Jump to content

Ideoita ja tietoa otetaan vastaan


Guest beta

Recommended Posts

Esittelempä ensiksi itseäni tässä alussa vähäsen. Rekisteröidyin äskön foorumille, ja tämä on eka viestini. Ostin kolmisen vuotta sitten 1303S -74:n, joka on ensimmäinen volkkarini. Olin aina ollut sitä mieltä että siinä on täydellinen kesäauto, ja kunnioitettava menopeli, ja tykkäsin tuosta mallista kaikkein eniten (toisin ku jotku muut, mitä nyt oon täältä lueskellu). Pidin paikallislehessä puolisen vuotta ilmoitusta, josko möhkö jostain löytyisi, ja kun sellainen tuli vastaan niin kävin ostamassa pois.

 

Auto oli seissyt kylmässä hallissa vuodesta -94, ja oli kohtuu siistin näköinen. Sisusta oli aika raiskattu, mutta kojelauta hyvässä kunnossa. Pellit oli aika kovia varsinki korissa, mutta runkopalkki sisältä aika mätä. Silloin nostin korin pois pohjalevyn päältä, ja purin alustan, vaihteiston, koneen ja kaiken muun irtilähtevän rungosta pois. Sen jälkeen auto on odottanut ideoita ja aikaa. Nyt alkaisi taas löytyä aikaa ja motivaatiota pitkälle autoprojektille. Volkkareista ei ole kokemusta aikaisemmin, alfojen parissa on tullut pelattua enemmänkin, ja muutama keulakolaroitu korjattua avk:lta. Ideoita mitä autolle kannattaisi tehdä ja mitä palikoita laittaa ja tietoa siitä mistä mitäkin saa otetaan siis vastaan.

 

Kone olisi tarkoitus joskus rakentaa uusiksi turbolla ja ruiskulla, mutta se joutaa myöhäisempään versioon. Nyt olisi tarkoitus laittaa kori ja sisusta kuntoon alkuperäisessä hengessä, päivittää jarrupuolta ja alustaa sekä vaihtaa pohjalevyn puoliskat ja vahvistaa runkoa vähän siinä samalla, sinkittää runko yms.

 

Simpukkaohjauksen vaihto hammastankoon kiinnostais, ja takaripustuksen porsche-päivityksestäkin olen täältä lueskellut. Viisilovinen askikin päivityksenä kiinnostais. Lisäksi levyjarrut taitaa olla ehdottomat. Nyt aluksi olisi tarkoitus saada runko-pohjalevy ja alusta sekä vaihteisto kuntoon, ja myöhemmin siirtyä koriin, joka olisi tarkoitus pitää alkuperäisenä, mutta käydä kumminki täysin läpi, ja ylimaalata.

 

Jos jollakin on tästä kaikesta hyviä ideoita niin heitelkää. Kyselen sitten muissa topikeissa tarkemmin. Tavoitteena olisi todella hieno ja sopivasti viritelty möhkökupla kesäkäyttöön pitkäksi aikaa, eikä projektilla ole kiire.

Link to comment

Pari iltaa olen nyt selannut ketjuja noista porsche alusta- ja jarrupäivityksistä. Pari kysymystä tulee mieleen, josko näihin saisi vastauksia. Oli saatavuus sitten mikä tahansa, olis kiva tietää.

 

IRS-peräiseen kuplaan vissiin käy 944 alkuvuosien tukivarsi-jarru-napapaketti kaikkineen suoraan kiinni(vetareita ei oteta lukuun)? Onko nämä tukivarret peltiset vai alumiinia? Onko alumiinisia missään malleissa? Millä jaolla? Ja mitä eroa noissa myöhemmissä 944 sitten on?

 

Kiitos jos joku jaksaa kolutuista aiheista vielä vastailla.

Link to comment

Alkupään 944 tukivarret ovat peltiä ja hyvin lähellä kuplan omia IRS tukivarsia. Erona oikeastaan vain se, että ovat levyjarruilla ja vetarin tumpit ovat pallokeulan vetarin nivelelle.

 

Joskus 85 vuoden seudulla tuli joihinkin malleihin alumiiniset tukivarret, jotka ovat leveydeltään noita peltisiä vastaavat suurin piirtein. Sitten kun noissa audi-possuissa tuli jokin uusi offset, leveni tukivarsi ja kuplaan sopiminen huononi.

Link to comment

Elikkä siinä välissä pitäis olla jonku aikaa ollu sellaset alumiiniset varret, jotka passais kuplaan pulttaa kiinni tyyliin..

Jees, kiitos. Se että löytyykö noita mistään on varmaan erikseen.

Link to comment
Kone olisi tarkoitus joskus rakentaa uusiksi turbolla ja ruiskulla.

 

Ellei sulla ole jo autossa turbolupia, niin homma oikeastaan kannattaa unohtaa... Tehonlisäys maks. 20%, eli kuplaan 60hv turbolla... Lisäksi tarvitaan tehomittauspaperi katsastukseen. Ja papereihin tulee merkinnät ahtimesta, ahtopaineesta, jne.. 8-(

 

Rakennat 100-200hv vapariroogerin, niin silläkin kerkee hyvin. Eikä ole niin paljoa ongelmia.

Link to comment

^Kyllä kiinnostais, jos on kohtuu kunnossa, niin totta kai.

 

^^tuostakin lueskelin jostain kans vähän aikaa sitte, mutta ei aivan päässy käsitykseen millasesta hommasta on kyse. Tartteeko ite tukivarteen koskea, siitä kun on katsastussetä tykänny huonoa? Ja pääseekö vähemmällä näpräämisellä, jos tekee tuosta porschen jousilatasta, eikä kuplan?

Onko noissa alumiinisissa enää käsijarrukenkiä tuola sisällä?

Link to comment

Tukivarsikuvassa alemmassa tukivarressa näkyy käsijarrun kengätkin vielä paikoillaan...

 

Itse tukivartta ei tarvitse muuttaa. Puslan päässä kuplan pultti on vahvempi ja jousilatan modaaminen ei ole mahdoton homma, vaikka hiukan tyrnimpää ainetta onkin. Toki jos porssen jousilatta käy bolt-on ja selaiset on, niin sittenhän ei kannata modata.

Link to comment

Joo niinhän tuossa tosiaan näyttää olevankin.

 

Niin kattelinki että tuo pultin reikä puslassa ei ole kyllä kymppi millistä suurempi, ja kuplan pultit on sormenvahvusia..

Kohtuu helpolla nuo varmasti saa passaamaan.

Link to comment

Karilla näyttäis olevan uudemman malliset tukivarret ja levyt. Uudemmat levittävät vähintään 30mm enemmän per puoli raideväliä(jarrulevy mukaanlukien), myöskin uupuu pohjaanlyöntikumin paikka tukivarresta.

 

Mutta mikäli aikoo laittaa isolla et:llä olevat uudemmat porschen vanteet, näiden tukivarsien kanssa ne ainakin sopii, voipi vähän leveämpää lokasuojaa joutua laitella vain.

Huom 968:ssakin on samat/samankaltaiset tukivarret, tosin saattavat vielä enemmän levittää raideväliä, onhan kyseessä sama auto kuin 944.

 

 

 

Alutukivarsi-info

 

Jousilatta-info

Link to comment

Tallinnan puolella 944 turbo M030 optio etujarrusatulat myynnissä, 450e, näiden kanssa ollut 304x32 jarrulevy vakiona 298x28 sijasta. Palat tosin näihin yli 200 euroa(!), tavallisiin 944 4-mäntäisiin palat n. puolet halvemmat, silloin etu ja takapalat ovat samat.

 

img.php?id=443&size=x

 

http://www.porsche9xxshop.eu/index.php? ... =41&id=408

 

 

Pääsylinteriksi pitäisi 944 turbon jarrujen kera riittää vakio 19mm, hieman jäykemmän polkime saa 20,6mm sylinterin kera

 

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11097

Link to comment

Oletko vielä testannut että millainen on tuo sylkkä+brembo yhdistelmä käytännössä?

 

Onko sulla taakse menevässä linjassa paineenrajoitinta/säädintä? Tosin kaikissa porschen bremboissa on takasatuloissa pienemmät männät=enemmän voimaa etusatuloille. Joskus voi olla tarpeeton tuo paineenrajoitin 4-mäntäisien satuloiden kera, mutta se selviää vain kokeilemalla.

 

Mulle tulee samankokoisin männin olevat satulat eteen ja taakse, taakse normi 944 turbon 299x24 levy ja eteen wilwood 330x28. Testataan ja laitetaan sitten paineenrajoitin jos tarvetta tulee.

 

Kuvien 944 turbo takasatuloiden hinta laskettu valmiiksi tingittyyn 300 euron hintaan.

Link to comment

Takanavat yleensä saa tukivarsien mukana, tukivarsia ebayssa alkaen. Joskus kokonaisia taka-akseleita joissa on latat, vääntösauvat, navat ja tukivarret.

 

http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-944-REAR- ... 483eae4e29

 

http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-944-S2-of ... 19c2b3ea27

 

http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-944-S2-ne ... 19c2b3eb93

 

 

http://cgi.ebay.de/Porsche-944-VW-Kafer ... 2eb2f19b82

 

 

Vanteet jotka tarvit 944 turbon jarrujen kanssa, ovat minimissään 16":

 

17" vanteet, 7" ja 9"

 

http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-17-WHEELS ... 27b85530d9

 

Allaolevat vanteet ovat 993:sen 16" vanteet, ovat yhtä leveät, eli varmasti leveämmät lokasuojat tarvitaan.

 

http://cgi.ebay.co.uk/PORSCHE-911-993-9 ... 41564238a6

 

Laitoin just myös kyselyä puljuun mistä tilasin itsekin jousilatat ja vääntösauvat.

 

Mun ketsalta ostetut takajarrusatulat ovat yhä myynnissä :)

Link to comment
  • 1 month later...

Parit taisin löytää noita tukivarsia, jotka oli tuota vanhempaa alumiinista mallia. Toisissa oli satulat mukana ja toisissa ei. Täytyy varmaan alkaa tilaileen ja odotteleen. Onko joku joskus tuota keulan ripustusta päivittänyt tukevammaksi? Itsellä nurkissa pyörii -78 vuoden passatin hammastanko, jonka ympärille ajattelin tuota rakentaa. Vaan jonkinlainen reaktiotankosovellus pyörisi mielessä tuon kallistuksenvaimennintuennan lisäksi.

Link to comment
  • 1 month later...

Nostelempas taas vähä omia kysymyksiä :)

 

Mitenkäs tuo vaparikoneen rakentaminen, eikös jos kannet vaihtaa nii kans pitäis olla paperit tehonlisäyksestä vrt. turbokone? Muistaakseni tuo joskus tuli eteen jossain... Projekti jatkuu kesällä pohjalevyn uittamisella jossain happokylvyssä, sitä ennen oli ajatuksena jos vaihtaisi nuo pellinpuolikkaat uusiin, taitaa olla menny niin ohuiksi että tulee reikiä. Jos ei laita vakiojakkaroita takaisin, niin onko väliä minkä mallin pellit laittaa, onko noissa kokoeroja? Myös jonkinnäköinen pohjalevyn vahvistaminen kävi mielessä, mutta saa nähdä tuleeko tehtyä, selvitin joskus että tuon kuitenkin pitäisi olla ihan sallittua hitsailla tukirautoja jos kiinnostaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...