Guest Antti85 Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Hei! Uusi startti on koneessa mekaanisesti kiinni, mutta ongelmaksi tulee nyt startin johdotus. Vanhassa startissa oli neljä piuhaa (kaapelikengät + kaksi piuhaa abikoliittimillä, mutta uudessa on vain yhdelle abikolle urosliitin!) Olin vielä ovela ja painoin mieleen kytkentäjärjestyksen (vasempaan abikoliittimeen punainen johto ja oikeanpuoleiseen keltainen, mikä on paksumpi) Eli miten tämän saisin nyt kytkettyä? Kiitos avusta :) Quote Link to comment
Guest Antti85 Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Tähän vielä lisäinfoa: Kaksi punaista piuhaa menee konehuoneeseen, toisessa kaapelikenkä, toisessa abiko-liitin. Akulta tulee kaapelikengällä + -piuha lisäksi paksu abiko-liittimellä oleva ilmeisesti releelle? Tässä vielä tyhmä kysymys kun pää alkaa olemaankin valmiiksi sekaisin: Laitetaanko se akulta tuleva +piuha starttin puoleiseen vai siihen kauempaan liittimeen? Quote Link to comment
VolksMachine Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Aika hankala on näkemättä vastata..mutta kokeillaan... Startille ei tarvii yleensä kytkee kun kaksi johtoa (näin ainakin 12 Voltin kuplissa). Se "paksu" johto joka tulee suoraan akulta liitetään solenoidin ruuvinapaan M8 mutterilla kiinnitettävällä kaapelikengällä. Siis siihen vapaaseen "kauimmiaiseen" liitimeen. EI siihen startille yhditettyyn liittimeen! Siihen pieneen abicoliitin napaan tulee virtalukolta käynnistys ohjausvirta, silllon kun käännät virtalukon startti asentoon (virtalukon napa +15). Muita johtoja, joita startin päästä voi lähteä voipi olla seuraavia: Siitä solenoidin ruuvinavasta (joka siis tulee akulta), on voitu haaroittaa laturin B+navalle (latausnapa). Eli laturin lataus johtoa ei ole tuotu suoraan akun kengälle. Jos autossasi on esivastuksellinen tarvike puola menee sille jännite solenoidin abicoliittimeltä (+50) puolan esivastuksen ohi (Dodin kautta) suoraan puolan napaan +15. Tarkotuksena tällä startilta tulevalla ohituksella on, että puola saa täyden käyttöjännitteen käynnistyksen aikana. Startatessa akkujännite tippuu jonnekin 9 Voltin tienoille. Normaalikäytössä puola saa siis jännitteen sen esivastuksen kautta ja esivastus puottaa jännitteen siis sinne 9 Volttiin. Muuten puola palaisi, jos se saisi koko ajan suoraan 12 Volttia akulta. Jos sulla on sinne viritelty releitä niin aika vaikee on sanoo mitä varten ne siellä on. Joku on voinut tietysti laittaa releen vielä väliin ohjaamaan käynnistysvirtaa mutta ken tietää. Kato liitteen kuva siitä saat ehkä jotain käsitystä miten se startti pitäs olla johotettu. Kuvassa on myös esivastuksellinen puola, sitä ei kuplassa oo vakiona. Jälkikäteen on joku voinut tietysti sen siihen rakennella. Mittaamalla yleismittarilla tietenkin saa tarkemmin selville minne johot menee. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Terve Selvisikö tämä ongelma? Itselläni edessä vastaavaa... Vanhassa startissa 2 apicoa, uudessa 1. Virtalukolta tuleva johtohan on selkee, eli se kiinni siihen apicoon. Toinen piuha tulee konehuoneen puolelta, mutta piuhaa suerailemalla se menisi takaisin kajuuttaan takapenkin alle jännitteen säätimelle. Se nyt on ainakin kokeiltu, että samaan nastaan niitä ei voi siellä startissa kytkeä, tai voi, mutta kone jää iloisesti päälle rallattamaan kun sen kerran käyntiin saa, eli ei sammu ellei revi piuhoja jännitteen säätimeltä irti. Käyntiin tietty lähti vain työntämällä, en saanu uutta starttia heräämään henkiin millään, pakko se puslakin on näköjään sinne vaihtaa. Eli pitäisikö tämä toinen piuha johonkin kytkeä vai ei. Toinen iloinen yllätys tuli sitten kun sen koneen tulille sai, Alkoi kuulua sellanen mukava kalkatus mikä kierrosten mukaan nousi ja laski, kytkimen kun paino pohjaan niin hiljeni; Eli vauhtis kai lähti löysälle siinä työntö startissa... No, kone on enää ylä pulteilla kiinni, muuten purettu niin kohtahan se kolinakin selviää ja helpompi vaihtaa se puslakin ku ei oo kone tiellä... Vielä perään viikon musa vinkki http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU Quote Link to comment
metake Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Tasavirtalaturi vai vaihtovirtanen? Jos 12 v tasavirtanen tai 12 v vaihtovirtanen ulkoisella säätimellä (eli säädin penkin alla), niin starttiin kuuluu vain 1 "abiko" -liittimeen tuleva johto. Jos lataussäädin konehuoneessa (alunperin 6 v tasuri, tai 12 v vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä), niin niiden johto kiertää (=oikaisee) startin kautta, ja tulee samaan akulta tulevan paksun joohdon kanssa, eli siitä menee latausvirta akkuun. Jos säädin on penkin alla niin siitä menee johto suoraan akkuun. Niissä malleissa missä oli diagnostiikkapistoke, meni muistaakseni startilta johto diagnostiikkapistokkeeseen, mutta jos se on ko. johto, niin sen voi jättää irti. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Jeps, 12 v tasavirtahan tuo on... Mitäs sitten... tarvike startin pusla ulkohalkaisija 14mm, vanha 13,5 niinkuin pitääkin... Rotsaisko reijän sopivaksi vai ostaisko vielä yhden puslan... Miksiköhän tarvike startin mukana tulee ton kokonen pusla? Ja ei kolinan syy selvinnyt, oli silmämääräisesti katottuna vauhtis suorassa ja paikallaan... Ihmetellään... kolinahan siis kuului vaan vapaalla ollessa, loppui heti kun kytkintä painoi... Oli sen verta voimakas ääni vaan että ei uskaltanu kovin kauaa sitä kuunnella. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Jeps, 12 v tasavirtahan tuo on... Mitäs sitten... tarvike startin pusla ulkohalkaisija 14mm, vanha 13,5 niinkuin pitääkin... Rotsaisko reijän sopivaksi vai ostaisko vielä yhden puslan... Miksiköhän tarvike startin mukana tulee ton kokonen pusla? Ja ei kolinan syy selvinnyt, oli silmämääräisesti katottuna vauhtis suorassa ja paikallaan... Ihmetellään... kolinahan siis kuului vaan vapaalla ollessa, loppui heti kun kytkintä painoi... Oli sen verta voimakas ääni vaan että ei uskaltanu kovin kauaa sitä kuunnella. Painelaakeri. Jokatapauksessa kone irti että selviää mistä kyse. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Joo, kone on jo lattialla... Eikös painelaakerin pitäisi ääntää juuri kytkintä painaessa, eikä toisinpäin niinkuin tässä tapauksessa? Tietysti jos jollain vastaava kokemus olisi, niin uskon kyllä. Sitä miekin nyt rupesin toivomaan että se se painelaakeri olisi, silmä määräisesti näytti kyl olevan ihan ok, ja oikeella paikallaankin vielä jouset kiinni, paineasetelma ja kytkinkin ihan ok... pitää nyt väsätä töissä vähän rankempi lukistus systeemi vauhtikselle ja ottaa vähän jatko vartta mukaan niin katotaan että oisko se muka löystyny, vittu ku tuli vaan lyötyä kovat ruuvilukitteet sinne väliin, niin vähän pelottaa ettei se pultti ihan helpolla liiku. Konehan on just lyöty nippuun, niin en kyllä ihan helpolla rupee sitä nyt purkamaan. Quote Link to comment
x-pj Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 Tuli mieleen, että voisko kolina johtua tuosta uudesta startista. Jotkut tarvike startit on istunut huonosti paikoilleen. Voisko startin hapaat päästä koskemaan vauhtipyörään? Painelaakeri voi pitää ääntä silloinkin kun kytkintä ei paineta, jos se pääsee koskettamaan asetelmaan. Aika monesta vanhasta kuplasta on kytkinhaarukan palautusjousi poikki, joka aiheuttaa sen, että painelaakeri nojaa asetelmaan ja pyörii koko ajan mukana. Joka johtaa nopeasti laakerivikaan. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 No niin. kolinan syy tod.näk selvisi, ei ainakaan kolise enää. Eli paine laakeri tai oikeastaan vaan sen kuoleentuneet jouset, eli vatkas siellä haarukkaa vasten, mut vaihdoin koko laakerin. Starttikin toimii nyt kuin unelma, uusi kun on, käynnistys ongelman syyksi osoittautui uusi virtalukon pohja, mikä oli siis rikki jo uutena, purin sen niin oli vaan muovit puristettu just siihen herätekarvan kontaktien väliin. hotmats oli niin reilu et lähetti onneks ihan ilmasiks uuden. Niin juu, rotsasin sen startin puslan vaihdelaatikossa olevan reijän 14mm, kun en jaksanu ostaa 1 euron hintaista sopivaa puslaa :) Se toinen abiko karva mikä konehuoneen puolelta starttiin tuli niin oli kuin olikin metaken arvaama diagnostiikka pistokkeen karva. Irti jäi sinne roikkumaan, vähän sähköteippiä päälle ettei ota mihinkään kiinni. Kesän eka työmatka pahnalla kurvailtu... huhhuh... Toivottavasti oli tän kesän moottori jumpat tässä. kopkop. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.