NordBling Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ja bensaa on tankissa? ;-) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 (edited) Bensa siitä nyt vaan on loppu. Tyhjäkäynnillä käynyt itsensä kuivaksi. Saa muuten sahaa uskomattoman kauan ennenkuin lähtee jos näin pääsee tapahtumaan. Ota ilmanputsari irti ja kaada sinne kaasariin bensaa, ilmanputsari takaisin ja pyöräytä. Jos ei hörähdä niin sitten vika on syttypuolella, kärjet kiinni, joku johto irti tms. Ei pitäisi olla vaikeeta. Ei siinä paljo vaihtoehtoja ole. Edit. Ja oikeastaan tuo että oli hörähtänyt kerran sammumisen jälkeen varmistaa sen että siitä on bensa loppu. :) Edit 2. Myös bensapumppu voi tehdä tällaisessa tapauksessa ilmalukon, se pitää myös varmistaa. Edited March 14, 2014 by Jussinbussi Quote Link to comment
Guest Kitevesku Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Joo. Bensaa tietysti epäilin ensimmäisenä itsekin vaikkakin mittari näytti vielä, että sitä olisi, ja tankilla oli vasta käyty. Laitoin menovettä lisää kuitenkin. Ei ole ollut aikaa tutkia asiaa vielä perinpohjin, mutta nämä tsekkasin nopeasti: 1. Bensaletkuissa on painetta ja pumppu pumppaa suodattimen läpi. 2. Magneettiventtiilille tulee 12V ja se avautuu ainakin irti ruuvattuna. Muutenkin sähköä tulee (puola, jakaja, ryyppy, magneettiventtiili) ja kaikki liitännät on putsattu. 3. Kondensaattori ei ole kuiva (ei maadota) 4. Jakajan kärjet eivät ole kiinni (pieni vuori kärjessä on) eikä maissa. 5. Tulpat ovat hieman mustat ja osassa kipinä on huono (tosin tätä en ole paras arvioimaan). Vaihdan ensi viikolla: 1. Uusi kärjetön jakaja. 2. Puola 3. Tulpat 4. Tulpan johdot 5. Bensasuodatin Katsotaan sitten uudestaan, että missä asennossa naama on. :) Ja harrastamistahan tämä vain on. Quote Link to comment
NordBling Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Eiköhän se noista löydy. Tai sitte pitää kutsua paikalle manaaja. Quote Link to comment
Guest Kitevesku Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 (edited) Saatiin manaaja paikalle, ja päästiin hommassa taas hieman eteenpäin. Kone ei siis käynnistynyt ja ei juuri luvannutkaann. Aloimme käymään listaa läpi: 1. Bensaa tankissa on ja sinne laitettiin myös tuoretta lisää, että on sitten varmasti. :) Mutta tämähän oli jo aiemmin tarkastettu, että letkusta ruikkii kaasarille asti. 2. Bensasuodatin vaihdettiin. 3. Tulpat vaihdettiin. 4. Tulpanjohdot vaihdettiin. 5. Puola vaihdetiin. 6. Alipaineletku vaihdettiin tuoreeseen ja tiukkaan. Ei vaikutusta. Enää korissa oli jäljellä tuore Aircooledin toimittama alipainehäkkyrällä varustettu kärjetön 034-jakaja http://www.aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton Ei muuta kuin wanha Bosch irti ja uusi elektronien ihme tilalle. Tässä vaiheessa huomataan taas, että on todella tärkeää, että jakaja on varmasti aivan pohjassa, että osuu akseliin. Piuhat kiinni ja ote avaimesta. WRooom! Siinähän se kävi ja kukkui. Vähän kryptonvaloa pistoolista ja sytkä alustavasti kohdalleen. Tässä vaiheessa oli taas hymy herkässä. Emme jääneet ihmettelemään Boschin raadon ympärille tarkemmin syytä sen toimimattomuuteen, mutta yksi mahdollisuus oli tietysti se, että jakaja ei ollut kunnolla pohjassa, joka aiheutti ongelmia, mutta ehkei sentään. Tiedä näistä? Mekaaninen on mekaaninen. MUTTA eihän tämä tarina voisi näin mennä, koska muuten muuten ei säilyisi tuttu tyyli. Kyseessähän on kirottu vempele! Kun kone oli sammutettu, ja alkoi normaali VW-jutustelu ja motin tutkailu, niin huomattiin, että PICT 34-3-kaasarin rungosta "tulpan reiästä" ja myös hieman akselista valuu bensaa kun kaasua kääntää käsin. Tähän ei kiinnitetty huomiota koneen käydessä, kun sytkää säädettiin. Eli vuotoa ei havaittavasti tapahdu koneen ollessa käynnissä ja alipaineen tehdessä työnsä. Muutenhan koko Sontsa olisi saattanut olla jo liekeissä. Hetken jutustelun ja neuvoa antavan lounaan jälkeen päätettiin, että harrastusta jatketaan hankkimalla uusi PICT 34 -kaasari ja lyömällä se paikalleen "vakioromppein". Tässä vaiheessa lähellä ajokauden alkua ei aleta rakentamaan mitään tuplavirityksiä vipuineen. Ne jääköön hamaan tulevaisuuteen - tai seuraavaan moottoriin. Täältä tähän... to be continued. Edited March 17, 2014 by Kitevesku Quote Link to comment
Guest komppa Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Komiaaha tuohonkin oli puuttua. Terv. Manaaja.. ;-) Quote Link to comment
-Alex- Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 (edited) Taivas varjele kuinka rupesi bussi liikkumaan kun sai kurkun auki. ;) Nooh, sisäänajoa varten ihan hyväkin juttu. ;) Edited March 17, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Guest Kitevesku Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Laitetaas tähän asiantuntijoille ihmeteltäväksi vielä se kohta (punaisella merkattu pyöreä sauma), mistä bensaa ruikkii, kun kone ei ole käynnissä. Onkohan kyseessä ko. Pict 34-3 -kaasarin ominaisuus vai kyseisen kappaleen vika? Mietityttää, että onko Bocar laatu näin heikkoa ja paraneeko vaihtamalla? Kaasari on kuitenkin vielä tuore. Mutta ehkä kyseessä onkin vain bussin manaus, jolle Bocarin insinööritkään eivät mahda mitään? Quote Link to comment
Guest Kitevesku Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Kaasari on nyt todettu runkovikaiseksi. Syylliseksi epäillään tehtailla vieraillutta Amazonin viidakon voodoo-papitarta. Laite menee takuuseen (kiitos hyvän palvelun kauppiaalle!), joten ei muuta kuin vaihtamaan uutta kaasaria ja pistämään waunu entistä ehommaksi, kun saadaan kilkkeet tallille ja manaajalta audienssi. Koska allekirjoittanut on paatunut gadget-nörtti, niin samalla laitetaan bussiin lambda-anturi ja sille kiva näyttö, että minäkin osaan siitä katsoa, että seokset ovat kohdallaan. Vai miten se nyt meni? Quote Link to comment
NordBling Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Tieto lisää tuskaa, mut gadgetit on silti kivoja. Mihin meinasit näytön asentaa? Bluetoothilla älypuhelimeen tietty. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.