Guest mäksä Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Laturin teho näytti olevan 14v eli voikos ton laittaa menee suoraa akulle? siis ton D+:ssan? Quote Link to comment
mikko k Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Ööööööö, siis tasavirta- vai vaihtovirtalaturi??? Siis jos on tasavirtalaturi, niin jännitteensäätimen kautta akulle. Jos on vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä, niin säätimestä akulle ja se viimeinen vaihtoehto, eli vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä kytketään suoraan D+ akun plussaan. Jos kysymys tarkoitti, että onko 14 volttia sopiva määrä akulle, niin vastaus on että: On sopiva jännite. Akussa on usein latauksen jälkeen n. 12,7-12,9 volttia tai jotain sinnepäin. Latauksessa voltteja menee n. 13,5-14,5 riippuen säätimestä. Alarajalla lataantuminen kestää kauemmin ja ylärajalla koettelee akun kestoikää. Sähköingenjöörit voipi tarkentaa, jos meni kovin metsikköön. Quote Link to comment
Marko Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Niin akunlataushan alkaa silloin kun akun jännite ylittyy jos laturi antaa saman jännitteen kuin akussa on ei latautumista tapahdu. kunnossa olevan systeemin jännite pitäisi olla n. 14,2V silloin lataus jaksaa toimia vaikka kulutusta olisi vähän enemmänkin jos taas säädin on rikki laturi antaa ulos n. 17-18V(vaihtovirta) ja sillä jännitteellä akku "kiehuu" kuivaksi ja hajoaa. Myös vaihtovirta laturista ulkoisella säätimellä isosta ruuvista laturin kyljestä akulle ei säätimeltä kuten Mikon viestissä sanotaan Quote Link to comment
mikko k Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Myös vaihtovirta laturista ulkoisella säätimellä isosta ruuvista laturin kyljestä akulle ei säätimeltä kuten Mikon viestissä sanotaan Juu totta kyllä. Pikku piuhat vain käy säätimellä ja D+ menee akulle suoraan. Muistihäiriö..... jotain demonttia vintissä??? :D Quote Link to comment
Fileas Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Eikös se D+ mene merkkivalolle, ja B+ akulle. Quote Link to comment
Tomppa Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 http://www.cbperformance.com/pdf/Altern ... gGuide.pdf Quote Link to comment
Guest mäksä Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 kyseessä on se täys pyöriä laturi jonka päällä luki 14v kaveri väitti et toimaa ilman relettä...epäilen. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 "Täyspyöreä" on tasavirtalaturi ja vaatii ulkoisen säätimen. Quote Link to comment
Fileas Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Otin koulukirjasta -> kuvan vaihto"virtaisesta" erillisellä säätimellä. Quote Link to comment
mikko k Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Eikös se D+ mene merkkivalolle, ja B+ akulle. Todellakin!! Että sitä saattaakin olla unella.... :D Mäksä: Tasavirtalaturin säädin sijaitsee kuplassa kuskin puolella takapenkin alla. Quote Link to comment
Guest mäksä Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 No tos mun volkkaris oli ennen 6volttinen järjestyelmä 1200cc koneella ja sen laturis oli rele siinä laturin päällä..nyt on 1600cc 12voltin tsydeemit,eli ei vissii auta ku hommata jostai rele... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.