Guest beta Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Esittelempä ensiksi itseäni tässä alussa vähäsen. Rekisteröidyin äskön foorumille, ja tämä on eka viestini. Ostin kolmisen vuotta sitten 1303S -74:n, joka on ensimmäinen volkkarini. Olin aina ollut sitä mieltä että siinä on täydellinen kesäauto, ja kunnioitettava menopeli, ja tykkäsin tuosta mallista kaikkein eniten (toisin ku jotku muut, mitä nyt oon täältä lueskellu). Pidin paikallislehessä puolisen vuotta ilmoitusta, josko möhkö jostain löytyisi, ja kun sellainen tuli vastaan niin kävin ostamassa pois. Auto oli seissyt kylmässä hallissa vuodesta -94, ja oli kohtuu siistin näköinen. Sisusta oli aika raiskattu, mutta kojelauta hyvässä kunnossa. Pellit oli aika kovia varsinki korissa, mutta runkopalkki sisältä aika mätä. Silloin nostin korin pois pohjalevyn päältä, ja purin alustan, vaihteiston, koneen ja kaiken muun irtilähtevän rungosta pois. Sen jälkeen auto on odottanut ideoita ja aikaa. Nyt alkaisi taas löytyä aikaa ja motivaatiota pitkälle autoprojektille. Volkkareista ei ole kokemusta aikaisemmin, alfojen parissa on tullut pelattua enemmänkin, ja muutama keulakolaroitu korjattua avk:lta. Ideoita mitä autolle kannattaisi tehdä ja mitä palikoita laittaa ja tietoa siitä mistä mitäkin saa otetaan siis vastaan. Kone olisi tarkoitus joskus rakentaa uusiksi turbolla ja ruiskulla, mutta se joutaa myöhäisempään versioon. Nyt olisi tarkoitus laittaa kori ja sisusta kuntoon alkuperäisessä hengessä, päivittää jarrupuolta ja alustaa sekä vaihtaa pohjalevyn puoliskat ja vahvistaa runkoa vähän siinä samalla, sinkittää runko yms. Simpukkaohjauksen vaihto hammastankoon kiinnostais, ja takaripustuksen porsche-päivityksestäkin olen täältä lueskellut. Viisilovinen askikin päivityksenä kiinnostais. Lisäksi levyjarrut taitaa olla ehdottomat. Nyt aluksi olisi tarkoitus saada runko-pohjalevy ja alusta sekä vaihteisto kuntoon, ja myöhemmin siirtyä koriin, joka olisi tarkoitus pitää alkuperäisenä, mutta käydä kumminki täysin läpi, ja ylimaalata. Jos jollakin on tästä kaikesta hyviä ideoita niin heitelkää. Kyselen sitten muissa topikeissa tarkemmin. Tavoitteena olisi todella hieno ja sopivasti viritelty möhkökupla kesäkäyttöön pitkäksi aikaa, eikä projektilla ole kiire. Quote Link to comment
Guest beta Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Pari iltaa olen nyt selannut ketjuja noista porsche alusta- ja jarrupäivityksistä. Pari kysymystä tulee mieleen, josko näihin saisi vastauksia. Oli saatavuus sitten mikä tahansa, olis kiva tietää. IRS-peräiseen kuplaan vissiin käy 944 alkuvuosien tukivarsi-jarru-napapaketti kaikkineen suoraan kiinni(vetareita ei oteta lukuun)? Onko nämä tukivarret peltiset vai alumiinia? Onko alumiinisia missään malleissa? Millä jaolla? Ja mitä eroa noissa myöhemmissä 944 sitten on? Kiitos jos joku jaksaa kolutuista aiheista vielä vastailla. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Alkupään 944 tukivarret ovat peltiä ja hyvin lähellä kuplan omia IRS tukivarsia. Erona oikeastaan vain se, että ovat levyjarruilla ja vetarin tumpit ovat pallokeulan vetarin nivelelle. Joskus 85 vuoden seudulla tuli joihinkin malleihin alumiiniset tukivarret, jotka ovat leveydeltään noita peltisiä vastaavat suurin piirtein. Sitten kun noissa audi-possuissa tuli jokin uusi offset, leveni tukivarsi ja kuplaan sopiminen huononi. Quote Link to comment
Guest beta Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Elikkä siinä välissä pitäis olla jonku aikaa ollu sellaset alumiiniset varret, jotka passais kuplaan pulttaa kiinni tyyliin.. Jees, kiitos. Se että löytyykö noita mistään on varmaan erikseen. Quote Link to comment
mikko k Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Mulla noi 944 alumiiniset tukivarret on tod.näk. uudella offsetillä. Ja ei todellakaan mene heittämällä kiinni... Kyllä noita varmaan löytyy, esim. täältä: http://www.9xxfin.com/forum/ Quote Link to comment
mikko k Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Kone olisi tarkoitus joskus rakentaa uusiksi turbolla ja ruiskulla. Ellei sulla ole jo autossa turbolupia, niin homma oikeastaan kannattaa unohtaa... Tehonlisäys maks. 20%, eli kuplaan 60hv turbolla... Lisäksi tarvitaan tehomittauspaperi katsastukseen. Ja papereihin tulee merkinnät ahtimesta, ahtopaineesta, jne.. 8-( Rakennat 100-200hv vapariroogerin, niin silläkin kerkee hyvin. Eikä ole niin paljoa ongelmia. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Varhaisempi alumiinitukivarsi näyttää tältä: Ja osan numero on 951.331.513.0 Kyse ei ole pulttaa kiinni osasta, vaan vaatii pientä näpertelyä puslan ja jousilatan osalta. Quote Link to comment
kari kittilä Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Mulla ois tollaset alumiiniset tukivarret napoineen, jousilatat ja jarrulevyt ylimääräsenä jotka vois vaikka myydäkkin. Koitan kerätä ottaan numerot tukivarresta ja kuvat huomenna. Kari Kittilä 0408296269 Quote Link to comment
Guest beta Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 ^Kyllä kiinnostais, jos on kohtuu kunnossa, niin totta kai. ^^tuostakin lueskelin jostain kans vähän aikaa sitte, mutta ei aivan päässy käsitykseen millasesta hommasta on kyse. Tartteeko ite tukivarteen koskea, siitä kun on katsastussetä tykänny huonoa? Ja pääseekö vähemmällä näpräämisellä, jos tekee tuosta porschen jousilatasta, eikä kuplan? Onko noissa alumiinisissa enää käsijarrukenkiä tuola sisällä? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Tukivarsikuvassa alemmassa tukivarressa näkyy käsijarrun kengätkin vielä paikoillaan... Itse tukivartta ei tarvitse muuttaa. Puslan päässä kuplan pultti on vahvempi ja jousilatan modaaminen ei ole mahdoton homma, vaikka hiukan tyrnimpää ainetta onkin. Toki jos porssen jousilatta käy bolt-on ja selaiset on, niin sittenhän ei kannata modata. Quote Link to comment
Guest beta Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Joo niinhän tuossa tosiaan näyttää olevankin. Niin kattelinki että tuo pultin reikä puslassa ei ole kyllä kymppi millistä suurempi, ja kuplan pultit on sormenvahvusia.. Kohtuu helpolla nuo varmasti saa passaamaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 944 jousilatta voi vaatia vähän iskarinkorvakon työstämistä, koska jousilatan sisäpuolella on matalakantaiset pultit. kannattaa kysellä myös porschepurkaamoilta, esim. saksasta ja britanniasta www.pro-9.co.uk www.porschepart.co.uk www.porschebreaker.com Quote Link to comment
Guest beta Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Joo, kiitoksia. Onko nämä puhallettu vai mitä niille on tehty? Quote Link to comment
kari kittilä Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 No niin nyt on kuvia noista mun osista, jos kiinnostaa ostaa niin laita viestiä tai soita, niin kerron lisää!! Kari Kittilä 0408296269 Quote Link to comment
-Alex- Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Karilla näyttäis olevan uudemman malliset tukivarret ja levyt. Uudemmat levittävät vähintään 30mm enemmän per puoli raideväliä(jarrulevy mukaanlukien), myöskin uupuu pohjaanlyöntikumin paikka tukivarresta. Mutta mikäli aikoo laittaa isolla et:llä olevat uudemmat porschen vanteet, näiden tukivarsien kanssa ne ainakin sopii, voipi vähän leveämpää lokasuojaa joutua laitella vain. Huom 968:ssakin on samat/samankaltaiset tukivarret, tosin saattavat vielä enemmän levittää raideväliä, onhan kyseessä sama auto kuin 944. Alutukivarsi-info Jousilatta-info Quote Link to comment
-Alex- Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Tallinnan puolella 944 turbo M030 optio etujarrusatulat myynnissä, 450e, näiden kanssa ollut 304x32 jarrulevy vakiona 298x28 sijasta. Palat tosin näihin yli 200 euroa(!), tavallisiin 944 4-mäntäisiin palat n. puolet halvemmat, silloin etu ja takapalat ovat samat. http://www.porsche9xxshop.eu/index.php? ... =41&id=408 Pääsylinteriksi pitäisi 944 turbon jarrujen kera riittää vakio 19mm, hieman jäykemmän polkime saa 20,6mm sylinterin kera http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11097 Quote Link to comment
kari kittilä Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Mä laitoin mun karmann ghiaan ton 20,6 pääsylkkäsarjan 944 turbon jarrujen kaveriks. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Oletko vielä testannut että millainen on tuo sylkkä+brembo yhdistelmä käytännössä? Onko sulla taakse menevässä linjassa paineenrajoitinta/säädintä? Tosin kaikissa porschen bremboissa on takasatuloissa pienemmät männät=enemmän voimaa etusatuloille. Joskus voi olla tarpeeton tuo paineenrajoitin 4-mäntäisien satuloiden kera, mutta se selviää vain kokeilemalla. Mulle tulee samankokoisin männin olevat satulat eteen ja taakse, taakse normi 944 turbon 299x24 levy ja eteen wilwood 330x28. Testataan ja laitetaan sitten paineenrajoitin jos tarvetta tulee. Kuvien 944 turbo takasatuloiden hinta laskettu valmiiksi tingittyyn 300 euron hintaan. Quote Link to comment
kari kittilä Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 En ole päässyt vielä testaamaan, auto ei ole vielä lähellekään valmis ehkä vuoden kahden päästä?? CSP mukaan paineenrajoitinta ei tarvi, mutta tiiä sitten käytännössä mikä on tilanne!! Quote Link to comment
Guest beta Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Hommasitko mitä kautta pääsylkän? Nuo satulat ei ois kyllä pahakaan idea, mutta pitäisi vissiin saada ainakin tukivarret ja navat ensiksi selväksi. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Soveltuva 20,6mm pääsylkky löytyy Motonetista Golf3 osista. Golfista löytyy myös 22,2mm:senä ja vielä isompi soveltuva löytyy absittomasta etuveto Vitosta. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Takanavat yleensä saa tukivarsien mukana, tukivarsia ebayssa alkaen. Joskus kokonaisia taka-akseleita joissa on latat, vääntösauvat, navat ja tukivarret. http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-944-REAR- ... 483eae4e29 http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-944-S2-of ... 19c2b3ea27 http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-944-S2-ne ... 19c2b3eb93 http://cgi.ebay.de/Porsche-944-VW-Kafer ... 2eb2f19b82 Vanteet jotka tarvit 944 turbon jarrujen kanssa, ovat minimissään 16": 17" vanteet, 7" ja 9" http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-17-WHEELS ... 27b85530d9 Allaolevat vanteet ovat 993:sen 16" vanteet, ovat yhtä leveät, eli varmasti leveämmät lokasuojat tarvitaan. http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-911-993-9 ... 41564238a6 Laitoin just myös kyselyä puljuun mistä tilasin itsekin jousilatat ja vääntösauvat. Mun ketsalta ostetut takajarrusatulat ovat yhä myynnissä :) Quote Link to comment
kari kittilä Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Mulla myynnissä tuolla myydään osastolla sopiva setti!!!! Quote Link to comment
Guest beta Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Parit taisin löytää noita tukivarsia, jotka oli tuota vanhempaa alumiinista mallia. Toisissa oli satulat mukana ja toisissa ei. Täytyy varmaan alkaa tilaileen ja odotteleen. Onko joku joskus tuota keulan ripustusta päivittänyt tukevammaksi? Itsellä nurkissa pyörii -78 vuoden passatin hammastanko, jonka ympärille ajattelin tuota rakentaa. Vaan jonkinlainen reaktiotankosovellus pyörisi mielessä tuon kallistuksenvaimennintuennan lisäksi. Quote Link to comment
Guest beta Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Nostelempas taas vähä omia kysymyksiä :) Mitenkäs tuo vaparikoneen rakentaminen, eikös jos kannet vaihtaa nii kans pitäis olla paperit tehonlisäyksestä vrt. turbokone? Muistaakseni tuo joskus tuli eteen jossain... Projekti jatkuu kesällä pohjalevyn uittamisella jossain happokylvyssä, sitä ennen oli ajatuksena jos vaihtaisi nuo pellinpuolikkaat uusiin, taitaa olla menny niin ohuiksi että tulee reikiä. Jos ei laita vakiojakkaroita takaisin, niin onko väliä minkä mallin pellit laittaa, onko noissa kokoeroja? Myös jonkinnäköinen pohjalevyn vahvistaminen kävi mielessä, mutta saa nähdä tuleeko tehtyä, selvitin joskus että tuon kuitenkin pitäisi olla ihan sallittua hitsailla tukirautoja jos kiinnostaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.