Jump to content

Kallen Wehkeet


Recommended Posts

Mikä malli tuo sun lohko on ? Onko se autolinean tekemä perusmalli eli edullisin niistä alulohkoista?

 

BBT lätkällä oleva Autolinea 94+FF, eli taitaa olla se perus. Jänniä hintaeroja noissa kyllä, kun käytännössä samassa tuotteessa jopa 400€ ero eri toimittajien välillä.

Edited by KalleJ
Link to comment

BBT lätkällä oleva Autolinea 94+FF, eli taitaa olla se perus. Jänniä hintaeroja noissa kyllä, kun käytännössä samassa tuotteessa jopa 400€ ero eri toimittajien välillä.

 

 

Samaa katsonut itsekin. Ilmeisesti samassa tehtaassa kaikki valetaan ja eri firmat myy sitten omilla tunnuksillaan... Onko 3 takaa vahvistettu ja teräskierteet kannen pinnapulteis? Minkälainen muuten viimeistelytaso?

Link to comment

Samaa katsonut itsekin. Ilmeisesti samassa tehtaassa kaikki valetaan ja eri firmat myy sitten omilla tunnuksillaan... Onko 3 takaa vahvistettu ja teräskierteet kannen pinnapulteis? Minkälainen muuten viimeistelytaso?

 

Vahvistettu ja kierre-insertit on. Sylinterireiät jämptit eli liukuu sisään nätisti, eikä kolise. Sama öljypumpun puolella. Tarkastin endoskoopilla ne öljykanavat mihin sai kameran tungettua, eikä koneistusjätettä näkynyt. Hihnapyörän pään kanavassa ei ole kuristusta ennen laakeria, mutta ei taida nykylaakereilla olla mikään ongelma. Hyvältä näyttänyt ainakin tähän asti. Pitää vielä mittailla nuo tärkeimmät kohdat, niin voi sanoa koneistuksen tarkkuudesta jotain.

 

Onkohan nämä eri lätkillä merkatut (BBT, Empi, CB) sitten koneistettu jokaisen toimijan puolesta erillään, vai mahtaakohan olla Autolinean hommia. Ainakin Autolinean kansissa koneistusjälki on selkeästi rujompaa kun tässä kampikammiossa.

Link to comment

Hiomaväri hipistelty 500 paperilla tasaiseksi ja maalarikin käynyt hyväksymässä pohjatyöt. Samettinen pinta tuosta kyllä jää jäljelle, eli eiköhän pintaväristäkin ihan riittävä ole tulossa. Kuljetusta ajatellen auto tiputettu vihdoin pois kärryltä ja lepää nyt omien tassujensa alla. Ihan ryhdikkään näköinen autovanhus, vaikka ei vielä ole ihan loppusuoralla.

 

Samalla kertaa tuli mitattua Autolinean kampikammiokin, Liitteen kuvassa datat, jos se jotakuta kiinnostaa. Mittavälineinä teleskooppimittasarja+mikrometri tai suoraan mikrometri. Vertailuksi mittasin myös AA 92 paksun sylinterin ja alumiinirunkoisen öljypumpun (tummennetut arvot). Ei siis mitään moitittavaa tuossa, kun hajonta laakeripukeissa varmaan enemmän tuon teleskooppisarjan ja mittaajan toiminnassa, kuin kampikammiossa.

post-1143-0-26777800-1477240181_thumb.jpg

post-1143-0-48030100-1477240181_thumb.jpg

post-1143-0-63801700-1477240181_thumb.png

Link to comment
  • 10 months later...

Pientä kuvadumppia kai laitettava kun projekti on ollut kilvissä ja ajossa muutaman kuukauden. Kasaamisessa ei ollut oikeastaan mitään kovin erikoista eikä kirjoitettavan arvoista. Tuulilasinpesunestesysteemi päivitetty sähköiseksi, öljynsuodatus ja anturit piilotettu vasempaan takakulmaan, Ebaysta löytyi sopivasti GTI-kuosissa olevat pääntuet jne. Vanhan tuulilasin asennus jäi harjoitteluksi, uusi sitten meni kovalla työllä ilman räjähdystä. 

 

Koneen kanssa pääsi sitten painimaan senkin edestä. Laipalliset lämmönvaihtimet olivat ihan miten sattuu, joten uudelleenhitsattuna paikalleen. Vintage Speedin putkisto ei myöskään oikein vakuuttanut istuvuudellaan, joten aikamoista punnertamista oli saada tiivistämään kunnolla. Muutama viikko meni etsiessä moottorin kolmella pytyllä käyntiä aiheuttavaa vikaa; kolmen eri puolan, muutaman virranjakajan, kolmet sytytysjohdot, mutterien epätoivoiset kiristykset ja muut testit kokeiltuna päädyin lopputulokseen, että kolmospytyn käynnin puuttuminen johtui jonkinlaisesta kaasuttimen runkoviasta. Tuli otettua uudemmasta DRLA:sta runko kätisyys vaihdettuna. Reiälliset läpät vaativat selkeän säätöeron synkronoitaessa, mutta lopulta kone kävi komeasti. Aikaisemmalla rungolla kyllä tuli bensaa kurkkuun, mutta jostain syystä taisi vuotaa niin paljon ettei syttynyt enää. Uuden rungon kanssa ei tarvinnut edes kastunutta tulppaa vaihtaa. Seuraavalla kerralla taitaa olla täysin uusien kaasuttimien osto edessä, vaikka Dellortoista pidän paljon Webereitä enemmän.

 

Katsastus meni ihan mukavasti läpi, vaikka oli vanhalle autolle ominaisesti paljon paperien pyörittämistä. Jarruissa ero tasan nolla, poljintuntuma todella tarkka, ajossa meno on pehmeä ja kuskilla loppuu kantti ennen autoa. Lopputuloksena omasta mielestä hauskin omistamani auto, vaikka tekemistä olikin. Seuraavaa projektia sitten vaan työn alle. 

post-1143-0-12874100-1504289726_thumb.jpg

post-1143-0-50081700-1504289726_thumb.jpg

post-1143-0-68551700-1504289726_thumb.jpg

post-1143-0-86959500-1504289726_thumb.jpg

post-1143-0-04290000-1504289727_thumb.jpg

post-1143-0-25139400-1504289727_thumb.jpg

post-1143-0-41335700-1504289727_thumb.jpg

post-1143-0-89923000-1504289727_thumb.jpg

post-1143-0-10061100-1504289742_thumb.jpg

post-1143-0-66707700-1504289742_thumb.jpg

post-1143-0-05320100-1504289743_thumb.jpg

post-1143-0-56813500-1504289743_thumb.jpg

post-1143-0-77849600-1504289743_thumb.jpg

post-1143-0-96438900-1504289743_thumb.jpg

post-1143-0-18066700-1504289744_thumb.jpg

post-1143-0-35538400-1504289744_thumb.jpg

post-1143-0-57709300-1504289744_thumb.jpg

post-1143-0-74965000-1504289744_thumb.jpg

post-1143-0-84861100-1504289748_thumb.jpg

post-1143-0-02048100-1504289749_thumb.jpg

  • Like 6
Link to comment
  • 3 months later...

Taitaa jonkinlaista masokistin puolta olla, kun taas uutta aloittaa. Läpimätä tämä 181:kin taitaa olla vaikka vähän yritti itseään sumuttaa aikaisemmin. Korista tuli esiin vähän sitä sun tätä, mutta samalla rutiinilla tämäkin taitaa mennä. Lähes jokaisen lokasuojan kiinnityksissä ruostetta tai täysin mätää. Monet "pultit" osoittautuivat peltiruuveiksi vanhojen korjauksien takia, mutta on sentään helposti kantattavia muotoja korissa. Etupäässä pyöränkaarissa reikiä ja korissa ruostetta pohjalevyn kiinnitysten lähellä, joten kaikki menee atomeiksi tälläkin kertaa. Muutamassa paikassa on myös selkeitä kolhukorjauksia.

 

Osienhankintaa helpottaa koko auton yksinkertaisuus, mutta ostohammasta alkoi samalla kolottaa. Alkuperäiset iskunvaimentimet piti käytännössä laikata pois, joten tilalle tuli hankittua uudet Bilsteinit ja muutenkin puoli autoa kuluvia.

post-1143-0-02310800-1512259103_thumb.jpg

post-1143-0-41446200-1512259103_thumb.jpg

post-1143-0-65067400-1512259103_thumb.jpg

post-1143-0-85606000-1512259103_thumb.jpg

post-1143-0-05010300-1512259104_thumb.jpg

post-1143-0-22560900-1512259104_thumb.jpg

post-1143-0-42361800-1512259104_thumb.jpg

post-1143-0-64590600-1512259104_thumb.jpg

post-1143-0-84747200-1512259104_thumb.jpg

post-1143-0-04857800-1512259105_thumb.jpg

post-1143-0-66953400-1512259105_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Meinaatko madaltaa keulaa? Jos olat tulee myyntiin niin oisin kiinnostunut ostamaan.

 

Tässä yksilössä on aika mukavasti originellit osat tallessa, joten tuskin lähden ihan heti ainakaan olkia vaihtamaan. Jos mieli jostain syystä muuttuu, niin pidetään mielessä.

 

Eipä siinä kauaa sitten mennytkään kun pohjalevy on irti ja suurin osa autosta purettuna. Romukaupasta haetuista palkeista rakentui väliaikainen nosturi työtä helpottamaan. Tavoitteena käydä pohjalevy läpi tässä vaiheessa, puhaltaa ja maalata. Sen jälkeen on helppo pistää pohja muualle talteen ja nostaa kori kärryn päälle käsiteltäväksi. Sopivan retrot renkaatkin löytyi ohimennen nettiä selatessa, varaston viimeiset Camacin 165R15 vakiovanteille.

post-1143-0-16436800-1513101376_thumb.jpg

post-1143-0-91325000-1513101377_thumb.jpg

post-1143-0-12529100-1513101379_thumb.jpg

post-1143-0-34447100-1513101380_thumb.jpg

post-1143-0-46690400-1513101381_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 1 year later...

Muutama vuosi tainnut pyörähtää viime päivityksestä ihan tuosta vain. Harrastukset 181 kanssa ovat edenneet omaa vauhtiaan, mutta kohta ollaan sentään maalisuoralla. Suurimmaksi osaksi kasaamista vaille valmis, mutta oli tässäkin kaikenlaista yllätystä vastassa kun pisti kaiken lihoiksi. Kokemusta sentään kertyy aina lisää, ensimmäinen auto jonka pohjatyöt ja pintamaalaus tuli tehtyä täysin itse. Pitää päivittää välivaiheistakin jotain jossain vaiheessa kun saa kuvat kaivettua esiin.

181.jpg

Edited by KalleJ
  • Like 14
Link to comment
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...

Vihdoinkin tuli valmista ja meni ensimmäisellä läpi katsastuksesta. Ikkunat kovapintaisesta polykarbonaatista itsetehtyyn runkoon. Hieman lämmin vehje ikkunat paikallaan, joten pitää vielä miettiä mahdollista raitisilmapuolta.

 

Virallisestikin NAMI

20220720_184921.thumb.jpg.4e0883f92173cf11c4742074f910e48f.jpg

20220711_161703.thumb.jpg.2f343b3c151f4b41bf63c48e87f77e49.jpg

20220711_161508.thumb.jpg.56c3ccf93182546fc2e003be35472a67.jpg

20220711_174136.thumb.jpg.6ba3093703603b1f4cb13a4202e6f5e8.jpg

  • Like 6
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...