iiroh Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Harkinnassa 411 Variant. Mitenkäs ja mistä tälläiseen saa varaosia? Olen ymmärtänyt ettei kauheasti ole tarjontaa. Lähinnä aluksi kiinnostaa jarruosat, sisustan panelit/matot ja koneen osat. Ei taida viitsiä väittää että peltiosia ei tarvita joten listataan korjauspeltienkin tekijät, ne kaiketi harvat. Yritin vähän nettihakua mutta jotenkin ei oikein löytynyt, eli avustavat neuvot tarpeen. Kiitos etukäteen tietäjille. Quote Link to comment
-AP- Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Jarruosia ja moottorin tavaroita saa kohtalaisesti useimmista VW-varaosien erikoisliikkeistä. Verhousosia ei mistään, paitsi ehkä kangasmattoja verhoomossa teettämällä, samoin peltiosien saatavuus jälkituotanto-tarvikkeena nolla. Alkuperäisosia vanhaa varastoa löytyy satunnaisesti, sellaiselle osalle ominaisella hinnalla. Vaikea auto, mutta ah, niin mielenkiintoinen! ;-) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Moottorin osaa on suomessa saatavana esim - Aircooled, ei ole nyt näkösällä julkisesti netti hinnastoa sivuillaan - KeiteleenKone, ei nettisivuja. Soittamalla selviää - HotMats, Hyvät nettisivut hintoineen Tuotesorttimentit menee ristiin noilla yllämainituilla todella pahasti. Samaten hintataso ja toimittajat. Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 16, 2010 Share Posted October 16, 2010 Wagenteileltä Saksasta saa näihin autoihin melkeinpä mitä vain. Hinnat toki saksalaisittain aika suolaisia, mutta jos muualta ei saa, niin minkäs teet. Wagenteilen sivuilla ei ole juuri mitään osia lueteltuna, joten heille kannattaa soittaa tai laittaa kyselyä osista sähköpostitse. http://www.wagenteile.com/ Lisäksi suosittelen lukemaan keskusteluja shoptalkforums.com'in 411/412 osiossa. Siellä on paljon vinkkejä, millä osilla voi korvata alkuperäisiä esim. alustan osia. Perus kulutusosaa tosiaan saa ihan kotomaastakin ja ystävällisilta kanssaharrastajilta olen paljon ostellut puuttuvia osia. Hankalasta maineestaan huolimatta näihin on tuskin yhtään vaikeampi saada osia kuin mihin tahansa muuhun saman aikakauden ei-niin-harrastettun autoon. Ja koska nämä autot ovat kohtalaisen edullisia hankkia, suosittelenkin ostamaan varaosa-auton, josta saa napsittua projektiin puuttuvia osia ja jonka osia voi kunnostaa projektiautoa varten. Ja koska osia ei ole saatavilla, tulee sinun tosiaan kunnostaa vanhoista käyttökelpoisia -älä siis heitä mitään menemään! Hankalimpia hankittavia osia ovat ainakin pallonivelet, takapyörän laakerisarjat, mekaaniset polttoainepumput ja kenties bensalämppärin osat. Näitä kannattaakin etsiä vaikka ebaysta ja ostaa pahan päivän varalle heti, jos sattuu löytymään. Quote Link to comment
jonte Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Jollainhan oli juuri tällainen varaosa-auto myynnissä, ellet juuri ole ostamassa sitä samaista autoa. Uhkasi viedä paaliin ellei kukaan osta, ja sehän olisi sääli kun nämä ovat melko harvinaisia? Quote Link to comment
iiroh Posted October 20, 2010 Author Share Posted October 20, 2010 Juu, huomasin, että Mesikämmenen tutulla se auto myynnissä. Yhteydenotto ja katselmus harkinnassa, vara-auto pihassa seisomassa ei vaan oikein innosta..... Tuo Wagenteile-vinkki oli hyvä. Pyöränlaakerit sekä eteen että taakse löytyi sieltä heti vaikka erityisesti nuo takalaakerit ovatkin harvassa. Hinnathan ovat rasvaisia mutta elämä on... Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Etupyörän laakereita saa ihan mistä vaan -ne kun ovat samat, kuin kuplan takapyörän laakerit. Samaa osaa on käytetty myös Golfeissa, joissain Audeissa jne. jne. Eli niitä ei kannata alkaa Saksasta tilaamaan. Takapyörän laakereita saa vielä ainakin Timkeniltä. Toimituksissa vaan saattaa vähän kestää, sillä nämä ovat tietääkseni tuotannossa vain kausittain. Osanumerot ovat: Vierintärengas: LM78310A Laakeri: LM78349 Stefaa ei näköjään enää ole saatavilla, joten vanhan irroituksessa kannattaa olla varovainen. Stefa on kuulemma mitoituksiltaan jotenkin erikoinen, eli ihan heittämällä ei korvaavaa saa menemään. Tässä vielä Timkenin katalogi, josta löytyy hyvin tietoja melkeinpä autoon kuin autoon: http://www.showmetheparts.com/timken/# Ja löytyypä sieltä jopa nelkun vaihdelaatikonkin tiivisteitä ja laakereita. vara-auto pihassa seisomassa ei vaan oikein innosta..... Varaosa-autonhan voi purkaa ja varastoida osat kellarikomeroon, vintille yms. Näin minäkin jouduin tekemää, koskapa laittelen autojani vanhempien luona maalla, eikä etenkään äiti ollut noista romuista oikein innoissaan... Jo valmiiksi irrotettuja osia onkin kiva sitten vaikka talvi-iltojen iloksi kunnostaa keittiön pöydällä kotosalla... Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Löysinhän mä ne takapyörän stefatkin. Olin niistä joskus tuonne shoptalkforumsiin kirjoitellut ja haulla löysin: http://www.skfextranet.com/Catalogs/457 ... p?s=550280 skf:n varaosanumero on siis: 550280 Eli valmiita laakerisarjoja taakse ei enää ole saatavilla, mutta noilla antamillani tiedoilla pitäisi setti syntyä Quote Link to comment
iiroh Posted October 20, 2010 Author Share Posted October 20, 2010 Herra Lahti411 on ollut harvinaisen auttavainen, eli paljon kiitoksia sinulle kaikista vastauksista kyselyihini. Jarru/pyöränlaakeririntamalla juuri nyt ainoa epäselvä osa nyt nuo takapyörän laakerin stefat. Tuo SKF osanro varmaan oikea mutta mistä niitä saa ? Voi olla että vanhojenkin kanssa pärjää kun on varovainen. Katsotaan sitten miten jarrupääsylinterin ja kytkinpääsylinterin tiivistesarjojen osalta käy kun saan nuo sylinterit irti ja niiden valmistajat selviksi. Eli käykö tölkin sarja kytkimeen ja kuplan sarja jarrupääsylinteriin, siis ainakin kumiosien osalta. Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Kaivelin vähän muistiinpanojani ja näyttäisi itseasiassa siltä, että kuplan jarrupääsylinterin tiivisteet sopisivat sekä nelkun jarru- että kytkinpääsylintereihin. Ja tosiaan, kun nyt alan muistelemaan, niin kyllä taisin molemmat pääsylkyt ihan Motonetin Kuplan jarrupääsylinterin korjaussarjalla korjata. Mutta tiivisteiden täytyy sitten olla nimenomaan juuri FAG:in tai Ate:n sylinterille tarkoitettu. Ristiin ne eivät sovi -tämäkin on koettu... Painuu vaan poljin pohjaan eikä enää palaudu... Saattaa olla, että noita takapyörän stefoja ei enää sittenkään ole saatavilla. Tuolla em. osanumerolla kuitenkin pitäisi löytyä, jos on löytyäkseen. Ja jos stefoja vaan vielä on saatavilla, niin kyllä niitä pitäisi tilaamalla saada ihan mistä tahansa laakeriliikkeestä tai esim Etrasta (heillä muistaakseni SKF:n edustus). Quote Link to comment
Guest Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 kuplan jarrupääsylinterin tiivisteet sopisivat sekä nelkun jarru- että kytkinpääsylintereihin. Ja tosiaan, kun nyt alan muistelemaan, niin kyllä taisin molemmat pääsylkyt ihan Motonetin Kuplan jarrupääsylinterin korjaussarjalla korjata. Mutta tiivisteiden täytyy sitten olla nimenomaan juuri FAG:in tai Ate:n sylinterille tarkoitettu. Juuri näin, Kuplan jarrupääsylinterin korjaussarja sopii ainakin 1970-vuosimallin 411:n jarrupääsylinteriin sekä kytkinpääsylinteriin. Motonet myy myös 411:n pääsylinterin korjaussarjaa, mutta se on vääränkokoinen ainakin omaan autooni. Lisätiedoissa mainitaankin sen sarjan olevan tarkoitettu malleihin, joissa on tehostin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.