metake Posted August 25, 2010 Share Posted August 25, 2010 Tulipa irroteltua kuplan laatikosta vetoakselit, jotta vois vaihtaa tilalle lyhkäset vetarit. Laatikko on vm. -75 ja piti laittaa vanhemmasta laatikosta tasauspyörästön sivurattaat (siis ne kupit joihin vetarit tulee), koska ko. rattaiden ja vetareiden piäisi olla samaa paria. Ongelmaksi tuli se, että uudessa laatikossa rattaassa oli hampaita 15 ja vanhemmassa oli 17, joten arvatenkin ei sopinut. Kukas tietää milloin tuo muutos on tullut, onko samaan aikaan kuin lautaspyörän kiinnityspulttien määrä muuttui (6:sta 8:aan, vai miten se oli)? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 26, 2010 Share Posted August 26, 2010 Laita uudemmasta ne rattaat, mutta kiilat sitten vanhasta lootasta. Ja kahto välykset samalla... En tuommoseen o törmänny vielä koskaan mutta empä ole koskaan vanhoja rattaita toiseen laatikkoon laittanu, oon koittanu pitää hammasparit aina samoina, ja venkslata jotenkin muuten, niin eipähän ala ääntämään ainakaan hammaskuluneisuuden epätäsmäämisen kanssa :) Quote Link to comment
metake Posted August 26, 2010 Author Share Posted August 26, 2010 Kysehän on vain tasauspyörästön rattaasta, joten nehän eivät juurikaan edes pyöri toisaan vasten, suoraan ajettaessa ei lainkaan, joten ääntä niistä tuskin lähtee, vaikka olisivatkin eri paria. ja sen kummemminhan niissä ei edes hammasvälystä säädetä. Kuppi (ratas) ja vetari ovat pareja jotta vetarin pään leveämmän kohdan ja kupin välys olisi oikea, eli siihen ei kiilat vaikuta. Kolmea eri kokoa noita kuppeja/vetareita on, mutta en tiedä onko värikoodit käypäsiä eri vuosimallien kesken, eli kun mulla on 60-luvun vetari jossa on keltainen väri merkki, niin onko 70-lukulaisen keltaisella värillä merkitty kuppi silti sille oikea pari, vai onko ihan sama mitä sinne sisälle tunkee ja asialla ei ole käytännön merkitystä? Quote Link to comment
Roope Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Kolinaahan siitä voi tulla kun laittaa värit sekaisin.. Tossa alempana korjaamo kirjasta mitat luntattuna. Tasauspyörästö sisähalk. Pyrstön Ulkohalk keltainen - 59,93-59,97 mm 59,87-59,90 mm sininen- 59,98-60,00 mm 59,91-59,94 mm vaal pun- 60,01-60,04 mm 59,95-59,97 mm Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.