Jump to content

T1:set Tydi ja Sofia


Recommended Posts

Joudut laittamaan pidemmät pinnapultit lohkoon suodatinpumpun kanssa ja hihnapyörän alapeltiä ehkä vähän vasaroimaan/hiomaan pumpun kannesta pois ulkopuolelta rälläkällä.

 

Pinnanpultit on kaivettu ulos ja uusi pumppu on paikassa. Viikonloppuna tarkoituksena varmistaa peltien/hihnapyörä/öljypumppu -yhdistelmän sopivuus ja sitten alkaa ihmettelemään saako tuota Empiläistä sinne mitenkään järkevästi mahtumaan.

Link to comment

Viikon aikaansaannoksia. Vanhojen peltien remonttiin meni puolitoista säkkiä hiekkaa, 2 x spray pohjamaalia/pintamaalia, purkki kirkasta lakkaa ja sata grammaa kittiä. Imusarja,laturinjalka ovat vielä siivouksessa ja takapeltiä joudutaan mahdollisesti hiukan muokkailemaan. Muutaman kymmenen euron investoinnilla vanhat pellit sai uuden elämän.

 

post-4876-1388836426762_thumb.jpg

 

Joulukin saapui kun tilatut moottorin osat kolahti postiin. Toivottavasti ensi viikolla voipi starttailla jo konetta.

Link to comment

Hiomiseksi meni mutta nyt on vakiokokoinen aluhihnapyörä pelteineen paikassa. Kannesta ja pulttien päistä hivastiin yhteensä noin 5 milliä pois. Itse runkoa en uskaltanut kauheasti hio ettei kanava puhkea, peltiin tehtiin pieni avaus. Pienempi hihnapyörä olisi mahtunut heittämällä mutta ei viitsi pakun tuuletuksen tuntien ehdoin tahdoin jäähdytystä huonontaa. Koekasaus koneelle suoritettu. Purettiin vielä setti ja vaihdetaan parin tönärin suojaputket ja tiivisteet.

 

post-4876-13888364268948_thumb.jpg

 

post-4876-1388836426975_thumb.jpg

 

post-4876-13888364269923_thumb.jpg

Link to comment

Kone alkaa hahmottumaan. Huomenna jos sais kevään ensi savut pihalle. Putken asettelu tulee olemaan mielenkiintoinen jopi. Kylmän teräksen seppänä voipi tulla "ihan ite tehty" -lookki :) Laatikon tuenta/huolto ja takapään jarrut myös tehty. Uusi kierros renkaita hankittu. Voe perkules kun toi kone vielä toimeis remontin jäljiltä ! ! !

 

post-4876-13888364318813_thumb.jpg

 

post-4876-13888364319594_thumb.jpg

 

post-4876-13888364319883_thumb.jpg

Link to comment
Hyvält näyttää, viel ku saa kaik pellit sopiin paikkaan :)

Oleks sä Jari ollut hapottelemassa kun keskellä yötä kirjoittelet :)

 

Olipas hieno päivä. Kone saatiin tulille ja pari pientä fiilistelylenkkiä uusilla renkailla. En pilannut enää fiilistä uuden röörin pilkkomisella.

 

post-4876-13888364320151_thumb.jpg

Link to comment

Rusti kotitallissa, vihdoinkin kevään kunniaksi. Tänään räpätty työmatkat ja pieni fiilistelykierros illalla. Rööristö sovitettu peltien väliin ja kone pientä viimeistelyä vaille valmis kesään. Toista takapuskuria aletaan värkkäämään jotta saa ulostulojen paikat ja äänärin piiloon.

 

ihmetyksen aihe on uusi vaihtovirtalaturi. Vaatii melkoisen polkaisun kaasusta ennen kuin herää lataamaan, sen jälkeen kyllä toimii hienosti. Tasurin jännitteensäädin poistettu ja uudessa sisäinen. Pukkaa hienosti tyhjäkäynnilläkin 14.4 volttia mutta se herättäminen koneen starttauksen jälkeen ottaa koville.

 

post-4876-13888364337221_thumb.jpg

Link to comment
ihmetyksen aihe on uusi vaihtovirtalaturi. Vaatii melkoisen polkaisun kaasusta ennen kuin herää lataamaan, sen jälkeen kyllä toimii hienosti.

Joko liian hentoinen johto latauksen merkkivalolta laturille, tai liian suuri wattimäärä polttimossa. Koitas vaihtaa huvikses himmempi polttimo merkkivaloon (=pienempi wattiluku) ja katso auttaako.

 

Polttimo toimii kuten vastus, mitä isompi wattimäärä sitä enempi ahistaa. Laturin heräte tulee näissä tuon merkkivalon kautta, ja jos sulla on liian tehokas polttimo siellä niin ei mee tarpeeksi sähköä läpi herättääkseen laturin. Tai vastaavasti jos johdot on huonot niin ei sähkö kulje kuten pitäisi.

 

Helppo tapa testata, että vika on herätevirran saannissa, on yhdistää laturin navat toisiinsa koneen käydessä, niin merkkivalon pitäisi sammua heti ja latauksen alkaa. Tällä samalla kikalla saa herätettyä laturin lataamaan jos merkkivalo on palanut (palanut polttimo => ei herätevirtaa => ei latausta).

Link to comment
ihmetyksen aihe on uusi vaihtovirtalaturi. Vaatii melkoisen polkaisun kaasusta ennen kuin herää lataamaan, sen jälkeen kyllä toimii hienosti.

Joko liian hentoinen johto latauksen merkkivalolta laturille, tai liian suuri wattimäärä polttimossa. Koitas vaihtaa huvikses himmempi polttimo merkkivaloon (=pienempi wattiluku) ja katso auttaako.

 

Polttimo toimii kuten vastus, mitä isompi wattimäärä sitä enempi ahistaa. Laturin heräte tulee näissä tuon merkkivalon kautta, ja jos sulla on liian tehokas polttimo siellä niin ei mee tarpeeksi sähköä läpi herättääkseen laturin. Tai vastaavasti jos johdot on huonot niin ei sähkö kulje kuten pitäisi.

 

Helppo tapa testata, että vika on herätevirran saannissa, on yhdistää laturin navat toisiinsa koneen käydessä, niin merkkivalon pitäisi sammua heti ja latauksen alkaa. Tällä samalla kikalla saa herätettyä laturin lataamaan jos merkkivalo on palanut (palanut polttimo => ei herätevirtaa => ei latausta).

 

Kiitti metake ohjeesta. Täytyypi testailla. Uusin vanhan säätäjän jälkeisen pätkän ja kolvasin vielä varmuudeksi liitännät mutta sama sikapoljenta linja jatkuu. Eli lamppua vaihtoon seuraavaksi. Tällä hetkellä kun laittaa virrat päälle niin latauksen merkkivalo himmenee silminnähtävästi parin sekunnin päästä ennen starttausta.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hiljalleen etenee tämäkin projekti.

 

post-4876-13888364684494_thumb.jpg

 

Nurkka menikin pelkästään kangasta taittelemalla ja kontaktiliima väliin. Vaneri loppuu takimmaisen ruuvin kohdille.

 

post-4876-13888364685118_thumb.jpg

 

Aah! Kyllä metsäsauna ja ilmavolkkari on varma kesän merkki.

 

post-4876-13888364685428_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt olis runko ja mekanismit kunnossa. Äänentoistosta huolehtii kuvan kuusysit ja edessä 6.5 koaksiaalit ja perusmankka ilman cd-pyöritintä. Alkaa vaneroinnit olemaan pitkälti valmiit. Pintoja, kaapelointia ja ääneneristystä värkätään seuraavaksi. Katto on vielä mietinnässä mitä pistetään.

 

post-4876-13888364740533_thumb.jpg

Link to comment

 

Joko liian hentoinen johto latauksen merkkivalolta laturille, tai liian suuri wattimäärä polttimossa. Koitas vaihtaa huvikses himmempi polttimo merkkivaloon (=pienempi wattiluku) ja katso auttaako.

 

Polttimo toimii kuten vastus, mitä isompi wattimäärä sitä enempi ahistaa. Laturin heräte tulee näissä tuon merkkivalon kautta, ja jos sulla on liian tehokas polttimo siellä niin ei mee tarpeeksi sähköä läpi herättääkseen laturin. Tai vastaavasti jos johdot on huonot niin ei sähkö kulje kuten pitäisi.

 

Helppo tapa testata, että vika on herätevirran saannissa, on yhdistää laturin navat toisiinsa koneen käydessä, niin merkkivalon pitäisi sammua heti ja latauksen alkaa. Tällä samalla kikalla saa herätettyä laturin lataamaan jos merkkivalo on palanut (palanut polttimo => ei herätevirtaa => ei latausta).

 

 

Eikös se mene niinpäin että pitäs laittaa wateiltaan suurempi polttimo?

Muistelisin että 2w polttimo on hyvä (Ainenkin perus vaihtovirtalatureihin) kupla mallin laturista en mee sanomaan.

 

Polttimo toimii magnetoinnin virran rajottimena silloin kun laturi ei pyöri (haluttua ulostulo jännitettä ei saavuteta ja säädin ohjaa maksimi määrän virtaa magnetoinnille, jos virtaa ei rajoiteta tai polttimo on liian suuri teholtaan magnetoinnin säädin ja käämi lämpeää)

 

2 watin polttimon läpäisemä virta 12 voltilla on 2w:12v=0,1666,,, amppeeria ja 1w polttimon läpäisemä virta 1w:12V=0,08333,,, amppeeria.

 

 

Vai häh?

Vai hourailenko vain kuumeen takia?

Link to comment

 

Joko liian hentoinen johto latauksen merkkivalolta laturille, tai liian suuri wattimäärä polttimossa. Koitas vaihtaa huvikses himmempi polttimo merkkivaloon (=pienempi wattiluku) ja katso auttaako.

 

Polttimo toimii kuten vastus, mitä isompi wattimäärä sitä enempi ahistaa. Laturin heräte tulee näissä tuon merkkivalon kautta, ja jos sulla on liian tehokas polttimo siellä niin ei mee tarpeeksi sähköä läpi herättääkseen laturin. Tai vastaavasti jos johdot on huonot niin ei sähkö kulje kuten pitäisi.

 

Helppo tapa testata, että vika on herätevirran saannissa, on yhdistää laturin navat toisiinsa koneen käydessä, niin merkkivalon pitäisi sammua heti ja latauksen alkaa. Tällä samalla kikalla saa herätettyä laturin lataamaan jos merkkivalo on palanut (palanut polttimo => ei herätevirtaa => ei latausta).

 

 

Eikös se mene niinpäin että pitäs laittaa wateiltaan suurempi polttimo?

Muistelisin että 2w polttimo on hyvä (Ainenkin perus vaihtovirtalatureihin) kupla mallin laturista en mee sanomaan.

 

Polttimo toimii magnetoinnin virran rajottimena silloin kun laturi ei pyöri (haluttua ulostulo jännitettä ei saavuteta ja säädin ohjaa maksimi määrän virtaa magnetoinnille, jos virtaa ei rajoiteta tai polttimo on liian suuri teholtaan magnetoinnin säädin ja käämi lämpeää)

 

2 watin polttimon läpäisemä virta 12 voltilla on 2w:12v=0,1666,,, amppeeria ja 1w polttimon läpäisemä virta 1w:12V=0,08333,,, amppeeria.

 

 

Vai häh?

Vai hourailenko vain kuumeen takia?

 

Watin lamppua ei Motonetista löytynyt. Vaihdoin samanlaisen 2 wattisen. Laturi herää nykyään nopeammin mutta sillon tällöin joutuu hiukan polkasemaan että lähtee lataamaan. Kyl se taitaa olla Kiinan laatulaturin ominaisuus :)

Laatu on mitä sattuu jälkituotantomarkkinoilla.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

"käärinliinaa" lämpöä vastaan. Hietsun suodatin mahtui vielä putkivirityksen kanssa samaan settiin. Pientä säätöä koneen kanssa tehty ja nyt pysyy jopa lattia kuivana. Huohottimen läpiviennit oli jäänyt löysälle ja öljyä tihutteli ympäri konetta.

 

post-4876-13888364903563_thumb.jpg

Link to comment

Tuuppas lasikuituliina mielenkiintoista savua ja haju oli kitkerä. Piti oikein pysähtyä katteleen onko mosa oikeasti tulessa. Töihin päästiin ja savukin laantui muutaman kilometrin ajon jälkeen. Vaikutti myös kabiiniin tulevaan ääneen. Pienen pieni aavistus että takaa tuleva humina väheni tai tuli asteen miellyttävämmäksi.

Link to comment
Mitä toi folion näköinen on tossa moottorin takapellissä, ja miksi? Ja ennenkaikkea, onhan se niin hyvin kiinni ettei sen riekaleet sitten ole puhallinkotelon sisällä joku päivä? Siisti kiesi.

 

Se on alumiiniteippiä. Tukkisin lämmitysputkien reikiä. Jälkituotanto Kiinanpelti ei sopinut orggispellien kanssa. Pysyvän tilapäinen viritys että sai koslan ajoon. Syksyllä taas katsellaan mitä konevariaatiota saa aikaiseksi. Kunhan pohja on vapaa liasta niin hyvin pysyy.

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 8 months later...

Talvi meni ja mitään ei tapahtunut. Katsastusreissulla kone huohotti pannuhuoneeseen kunnon sekasotkun, öljyä jokapuolella. Tööttäsin koneeseen STP:n Engine FLushin ja puoli tuntia pintakaasulla pöristen, öljyt ulos, STP:n lisäaine plus öljy sisään ja suodatin vaihtaen. Tais olla männänrengas ollut pitempään jumissa koska hikoilut koneesta väheni ja huohotin pysyy kuivana Eipä olisi uskonut kokeilematta että koneen sisäpesu toimii/kannattaa. Samaan väliin normi huollot, konehuone maalaten ja loput pellit sipastiin maaliin myös.

 

post-4876-13888367508108_thumb.jpg

 

Päävirta ja pari latauspistoketta asennettu.

 

post-4876-13888367509207_thumb.jpg

 

Kattopaneelit ja tukirangat toivon mukaan huomenna pitkälti kunnossa.

 

post-4876-13888367509631_thumb.jpg

 

Takapenkkien verhoilu aloitettu mutta verhoilija (kauniimpi osapuoli) kielsi keskeneräisen julkaisemisen.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Siivoaminen ja osien irroittaminen palliksesta aloitettu. Raadonhakureissulla metiköstä löytynyt takapuskuri hiekkapuhallettiin kokeeksi olisiko vielä pelastettavissa. Yllätti kuinka hyvin säilynyt kanervikossa parikymmentä vuotta.

 

post-4876-13888368347539_thumb.jpg

 

post-4876-13888368348185_thumb.jpg

 

post-4876-13888368349131_thumb.jpg

 

post-4876-13888368348773_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...