Jump to content

Kupla 1500 -67 starttiongelma


Guest Hartsa67

Recommended Posts

Guest Hartsa67

Mulla on Kupla 1500 -67, 6-volttinen siis. Yritin sitä sitten käynnistellä talviseisonnan jälkeen, mutta eihän se lähtenyt millään käyntiin. Startti pyörittää, mutta todella hitaasti. Akun olin ladannut ensin akkulaturilla täyteen. Putsailin jo kaikki liitokset (akun navat, maakaapelit). Käytin startin irti, tarkistin hiilet, purin solenoidin ja putsasin kontaktipinnat. Käytin akkua paikallisessa akkuliikkeessä ja siellä todettiin akun olevan aivan tikissä, vaikka itse kyllä mittasin akun navoilta alle 5 V napajännitteen starttauksen aikana. Yritin startata jopa siten, että kytkin starttikaapelin suoraan akun miinusnavalta starttimoottorin kiinnitysmutteriin, mutta ei auta (-> maakaapelointi kunnossa). Ei auttanut myöskään se, että yritin hyppylangalla syöttää jännitteen solenoidin herätenastaan (-> virtalukko pitäisi siis toimia.).

 

Mulla on startteja kaksin kappalein ja oireet ovat samat molemmilla eli pyörittää, mutta hitaasti. Aika yleinen ongelmahan on ollut kulunut startinpusla, mutta tässä -67:n startissahan puslaa ei ole ollenkaan. Onko nämä molemmat startit siis rikki vai mistähän sitä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?

Link to comment
Guest Hartsa67
Aika yleinen ongelmahan on ollut kulunut startinpusla, mutta tässä -67:n startissahan puslaa ei ole ollenkaan.

Siis onko sulla automaatti/automaatin startti, vai miten niin ei ole puslaa ollenkaan?

 

Manuaalista on kyse. Yritän lisätä kuvan startista.

 

post-1-13888363164467_thumb.jpg

Link to comment

67 Kuplassa tuo VW(IG)startti oli varsin yleinen,Boschiakin kyllä käytettiin.

Boschin startti olisi toimintavarmuudeltaan ja etenkin varaosien saatavuuden suhteen parempi vaihtoehto,en tiedä oliko noissa alunperin VW starteilla varustetuissa Kuplissa pusla asennettuna kykinkoppaan,jos on niin se on tietysti uudenveroinen ja jos ei niin se on helppo asentaa sinne.

Link to comment
Guest Hartsa67
...ja jos ei niin se on helppo asentaa sinne.

 

Miten käytännössä tuo asennus tehdään? Pitääkö moottori/vaihteisto irrottaa? Tarvitaanko erikoistyökaluja?

Link to comment
Guest Hartsa67
Puslan asennuksen takia ei tarvitse irrottaa muuta kuin startti,asennus on helpointa tehdä siihen tarkoitetulla tuurnalla mutta onnistuu ilmankin.

 

Tuota tuota, onkohan kytkinkopassa edes paikkaa tuolle puslalle? Näytti ainakin siltä, että kytkinkopassa olisi vain pieni upotus.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...