Jump to content

Ovaalin vs. uudempien vaihteiston nokkapala


Recommended Posts

Ovaalin laatikon nokkapalassa on vaihteensiirto akseli alempana kuin myöhäisemmissä, ok. Mutta miksi?

 

Onko ovaalin ja myöhemmän mallin keppilinja eri kohdassa, siis ovaalissa alempana ja myöhemmissä ylempänä? Vai onko ovaalin vaihteisto (ja kone) ylempänä kuin myöhäisemmissä?

 

Ja mihin vuosimalliin asti tuo ero on, onko se vain ovaalissa, vai myös paksutolpissa joissa on halkaistava laatikko, eli onko ero vaihteistosta vai korista johtuva?

Link to comment

epäilisin et juuri noin, eli ovulaarissa aski ylempänä kiinni alustassa. Mulla joku svenssonijanssoni aikoinaan updeitannu laatikon uudemmaksi, ja muistona alustassa on sekä uusi kiinnike että vanha alkuperäinen..jos hyviä puolia hakee, niin voi palauttaa halkastavan laatikon jos haluaa (buahaha).. ja kyseessä siis loppuvuodesta 59 tehty kärry.

Link to comment

Marraskuusta-52 heinäkuuhun-59(vuosimallin-59 loppuun)samanlainen vaihteiston kiinnitys,vuosimalliin-60 kallistettiin moottori/vaihteistopaketti eri asentoon,uusi etukiinnitys,valitsinkotelo ja siirtäjät.Vuosimalliin-61 tulikin jo täyssynkronoitu vaihteisto ja uudet osat.

Link to comment

Mä en ihan nyt hahmottanut tätä.. Eli onko ovaalissa vaihteiston etupään kiinnitys ylempänä kuin paksutolpassa (-63)? Ja silti vaihteiston takapään kiinnitys samanlainen/samalla korkeudella molemmissa? Eli siis ovaalissa kone/vaihteistopaketti olis kallistettu enemmän taaksepäin kuin paksutolpassa? Mutta kun kuitenkin vaikuttais että ovaalin kone on korkeammalla kuin tuon paksutolpan, vai onko se konehuone vain niin erimallinen?

Link to comment

Jatketaas tästä vielä..

 

Onko ovaalissa kone ylempänä kuin paksutolpassa, vai tuntuuko se vaan siltä? Perustan ihmettelyni siihen, että samanlainen kone tuplakaasareilla mahtuu paksutolpan pellin alle, mutta samat kaasarit ja imusarjat ja putsarit ovaalissa, niin ei mahdu pelti kiinni. Samoin paksutolppaan mahtuu doghousen ilmanpoistoaukon kärsä (siis se eteenpäin osoittava joka tulee moottorin etupuolen pellistä läpi) paikoilleen, mutta ovaalissa ei mahdu ilman julmettua muokkausta koska osuu tulipellin kulmaan kiinni.

 

Eli onko siis etupään ja takapään vaihteiston kiinnike erilainen? Jos kerran keppilinja on samassa paikassa ovaalissa ja paksutolpassa, niin laatikon etupään pitää olla korkeammalla, tuntuisi luonnolliselta että myös takapää on silloin ylempänä. Vai onko se konehuone noissa vaan niin erilainen, että sopivuus ongelmat johtuu siitä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...