Jump to content

"Lätsä" Typ-1 vm -72


Recommended Posts

Kevät tulee, ja lumi sulaa tänäkin vuonna. Aattelinkin noita ajokelejä odotellessa kertoilla hieman omasta kuplaprojektista.

Oma innostus volkkareihin alkoi jo ihan pikkujannuna. Jo teini-iässä tutkittiin KePö:ä tarkkaan sopivan projektin toivossa.

Rajallinen opiskelijabudjetti piti kuitenkin oman kuplan vain haavetasolla

Elettiin loppukesää 2006 kun kuulin eräältä tutulta mahdollisesti myytävänä olevasta kuplasta. Tämä projekti oli siirtynyt "talokaupan yhteydessä" silloiselle omistajalleen. (Eli pihanperällä oleva volkkarinrämä oli uuden omistajan riesana)

Koska auto sattui olemaan ihan lähistöllä, päätettiin sitä velipojan kanssa käydä vilkaisemassa.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Projektin+alku.JPG

 

100€:n hinta todettiin hyväksi. (Aateltiin myydä käypäset osat eteenpäin ja sijoittaa rahat oikeaan projektiin.)

Noh päivänajan tätä romua tutkittiin, ja päätettiin että eiköhän me koiteta tehä tästä kesäpirssi.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Raato.JPG

 

Pitkin talvea tätä kiikkua hitsailtiin läjään. Uutta peltiä kului... noh PALJON!

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/nimet%F6n2.JPG

 

Kuplasta puuttui jo ostettaessa puskurit, listat, ja vilkut Konepellin virkaakin toimitti helvetillinen lasikuituhirvitys.

Tämänkin vuoksi "Ähtäröinti" valikoitui helppona vaihtoehtona tulevaksi tyylisuunnaksi.

Siispä koppaan päätettiin rakentaa leveyttä, levittelemällä lokasuojia.

Samalla ne hitsailtiin kiinteästi koriin ja väliin rakennettiin uudet astinlaudat.

(Tässä vaiheessa ei arvattu että edulliset, leveät vanteet ei ole helppoja löytää!;)

Myös mukana ollut lasikuituinen aurinkolippa temppuiltiin koriin kiinni.

Eräiden sukulaisten mielestä tämä muistutti paljon lippalakkia.

Siitäpä projektille nimi.

 

Remppahommiin ei siis ollut minkäänlaista tallia. Kaikki hitsailut, tinailut, pohjamaalaukset yms. suoritettiin taivasalla.

Toukokuussa projekti alkoi jo näyttää kohtuulliselta.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/nimet%F6n9.JPG

 

Varsinainen pintamaalaus annettiin suosiolla ammattilaisten tehtäväksi.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/nimet%F6n20.JPG

 

Sisustaa rakenneltiin myös samoihin aikoihin. Paskat Saabin jakkarat heivattiin vatukkoon ja tilalle värkkäiltiin itse lasikuituiset kuppijakkarat. Verhoilijaan ei tietenkään ollut rahaa, joten pienen ompelukonekäsittelyn jälkeen ARP:n "tuning" penkinpääliset saatiin viritettyä uusien toppauksien päälle. Takapenkiksi askarreltiin Corradon jakkara. (Ja ei! Ei mene heittämällä! ;)

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Sisusta+valmiina.JPG

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Takapenkki.jpg

 

Kesäkuun ensimmäisinä päivinä saatiin pirssi leimalle ja ajoon. Mottina paukutteli 1600-kuutioinen vakio voimanpesä. Ja näin ajeltiin ensimmäinen kesä.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/P5180009.JPG

 

Kaverilta sain kuitukopion oikeasta takaluukusta ja lasikuituhirvitys vaihtui paremmin omaan silmään sopivampaan

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/P5190017.JPG

 

Ja olihan Lätsässä toki ongelmiakin. Katsastuksen jälkeen samana päivänä kyrvähti jakajasta kondensaattori.

Jossakin vaiheessa kesää laturi ja startti, koneenrunkolaakerit, kannet ym "pientä".

 

En edes jaksa muistaa montako kertaa tätä tuotiin hinaamalla kotiin.

 

Seuraavat kesät ajeltiinkin 1200-kuutioisella arpamoottorilla, joka ei sitten hajoonu kirveelläkään. Rahaa ei kuitenkaan ollut kokonaan uuden moottorin rakentamiseen.

 

Keväällä 2010 törmäsin netissä ilmoitukseen jossa kaupattiin uutta 1700-kuutioista moottoria, ilman polttoainepuolta ja vauhtis-/kytkinpakettia. Hinnasta päästiin sopimukseen ja motti siirtyi Lätsän persiiseen. Motti sai kaverikseen Dellorton tuplakaasarit huolehtimaan polttoaineen kulutuksesta.

 

Neljän vuoden ettimisen jälkeen löytyi takalokarit täyttävät vanteet.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Uudet+takavanteet.jpg

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/Vanhat+etuvanteet.jpg

 

Taakse oli joskus aikaisemmin saatu käännetyt peltivanteet, jotka päätettiin nyt heivata etuakselille.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/14082010504.jpg

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/naamakirjaan.jpg

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/pE.jpg

 

Näin ajeltiin viimekesä. Ajo"metrejä" kertyi ennätykselliset 9000km.

 

Enskesäksi on taas pientä päivittelyä luvassa. Seuratkaahan projektia! :)

Link to comment
  • 2 months later...

Pientä päivittelyä on kevään aikana tapahtunut. Renkaisiin lisättiin irtovalkosivut.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/valkosivut.jpg

 

Myös koriin palautettiin kromilistat ja takalokarit sai kiveniskupellit. Niitähän ei tietenkään kaupasta saanut noin leveisiin lokareihin, mutta alumiinipellistä, järkyttävän hiomisen ja kiilottamisen jälkeen, pellit syntyi.

Katolle askartelin myös kattotellingit.

Kuvia laittelen näistä lisää, kun muistan ottaa kameran mukaan.

Link to comment

Vanteet on 10" leveät, 255/60-15 kumeilla. Ihan hyvin on pito riittänyt kiihdytyksissä! ;)

 

Tekniikkaa päivitin eilen kärjettömällä sytytyksellä ja uudella puolalla. Tässä vielä niitä uusia kuvia nykyisestä kuosista.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/04062011079.jpg

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/04062011077.jpg

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/04062011088.jpg

 

Keulaa vois ehkä tontittaa muutaman sentin.

Link to comment

Ei menny taas kaikki ihan putkeen.

Viimeviikolla laitoin kärjettömän sytkän. Parisataa kilsaa sen kans kerkesin ajella, kunnes tänään yhtäkkiä pirssi sammui, eikä käynnistyny millään. Vikaa etittiin velipojan kans pitkään. Ja paikannettiin se jakajaaan.

Näprättiin vanhat käret paikoilleen ja pirssi lähti laakista tulille.

Kertokaahan viisaat mikä tuota käretöntä sytkää alkoi närästämään. Pittää kai niiden kestää pitempään kun parisataa kilsaa? Käyttöohjeissa kiellettiin pitämästä syttövirtoja turhaan päällä, ja siitä ei nyt ookkaan kyse, koska kipinät hävisi kesken ajon.

Link to comment

http://aircooled.fi/shop/products_pictu ... Normal.jpg

Tollanen värkki oli kyseessä. Ei tuossa taideta merkkiä sanoa.

Mikäs hyöty tällä kärjettömyydellä sitten saavutetaan jos näiden kestoikä on 10-10 000km? Pienellekkin reissulle näitä saa olla repullinen mukana.

Minä ainakin tätä hankkiessani luulin, että tämä poistaa kärkien kanssa pelautumisen.

Link to comment

Ja syksyllä odotettavissa ohjelmoitavat hukkakipinäsysteemit koko setti ~290e hintaan.

Sisältäen puolat, piuhat, anturit ja muut. Tökkää vaan vermeet kiinni ja lähtee ajeleen. Tästä setistä ja muista uutuuksista tulee lisää tietoa tarkemmin myöhemmin.

Link to comment
  • 2 months later...

Kesä on Lätsällä rullailtu ympäri Oulunlääniä. Kilometrejä on tullu mittariin kesän aikana melkein 7000!!

Käretön sytkäkin saatiin vaihdettua takuuseen (Kiitokset Aircooledin väki) Kaikki onkin pelannu oikein loistavasti. (KOP KOP! ;)

Alkukesästä onnistuin saamaan katolle alkuperäisen kattotelineen lähes ilmaiseksi. Nyt sinne on kertynyt romua pitkin kesää.

On varjoa, vanhaa matkalaukkua, lasten kelluntalautaa. Vaan kohtuuhintaista surffilautaa ei ole löytynyt mistään.

(Saa tarjota jos sellainen pyörii joutilaana! :)

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/19082011195.jpg/full

 

Sisustaa muokattiin puuratilla. Puuteemaa jatkettiin askartelemalla uudet ovipahvit, hanskalokeron kansi ja puiset katkaisijan nupit.

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/19082011196.jpg/full

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/19082011197.jpg/full

 

Tämän ikuisuusprojektin seuraava homma on kikkailla jonkinlaiset puskurit takaisin. Keulalle ne luulisi asettuvan heittämällä,

mutta levitetyt lokarit aiheuttaa varmasti ongelmia takapuskurin kans.

Peili(t) vaihdetaan kans erilaisiin. Nykyinen alkaa olla aika rupisessa kunnossa. Sisustaan on kans verhoilumateriaalit kattelussa.

Päivitellään lisää juttua, kun taas jotain tapahtuu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...