattaa lähteä etsimään? Auto on seissyt noin vuoden, akku uudehko, ladattaessa akkua mittari näytti noin kymmentä, ei kuitenkaan jaksanut ladata täyttä 12v. Harmittaa todella kuin ei päästy kokeilemaaan konetta jonkun pirun sähkövian takia! Quote Link to comment
metake Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Selkeesti akku tyhjä. Kunnossa oleva akkulaturi lataa 14 v, ja täyteen ladatun akun napajännite on yli 12 v. Quote Link to comment
Marko Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Tai akku seissyt tyhjänä ja kenno haljennut, jolloin se onkin 10V akku. Quote Link to comment
Guest Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Akku sökö, kunnossa olevan patterin jännitteen pitäisi olla lepotilassa 12,7-12,8 ja latauksessa sen 14-15 V. Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Kiitos vastauksista, menenpä tänään hankkimaan uutta akkua tilalle. Katsotaan miten käy. Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Uusi akku vaihdettu, tilanne ei tosin ole muuttunut mikskään. Hmm....?? Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 virtalukon pohja /virtalukko jotain häikkää ?,,onko akussa nyt virtaa ? akun maattokaapeli missä kunnossa ? Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Joo..viat vaikuttivat keskittyvän ohjauspyörään kautta kulkeviin johtoihin joten irroitin kaikki töpselit ja sumutin liitännät crc:llä, tungin takaisin riuskoin ottein ja kas...systems back to normal...tosin starttimoottori ei jaksanut käynnistyä, syy siihen selvisi silti pikaisesti kun peräpää alkoi yllättäen savuttamaan. Syyksi osoittautui virranjakajasta puolaan lähtevä sähköjohto joka hehkui kuumana. Suojakumi varmaan murtunut jostain ja siitä ottanut kipinää. No uusi johto tilalle ja aamulla uudestaan kokeilemaan ja pieni whiskeypaukku hermoja rauhoittaman...hetken jo luulin että koko auto on kohta ilmliekeissä, savua tuprutti nimittäin aika runsaasti. Quote Link to comment
NordBling Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Ei kai johto ole väärällä puolella puolaa? Tällöin virta virtalukolta menee kärkien kautta suoraan maahan. Eikä takuulla käynnisty. Quote Link to comment
multanen Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Kannattaa tarkastaa vaihteiston maadoituskaapeli koriin ja sen kiinnitykset. Kaapeli lähtee auton alta vaihteiston etuosasta. Ajattelin että startin maa kiemurtelisi tuon johdon kautta (vaikka en kyllä keksi mitä reittiä...). Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 23, 2010 Share Posted July 23, 2010 Vaikutti toisaan siltä että johto puolan ja virranjakajan välissä oli väärällä puolella. Löysin sähkö-kaavan ja siitä katsellessaan vaikuttaa aivan siltä että yhdellä puolella tulisi olla vain virranjakajaan menevä johto ja ne johdot muut liitetään vastakkaiselle puolelle, tiedä häntä? Startti oli ennenkin suhteellisen kinkkinen tapaus ja uskoisin että kaapeleissa voisi olla muutakin häikkää. Katsotaan.. Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Nonniin...kävin kaikki johdot läpi, irroitin, putsasin ja ruiskutin crc:tä päälle ja johan alkoi startti veivaaamaan! Tosin käyntiin konetta en ole saanut, olisisivatko virranjakajan kaapelit väärässä järjestyksessä kun sytytystä ei tapahdu? Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Katsoitko jakajan sisään? Kärkien piuha palaa nopeasti karrelle, jos puola on kytketty väärin. Quote Link to comment
NordBling Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Sytytyksen johto ei tosiaan kulje sulakkeen kautta ja voi jopa sulaa poikki jos sen kytkee soraan maihin niinku nyt vissiin on tehty. Uusi johto, ehkä uudet kärjet jos ovat sopivasti edellä mainitussa tapahtumassa kipinöineet. Bensaa tietty tulee kaasarille asti ja se on tuoretta? Sytytys kohillaan ja tulpanjohdot oikeessa järjestyksessä? Venttiilien välykset oikein jne... Kyllä se siitä. Quote Link to comment
Guest mlepola Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Jep...nyt lähti käyntiin..sain hieman apua vian selvittämisessä ja vika löytyui virranjakajassa.. johto oli sisältä sulannut ja lisäksi kärjet pitäs vaihtaa. kone käy vaikka sytytys ei ole ihan kohdallaan! Hieno homma, uuden kärjet tilalle ja säädöt kuntoon ja eikun baanalle runsaan vuoden tauon jälkeen! Kiitos vinkeistä! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.