Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 En kehdannut sotkea tuota myynti ilmoa joten tyhmänä kyselen täällä seuraavaa: onko tuo nyt niin ylivoimainen systeemi kun vertaa esim. "suorasytytys" wasted spark systeemiin kaksoiskipinäpuolalla? Tuohon sytkän hintaan kun lisää vielä IDA:t jatkoksi niin maksaa enemmän kuin ihan oikea ohjelmoitava ruisku (ja sytytys). Eihän tuollaista kukaan vakio koneessa tarvitse? Huom. Ei ole tarkoitus arvostella tuota MSD:n systeemiä vaan selvittää tuo edellämainittujen paremmuus. => kannattaako laittaa tuollainen sytytys ja pelkkä ohjelmoitava polttoaineenruiskutus vai saako wasted spark systeemillä yhtä "vahvat kipinät"? Volkkari-lehden artikkelissa ainakin pelkällä sytkän vaihdolla aika huimat tehokasvut! Quote Link to comment
Tomppa Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Minkä hintaisia ne uudet ohjelmoitavat ruiskut on ja minkälaiset sytkäkilkkeet niihin saa (uusia?). Mistä niitä saa? Noitahan täytyy ruveta toimittamaan jos tarjoavat suhteessa parempaa. Vakiokoneeseen MSD:n hankkiminen on silkkaa rahan haaskausta. 009 ja esim. Compufire ajavat asiansa sellaisessa. IDA48 paketti (sis. kaasarit, imusarjat ja CB-hex vivusto) yhdessä tuon MSD paketin kanssa maksavat Aircooled.fi:llä yhteensä 1890 euroa. Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 "Vauhti maksaa. Kuinka kovaa haluat mennä? " :D Ei kunnon virikoneen rakennnusbudjetissa enää yksi 500eur MSD satsi paljoa paina. Etuna esimerkiksi normaalia parempi kipinä alakierroksilla, ja useamppi kipinä yhteen syttyyn, jolloin hiukan huonomminkin sumuuntunut bensa-ilmaseos syttyy paremmin eikä nokea tulppia jne. Korkeammilla puristuksilla (tai ahdoilla) tarvitaan myös vahvempaa kipinää. Omat vaatimuksensa asettaa myös korkeat kierrokset, kun aletaan menemään yli 8000rpm niin vakiohilut ei ihan jaksa pysyä perässä, ja kipinän tehokin laskee kun puola ei kerkiä "latautumaan" kunnolla. Edut siis tulevat esiin pääosin vasta virikoneissa. Jan Quote Link to comment
Heebah Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Omat kokemukset MSD:n kamitsoista on pelkästään hyvät. Moottori käy nyt tasaisemmin, vetää ja kiertää paremmin, bensansyönti pieneni hieman, ja ennen kaikkea tulpat ei pimene niin usein. Itse asiassa en oo tainnu kertaakaan msd:n kamojen vaihdon jälkeen saada tulppaa pimeeks. Säästyy rystyset ja hermo. Ilman huoltoluukkuja 2332cc kone ja lyhyet GB:n imusarjat on vittumainen yhdistelmä kuplassa tulppia vaihdettaessa... -Tomi- Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Ihan sivuhuomiona siihen volkkariin ansiokkaasti käännetystä artikkelista: maksimiteho ja -vääntö kyllä kasvoivat merkittävästi, mutta 4000rpm:n alla kaikki arvot olivat melkoisesti pienempiä. Siitä en itse osaa arvailla oikein muulla kuin kenties myöhempään nousevalla sytkäennakolla verrattuna vehkeessä aiemmin olleeseen jakajaan (009?), mutta eikös sekin olisi säädettävissä tuossa msd:ssä? ...nimim. vielä tämä kesä ajellaan ilman useakipinäjakajaa. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Marko Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Omat kokemukset MSD:n kamitsoista on pelkästään hyvät. Moottori käy nyt tasaisemmin, vetää ja kiertää paremmin, bensansyönti pieneni hieman, ja ennen kaikkea tulpat ei pimene niin usein. Itse asiassa en oo tainnu kertaakaan msd:n kamojen vaihdon jälkeen saada tulppaa pimeeks.Säästyy rystyset ja hermo. Ilman huoltoluukkuja 2332cc kone ja lyhyet GB:n imusarjat on vittumainen yhdistelmä kuplassa tulppia vaihdettaessa... -Tomi- Täsmälleen samanlaisia kokemuksia. Tulppiahan ei vaihdeta ilman kaasareiden irroitusta. keväällä ennen ajokauden alkua kun vaihtaa tulpat pärjää hyvin koko kesän samoilla Quote Link to comment
Marko Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Paavolle: Ennakko käyrää voi myös tosiaan rukata alkupäästä myöhemmälle eli ennakkokäyrä alkaa nousemaan myöhemmin ja jyrkemmin Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Haltech suorasytkällä ja kaikilla antureilla johtoineen (siis asennusvalmis paketti) maksaa ~1700€ riippuen mistä ostaa, hestec samaa luokkaa (toki saa ohjelmoitavia ruiskuja halvemmallakin, riippuen "paketista"). "Vauhti maksaa. Kuinka kovaa haluat mennä? " Miksi aina lähtökohtaisesti ollaan olettamassa että rakennetaan jotain "keskitupla88sliparikäärmeenpesätykkiävakiokansilla"? Olen budjetoinut omaan koneeseen tuollaisen ~parintonnin ruisku/sytkä paketin ja kone ei ole vakio vaan KAIKKI on uutta (no köyhä kun olen joudun laittamaan vanhoja jäähdytyspeltejä ja laturin) ! Kone tullee kiertämään ~8000 rpm ja osat sen mukaiset! Ajattelin vaan että kun monilla on juuri MSD ja IDA:t niin onko se todella hintansa väärti, kun samalla rahalla saa jo aivan eriluokkaa olevat säätö ominaisuudet!? Aika harvassa tietysti ne joilla kokemusta molemmista... Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 "Vauhti maksaa. Kuinka kovaa haluat mennä? " Miksi aina lähtökohtaisesti ollaan olettamassa että rakennetaan jotain "keskitupla88sliparikäärmeenpesätykkiävakiokansilla"? Siksi kun valtaosa niistä tapauksista on juuri noita minimibudjettipatoja? Jan Quote Link to comment
Marko Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Haltech suorasytkällä ja kaikilla antureilla johtoineen (siis asennusvalmis paketti) maksaa ~1700€ riippuen mistä ostaa, hestec samaa luokkaa (toki saa ohjelmoitavia ruiskuja halvemmallakin, riippuen "paketista"). "Vauhti maksaa. Kuinka kovaa haluat mennä? " Miksi aina lähtökohtaisesti ollaan olettamassa että rakennetaan jotain "keskitupla88sliparikäärmeenpesätykkiävakiokansilla"? Olen budjetoinut omaan koneeseen tuollaisen ~parintonnin ruisku/sytkä paketin ja kone ei ole vakio vaan KAIKKI on uutta (no köyhä kun olen joudun laittamaan vanhoja jäähdytyspeltejä ja laturin) ! Kone tullee kiertämään ~8000 rpm ja osat sen mukaiset! Ajattelin vaan että kun monilla on juuri MSD ja IDA:t niin onko se todella hintansa väärti, kun samalla rahalla saa jo aivan eriluokkaa olevat säätö ominaisuudet!? Aika harvassa tietysti ne joilla kokemusta molemmista... Onko tuossa hinnassa mukana läppärungot, suuttimet ym. kilkkeet jotka tarvitaan ennenkuin homma pelaa Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Onko tuossa hinnassa mukana läppärungot, suuttimet ym. kilkkeet jotka tarvitaan ennenkuin homma pelaa Aivan, eivät ole mukana, bensapumppu, suuttimet, läpärungot, bensalinjat jne. pikkuhilkkeet (maksaahan nekin, mutta niitä on runsaasti tarjolla käytettynä jos halvalla haluaa päästä). Quote Link to comment
mikko k Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Onko tuossa hinnassa mukana läppärungot, suuttimet ym. kilkkeet jotka tarvitaan ennenkuin homma pelaa Aivan, eivät ole mukana, bensapumppu, suuttimet, läpärungot, bensalinjat jne. pikkuhilkkeet (maksaahan nekin, mutta niitä on runsaasti tarjolla käytettynä jos halvalla haluaa päästä). Epäilenpä kuitenkin, että esim. 48-55mm tuplaläppiksiä ei ole pilvin pimein käytettynä tarjolla, jotka olisivat vielä pystykaasarien kiinnitysjaolla. Uudet läppikset maksanee n. 6-800€€roa, suuttimet 5-800€€roa riippuen koosta. Toki vähän käytettyä esim. kossun suutinta on tarjolla n. 250€ sarja, mutta nehän ei riitäkkään kuin n. 250 polleen. Vastaavasti taas kaasareihin tarvitaan runsaasti suuttimia säätöä varten à n. 4€/kpl*4=vasta yksi sarja! Tai ellet osta suuttimia, niin tarvit dynöaikaa enemmän. Ja jonkun jolla suuttimia on. Toisaalta tarvitset ruiskujen kanssa kannettavan, ellet muuten sitä omista. Molemmissa satseissa (ruiskut/kaasarit) on hyvät ja huonot puolet. Ruiskujen säätö on kuitenkin huomattavasti parempaa ja helpompaa ja vähemmän aikaa vievää, eikä tarvi enää sotkea bensaisten suuttimien kanssa. Myös sytytys saadaan pelaamaan polttoainesyötön kanssa yhteen. Kaasarien kanssa ei saada yhteistä säveltä niin helposti. Ruikin etuna on myös pienempi bensan kulutus ja suuremmat tehot. Quote Link to comment
Guest Posted March 19, 2005 Share Posted March 19, 2005 Toki vähän käytettyä esim. kossun suutinta on tarjolla n. 250€ sarja, mutta nehän ei riitäkkään kuin n. 250 polleen. mikko k: kaikilla ei olekaan turboa siinä roogerin jatkona =) Kyllähän ohjelmoitava ruisku tulee kallíimmaksi kuin IDA:t ja MSD-paketti mutta ero ei ole kovin merkittävä=> jotain satasia!? Kuten sanottu: ei tuollaiset pikkuasiat kuunnon virikoneen rakentamista saisi häiritä ;) Mutta vielä alkup. kysymykseen palaten, onko kipinän laadussa eroa MSD:n ja suorasytkän (wasted spark) välillä? MSD ei ole vaikea saada säätöihin, mutta suorasytkä lienee aavistuksen tarkempi! Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted March 19, 2005 Share Posted March 19, 2005 MSD ei ole vaikea saada säätöihin, mutta suorasytkä lienee aavistuksen tarkempi! kummassakin on ihan tarpeex tulta antamaan,suorasytkässä on toi säätäminen helpompaa riippeun millä sitä ohjaa. Quote Link to comment
joksa Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 Ihan sivuhuomiona siihen volkkariin ansiokkaasti käännetystä artikkelista: maksimiteho ja -vääntö kyllä kasvoivat merkittävästi, mutta 4000rpm:n alla kaikki arvot olivat melkoisesti pienempiä. Puavo@dwl.fi Viikko-pari sitten juuri selailin vanhoja trendesejä ja samaan kiinnitin huomiota, kun jutussa vaan vaahdottiin kasvaneesta huipputehosta ja teho-/vääntökäyrä oli mitä oli alemmilla kierroksilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.