Jump to content

Jussinbussiin uusi moottori.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Nyt sitten viimein bussiin tulee uusi ja ehompi moottori, vanha kun on jo tukevasti palasina Petterin autotallissa ja odottelee koneistusta ja uusia osia.

Vanha kun alkoi olla jo matkansa päässä ja uusi luotettava kone tarvitaan.

Tämä kun oli jo -99 tehty, niin se aika rientää..

 

Uudeksi komboksi tulee siis:

 

Vanha lohko uudelleen koneistettuna.

90,5 x 82 sylinterimäntä sarja

78 kampi

Englen w - 100 nokka

Hipistellyt pikkuventtiiliset 2 r kannet läpikäytyinä

Uudet kiertokanget

Arvioitu puristussuhde n 8

Kärmes + lämmönvaihtimet

uusi öp suodatin jalalla

Raskas vauhtis johon koneistetaan 8 tapitus

200mm vakkarikytkin

Vakio imusarja pässinsarvin ja uudella hyvällä Solex pict-34:lla sekä vakio putsarilla

uudella vaihtovirtalaturilla jne..

 

Tarkoituksena saada vakion tavoin toimiva reissukone mahdollisiin Euroopan seikkailuihin.

Saas nähdä sitten kuinka palvelee, uskoisin ettei ainakaan huonommin kun tämä nykyinen..

-Jussi

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Jussinbussi

Uudet osat jo Petterillä ja lohko odottelee koneistusta kuin myös kampi, vauhtis + kytkin tasapainotusta.

Voipi olla että tätä vielä ryyditetään 1,25:lla keinuilla. Kyllä tuloo hurja peli!

Täytyy sitten varoa ettei lähde käsistä.

Link to comment
  • 3 months later...

Hellow Hörhöt

 

Lupasin Jussille päivitellä tänne tän jutun etenemistä. Vähän taas hommat laahaa jäljessä, mutta kyllä tämä tästä.

 

***

 

Aluksi voisin kertoa mitä tuolta mosasta löyty.

 

Konehan oli "122"-lohkoon (teollisuus moottori) tehty 69/90,5 kone. Nokassa oli TR13 stanssi. Aikasemmin noita nokkia on tullu esiin Trend motors - koneista. Ko firma oli Bengt Wasastjerna ja hän kasasi kuplan koneita aikoinaan mittavan määrän. Valitettavasti lohkosta puuttui Trendmotors merkinnät. Stanssattu aikasempiin koneisiin lohkon yläsaumaan mm kuutiot ja nokka datat. Eli onko kone alunperin TR vai pelkkä nokka jäi epäselväksi.

 

Tossa kuvaa normaalista purkamisen jälkeisestä sotkusta :)

post-78-13888364157381_thumb.jpg

post-78-13888364157568_thumb.jpg

Link to comment

Käytin kannen virtauspenkissä, jotta saan selville onko tarvetta vaihtaa 1,1 vippasia 1,25.

Rautalangasta; mille nostolle kansi toimii. Turha sitä on runta auki määräänsä enempää.

 

Tosta nyt voi päätellä että Åken speksaama w-100 antaa 10,7mm nokalta, eli 1,1 vippasilla 11,8mm (nolla välyksellä) ja taas 1,25 vippasilla 13,4mm (nolla välyksellä). Joten tarvetta 1,25 - investointiin ei ole.

post-78-13888364158684_thumb.jpg

Link to comment

Tällä hetkellä homma on hold, odottelen kansia (seetien ajo uusille venoille) + lohkoa (sylinterin vastinpinnan oikasu sortuman takia).

Koneistamolla oli työmiespulaa (orja rikko polvesa lentopallopelissä), ja työjono kasvo huomattavan paljon. Nyt onneksi orja oli palannut eilen taas työmaalle.

 

Uudet osat on 95% haalittu kasaan.

Ulkopuolisia koneistamisia puuttuun noi yllämainitut

Loppu onkin sitten mun työtä: lohko rookeriksi kairaamista & osien mittaamista & koneeseen ripottelua

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kiitoksia Petterille kuvista ja tiedoista.

 

Ajatuksena tästä olisi siis tulla suht tällainen:http://www.youtube.com/watch?v=oRLOxOXGPso

Tämä nyt jää tietty pienemmäksi mutta edes sinneppäin.

 

Mitähän tolle kaasarille tekis? Se on ihan uusi joten kunnostusta se ei vaadi mutta suuttimia menee vaihtoon.

Tässä on jonkun näköinen selvennys aiheesta:http://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI

 

1776 toimi vakio suuttimilla ihan hyvin, tosin melko kuumana mutta tämä 2000+ tuskin enää. Tutkin suuttimet ja totesin että pää oli 127,5 ja tyhjä oli 55.

Näihin ainakin suurennusta edessä.

 

-jussi

Link to comment

Tuossa arvaa teho koneessa suutin kasvo (muistaakseni) 125 -> 135. Siitä olis ainakin hyvä lähtee hakee oikeaa arvoa.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10786-paljonko-tehoa-koneesta/

 

Mullon kourallinen erilaisista rikkonaisista VW bokser vakio kaasareista raapastuja suuttimia. Eli jos / kun säätäjä poraa kaasaristasi suuttimen liian suureksi hakieessaann oikeaa arvoa, niin tommosella saadaan homma palautuu taas pykälä taaksepäin.

Link to comment
  • 1 month later...

Hidasta etenemistä havaittavissa :)

 

- Orggis lohkosta löyty halkeema pinnapultin juuresta. Se ploki sai komennuksen romukuormaan.

- Uuden lohkon ettiminen (2öp + 8mm pinnat) & paikalle saaminen otti aikasa ja koneistamon ruuhkasta johtuen konestamiset otti aikaa rapakasti.

- Nyt lohko tallissa ja pyhinä tarkotus kairata rookerikamoille sopivaksi

- Ensiviikolla harrastamista haittaa työ vain To ja Pe, joten lohkon pitäs olla nipussa jo loppuviikosta

 

Paukutan wotoja tänne jatkoksi, kun hommat etenee :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tän viikonloput tuloksena

 

- Lohko kairattu rookeri kamoille. Tää on työnä semmonen joka potuttaa, nytkin jäi vielä huomiseen 6 kohta joista sipastava vielä pikkusen pois. Inhottavaa nyhräämistä vinkulla lastujen lentäessä joka paikkaan, vaikka hanslankari imurilla ottaa lastuja minkä kerkiää. Huomenna otan noi ongelma paikat. www.sarviotsassa.fi

 

- Alla kuvia kiertokanki showsta

post-78-13888364468865_thumb.jpg

post-78-13888364469047_thumb.jpg

post-78-13888364469344_thumb.jpg

Link to comment

Sitten oli vuorossa kepakko jutut

 

- Yläkuvassa Åken speksaama keppi arvoineen

 

- Keskellä keskeiset osat. Ratas kiiltää kuin mikä :) Lukkoliimaa jarrukliineri putsaamisen jälkeen meni kierteen lisäksi bultin kannan/rattaan väliin. Mutta myös rattaan / nokan väliseen pintaan.

 

- Ja alakuvassa nokan kulman pyöristyksestä woto

post-78-13888364469506_thumb.jpg

post-78-13888364469621_thumb.jpg

post-78-13888364469782_thumb.jpg

Link to comment

Keskiviikona on töitä kahteen ja torstaina taas alkavat vasta 13.

Joten tällä viikolla lohko suljettu.

 

Nyt pitäs vielä ettiä kunnon jouset kansiin. Siis tarkotus olis saada jokku matala kierroskoneeseen & pikkuvenoille tarkotetut jouset. Viri viri jousia on maailma täynä (vena kiinni 70-90kg ja wena auki 120-140kg). Nyt hakusessa hieman vakiota jäykemmät, jotka kestäs n 10-11mm noston. Ideoita; Tyypistä, hinnasta & saatavuudesta ?

Link to comment

Siten alko fituttaa, nokassa ei ollu uuden stylen koloja kiertokangelle.

Ei auttanu. Ketsupit kepakosta pois & lohkon sulkeminen siirtyy taas hetkeksi. Ja noista valkosista kohdista pitäs alkaa ottaa materiaalia pois.

Vai ottasko kiertokangen alakulmasta rällyn lamellilaipalla sittenki? Vois olla parempi vaihtoehto. No nyt pelit sei ja nukkuu.

 

Huomenna onneksi ei päivätyöt ahista. Tavote tällä rintamalla olisi;

- Lohko nipussa

- Ö-pohja & pumppe asennettuna

- Dekki mitattu

- Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu

- Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis

post-78-13888364479054_thumb.jpg

Link to comment
Käytin kannen virtauspenkissä, jotta saan selville onko tarvetta vaihtaa 1,1 vippasia 1,25.

Rautalangasta; mille nostolle kansi toimii. Turha sitä on runta auki määräänsä enempää.

 

Tosta nyt voi päätellä että Åken speksaama w-100 antaa 10,7mm nokalta, eli 1,1 vippasilla 11,8mm (nolla välyksellä) ja taas 1,25 vippasilla 13,4mm (nolla välyksellä). Joten tarvetta 1,25 - investointiin ei ole.

 

Tuosta tulikin mieleen, että moni katsoo vain niitä maksimi aukeaman virtauksia. Kuitenkin välitetyt vivut avaavat venaa koko nokkarampin vakiovipua enemmän. Eli virtausta on koko venan aukiolon aikana enemmän. Mielenkiintoista olis dynota valmis moottori 1,1 ja 1,25 vivuilla.

 

t. Mika

Link to comment
Siten alko fituttaa, nokassa ei ollu uuden stylen koloja kiertokangelle.

Ei auttanu. Ketsupit kepakosta pois & lohkon sulkeminen siirtyy taas hetkeksi. Ja noista valkosista kohdista pitäs alkaa ottaa materiaalia pois.

Vai ottasko kiertokangen alakulmasta rällyn lamellilaipalla sittenki? Vois olla parempi vaihtoehto. No nyt pelit sei ja nukkuu.

 

Huomenna onneksi ei päivätyöt ahista. Tavote tällä rintamalla olisi;

- Lohko nipussa

- Ö-pohja & pumppe asennettuna

- Dekki mitattu

- Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu

- Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis

 

Muistithan ottaa molemmin puolin materiaalia pois?

Link to comment
Muistithan ottaa molemmin puolin materiaalia pois?

 

Juu muistin. Mutta otinki kiertokangesta. Moon laiska :)

Tuon kun tein, niin kylläpä tuli hitosti tilaa myös lohkon katon suuntaan!

 

Ketsupit loppu. Piti laittaa sinappia vaihtoehtona, kun saatu olemaan sitä ylimääräsenä. Sinappia tulee SCAT nokkien mukana nykysin. Nostajat jäi ketsupille. Tuskimpa noi mausteet tappelee keskenään sisäänajo vaiheessa :)

post-78-13888364480921_thumb.jpg

Link to comment

Sitten lohkoon ö-pumppe ja ö-pohja kiinni.

 

Tuon jalallisen pumpun välys takanakkeeseen.....

Kerran olen putsarin rungon katkassu kannesta irti, kun oli takakannake paikka lohkossa, mutta se oli koneistamaton. Oli varsin lottovoittaja fiilis, kun varsi sano pumppua kiristäessä NAPS. No nää on näitä oppirahoja. Ton jälkeen on tullu katottu :)

 

Tässä lohkosta oli noussu kierrettä ulospäin takannakkeen kohdasta. Jäi kantamaan, onneksi vain todella vähän. Rautasahan irtoterä tonne väliin ja hetki rapsuttelua. Ja taas oli välystä oikeassa paikassa

post-78-13888364481143_thumb.jpg

post-78-13888364481298_thumb.jpg

Link to comment

Vauhtis kiinni.

 

Mulla meni loppuun ne o-rengasta jotka ovat lohkon puolikkaiden välissä, ja tilasin niitä irtona ex työpaikasta. Heillä on HL groupin edustus ja sitäkautta saablarin laaja tuotesorttimentti, mm myös nämä o-renkaat irtotavarana. Samaa tavaraa uskon että saa joka laakerikaupasta tilaamalla, mutta viitseliäsyys & hinnottelu voi tämmösen pikku nipelin kanssa mitä sattuu.

Samalla otin jokusen nipun parempi laatusta o-rengasta vauhtikseen. Noissa nykysin myytävissä halppis VW kuplan moottorin tivarisarjoissa on nämä heikkoja (lähes) joka toimittajalla. O-rengas tehdään kahdesta puoliskosta ja näissä halppis o-renkaissa on muotin saumakohdissa sanomista.

 

Ala kuvassa on Raussin viimevuosituhannella tekemä vauhtis momentti. Super hyvä laite :)

post-78-13888364481387_thumb.jpg

post-78-13888364481552_thumb.jpg

Link to comment

Sitten oli mäntien ja putkien mittaaminen. Yllättävä tasalaatusta nämä AA tuotteet.

 

Männissä oli yhdessä 0,03mm pienempi puriste korkeus. Halkasiat just eikä melkein.

Putket kaikki samassa mitassa satkulleen. Yläpäässä sisäpinnassa viimestelemätön kulma, mutta hiekkapaprulla sen sipasen.

 

Edit

Mäntien massat jäi kattomatta. No huomenna on sille(kin) aikaa.

post-78-1388836448164_thumb.jpg

post-78-13888364481871_thumb.jpg

post-78-13888364482027_thumb.jpg

Link to comment

Sylinteriputket oli jännät

- Pinnapulteille oli esimerkillisen hyvin tilaa

 

- Tiivistepinta oli ainakin riittävän leveä. Tää voi toisaalta ole harmi, jos ei ole oikastu tarpeeksi laajalta lohkon pintaa (tätäkin käynyt aikasemmin mulle), niin putki voi jäädä kantaa jokun valu knöölin takia.

 

- Lohkon päästä mitattuna putki on matala ripasta, mutta paksua. Jos unohtaa pinnapultin kolot, niin seinämä vahvuus oli ekan ja tokan rivan välistä mitattuuna hieman alle 10mm! Kestäs vähän rankemman ahtamisenkin ;)

post-78-13888364482193_thumb.jpg

post-78-13888364482312_thumb.jpg

Link to comment

Sitten mitattu dekki

 

&

 

Laskettua puristussuhdetta:

- Jos dekki 1mm = ruttu 10,8

- Jos dekki 2mm = ruttu 9,7

- Jos dekki 3mm = ruttu 8,8

- Jos dekki 4mm = ruttu 8,1

Mikäs sais olla Jussille? :)

Muistekin matalaa, olikose 8,5 vai peräti 8?

post-78-13888364482395_thumb.jpg

Link to comment

Jousiasiaa vielä.....

 

Kun kertaan eri vaihtoehdot, niin ohessa vapaassa järjestyksessä vaihtoehdot jotka tuli mieleen:

 

* AC kaupasta saatava Scatin sinkku. Nyt valitettavasti saatavuus ongelma tällä tuotteella.

 

* Paikallisella koneistamolla olis PuckPäkin jousia heti hyllyssään. HeMi'n nettisivut nurin, linkitin noi toisaalle, jossa oli dataa tajolla. En ole kysynyt miksi Mikko pitää juuri näitän hyllyssään. Pitänee udella....

 

* Mulla olis yksi setti vielä Paruzzin poikien sinkku jousta "1774" Brand Label tuotteena (kappas nykysin myydään oikean valmistajan (Engle) nimellä, eikä Paruzzina). Myyjän sivuilla mainostetaan että olis +30% jäykempi. Onkoha toi mun tavara sama kuin tää samalla nrolla nykysin myytävä? Taitanee olla mahdotonta selvittää.

 

* Sitten mulla olis vielä KK kauppiaan sinkkujousia useampi setti ittelläni. Näitäkin osa kehuu taivaaseen, osa taas kiroa helvettiin.

 

Suo siellä vetelä täällä :/

Nyt ei jaksa mietiä, 6h ja kello rääkyy korvan juuressa....

Link to comment

- Lohko nipussa..................................................................................................................tehty

- Ö-pohja & pumppe asennettuna..............................................................................................tehty

- Dekki mitattu ..................................................................................................................tehty

- Puuttuvat osat (vena jouset + mahd simmit putken alle) tilattu tai jopa haettu........................................huomenn

- Putku/mäntä setti putsattu säilytysrasvasta, m-renkaiden välykset mitattuna & setti asennus valmis.............huomenn

 

Laitettu mosa yöpuulle:

post-78-13888364511353_thumb.jpg

Link to comment

Kökkö. Noin monsteri dekillä tulee kyllä puristussuhde kuntoon, mutta hyötysuhde taas ei.

 

Pitää laskea mikä olisi uuden palotilan tilavuus jollakin 1,4-1,2mm dekillä &

kysyä miten toi kansiseppä kerkeis kairata palotilat kohdilleen....

 

 

Edit (1-2-2012)

Kannet viety tunti sitten kansisepälle. Saan noi huomenna takasin palotilat valmiin.

 

edit-2 (2-5-2012)

Kannet saan torstaina. Oli sen verran kairattavaa, ettei tullukkaan hetkessä valmista.

Johtuen siitä ettei omat laitteet valmistu ajoissa (taaskaan!),

kiikutan tän JussinBussi mosan rullarallatukseen 12-5-2012. Näkee ainakin karkeesti millä seinällä seokset on.

Link to comment

Tossa vielä pyhien ajalta kasaamis kuvia

 

Yläkuva

- Syltyn leveästä lohkonpäästä johtuen, piti ottaa oikastun pinnan ulkopuolelta matskua pois, jottei jääny kantaa

 

Keskikuva

- Putket kanto napakasti alapäästään yhteen. Lamellilaikka rällyyyn ja 10sec lastun poistoa. Sotkin putkia keskenään. Muilla pareilla ilmiö häipy lähes kokonaan, tää kuvassa oleva oli siis rajuin.

 

Alakuva

- Tavote saavutettu, yläpäät samalla tasolla :)

post-78-1388836452889_thumb.jpg

post-78-13888364529055_thumb.jpg

post-78-13888364529274_thumb.jpg

Link to comment

Männistä renkaat pois, asennus öljystä putsaus & renkaista päittäisvälin mittaus (välykset oli OK).

Sylinteriputkestä yläpäästä hiekkapaprulla kevyt pyöristys sisäreunaan (koneistuksen karhaus pois).

Renkaiden takasin asennus mäntiin + öljyäminen.

Lopuksi vielä männät putkiin.

 

Nyt sitten odottavat kansia kavereikseen :)

post-78-13888364529418_thumb.jpg

post-78-13888364529579_thumb.jpg

Link to comment

Kannet saatu oikastua ja sitäne ennen palotilat muokattua kansisepän toimesta.

Jokku ne osaa ton alumiinin muokkaamisen :D

 

Tänään polkassin uudet venat mysteeri jousineen paikalleen.

Oma kehu haiskoon mutta on toi venaprässi sairaan hyvä työkalu :)

 

Tiistainen vapaapäivä palo ja samaten meni huominen keskiviikko.

Rullarallatukseee koneen niputus menee perhanan tiukille, mutta uskoa riittää (eri asia riittääkö aika)

post-78-138883645675_thumb.jpg

post-78-13888364567696_thumb.jpg

Link to comment

Tänään taas jatku projecto:

 

Tänärin suojaputket oli uutta tavaraa, en muista oliko AC vai KK kaupasta aikoinaan ostettua, mutta joka tapauksesa aivan perkuleen jäykkää (paksuseinämäistä) tavaraa. Onneksi noi tivatit oli kuin betonia, niin toimivat OK noiden kera.

 

Tuli jopa tehtyä parin tunnin koeasennus: aiheena miten noi toimii kansien kanssa. Kansia oli kuitenkin laskettu jo millitolkulla aikasemmin.

post-78-13888364569729_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...