Jump to content

t2 -74 moottorissa öljysuod. ja öljytulpan vieressä mikä?


Guest Protege

Recommended Posts

Guest Protege

Sami moroo..

 

Koneen pohjassa jokin siivilä, mutta mitä puuttuu sen alta, koska leveät öljyä päästävät viillot ja kierretappi keskellä? Pelkkää mutteria siihen on turha laittaa, jää turhan avoimeksi.

 

Tonen kysymys kytkimestä.

 

Mikä paras vaihtoehto?

 

Koneessa olevaan vauhtipyörään käy mittauksen mukaan 215mm levy.

Paineasetelman otti pois. Ei ollut oikeen levy puristuksissaan välissä, koska paikallaan ollut 200mm levy valahti samantien löysälle.

Vaihdelaatikossa jäljet, jotka näillä näkymin näyttävät tulleen joko liian suuresta vauhtipyörästä, vai onko laatikkoa jo tehtaalta lähtiessä sorvattu karkeasti,

vaiko kolmas vaihtoehto, että kone on uudemmasta mallista jolloin asentaja sorvannut itse kytkinkopan sopivaksi vauhtipyörälle.

 

Projekti hankittu vasta hiljattain, joten ei tietoa historiasta. Kytkin ilmeisesti joskus ajettu loppuun, jonka jälkeen kone on irroitettu ja aloitettu korin hitsaus. Voi olla, että 200millistä löydettyä kytkinlevyä on vaan sommiteltu paikalleen, koska kitkapinnoista huomattavissa jälkiä edellisestä, koko kitkapinnan täyttävistä kytkinlevyn jäljistä, eli suuremmasta levystä kuin 200mm.

 

Tässä novelli, toivottavasti joku jaksoi lukea ja jopa ymmärtää

Link to comment

Koneen pohjassa jokin siivilä, mutta mitä puuttuu sen alta, koska leveät öljyä päästävät viillot ja kierretappi keskellä? Pelkkää mutteria siihen on turha laittaa, jää turhan avoimeksi.

***

Alotetaas siis alusta: mosa typ-1 perusteinen 1600ccm alunperin

images?q=tbn:ANd9GcRGaC1vqInhXXiNbXKaQJnjVy6eRuiC0giGc5RKC2oLuUphy3v8

 

vai joku Typ-4 perusteinen ?

T4_ENGINE_51.jpg

 

 

Tonen kysymys kytkimestä.

 

 

Koneessa olevaan vauhtipyörään käy mittauksen mukaan 215mm levy.

***

Koneesi on siis Typ-1 perusteinen 1600 tai 1700/1800 Typ-4 (tai jopa 1900 WesiBoxer)

 

 

Paineasetelman otti pois. Ei ollut oikeen levy puristuksissaan välissä, koska paikallaan ollut 200mm levy valahti samantien löysälle.

***

200 ja 215 on samanpaksuset kytkinlevyt (suuruusluokkana). Puristus pitäs olla 3-5mm suuruusluokkaa.

Joten noi on ihan patskana, jos kerran kolahti suoraan löysäksi

 

 

Vaihdelaatikossa jäljet, jotka näillä näkymin näyttävät tulleen joko liian suuresta vauhtipyörästä, vai onko laatikkoa jo tehtaalta lähtiessä sorvattu karkeasti,

***

215 ottaa hammaskehältään hieman eritavalla kuin 200mm (en tiedöä ahistaako paineasetelma vai itte hammaskehä vai bultit), joka tapauksessa .... 200mm kytkimen koppa (ainakin kuplassa) ahistaa 215 kamoihin loppukiristyksen aikana.

Pohjosen pojat teki näin: kone viitta vaille paikalleen, sitten käyntiin ja vauhtiksen rouskuttaessa lastua kopasta, loppu kiristys

 

 

vaiko kolmas vaihtoehto, että kone on uudemmasta mallista jolloin asentaja sorvannut itse kytkinkopan sopivaksi vauhtipyörälle.

***

jotain tommosta, paljon mahollista

 

 

Projekti hankittu vasta hiljattain, joten ei tietoa historiasta. Kytkin ilmeisesti joskus ajettu loppuun, jonka jälkeen kone on irroitettu ja aloitettu korin hitsaus. Voi olla, että 200millistä löydettyä kytkinlevyä on vaan sommiteltu paikalleen, koska kitkapinnoista huomattavissa jälkiä edellisestä, koko kitkapinnan täyttävistä kytkinlevyn jäljistä, eli suuremmasta levystä kuin 200mm.

***

215 on ihan oma osansa. Maksaa vain tuplaten / triplaten 200mm kytkinlevyyn nähden, siksi varmaan sovitettu sitä sinne. Huomaa GOLFfissa on sama boori ja sama halkasi 215mm kytkinlevyssä, mutta sen jouset väärällä puolella -> vauhtiksen puolella = ei sovi, ei mahu, älä osta, älä kokeile

 

 

Tässä novelli, toivottavasti joku jaksoi lukea ja jopa ymmärtää

***

jaksaminen ok, ymmärtäminen taas ei ihan 100% hanskassa

Link to comment
Guest Protege

Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, mutta huonosti saa tuosta puhelimesta kuvia koneelle. Hyvin paljolti tuon viimeisen näköinen. Erona bensapumppu koneen takana vauhtipyörän vieressä. Kahdella kaasuttimella. Ja sit tuo puhallin tuossa keskellä. Ja erona tuohon kuvaan, tulpanjohdoille on neljä omaa reikää noissa päällispelleissä.

Ja sitten tuossa kuvassa oleva musta korkea tötterö pumpun vieressä on suorakaiteen muotoinen tuossa omassa.

Pakoputken vaimenninosa pidempi, sylintereiltä 4(2x2) putkea tulevat vaimentimen kylkeen, ulostulo oikealla.

 

Näkeekö jostain koneen kyljestä tai sylintereistä, että mitä kokoa ne ovat?

 

Vai pitäisikö vain saada se kuva tänne..

Link to comment
Guest Protege

Tässä on tämä moottori, ja sen mottorinumero alkaa Z kirjaimella

post-5273-13888363566804_thumb.jpg

 

Tuo kytkinlevy oli paikallaan asetelman alla. eli 200 levy 215 asetelmassa

post-5273-13888363564998_thumb.jpg

 

Tuossa on jäljet laatikossa

post-5273-13888363566586_thumb.jpg

 

Paruzzilla on kahta mallia oikean kokoisena 215 millisenä, mutta käykö niistä kumpikaan?

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=41

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=41

 

Tai sitten jos jollain kerholaisella olisi myydä sopivaa, tuo tuplahinta 200 milliseen verrattuna ei haittaa, oikeat osat kumminkin kestävät pidempään.

 

Voiko myös olla mahdollista että vaihtaisi koneeseen 200 millisen vauhtipyörän, niin motonestissä olisi yksi pari asetelmaa ja jousittamatonta kytkinlevyä..

 

Ärsyttävää kun autoja rakennetaan toisen mallin osilla niin sit tulee tällasia arvoituksia. Puhun nyt entisestä omistajasta.

Link to comment

Tässä on tämä moottori, ja sen mottorinumero alkaa Z kirjaimella

***

Tonniseitensatanen hurja Woimanpesä

 

 

 

Tossa on jäljet laatikossa

***

Ei mitään mahdotonta kairaamista ollu. Tosin en ymmärrä miksi on edes otettu matskua pois. Oliskio ollu 228 kytkimillinen kone (Wasser tai 2000 Typ-4) joskus paikallaan ja noi olis tehty sen takia? Sittemmin vaihettu toi nykynen tilalle.

 

 

 

Paruzzilla on kahta mallia oikean kokoisena 215 millisenä, mutta käykö niistä kumpikaan?

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=41

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=41

***

Mielestäni molemmat ovat käypäsiä.

Kaikki 215 osat (vauhtipyörä, paineasetelma, kytkinlevyt) on olleet ristiin asennettavissa, mitä olen noita tallissani kattellu.

 

 

Voiko myös olla mahdollista että vaihtaisi koneeseen 200 millisen vauhtipyörän, niin motonestissä olisi yksi pari asetelmaa ja jousittamatonta kytkinlevyä..

***

On mutta se taas maksaa enemmän kuin noi linkittämäsi sarjat

Link to comment

Oletko varma että kytkin on 215mm?Niitäkin kyllä oli vähän aikaa Z moottorissa,mutta pääasiassa ovat210mm kytkimellä,voihan vauhtipyöräkin tietysti olla vaihdettu.

200mm Typ 4 vauhtipyörä on harvinainen,käytettiin vain vuosimallissa-69(V moottori)ja nekin harvat yleensä luistatettu halki.

Link to comment

mullaki samoissa kohdissa lootassa kulunu tavaraa pois ku kone on 1600ct t2 bussin vikoja ilmajäähy koneita "typ1 perustuva kone" kuva ylempänä ja loota on irs.

paine asetelma korkeampi ulompana kun "kuplan" asetelma ja se on kairannu tota lootaa sisältä.

mun paine asetelma on niinku "nyky ajan" autoissa, ei tyyliä kupla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...