Guest Hartsa67 Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Mulla on Kupla 1500 -67, 6-volttinen siis. Yritin sitä sitten käynnistellä talviseisonnan jälkeen, mutta eihän se lähtenyt millään käyntiin. Startti pyörittää, mutta todella hitaasti. Akun olin ladannut ensin akkulaturilla täyteen. Putsailin jo kaikki liitokset (akun navat, maakaapelit). Käytin startin irti, tarkistin hiilet, purin solenoidin ja putsasin kontaktipinnat. Käytin akkua paikallisessa akkuliikkeessä ja siellä todettiin akun olevan aivan tikissä, vaikka itse kyllä mittasin akun navoilta alle 5 V napajännitteen starttauksen aikana. Yritin startata jopa siten, että kytkin starttikaapelin suoraan akun miinusnavalta starttimoottorin kiinnitysmutteriin, mutta ei auta (-> maakaapelointi kunnossa). Ei auttanut myöskään se, että yritin hyppylangalla syöttää jännitteen solenoidin herätenastaan (-> virtalukko pitäisi siis toimia.). Mulla on startteja kaksin kappalein ja oireet ovat samat molemmilla eli pyörittää, mutta hitaasti. Aika yleinen ongelmahan on ollut kulunut startinpusla, mutta tässä -67:n startissahan puslaa ei ole ollenkaan. Onko nämä molemmat startit siis rikki vai mistähän sitä vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Quote Link to comment
metake Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Aika yleinen ongelmahan on ollut kulunut startinpusla, mutta tässä -67:n startissahan puslaa ei ole ollenkaan. Siis onko sulla automaatti/automaatin startti, vai miten niin ei ole puslaa ollenkaan? Quote Link to comment
Guest Hartsa67 Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Aika yleinen ongelmahan on ollut kulunut startinpusla, mutta tässä -67:n startissahan puslaa ei ole ollenkaan. Siis onko sulla automaatti/automaatin startti, vai miten niin ei ole puslaa ollenkaan? Manuaalista on kyse. Yritän lisätä kuvan startista. Quote Link to comment
vwagen Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 67 Kuplassa tuo VW(IG)startti oli varsin yleinen,Boschiakin kyllä käytettiin. Boschin startti olisi toimintavarmuudeltaan ja etenkin varaosien saatavuuden suhteen parempi vaihtoehto,en tiedä oliko noissa alunperin VW starteilla varustetuissa Kuplissa pusla asennettuna kykinkoppaan,jos on niin se on tietysti uudenveroinen ja jos ei niin se on helppo asentaa sinne. Quote Link to comment
Guest Hartsa67 Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 ...ja jos ei niin se on helppo asentaa sinne. Miten käytännössä tuo asennus tehdään? Pitääkö moottori/vaihteisto irrottaa? Tarvitaanko erikoistyökaluja? Quote Link to comment
multanen Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Ootko muuten kokeillu työntämällä käynnistää? (jos siellä on orava öljypumpussa tms. jumi moottorissa). Jos vaikka oliskin ehjiä nuo startit sitten. Quote Link to comment
vwagen Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Puslan asennuksen takia ei tarvitse irrottaa muuta kuin startti,asennus on helpointa tehdä siihen tarkoitetulla tuurnalla mutta onnistuu ilmankin. Quote Link to comment
Guest Hartsa67 Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Puslan asennuksen takia ei tarvitse irrottaa muuta kuin startti,asennus on helpointa tehdä siihen tarkoitetulla tuurnalla mutta onnistuu ilmankin. Tuota tuota, onkohan kytkinkopassa edes paikkaa tuolle puslalle? Näytti ainakin siltä, että kytkinkopassa olisi vain pieni upotus. Quote Link to comment
vwagen Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Pakko myöntää,en tiedä mutta sitä vaihtoehtoa että edes paikkaa ei olisi puslalle pidän hyvin epätodennäköisenä,jos näin kuitenkin on niin varmasti joku tämänkin palstan lukijoista on sellaisen laatikon nähnyt. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Siel on laakeripusla ihan normaalisti paikallaan... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.